بسیاری از بیماری‌هایی که نوع بشر با آنها دست به گریبان است، به عادات ناسالم غذایی او برمی‌گردند. در واقع کیست که نداند مصرف غذاهای سرخ کرده و فست فودها چه بلایی سر بدن انسان آورده یا خوردن تنقلات فرآوری شده چگونه با ابتلا به انواع بیماری‌های خطرناک همچون سرطان در ارتباط است. اما گاهی خوردن بعضی مواد غذایی نه تنها سلامت ما را تضمین می‌کند که حتی گاهی زندگی‌مان را نیز نجات می‌دهد. با ۸۲۴پرس همراه باشید تا ۵۰ مورد از سالم‌ترین خوراکی‌های مورد نیاز بدن انسان را به شما معرفی کنیم.

 آشنایی با سالم‌ترین خوراکی‌های جهان

شاید خیلی سخت نباشد که تشخیص دهیم کدام مواد خوراکی سلامتی ما را به خطر انداخته و کدام یک برعکس باعث شادابی و سلامت جسمانی ما می‌شوند. اگرچه زندگی مدرن به صورت مختلف عادات غذایی بشر را تحت تأثیر خود قرار داده، اما همچنان مادر طبیعت می‌تواند راه سلامتی و طول عمر طولانی‌تر را برای‌مان هموار کند. 

تنها کافی است به جای استفاده از غذاهای بی‌ارزش، بشقاب خود را با انواع میوه، سبزیجات، پروتئین‌های با کیفیت و دیگر خوراکی‌های لذیذ پر کنید که هم رنگ و لعاب جذاب‌تری دارند و هم به اندازه‌ای متنوع هستند که ذائقه‌تان را راضی نگه دارند.

مطلب مرتبط: چگونه برنامه غذایی سالمی که مناسب‌مان است را پیدا کنیم؟

در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا به شما نشان دهیم کدام مواد غذایی ضامن سلامت و طول عمر شما هستند و کدام یک می‌توانند از این رهگذر زندگی شما را از خطرا ابتلا به انواع بیماری‌های همچون بیماری‌های قلبی و عروق و نیز سرطان نجات دهند و در نهایت باعث طول عمر شما شوند.

بیایید در گام اول با یکی از مفیدترین دسته خوراکی‌های این فهرست شروع کنیم.

میوه‌

میوه و انواع توت در میان معروف‌ترین منابع غذایی سالم و مقوی جهان جایگاهی بالا دارند. این خوراکی‌های اغلب شیرین مزه اما بسیار مفید و خوشمزه را می‌توان خیلی راحتی در رژیم غذایی روزانه جا داد چرا ک تهیه و تدارک آنها معمولاً نیازمند هیچ آماده سازی خاصی نبوده و به اصطلاح زمان‌بر نیست.

سیب

غنی از فیبر، ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های متنوع است. سیب یکی از میوه‌هایی است که به دلیل برخورداری از میزان قابل توجهی فیبر، خیلی شکم پر کن بوده و احساس گرسنگی را از بین می‌برد. از آن به عنوان یک میان وعده سالم برای رفع گرسنگی بین وعده‌های غذایی اصلی استفاده کنید تا هم از شر چاقی در امان بمانید و هم از نعمت سلامت و شادابی بهره‌مند شوید.

آووکادو

آووکادو را اغلب میوه‌هایی که می‌شناسید تفاوت دارد؛ چرا که این میوه به جای داشتن کربوهیدرات بیشتر حاوی چربی‌های مفید برای بدن است، همین مسئله حالت و طعم خامه‌ای آن را توضیح می‌دهد. آووکادو همچنین غنی از فیبر، پتاسیم و ویتامین C است.

موز

موز در میان بهترین منابع تأمین کننده پتاسیم جهان قرا دارد. انواع مختلف موز همچنین غنی از ویتامین B6 و فیبر بوده و خوردن‌شان هم راحت و بی دردسر است.

بلوبری

بلوبری تنها یک میوه لذیذ و خوش رنگ و لعاب نیست؛ این میوه همچنین در میان قوی‌ترین منابع آنتی اکسیدان جهان جایگاهی خاص دارد.

