کلیه یکی از ارگان‌های ارزشمند بدن انسان است که به ویژه در پاکسازی بدن از مواد زائد نقشی مهم و حیاتی برعهده دارد. آسیب دیدگی یا از کار افتادن کلیه می‌تواند به صورت جدی سلامت و زیست ما را در معرض تهدید قرار دهد. خوشبختانه باز هم مادر طبیعت لطف خود را به بشر ارزانی داشته است، آن هم در قالب گیاهانی که در پاکسازی این اندام سودمند هستند. در مرور بهترین گیاهان برای پاک سازی کلیه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

اگرچه کلیه یکی از اندام‌های مهم و حیاتی بدن است، اما اغلب مردم چندان در مورد نقش و سلامتی آن فکر نمی‌کنند، مگر آنکه متأسفانه دچار انواع بیماری و مشکلات کلیوی یا حتی از کار افتادن آنها بشوند.

کلیه‌ها به درستی یکی از مهمترین اندام‌های بدن ما هستند که نقشی مهم در دفع مواد سمی و زائدات بدن داشته و آنها را از جریان خون پاکسازی می‌کنند.

مطلب مرتبط: چگونه عفونت ادراری را درمان کنیم؟

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید کلیه‌ها هر روز ۲۰۰ لیتر مایعات را پاکسازی کرده و در حدود ۲ لیتر از آن را به صورت ادرار از بدن دفع می‌کنند. از طریق کلیه حتی به تنظیم فشار خون، افزایش تولید گلبول‌های قرمز و تأثیرگذاری بیشتر ویتامین دی نیز کمک می‌کند. به همین جهت پاکسازی کلیه یکی از بهترین راه‌ها برای سالم نگهداشن این عضو ارزشمند است.

مطلب مرتبط: با مصرف داروهای گیاهی سنگ کلیه را بدون درد، دفع کنید

در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم کدام گیاهان قادرند در این کار مهم به ما کمک کرده و در پاکسازی کلیه و حتی رفع مشکلاتی همچون بروز سنگ کلیه یا عفونت ادراری مثمرثمر باشند. گیاهانی که حتی تعدادی از آنها به سادگی در آشپزخانه یا حتی باغچه منزل پیدا شده و دردسترس هستند. در نهایت چه کسی فکر می‌کرد که این گلبرگ‌های لطیف می‌توانند تا به این حد در سلامت ما مفید واقع شوند؟

چانکا پیدرا (Chanca Piedra)

چانکا پیدرا گیاهی متعلق به آمریکای جنوبی است که خواص درمانی بسیاری دارد و از این نظر به شهرت رسیده است، دست کم مطالعات انجام شده روی این گیاه درستی این مسئله را به اثبات رسانده است. یکی از خواص چانکا پیدرا کمک به رفع سنگ‌های کلیوی و به دنبال آن حس تسکین فرد هنگام ادرار کردن است. در همین راستا این گیاه باعث خرد شدن سنگ‌ها یا افزایش عبور کلسیم است و البته مراحل و شیوه انجام این کار تاکنون ناشناخته باقی مانده است. با این حال باید اذغان کرد که صحت این عملکرد در چانکا پیدرا مورد تأیید است.

مطلب مرتبط: گیاهان سمی که باید از آن‌ها دوری کنید

بیشتر مردم این گیاه را به صورت چای مصرف می‌کنند؛ به نظر می‌رسد این روش مصرف یکی از بهترین و سالم‌ترین راه‌ها برای استفاده از خواص چانکا پیدرا است.

گلدن رد (Goldenrod)

گیاه گلدن راد اغلب برای سم زدایی کلیه و نیز برای رفع مشکلات و عفونت‌های ادراری مورد استفاده قرار می‌گیرد. آزمایشات و بررسی‌های کلینیکی انجام شده روی حیوانات نشان داد که این گیاه ممکن است باعث کاهش تورم بافت کلیه شده و در عین حال با عوامل عفونت‌زا مقابله کند. همچنین گلدن رد دارای خواص دیگری همچنین ادرار آور بودن است.

