بزرگترین کشور جهان، به دلیل شرایط جغرافیایی، تاریخی و البته هنر و معماری منحصربفردش یکی از مقاصد گردشگری محبوب جهان است. روسیه سرزمینی جذاب برای علاقمندان گشت و گذار و بازدید از مکان‌های تاریخی است و در این میان شماری از شهرهای آن به دلیل بافت تاریخی و جاذبه‌های گردشگری متعدد، بیش از بقیه مورد توجه قرار دارند. با ۷۲۴پرس همراه باشید تا شما را با تعدادی از این شهرهای تماشایی آشنا کنیم.

 روسیه کشوری پهناور است، گستره‌ای مرموز از کوهستان‌های زیبا با قلل پوشیده از برف، دریاچه‌های عمیق، شن‌های طلایی رنگ، توندارهای منجمد و هزاران رودخانه خوش منظره که در میان دهکده‌ها و پارک‌های ملی زیبا و دیدنی پیچ و تاب خوران در حرکت هستند.

اما این جذابیت‌ها تنها گنجینه‌های ارزشمند این کشور برای ارائه به گردشگران مشتاقی نیست که از اقصی نقاط جهان به این کشور سفر می‌کنند. روسیه در عین حال میزبانی آثار هنری شگفت‌انگیز، کاخ‌ها تماشایی و شهرهای پر زرق و برقی را برعهده دارد که در افسون جادویی خود، سحرانگیز و خاطره انگیز به نظر می‌رسند. فراموش نکنید که این مسئله شاید دلیل اصلی این باشد که این کشور برای قرن‌ها الهام بخش شعرا و نویسندگان بسیاری بوده است.

بنابراین با این همه جذابیت‌های بصری و مناظر تماشایی، جای تعجب نیست که هرساله گردشگران بسیاری به تماشای این سرزمین شگفت‌انگیز می‌روند. اما برای شروع آیا می‌دانید کدام یک از شهرهای روسیه میزبانی شایسته‌تر برای علاقمندان گشت و گذار در این کشور هستند؟ این همان پرسشی است که در ادامه به اختصار به آن پاسخ خواهیم داد، با ما همراه باشید.

مسکو

مسکو شهری با تاریخچه‌ای طولانی و پرفراز و نشیب است که به لطف جلوه‌های فرهنگی  هنری تماشایی خود، به عنوان یکی از بزرگترین جوامع میلیاردهای جهان شناخته می‌شود. اما چرا مسکو تا بدین حد مورد توجه قرار دارد؟ مسکو جای شگفت انگیزی است؛ شهری که از دل تضادها برآمده و با سایه روشن‌های دراماتیک جذابیتی دو چندان پیدا کرده است. مکانی ایده‌آل که برپایه خلاقیت و روشنفکری شکل گرفته است.

مطلب مرتبط: ۸ دلیلی که باید به گرجستان و تفلیس سفر کنید

این پایتخت فریبنده و البته پر مکر و دسیسه روسیه یکی از ابرشهرهای گرانقیمت جهان است؛ وسعتی مملو از گالری‌های هنری در کلاس جهانی، رستوران و فروشگاه‌های معروف و پرآوازه. جایی که فرهنگ و سنن قدیمی و روح‌نواز در پیوند با زندگی شبانه جذاب و تماشایی نمود پیدا کرده‌اند. در میان معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر که ارتباطی تنگاتنگ با وضعیت سیاسی، اقتصادی البته فرهنگی این شهر دارد، باید به میدان سرخ (Red Square) و کاخ کرملین اشاره کرد که در کنار برج‌های آجری سرخ رنگ، کلیساهای زیبا، موزه‌های تأثیرگذار و دیگر نقاط تاریخی و تماشایی به خوبی ذائقه علاقمندان و دوست‌داران گشت و گذار را سیراب می‌کند.

اما این تمام چیزهایی نیست که مسکو برای عرضه دارد؛ این شهر همچنین دارای تعدادی از بهترین موزه‌ها، انجمن‌های فرهنگی و گالری‌های جهان است؛ بنابراین اگر روزی گذرتان به مسکو افتاد، حتماً به دیدن تعدادی از آنها بروید. به عنوان مثال «تئاتر بولشوی» (Bolshoi Theater) یکی از بهترین مکان‌ها است که اجراهای آن استانداردی در حد کلاس جهانی دارند. «گالری ترتیاکوف» (Tretyakov Gallery) یکی از بهترین مکان‌ها برای جشن واقعی هنرهای زیبای روسیه است و «موزه هنرهای زیبای پوشکین» (the Pushkin Fine Arts Museum) یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین موزه‌های جهان است که جادوی هنر اروپا را به نمایش گذاشته است.

