فلفل سیاه یکی از ادویه‌های محبوبی است که در آشپزخانه همه ما پیدا می‌شود. فرقی نمی‌کند که عاشق غذاهای تند و پرادویه هستید، یا طعم‌های ملایم را ترجیح می‌دهید؛ فلفل سیاه همیشه گزینه مطلوبی است. اما این ادویه خوش عطر و بو علاوه بر تأمین نیازهای ذائقه‌ی ما، نقشی مهم در تأمین سلامت انسان نیز بازی می‌کند. آیا می‌دانید مصرف مداوم آن چه تأثیراتی روی بدن دارد و خواص فلفل سیاه چیست؟ برای پاسخ به این پرسش با ۷۲۴پرس همراه شوید.

نمک و فلفل یکی از کلیدی‌ترین ترکیبات ادویه‌ای است که در بسیاری از دستورالعمل‌های آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما بد نیست بدانید اگرچه محققان و پزشکان مردم را به مصرف کم نمک تشویق کرده و آن را به عنوان سم سفید معرفی می‌کنند، در مقابل فلفل سیاه از خواص ارزشمندی برخوردار است که استفاده مداوم و روزمره‌اش را به امری مهم در بهبود سلامت انسان مبدل کرده است.

مطلب مرتبط: طرز تهیه وافل پنیری با فلفل چیلی

بسیاری از مردم پیرو طرز تهیه غذاهای مختلف و بدون درک و آگاهی عمیق از خواص مفید این ادویه، آن را در برنامه غذایی روزانه خود گنجانده‌اند. اما لازم به ذکر است که فلفل میزبانی شگفت‌انگیز از مجموعه فوایدی ارزشمند برای حفظ سلامت انسان است.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که دیگر اعضای این خانواده همچون فلفل قرمز یا سفید هم دارای خواص قابل توجهی هستند که نمی‌توان بی اعتنا از کنارشان گذشت؛ اما با این حال فلفل سیاه به صورت مداوم در آشپزی امروزی مورد استفاده قرار گرفته و حتی روی میز اغذیه فروشی‌ها و رستوران‌ها نیز جایگاه ثابتی دارد. به همین خاطر بهره‌مند شدن از خواص آن در دسترس‌تر است. 

نکته دیگر اینکه منشأ انواع فلفل تا حدی با هم تفاوت دارد. مثلاً فلفل سیاهی که به صورت استاندارد برای آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد از میوه خشک گیاه به دست می‌آید؛ در حالی که فلفل سیاه از دانه‌های میوه رسیده تهیه می‌شود. با این حال در این مجال تمرکز ما روی فواید سلامتی فلفل سیاه است؛ نکاتی که شاید شما را تشویق کند این بار که به رستوران مورد علاقه‌تان مراجعه کردید، بی اعتنا از کنار فلفل پاش عبور نکنید.

کاهش میزان احتمال ابتلا به سرطان

اجازه دهید در همین ابتدا مهم‌ترین خاصیت فلفل سیاه را به شما معرفی کنیم؛ بله، فلفل سیاه یکی از بهترین ادویه‌ها برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان است. فلفل سیاه غنی از ماده‌ای موسوم به «پیپرین» است که خواص سلامتی بسیاری دارد. این ماده به ویژه برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان شناخته می‌شود و این عملکرد حتی می‌تواند تا دوبرابر افزایش پیدا کند اگر شما فلفل سیاه را به همراه زردچوبه مصرف کنید. زردچوبه حاوی ماده‌ای موسوم به «کورکومین» است که به بدن انسان کمک می‌کند میزان بیشتری پیپرین جذب کرده و از خواص آن بهره‌مند شود.

مطلب مرتبط: رایج‌ترین سرطان‌ها در ایران و در کدام شهرها است؟

فلفل سیاه همچنین حاوی ویتامین‌هایی همچون ویتامین C، ویتامین A، فلاوونوئید و نیز کاروتن است که همگی به عنوان آنتی اکسیدان شناخته شده و از بدن در مقابل عوامل ایجاد کننده سرطان همچون رادیکال‌های آزاد حفاظت می‌کنند. در نهایت توجه داشته باشید که برای بهره‌مندی از حداکثر خواص موجود در فلفل سیاه بهتر است از نوع تازه آن استفاده کنید. استفاده از فلفل‌ساب ایده‌ی خوبی است که مستقیماً و بعد از پایان طبخ غذا، فلفل تازه را روی خوراک خود آسیاب کرده و از بیشترین خواص آن لذت ببرید.