البته هنگام استفاده از گلدن رد از منشأ و نوع آن اطمینان حاصل کنید. به نظر می‌رسد گیاهانی همچون «سولیداگو» (Solidago) اثرات مؤثری دارند، اما اگر به گیاهانی همچون گل داوودی (hrysanthemums) یا گل «ماری گلد» (marigolds) حساسیت دارید باید قید استفاده از گلدن رد را نیز بزنید. 

ریشه گل ادریسی (Hydrangea Root)

ریشه گل ادریسی به عنوان یک حلال شناخته می‌شود؛ با این حال ممکن است این ماده با نرم کردن لبه‌های سنگ‌های شکل گرفته در کلیه روند دفع آنها را سرعت ببخشد. همچنین این ریشه به بدن انسان کمک می‌کند سهم بیشتری از خواص کلسیم ببرد. هم اکنون تحقیقاتی روی کارکرد ریشه گل ادریسی و نقش آن روی بیماری‌های خود ایمنی، دیابت و بیماری نقرس در حال انجام است تا پرده از حقایق پیرامون این ماده بردارد.

ریشه گل ادریسی به صورت معمول در قالب تنتور یا کپسول‌های حاوی پودر ریشه خشک شده در دسترس مردم قرار دارد. نکته‌ای که حائز اهمیت است، میزان و روش مصرف این گیاه است. مصرف کنندگان باید توجه داشته باشند که استفاده از ریشه گل ادریسی برای درمان‌های طولانی مدت مناسب نیست و همچنین در هر بار مصرف نباید بیش از دو گرم از آن را استفاده کرد.

 دم اسبی (Horsetail)

دم اسب به عنوان یک گیاه ادرار آور و سم زدا شناخته می‌شود. همچنین دارای اثرات مثبتی روی کاهش ادم یا خیز در بدن بوده، باعث کاهش مشکلات مثانه و رفع سنگ‌های کلیوی می‌شود. کمک کردن به درمان بی اختیاری ادرار در افراد و نیز درمان عفونت مجاری ادراری از دیگر خواص قابل توجه این گیاه است. در مجموع دم اسبی حمایت خوبی از سلامت کلیه به عمل آورده و اغلب به صورت چای، دمنوش یا کپسول مصرف می‌شود.

گیاه دم اسب دارای یک سری مواد شیمیایی موسوم به «thiaminase» است که باعث شکسته شدن ویتامین تیامین می‌شوند، در نتیجه استفاده بیش از اندازه از این گیاه ممکن است باعث نقص در عملکرد این ویتامین شود. برای پرهیز از مشکلات احتمالی اطمینان حاصل کنید که گیاه دم اسب مصرف خود از گونه‌های همچون (Equisetum arvense) ،(Equisetum hyemale) یا (Equisetum telmateia) تأمین شده باشد. چون برخی از گونه‌های دم اسبی‌ها همچون «Equisetum palustre» باعث بروز مسمومیت به ویژه در دام می‌شوند.

ریشه کرفس (Celery Root)

کرفس یکی از سبزیجاتی است که برای حفظ سلامت بدن مفید است، اما جالب است بدانید که این مسئله در مورد تخم و ریشه این گیاه نیز صدق می‌کند و این دو به عنوان ادرار آور یا مدر نیز شناخته می‌شوند. محصولاتی با این ویژگی به شستشوی کلیه‌های کمک می‌کنند و ریشه کرفس هم دقیقاً همچون یک محرک برای کلیه عمل می‌کند و این مسئله به وجود مقادیری سدیم و پتاسیم در آن برمی‌گردد.