علاوه بر این جاذبه‌های در خور توجه، تعدادی خانه موزه‌های دیدنی نیز در گوشه و کنار شهر واقع شده‌اند که می‌توانند به شما در درک میراث ادبیات خیال‌انگیز این کشور کمک کنند. از آن جمله می‌توان به «موزه یادبود پوشکین» (Pushkin Memorial Museum)، «خانه موزه تولستوی» (Tolstoy House Museum)، «خانه موزه‌ی داستایوفسکی» (the Dostoevsky House Museum) یا «اتاق‌های یادبود گوگول» (Gogol Memorial Rooms) اشاره کرد. 

هیجان زندگی شبانه، خرید و صرف غذا در شماری از رستوران‌های درجه یک مسکو دیگر جذابیت‌های اقامت چند روزه در این شهر است؛ به هر حال فراموش نکنید مسکو همچنان به تنوع جالب توجهی از کافی‌شاپ، کلاب، رستوران و مغازه‌های مد خود مغرور است.

سن پترزبورگ

اغلب از سن پترزبورگ به عنوان شهری که مدام حرکتی رو به جلو دارد نام برده می‌شود. این شهر همچنین اروپایی‌ترین شهر روسیه است. سن پترزبورگ می‌تواند یکی از بهترین مقاصد گردشگری به ویژه برای علاقمندان جلوه‌های فرهنگی و تاریخی باشد. یک نگاه به آمار جذابیت‌های فرهنگی این شهر علت این مسئله را به خوبی روشن می‌کند.

بد نیست بدانید سن پطرزبورگ دارای بیش از دو هزار کتابخانه، ۲۲۰ موزه و ۸۰ سالن تئاتر است که باعث شده‌اند این شهر به عنوان یک جاذبه‌ی فرهنگی به شهرت برسد. در کنار آنها این شهر دارای تعدادی گالری هنری، کافه‌های سبک بوهمی، کلوب‌های زیرزمینی، مهمانخانه‌های جذاب با طراحی داخلی ساده و مینیمال است که باعث شده سن پترزبورگ به عنوان شهری با چهره‌ای نوآور و مبتکرانه نیز شناخته شود.

سن پترزبورگ همچنین در فهرست مراکز تاریخی یونسکو نیز جای دارد که به لطف شبکه‌ای جذاب از کانال‌های بهم پیوسته و معماری باروک و نئوکلاسیک خیره کننده چندان دور از ذهن نیست. بنابراین شایسته است هرکسی در سفر به روسیه حتماً از این پایتخت پیشین روسیه نیز دیدن کند. از سوی دیگر یکی از بی‌نظیرترین موزه‌های جهان یعنی «موزه ارمیتاژ» (Hermitage) یا «موزه دولتی روسیه» (Russian Museum) نیز در این شهر واقع شده است. همچنین از قدم زدن درخیابان معروف «نوسکی پراسپکت» (Nevsky Prospekt) غفلت نکنید که مقصدی عالی برای خرید، صرف غذا و لذت بردن از زندگی شبانه پرجنب و جوش است.

در کنار اینها بازدید از شماری از کلیساهای تزئین شده مسحور کننده، «سالن تئاتر مارینسکی» (Mariinsky Theatre)، «قلعه پیتر و پاول» (Peter and Paul Fortress) و «جزیره واسیلوسکی» (Vasilyevsky Island) هم می‌تواند سفر شما را هم ارزشمند و هم خاطره‌انگیزتر کند. فراموش نکنید بهترین زمان برای بازدید از شهر سن پترزبورگ فصل تابستان است، زمانی که می‌توان پدیده شب‌های سفید را تجربه کرد. پدیده‌ای که طی آن به دلیل وضعیت خاص طلوع و غروب خورشید، شب‌ها هم آسمان روشن باقی می‌ماند. به همین مناسب فستیوال و جشن‌های متعددی در این شهر برگزار می‌شود که تمام طول شب ادامه دارند.