مرکبات

مرکباتی همچون پرتقال به دلیل میزان قابل توجه ویتامین C شناخته شده‌اند؛ با این حال آنها همچنین غنی از فیبر و انواع آنتی اکسیدان‌ها بوده و در پیشگیری و درمان برخی از بیماری‌ها همچون سرماخوردگی بسیار مؤثر هستند.

توت فرنگی

توت فرنگی میوه‌ای بسیار مغذی است؛ اما در عین حال میزان کالری و کربوهیدارت پایینی دارد. این میوه خوش عطر و بو همچنین دارای ویتامین C، فیبر و منگنز بوده و در میان خوشمزه ترین‌ خوراکی‌های جهان جای دارد. همین مسئله باعث شده که این میوه چه به تنهایی و چه با اضافه شدن به انواع دسر و کیک و اسموتی، طرفداران بسیاری برای خود دست و پا کرده و محبوب شود.

مطلب مرتبط: قند میوه چیست و چه فوایدی دارد؟

دیگر میوه‌های مفید:

از دیگر میوه‌های سالم و انواع توت می‌توان به گیلاس، انگور، گریپ فروت، کیوی، لیمو، انبه، خربزه، زیتون، هلو، گلابی، آناناس، آلو و تمشک اشاره کرد.

انواع تخم ماکیان

تخم مرغ و تخم سایر پرندگان مثل بلدرچین یا شترمرغ هم از منابع غذایی بسیار مغذی و ارزشمند بوده و از این نظر در میان بهترین خوراکی‌های و منابع غذایی این سیاره جای دارد. درگذشته بسیاری از خوردن تخم مرغ پرهیز می‌کردند، چون باور عموم این بود که کلسترول موجود در آن برای سلامت انسان مضر است. اما تحقیقات انجام شده نشان داد که اتفاقاً مصرف تخم مرغ یکی از راه‌های ایمن و سالم برای برخورداری از سلامت جسمانی است.

انواع گوشت

شاید باورش سخت باشد، اما گوشتی که به خوبی پخته شده باشد، می‌تواند یکی از غذاهای بسیار مغذی برای خوردن باشد.

گوشت خالص

گوشت خالص یکی از  منابع غنی از پروتئین بوده و به میزان کافی آهن برای رفع نیاز بدن انسان دارد. البته گاهی لازم است چربی‌های گوشت را کنار بگذارید؛ چون ممکن است سلامت انسان را به مخاطره بیندازند. اما در نهایت مصرف گوشت به خصوص برای آن دسته که به دنبال رژیم‌های کم کالری و حاوی کربوهیدرات کم هستند، بسیار مفید است.

سینه مرغ 

سینه مرغ در مقایسه با بخش‌های دیگر بدن مرغ حاوی چربی کمتری بوده و از نظر کالری هم وضعیت خوبی دارد. این درحالی است که سینه مرغ حاوی مقدار زیادی پروتئین بوده و یک منبع عالی برای دریافت انواع مواد مغذی است. پس اگر به دنبال دریافت کربوهیدرات کمتر هستید، خودتان را از خوردن چندین تکه سینه مرغ لذیذ و آب‌دار محروم نکنید.

گوشت بره

بره به خصوص بره‌های تغذیه شده با علف دارای گوشتی بسیار لذیذ حاوی میزان مناسب اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

با این حال تمامی موارد فوق بیشتر باب طبع کسانی هستند که از رژیم گوشتخواری لذت می‌برند. با این حال آندسته از افرادی که ترجیح می‌دهند به جای استفاده از گوشت قرمز، نیازهای خود را از میوه و سبزیجات تأمین کنند هم نگران نباشند. خوشبختانه این دو گروه ماده غذایی بسیار مقوی و سالم بوده و دست آنها را برای انتخاب بشقابی رنگارنگ اما کامل باز می‌گذارند.

مقاله مرتبط: چگونه از خطرات رژیم گیاهخواری در امان بمانیم؟

آجیل و مغزها

مسلماً در جریان نقش مهم و ارزشمند انواع مغز و آجیل در حفظ سلامت انسان هستند. البته آجیل هم از نظر کالری و هم از نظر میزان چربی بسیار غنی و پربار است؛ اما بهتر است بدانید که در مقابل آنها باعث کاهش وزن و کمک به رفع معضل چاقی می‌شوند. خوراکی‌های ترد و لذیذ و مملو از مواد مغذی که شاید بسیاری از مردم نتوانند با رعایت دستورهای غذایی متداول آنها را به میزان کافی دریافت کنند که از آن جمله می‌توان به ویتامین E و منیزیم اشاره کرد.