تحریک سیستم گوارش

پیپرین اما خواص بسیاری دارد که تنها در محدود کردن شانس ابتلا به سرطان خلاصه نمی‌شود. استفاده از این ماده می‌تواند باعث تحریک معده برای ترشح اسید گاستریک شده و در نتیجه هضم پروتئین‌های موجود در غذا را افزایش دهد. این ماده پرخاصیت همچنین باعث تحریک پانکراس و افزایش میزان آنزیم‌های هضم‌کننده آن می‌شود. از طرف دیگر پیپرین جریان ترشح بزاق در دهان را هم زیاد می‌کند و همانگونه که قطعاً آگاهی دارید، نخستین گام برای هضم غذا در دهان اتفاق می‌افتد. ترشح بزاق به همراه حرکات دندان‌ها آغاز کننده‌ی روند هضم غذا از دهان است.

مطلب مرتبط: ۷ علتی که معده درد می تواند داشته باشد

هرچه قدر هضم غذا بهتر انجام شود، فرد احساس راحتی و سبکی بیشتر خواهد داشت. مشکلات معده همچون نفخ و ترش کردن کاهش یافته و غذا سریع‌تر معده را ترک می‌کند. و در نهایت این مسئله باعث می‌شود که مواد غذایی خورده شده با سرعت بیشتری انرژی مورد نیاز فرد را تأمین کنند.

تسکین عواض سرماخوردگی مثل سرفه

یکی از عوارض جانبی سرماخوردگی سرفه‌های ممتد و آزار دهنده است. اما شاید باورش سخت باشد که بدانیم فلفل سیاه در این زمینه نیز جادو می‌کند. در واقع این ادویه تنها برای طعم بخشیدن به غذاها مفید نیست؛ بلکه به دلیل برخورداری از خواص آنتی باکتریالی قابل توجه می‌تواند به کاهش اثرات سرماخوردگی و نیز مشکل سرفه کردن کمک کند. در این میان برخی ادعا می‌کنند که با استفاده از یک قاشق چایخوری عسل مخلوط با کمی فلفل سیاه، سرماخوردگی خود را به راحت‌ترین شکل ممکن درمان کردند؛ ادعایی که چندان دور از واقعیت به نظر نمی‌رسد.

مطلب مرتبط: ۱۲ غذای مفید برای پیشگیری از سرماخوردگی

راه دیگر استفاده از فلفل در درمان سرماخوردگی ریختن مقداری عسل و فلفل در آب گرم و نوشیدن آن است؛ بدین ترتیب به صورت مستقیم و سریع‌تر از اثرات این معجون جادویی بهره‌مند خواهید شد. از طرف دیگر بد نیست بدانید فلفل به جمع شدن خلط سینه کمک کرده و باعث احساس آرامش بیشتر حین تنفس می‌شود. همچنین ذکر این نکته ضروری است که اثرات فلفل روی سرفه‌های مرطوب بیشتر از نوع خشک آن است.

کمک به کاهش وزن

خارجی‌ترین لایه‌ی فلفل سیاه مملو از فیتونوترینت (phytonutrients) است که دارای اثرات خوبی روی افزایش متابولیسم بدن بوده و به ویژه باعث شکسته شدن سلول‌های چربی می‌شود. نتایج یک مطالعه انجام شده در کره نشان داد که پیپرین از تولید سلول‌های چربی تازه جلوگیری به عمل می‌آورد. از طرف دیگر استفاده از این ادویه تند باعث بالا رفتن دمای بدن و بالطبع افزایش میزان مصرف کالری می‌شود. پس در یک نگاه کلی استفاده از فلفل سیاه هم به کالری سوزی کمک می‌کند، هم باعث شکسته شدن سلول‌های چربی شده و هم جلوی بازتولید سلول‌های چربی را می‌گیرد و در نهایت با انجام این سه عملکرد به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

فقط یک سرانگشت فلفل سیاه کافی است که از این همه فواید متابولیکی شگفت‌انگیز بهره‌مند شوید؛ پس این را از خود دریغ نکنید. نکته جالب توجه دیگر اینکه برای کاهش وزن می‌توانید از روغن و چای فلفل هم استفاده کنید که راه‌های خوبی برای استفاده هرچه بیشتر از اثرات بی‌نظیر پیپرین در رفع مشکل چاقی هستند.