مطلب مرتبط: راهنمای سفر به ترکیه

جزیره کیژی (Kizhi Island)

این جزیره شاید از نظر شهری به پای شهرهایی همچون مسکو یا سن پترزبورگ نرسد، اما از منظر گردشگری همچون آنها مورد توجه علاقمندان قرار  گرفته و اسم و رسمی بهم زده است. این جزیره در قلب دریاچه اونگا» (Lake Onega) واقع شده و به ویژه به خاطر موزه، هوای باز و دیدنی خود به شهرت رسیده است. یک فضای بزرگ تاریخی و فرهنگی که با طبیعت زیبای اطرافش میزبان مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از ساختمان‌های چوبی دیدنی است. تاریخ احداث تعدادی از این ساختمان‌های زیبا که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت جهانی شده‌اند، به قرن چهاردهم بازمی‌گردد.

از دیدنی‌های بسیار معروف این جزیره کوچک می‌توان به «کلیسای تجلی عیسی» (Resurrection of Lazarus) اشاره کرد که قدیمی‌ترین کلیسای چوبی روسیه و «پوگوست کیژی» (Kizhi Pogost) است. این کلیسای تماشایی دارای ۲۲ گنبد پیازی شکلی است. در کنار این کلیسا، تعدادی از بهترین نمونه‌های معماری چوبی این کشور میزبان بازدیدکنندگان بسیاری است؛همچنین تعدادی خرابه‌های روستایی باستانی هم در این جزیره و در ناحیه‌ای موسوم به «کارلیا» (Karelia region) واقع شده‌اند. در مجموع این جا بهشتی طبیعی، بکر و دست نخورده است که در شمار بهترین مقاصد گردشگری کشور روسیه قرار گرفته است.

ولادی وستوک (Vladivostok)

ممکن است تصادفی باشد یا نه، ولی بد نیست بدانید یکی از مجذوب کننده‌ترین شهرهای روسیه، یک شهر بندری تماشایی در کرانه‌های اقیانوس آرام است که بیشتر به کشورهایی همچون چین، ژاپن و کره نزدیک است. شهر ولادی وستوک در نزدیکی دریاچه بایکال واقع شده و چند هزار کیلومتر از مسکو فاصله دارد. گشت‌وگذار در این شهر با مکان‌های خوش‌منظره، نمایی پیوسته از چشم‌انداز دریا و خیابان‌های تپه مانند، ناخودآگاه سفر به سن فرانسیسکو را یادآوری می‌کند.

پانزده سال قبل این شهر به عنوان شرقی‌ترین نقطه از راه آهن سراسری سیبری شناخته می‌شد؛ شهری بسته که رفته رفته پوست انداخته و به شکوفایی رسید؛ به طوری که امروزه به لطف معماری مدرن، سنت‌های غذایی دوست داشتنی و فرصت‌های بی پایان برای لذت بردن از انواع سرگرمی‌ها، مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

در طول تابستان بندر اسپورتیونایا» (Sportivnaya Harbor) زنده و پرجنب و جوش‌ترین نقطه شهر است. بازدیدکنندگان حین گشت‌وگذار در این نقطه، سری به پارک سرگرمی زده و از این دوجین مغازه‌های مختلف که مشغول ارائه انواع خوراکی، نوشیدنی و البته سوغاتی‌های رنگارنگ هستند، دیدن می‌کنند. دیگر مکان‌های جالب این شهر بندری شامل «میدان پلوشاد بورتسوف» («Ploschad Bortsov Revolutsy) که به عنوان میدان اصلی شاخته می‌شود و نیز «پل جزیره راسکی» (Russky Island Bridge) است که شهر را به این جزیره کوچک متصل می‌کند. همچنین بد نیست سری هم به «موزه تاریخ محلی آرسنیف» (Arseniev Regional History Museum) و «گالری هنری پریمورسکی» (Primorsky State Art Gallery) بزنید.

روش‌های پخت غذا در این شهر بسیار فریبنده و تلفیقی از آشپزی اروپایی و آسیایی است که اغلب با منویی از غذاهای دریایی با طعم شرقی همراه است.

ایرکوتسک و دریاچه بایکال (Irkutsk and Lake Baikal)

این منطقه در میان مردم محلی به عنوان «پاریس سیبری» (Paris of Siberia) شناخته می‌شود. ایرکوتسک دست کمی از شهر پریان ندارد؛ شهری با مجموعه‌ای تماشایی از کلیساهای تاریخی، موزه، سالن‌های تئاتر و خانه‌های چوبی زیبایی که با آثار دست‌ساز و کنده کاری‌های مزین شده‌اند. همچنین بد نیست بدانید این شهر یکی از نزدیک‌ترین شهرهای روسیه به دریاچه تماشایی بایکال است؛ مکانی عالی برای جستجوی جهان قدیمی و عمیق‌ترین دریاچه آب شیرین جهان.