از سوی دیگر استفاده از آجیل‌ها نیازمند هیچ تهیه و تدارک و آماده سازی خاصی ندارد و خیلی راحت می‌توان آنها را به برنامه روزانه و منظم غذایی خود اضافه کنید.

بادام

بادامی یکی از انواع مغزهای بسیار معروف و غنی از ویتامین E، آنتی اکسیدان، منیزیم و فیبر است. مطالعات نشان داده است که این آجیل ترد و لذیذ می‌تواند هم باعث کاهش وزن شده و هم به بهبود وضعیت متابولیکی بدن کمک کند.

مطلب مرتبط: با ۷ فایده علمی شیر بادام آشنا شوید

دانه یا تخم چیا

تخم چیا یکی از مغذی‌ترین خوراکی‌های موجود در این سیاره است به طوری که تنها ۲۸ گرم از دانه آن حاوی ۱۱ گرم فیبر و مقادیر بالایی منزیم، منگنز، کلسیم و دیگر مواد مغذی و سالم است.

نارگیل

نارگیل هم به نوبه‌ی خود منبعی غنی از فیبر و اسیدهای چرب مفید و قدرتمندی همچون تری گلیسیریدها با زنجیره متوسط است. از سوی دیگر فراموش نکنید که نارگیل حاوی مقادیر مناسبی فیبر است که به سلامت دستگاه گوارش کمک فراوانی می‌کند. 

ماکادمیا (Macadamia nuts)

ماکادمیا یا فندق استرالیایی یکی از انواع خشکبار بسیار لذیذ و خوشمزه است. این مغز غنی از چربی‌های غیر اشباع مونو بوده و در مقایسه با دیگر مغزها و انواع دیگر آجیل از میزان کمتری اسیدهای چرب امگا ۶ برخوردار است. با این حال به دلیل وجود چربی‌های اشباع نشده برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است. این آجیل مغذی همچنین حاوی سلنیوم، پتاسیم، سدیم، فسفر، کلسیم و آهن است.

گردو

گردو نیز یکی از خشکبار بسیار مغذی و غنی از فیبر و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. شاید بدانید که آماس و احتباس آب در بدن منشأ بسیاری از بیماری‌ها از جمله آلزایمر، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی- عروقی است؛ اما پلی فنول‌های موجود در گردو می‌تواند با این ورم مقابله کند. از سوی دیگر گردو حاوی اسید آمینه آرژنین، امگا ۳ و منیزیم است که همگی به شکلی دیگر در رفع این مشکلات مفید هستند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه قطعات لذیذ و انرژی زا از خرما، میوه خشک و آجیل

بادام زمینی

بادام زمینی مزه‌ای شگفت انگیز و بسیار خوشمزه دارد که باعث شده یکی از پرطرفدارترین انواع آجیل باشد. در عین حال بادام زمینی مملو از آنتی اکسیدان و مواد مغذی است به طور که در قالب تحقیقات متعدد مشخص شد که این آجیل می‌تواد به کاهش وزن کمک کند. روش دیگر استفاده از این آجیل مصرف کره بادام زمینی است که در مقابل بسیار پرکالری و چرب اما بسیار خوشمزه بوده و می‌توان به سادگی از آن در تهیه انواع دسر یا شیرینی استفاده کرد.

سبزیجات

شاید بهتر است بگوییم سبزیجات به اندازه کالری که صرف خوردن آنها می‌کنیم کالری دارند (کم کالری). با این حال آنها یکی از بهترین منابع غذایی جهان هستند که با تنوعی قابل توجه نیاز شما به بشقابی رنگارنگ و متنوع را برطرف کرده و در عین حال سلامت شما را تضمین می‌کنند.

مارچوبه

مارچوبه یک سبزی معروف و لذیذ است که دارای کالری اندک و کربوهیدرات پایین بوده و در مقابل غنی از ویتامین K است.

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای در رنگ‌های مختلفی همچون سبز، زرد و قرمز به بازار عرضه می‌شود. این میوه بافتی ترد و شیرین مزه داشته و منبعی غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین C است.