بهبود وضعیت پوست

اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برای سود بردن از خواص این ادویه شگفت‌انگیز، گاهی حتی لازم نیست آن را به صورت خوراکی مصرف کنید. بله، بهتر است بدانید فلفل یکی از بهترین لایه بردارها است که می‌توانید با استعمال خارجی از فواید آن بهره ببرید. البته هیچگاه از فلفل به صورت مستقیم روی پوست خود استفاده نکنید؛ چون ممکن است باعث سوزش و قرمزی آن شود. در عوض از آن در تهیه و تولید انواع اسکراب و لایه‌بردارها بهره برده و به پوست‌تان کمک کنید راحت‌تر تنفس کرده و اکسیژن بیشتری دریافت کند. بدین ترتیب رفته رفته بافت و وضعیت پوست‌تان بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند.

با این حال اگر به دنبال اثرات درمانی طولانی مدت‌تر هستید، همچنان خوردن فلفل گزینه بهتری است؛ چرا که استفاده از این ادویه رفته رفته باعث کم شدن میزان چروک‌های پوستی شده و روند تأثیرات افزایش سن روی پوست را کاهش می‌دهد. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که برای درمان بیماری همچون «ویتیلیگو» (vitiligo) هم می‌توان از فلفل سیاه استفاده کرد؛ این بیماری پوستی زمانی رخ می‌دهد که پوست رنگدانه‌های خود را از دست می‌دهد. در نتیجه تکه‌های سفید رنگ در نقاط مختلف بدن مشاهده می‌شود.

جذب بهتر مواد غذایی

اگر این روزها در حال برنامه ریزی برای خوردن خوراکی‌های سالم‌تر هستید، اگر دوست دارید از یک رژیم غذایی سالم بهره ببرید و اگر به دنبال حفاظت از سلامت خود و عزیزان‌تان هستید، استفاده از فلفل سیاه را از قلم نیندازید. پیش‌تر هم اشاره کردیم که فلفل حاوی پیپرین است؛ ماده‌ای جادویی که بابت خواص بی‌نظیرش به خود می‌بالد. پیپرین جذب ویتامین و مواد معدنی را افزایش می‌دهد. در برنامه غذایی روزانه ما موادی همچون ویتامین B، ویتامین C، سلنیوم و بتاکاروتن وجود دارد که با مصرف کمی فلفل همراه آنها بهتر جذب بدن می‌شوند.

این مسئله به ویژه از این جهت کمک کننده است که بدن ما در طول روز تنها بخشی از مواد غذایی مصرف شده را جذب می‌کند، پس یک عامل کمک کننده دراین روند تأثیرگذار است.

ادویه‌ای مفید برای سلامت دهان و دندان

همانگونه که قبلاً هم اشاره کردیم، یکی از خواص پیپرین کمک به کاهش ورم کل بدن است؛ این بدین معنی است که پیپرین همچنین احتباس آب و ادم در بافت لثه را نیز کاهش داده و از این طریق از آسیب دیدن، تجزیه و فرسایش تدریجی استخوان آرواره نیز جلوگیری می‌کند. نتایج یک مطالعه تحقیقاتی که به تازگی در دانشگاه ووهان در چین انجام شد، این ایده را تقویت کرد که پیپرین می‌تواند با بروز بیماری‌های دهان و دندان مقابله کند.

مطلب مرتبط: این ۱۰ باور غلط را درباره‌ی دندان‌ها کنار بگذاریم

ساده‌ترین راه برای رسیدن به این هدف، استفاده از فلفل به همراه غذا است. اما اگر دوست دارید به شکل اختصاصی و مؤثرتری از فلفل برای رفع مشکلات لثه استفاده کنید، بد نیست مقدار کمی از آن را با روغن نارگیل یا روغن میخک مخلوط کرده و به صورت موضعی روی بخش آسیب دیده لثه بمالید. همچنین به صورت تجربی استفاده از مقداری فلفل و نمک برای کاهش درد دندان نیز توصیه شده است.