مطلب مرتبط: ۲۵ واقعیت عجیب درباره کشور استونی که نمی‌دانستید

اما مهمترین جاذبه شهر ایرکوتسک «موزه تاریخ شهر» (City History Museum) است؛ مکانی عالی برای تماشای مجموعه‌ای باشکوه از انواع جواهر و دیگر مواد معدنی که از نواحی سیبری و شرق دور روسیه جمع‌آوری شده‌اند. در کنار آنها بد نیست سری هم به شهر قدیمی بزنید؛ جایی که کافه‌های واقع در پیاده‌روها در کنار معماری خیره‌کننده‌ی قرن نوزدهمی و هنرهای خیابانی دیدنی جوی آرامش‌بخش و خوشایند را بوجود آورده و فرصتی برای درک زیبایی‌ها فراهم کرده‌اند.

یک رانندگی یک ساعته از میان مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی فریبنده، گردشگران را از شهر ایرکوتسک به سمت دریاچه بایکال راهنمایی می‌کند. یکی از مهم‌ترین و البته سرگرم کننده‌ترین مناطق حفاظت شده و طبیعی روسیه که به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز شناخته شده و با تنوعی برجسته از پوشش گیاهی و جانوری جذابیتی دو چندان پیدا کرده است. این منطقه از نظر زیبایی طبیعت و نیز جلوه‌های زمین‌شناسی حائز اهمیت است.

کازان (Kazan)

کازان در طول سال‌های اخیر بیش از گذشته در نزد گردشگران شناخته شد؛ آن هم به لطف برگزاری مجموعه‌ای متنوع از رقابت‌های ورزشی در کلاس جهانی که از آن جمله می‌توان به مسابقات جهانی شمشیر بازی سال ۲۰۱۴، مسابقات جهانی ورزش‌های آبی سال ۲۰۱۵ و البته مسابقات جام جهانی فوتبال سال ۲۰۱۸ اشاره کرد.

این شهر به عنوان پایتخت جمهوری تاتارستان شناخته می‌شود؛ شهری با تلفیقی جذاب از فرهنگی چند ملیتی، جایی که مسلمان و مسیحی در صلح و آرامش در کنار هم و در امتداد رود وولگا زندگی می‌کنند. این شهر همچنین به عنوان نقطه‌ای تاریخی و حائز اهمیت در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت جهانی شده است. این شهر دارای تعدادی کلیساهای دیدنی، برج ساعت و البته موزه‌های تماشایی است. به علاوه کازان دارای یک مجموعه در خور توجه از انواع کافه، رستوران و بوتیک‌هایی دیدنی است که اغلب‌شان در پیاده روهای «خیابان باومن» (Bauman Street) واقع شده‌اند.

گلدن رینگ (The Golden Ring)

این منطقه بیش از هرچیز به خاطر شهرهایی با حال و هوای قدیمی و خوش منظره، قلعه‌های قرون وسطایی، کلیساهایی با گنبدهای پیازی قدیمی به شهرت رسیده است. با این حساب باید اشاره کرد که گلدن رینگ به عنوان یکی از مقاصد گردشگری جادویی و جذاب روسیه شناخته می‌شود که ارزش بازدید شدن را دارد. 

حال و هوای این شهرها به گونه‌ای است که باورتان نمی‌شود متعلق به این زمان هستند. در واقع اگرچه آنها در شمال شرقی مسکو واقع شده‌اند، اما گویی هزاران کیلومتر از این پایتخت افسون شده و امروزی روسیه فاصله دارند. به همین خاطر این منطقه حلقه مانند طلسم شده به گردشگران لذت چشیدن طعم گذشته‌های طلایی و پرزرق و برق این سرزمین را ارزانی داشته است. در کنار اینها تماشای معماری منحصربفرد این منطقه و درک تاریخ و سنت‌های قدیمی آن نیز خالی از لطف نیست.

مطلب مرتبط: دنیای عکاسی: نمایش خیره کننده پل شیطان

در میان بهترین نقاط دیدنی و سرگرم‌کننده این منطقه می‌توان به دهکده‌ی افسون شده سوزدال (Suzdal) اشاره کرد. همچنین بد نیست سری به «صومعه سرگییف پوساد» (Sergiev Posad) بزنید که به عنوان تجلی روح کلیسای ارتدوکس روسیه شناخته می‌شود. در کنار این‌ها شهر تپه مانند «پرسلاو زالسکی» (Pereslavl-Zalesskiy)، شهر «روستوف ولیکی» (Rostov Veliky) و شهر ساکت و آرام «پیلوس» (city of Pylos) را از یاد نبرید که اغلب از آن با عنوان «مروارید وولگا» (Pearl of the Volga) یاد می‌شود.