ریشه کرفس خورکی و قابل استفاده بوده و از قضا دارای خواص تغذیه‌ای شگفت‌انگیز و قابل توجهی است. معمولاً از آن به صورت عصاره یا کپسول استفاده می‌شود. از دیگر خواص ریشه کرفس باید به مواردی همچون کمک به مقابله با خشکی مفاصل، مبارزه با سرطان روده و متعادل کردن سطح خون در افراد مبتلا به کم خونی یا آنمی اشاره کرد. این گیاه همچنین به کمک دستگاه گوارش آمده، هضم غذا را تسهیل و به حرکات منظم روده کمک می‌کند. 

ریشه گیاه گراول (Gravel Root)

ریشه گراول یا دانه «علف جو پای» (Joe Pye) همچنین به عنوان گیاهی مؤثر به ویژه در بهبود مشکلات مرتبط با کلیه شناخته می‌شود. این مسئله به سال‌های مدید استفاده از این گیاه در درمان بیماری‌های کلیوی و اثرات درمانی آن برمی‌گردد. باید اشاره کنیم که ریشه گیاه گراول حاوی «euparin» است؛ این حلال از پتانسیل کافی برای فعالیت برعلیه ارگانیسم‌های مضر برخوردار بوده و در عین حال از توانایی کافی برای حفاظت از کلیه در مقابل عوامل عفونت‌زا بهره‌مند است. به همین خاطر جای تعجب نیست که استفاده از آن به عنوان یک درمان گیاهی برای بهبود بیماری‌هایی همچون عفونت کلیه و مجاری ادراری، دفع سنگ کلیه و نیز درمان نقرس توصیه می‌شود.

البته توجه داشته باشید که این گیاه حاوی آلکالوئیدهایی همچون «hepatotoxic pyrrolizidine» است که ممکن است خود باعث آسیب دیدگی کبد، سرطان یا نقایص تولد شوند. به همین خاطر هنگام استفاده از این محصولات حاوی ریشه گیاه گراول حتماً جانب احتیاط را نگه دارید. اگر قصد محصول را دارید بهتر است روی لیبل محصول عبارت «hepatotoxic PA-free» را جستجو کنید. به عبارت دیگر این گیاه به همان اندازه که برای سلامت کلیه‌ها مفید است، ممکن است باعث بروز مشکلاتی جدی برای سلامت انسان شود. 

اووا اورسی (Uva-Ursi)

اووا اورسی یا «بیربری» (bearberry) به عنوان یک داروی قابض شناخته می‌شود که علاوه بر کمک به بهبود عفونت مجاری ادراری، باعث تسکین درد ناشی از آن نیز می‌شود. مدارک کافی برای اثبات اثرات درمان بخشی این گیاه وجود دارد؛ به طوری که از دیرباز از آن به عنوان یک درمان سنتی برای بهبود عفونت‌ها استفاده می‌شده است. در یک مطالعه کلینیکی در بریتانیا مشخص شد که ایبوپروفن و اووا اورسی هر دو دارای خواص تسکین دهنده ملایم هستند؛ این در حالی است که این گیاه به نوعی مشکلات عفونی کلیه و مجاری ادراری را مرتفع کرده و نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک را برطرف می‌کند.

در حالت کلی معمولاً از اووا اورسی به صورت چای یا به شکل کپسول استفاده می‌شود؛ اما بهتر است بدانید استفاده طولانی مدت از این گیاه یا مصرف آن در دوزهای بالا خطرناک بوده و ابداً توصیه نمی‌شود.

ریشه گیاه مارشمالو (Marshmallow Root)

از ریشه گیاه مارشمالو همچنین به عنوان چاشنی نیز استفاده می‌شود؛ اما در عین حال این گیاه برای بهبود بافت مبتلا به عفونت نیز مناسب است. برای خلاصی از عفونت‌های ادراری این گیاه را نیز امتحان کنید که به عنوان یک ادرار آور ملایم شناخته و همچنین باعث تسکین غشاء مخاطی می‌شود. در مجموع باید اشاره کرد که ریشه گیاه مارشمالو دارای خواص سلامتی متعددی بوده و در بسیاری از دستورالعمل‌های درمانی و گیاهی به آن اشاره شده است.