کمک به عملکرد مسکن ها از مسیرهای درست

تأثیرات مدیریت درد ممکن است در نهایت چیز چندان خوشایندی نباشد؛ چون استفاده مداوم از مسکن و آرام بخش‌ها، گاهی اعتیاد آور شده و به شکلی دیگر سلامت انسان را در معرض خطر قرار می‌دهند. اینجا است که باز هم باید به نقش ارزنده فلفل سیاه اشاره کنیم که به نظر می‌رسد خواص تسکین‌دهنده داروها را تقویت کرده و کارایی آنها را بیشتر می‌کند. در این صورت ممکن است بیمار با مصرف دوز کمتری از دارو به نتیجه دلخواه رسیده و نیازی به استفاده میزان بیشتر یا طولانی‌تر دارو نداشته باشد. همچنین اشاره شده که فلفل سیاه از اثرات مفید داروهایی ضد تورمی همچون دیکلوفناک نیز پشتیبانی می‌کند.

در نهایت استفاده اصولی از پیپرین در هماهنگی با داروهای ضد درد و مسکن ممکن است وابستگی به این داروها را در فرد بیمار کاهش داده و در نتیجه باعث محدود شدن خطر اعتیاد دارویی و مشکلات جانبی ایجاد شده در پی آن را داشته باشد.

تقویت حافظه

یکی از بزرگترین مشکلاتی که بشر معاصر با آن دست به گریبان است، بیماری‌هایی است که سلامت عقلانی و ذهنی ما را تحت الشعاع خود قرار داده‌اند. در این میان مطالعات متعدد انجام شده نشان داده است که پیپرین می‌تواند مشکلات مربوط به زوال عقل و از بین رفتن قدرت تفکر و آگاهی در فرد را کاهش دهد. این ماده جادویی با تحریک مسیرهای شیمایی در مغز این مهم را به انجام می‌رساند که باعث می‌شوند مغز عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

خوردن فلفل به صورت روزانه می‌تواند یک استراتژی خوب برای مقابله با بیماری‌های خطرناکی همچون آلزایمر یا دیگر بیماری‌هایی باشد که باعث کاهش قدرت بهره‌وری مغز و حافظه در افراد سالمند می‌شوند. حتی اگر در معرض خطر ابتلا به این بیماری‌ها نیستید هم فلفل سیاه می‌تواند کارایی مغزتان را افزایش و روی قدرت حافظه و یادگیری‌تان مؤثر باشد؛ پس مصرف روزانه آن را از یاد نبرید.

مطلب مرتبط: فواید شگفت انگیز مصرف عسل و دارچین

در خاتمه باید اشاره کنیم که استفاده از این همه خاصیت تقریباً نیازمند هیچ تلاش خاصی نیست؛ چرا که بسیاری از ما حتی بدون دانستن این همه ویژگی شگفت‌انگیز، هر روز بدون آگاهی از فلفل سیاه در تهیه انواع خوراک‌ها و آشپزی روزانه استفاده کرده و می‌کنیم. تنها نکته حائز اهمتی این است که به جای خرید ادویه‌های بسته‌بندی شده، بهتر است دانه فلفل سیاه را خریداری کرده و آن را مستقیماً روی غذای خود آسیاب کنید. راز دیگر استفاده از فلفل بعد از پخت کامل غذا است. توجه به همین دو نکته کوچک می‌تواند شانس شما در بهره‌مندی بیشتر از خواص فلفل سیاه را چند برابر کند.

به پایان این مطلب رسیدیم، هرچند فلفل سیاه هنوز خواص بی‌شمار دیگری هم دارد. از استفاده در دستورهای خانگی برای دفع حشرات تا درخشش بیشتر پوست و البته کمک به کاهش ریسک ابتلا به سرطان. پس استفاده آگاهانه از فلفل سیاه را به عادت روزانه‌ای تبدیل کنیم که هرگز آن را پشت گوش نخواهیم انداخت. امیدوارم از مطالعه این مطلب و مرور این نکات سلامتی لذت برده باشید.