سوچی (Sochi)

سوچی محل برگزار مسابقات المپیک و پارا المپیک سال ۲۰۱۴ و نیز بزرگترین مقصد گردشگری مهم و جذاب روسیه است که چه برای گذراندن تعطیلات تابستانی و چه لذت بردن از تعطیلات ایام زمستان ایده‌آل است. منطقه‌ای خوشمنظره واقع در سواحل دریای سیاه که نوید بخش روزهای تابستانی جذاب چه برای گردشگران خارجی و چه مردم محلی است. آن هم به لطف تلفیقی از سواحل آفتابی، هتل‌های لوکس، رستوران‌های درجه یک جهانی، زندگی شبانه با ضرباهنگ تند و جذاب و دیگر جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی بی‌شمار که توجه هرکسی را به خود جلب می‌کنند.

البته هنوز جلوه‌های معماری سنگین و غیرمعمول دوران اتحاد جماهیر شوروی نمودی عینی و پرشمار در این شهر دارد؛ اما روند توسعه‌ی فعلی این شهر و سهمی که در عرصه بین‌المللی پذیرفته، باعث شده است که رفته رفته حال و هوای آن تغییر کرده و از زیر سایه سنگین شوروی سابق خارج شود.

ولیکی نووگورود (Veliky Novgorod)

این شهر در قرن دهم میلادی بنیان نهاده شد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای شمالی روسیه شناخته می‌شود. ولیکی نووگورد به شکلی به عنوان محل تولد کشوری به نام روسیه شناخته می‌شود؛ چرا که ادعا می‌شود اولین ساکنان این منطقه از روریک» (Rurik) شاهزاده‌ای از اسکاندیناوی دعوت می‌کنند که بر روسیه حکومت کند. ورود او در نهایت موجب پایه‌ریزی سلسله‌ای از قانون‌گذاران می‌شود که برای ۷۵۰ سال بر این کشور حکمفرمایی کردند.

عمده مکان‌های جذاب و دیدنی این شهر شامل «کلیسای جامع سنت سوفیا» (Saint Sophia Cathedral) و برج ناقوس آن که قدیمی‌ترین نوع خود در روسیه است و نیز فواره‌ی «Hanseatic Fountain» است. در کنار این‌ها شهر ولیکی نووگورد دارای تعدادی موزه از جمله موزه تاریخ است. در مجموع این شهر زیبا که بر کرانه‌های «دریاچه ایلمن» (Lake Ilmen) واقع شده است؛ مکانی خوب برای خوردن «سوپ برش» (borscht) و نیز خرید عسل طبیعی.

یکاترینبورگ (Yekaterinburg)

یکاترینبورگ به عنوان شهری صنعتی شناخته می‌شود که در نواحی کوهستانی اورال (Ural Mountains) واقع شده است. این شهر چیزهای بسیاری برای عرضه دارد. اما شاید مهمترین نکته در مورد این شهر به گذشته روسیه و خاندان سلطنتی آن بازگردد؛ چرا که یکاترینبورگ همان جایی است که تزار نیکلاس (Tsar Nicholas) آخرین تزار روسیه به همراه خانواده‌اش در جریان انقلاب ۱۹۱۸ روسیه، اعدام شدند.

امروزه این شهر از نمایی فرهنگی و جذاب بهره می‌برد که در قالب تعداد قابل توجهی کتابخانه، تئاتر، سالن‌های نمایش و کمپانی‌های فعال در عرصه رقص باله و البته حضور گروه‌های راک روسی معروف نمود پیدا کرده است. این شهر که به عنوان چهارمین شهر بزرگ روسیه نیز شناخته می‌شود، دارای بیش از ۳۰ موزه است که یکی از جذاب‌ترین آثار آنها مجسمه‌ای با قدمت یازده هزار سال و موسوم به «مجسمه شیگیر» (Shigir Idol) است که در موزه تاریخ شهر نگهداری می‌شود.

به پایان این سفر شهری رسیدیم. امیدوارم از مرور این اطلاعات جذاب در مورد مهم‌ترین و پربازدیدترین شهرهای روسیه و جاذبه‌های دیدنی آنها لذت برده باشید. در فرصتی دیگر شما را با دیگر سایه روشن‌های جذاب گردشگری در روسیه آشنا می‌کنیم.