بروکلی

این عضو خانواده کلمیان شهرتی قابل توجه دارد که در مقابل خواص بی‌نظیرش چندان به چشم نمی‌آید. کلم بروکلی بسیار مغذی است و در عین حال چه به صورت خام و چه پخته خوش طعم است. این سبزی مقوی یک منبع عالی از فیبر و ویتامین‌هایی همچون C و K و البته در مقایسه با دیگر سبزیجات، حاوی مقداری اندک از پروتئین است.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ کلم بروکلی ویژه افراد مبتلا به دیابت

هویج

هویج یکی از ریشه‌های خوشمزه و خوش رنگ و لعاب است؛ اما باور کنید تنها خرگوش عاشق مزه مزه کردن آن نیست! چرا که این سبزی پرخاصیت بسیار ترد، حاوی مواد مفید بسیاری است که سلامت انسان را تأمین می‌کنند. از آن جمله می‌توان به فیبر و ویتامین K اشاره کرد. هویج همچنین رنگ خود را مدیون تجمع بالای نوعی آنتی اکسیدان به نام کاروتن است که خواص متعددی برای سلامت انسان دارد.  

گل کلم

گل کلم یکی از انواع سبزیجات بسیار معروف و پرفایده است که می‌تواند به طرق مختلف زینت بخش سفره و میزهای پذیرایی باشد.

خیار

بی‌تردید خیار یکی از معروف‌ترین سبزیجات جهان است که دارای مقدار کمی کالری و کربوهیدرات و البته مقدار فراوانی آب است. البته خیار شامل مواد مغذی دیگر البته در مقادیر کم است که از آن جمله می‌توان به ویتامین K اشاره کرد.

سیر

سیر یکی از معجزات انکار ناپذیر سلامتی است. سیر حاوی ترکیبات گوگردی ارگانیک است که دارای اثرات زیست شناسی قدتمندی همچون بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن هستند.

کلم

کلم دیگر سبزی پرخاصیت، معروف و پرکاربرد که دارای میزان بالایی فیبر است. این سبزی خوش طعم همچنین حاوی ویتامین C و ویتامین K است. در نهایت کلم می‌تواند یک تردی خاص به انواع سالاد بخشیده و به عنوان یک دورچین مناسب، در کنار وعده‌های غذایی استفاده شود.

پیاز

پیاز دارای عطر و طعمی بسیار قوی است؛ از سوی دیگر پیاز را باید یکی از کاربردترین مواد در دستورهای آشپزی مختلف دانست. پیاز دارای تعدادی ترکیبات زیست فعال است که به نظر می‌رسد نقشی مهم و خواصی متعدد در سلامت انسان دارند. این سبزی پراستفاده به صورت ویژه حاوی مقادیر بالایی ویتامین C است که سلامت سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر باعث تولید کلاژن، بهبود بافت و جذب آهن می‌شود.  

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی را به صورت معمول به عنوان یک سبزی معرفی می‌کنند؛ هرچند از نظر تکنیکی گوجه بیشتر یک میوه است تا سبزی. گوجه فرنگی خوشمزه غنی از پتاسیم و ویتامین C است. همچنین دارای مقادیر مناسب لیکوپن است که عامل رنگ قرمز گوجه بوده و آنتی اکسیدانی مؤثر در حفظ و بهبود سلامت انسان به شمار می‌رود.

مطلب مرتبط: معجزه مصرف منظم گوجه فرنگی به مدت یک ماه

دیگر سبزیجات مفید:

اغلب سبزیجات بسیار سالم و ارزشمند هستند که از آن جمله می‌توان به کرفس، بادمجان، کاهو، قارچ، کدو، کدو سبز، شلغم، کلم بروکسل، آرتیشو یا کنگر فرنگی، تره فرنگی، تربچه و چغندر قند اشاره کرد.

به پایان بخش نخست این مطلب رسیدیم. تا اینجا شما را بعضی از خوشمزه‌های مفید و پرخاصیت آشنا کردیم. اگر مایلید کمی بیشتر در مورد مواد غذایی پرخاصیتی که ضامن سلامت و طول عمر شما هستند آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم در بخش دوم این مطلب با عنوان «معرفی خوراکی هایی که زندگیتان را نجات می دهند» نیز ما را همراهی کنید.