این ریشه همچنین دارای خواص آنتی باکتریالی بوده و با احتباس آب در بدن و اثرات ناشی از آن مقابله می‌کند. اگر قصد دارید از این گیاه به عنوان پاک کننده کلیه استفاده کنید، دم کردن آن به صورت چای بهترین روش است که در عین سالم بودن، اثرات مارشمالو را بهتر نشان می‌دهد.

ریشه گل قاصدک (Dandelion Root)

گیاه قاصدک هم دارای مواد مغذی قابل توجهی است و هم از خواص سلامتی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. ریشه گل قاصدک همچنین به عنوان یک گیاه ادرار آور شناخته می‌شود؛ این در حالی است که این گیاه در مجموع مملو از آنتی اکسیدان‌هایی است که از آسیب دیدگی‌های سلولی جلوگیری می‌کنند. از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که این گیاه به عنوان یک سری خاصیت جانبی با احتباس آب در بدن و ورم حاصل از آن مقابله کرده و به کنترل سطح قند و میزان فشار خون کمک کرده و باعث کاهش سطح کلسترول می‌شود.

روش‌های گوناگونی برای مصرف ریشه گل قاصدک وجود دارد که از آن جمله می‌توان به چای، تنتور و به شکل کپسول اشاره کرد. ریشه گل قاصدک از نظر سلامت غذایی مورد تأیید است. اما اگر قرار است از آن به عنوان دارو واستفاده شود، بهتر است از قبل در مورد اثرات آلرژی زای آن اطلاع داشته باشید. به عنوان نمونه اگر به گیاهانی همچون گل مروارید، گل داوودی و ماری گلد حساسیت دارید، بهتر است از قاصدک برای پاکسازی کلیه خود استفاده نکنید.

به پایان این مطلب رسیدیم، اما لازم است یادآوری کنیم فهرست گیاهان مفید برای کلیه و مجاری ادراری تنها محدود به نمونه‌های فوق نیست. به عنوان مثال از جعفری فقط برای تزئین غذا استفاده نکنید، شما می‌توانید با جویدن آن تنفس خود را خوش بو و تازه کرده و از خواص ادرار آوری آن استفاده کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که این گیاه حاوی مقادیری ویتامین K است؛ بنابریان اگر دچار رقت خون هستید، بهتر است بدلیل وجود این ویتامین از مصرف بیش از اندازه جعفری خودداری کنید.

مطلب مرتبط: آشنایی با دوست داشتنی‌ترین گیاه جهان

از طرف دیگر از گیاهان فوق‌الذکر به شکل متداول و به میزان لازم استفاده کنید؛ چون ممکن است دوز بالای آنها خطرناک و ناسالم باشد. از سوی دیگر تعدادی از آنها خودرو و وحشی بوده و ممکن است حتی در باغچه منزل شما نیز رشد کنند که می‌توانید از آنها در سالاد یا حتی به شکل چای استفاده کنید. فقط مراقب باشید این گیاهان با آفت کش‌ها یا سموم دیگر سم پاشی نشده باشند.

در خاتمه یادآوری می‌کنیم که نوشیدن آب به میزان کافی را فراموش نکنید. خوردن آب ساده‌ترین راه برای شستشوی کلیه، مثانه و مجاری ادراری است. به ویژه اکنون که در فصل گرم سالم قرار داریم و میزان گرمای هوا بالطبع باعث کاهش آب بدن و در مقابل افزایش تعریف می‌شود، خوردن آب کافی اهمیتی دو چندان دارد. امیدوارم مرور این نکات به شما در پاکسازی کلیه و رهایی از شر مشکلات و بیماری‌های احتمالی کمک کرده باشد.