قلب یکی از اندام‌های مهم و حیاتی بدن است که نبض حیات ما را در دست دارد. بدون ضربان‌های منظم و مداوم این عضو، پیوند ما با زندگی به سرعت قطع می‌شود. به همین خاطر مهم است که بدانیم چطور و چگونه این عضو ارزشمند را سالم و بانشاط نگه داریم. بسیاری از مشکلات سلامتی ما ریشه در نوع تغذیه‌مان دارد؛ با این حساب آیا با بهترین خوراکی‌های مفید برای سلامت قلب آشنایی دارید؟ در مرور آنها با ۷۲۴پرس همراه باشید.

حتماً شنیده‌اید که قلب هر انسان، به اندازه مشت بسته‌ی او است. اما این اندام اهمیتی به مراتب بیشتر از دستان مشت شده ما دارد. در حقیقت حرکات، باز و بسته شدن دریچه‌ها و کمک به جریان خون، حیات را در وجود ما به جریان می‌اندازد. به همین خاطر مسئله سلامت نگه داشتن قلب نه فقط برای زنده ماندن ما، که حتی روی کیفیت زندگی نیز اثراتی عمیق برجای می‌گذارد.

مطلب مرتبط: ضربان نامنظم قلب خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می‌دهد

با قلبی مریض و از کارافتاده، نمی‌توان آنگونه که باید و شاید از نعمات زندگی بهره‌مند شد. به همین خاطر بهتر است همواره سلامت قلب را در ارجحیت قرار دهیم. یکی از ساده‌ترین مسائل برای کمک به این هدف مهم، توجه بیشتر به نوع تغذیه روزانه است.

رژیم غذایی به طرق مختلف روی سلامت انسان تأثیر گذاشته و از اهمیتی مهم در این زمینه برخوردار است. چیزهایی که می‌خوریم یا حتی آن دسته از مواد خوراکی که نمی‌خوریم، روی سلامتی‌مان اثر می‌گذارند. پس چه بهتر که زین پس، هوشمندانه‌تر به غذایی که به بدن‌مان می‌رسانیم، فکر کنیم. قلب موتور خستگی ناپذیری است که یک لحظه از کار افتادنش، امکان حیات را از ما می‌گیرد. مشکلات قلبی نیز اثراتی ناخوشایند روی وضعیت کلی سلامتی ما و حتی دیگر ارگان‌های بدن دارند. اما در کنار آنها معضلاتی همچون فشار خون بالا، بیماری‌های عروقی و شریان‌های کرونری و ورم غشاء درونی قلب هم به موازات روی وضعیت قلب تأثیرگذار هستند. بیماری‌هایی که در نهایت ما را دچار معضلاتی همچون سرگیجه، خستگی و احساس تهوع می‌کند که در درازمدت آزار دهنده هستند.

 بنابراین شاید به جای درمان، بهتر است که از ابتدا از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کنیم؛ پیش از آنکه آنها سلامت کلی ما را تحت الشعاع خود قرار دهند. و همانگونه که اشاره شد تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، شروعی مناسب برای این کار است. انتخاب مواد غذایی بهتر مساوی است با تضمین سلامت قلب در درازمدت و به همین خاطر خوب است که کمی بیشتر در مورد خوراکی‌های مفید برای قلب اطلاعات کسب کنیم. در عین حال فراموش نکنید که تغییر برنامه غذایی روزانه در کنار یک ورزش منظم می‌تواند اثرات بادوام‌تری روی سلامت قلب و سیستم عروقی‌تان داشته و شما را برای مدت بیشتر در صحت و سلامت نگه دارد. اما بیایید ببینم خوردن چه غذاهایی از سلامت قلب محافظت می‌کند؟ 

سالمون وحشی

حتماً پیش از این هم در مورد خواص ماهی و نقش آن در بهبود سلامت انسان چیزهایی شنیده باشید؛ اما بهتر است بدانید ماهی و به ویژه انواع وحشی آن یکی از بهترین منابع غذایی به ویژه برای سلامت قلب است. در این میان ماهی سالمون که از آن با عنوان ماهی آزاد هم یاد می‌شود، به دلیل حجم بالای اسیدهای چرب امگا ۳ و نیز پروتئین برای سلامت انسان بسیار مفید است. به عنوان نمونه مشخص شده که انواع وحشی - و نه سالمون پرورشی- به دلیل هم غنای زیاد امگا ۳ می‌تواند در بهبود شاخص‌های متابولیکی و به ویژه در زمینه بیماری‌های قلبی نقشی کلیدی ایفا کند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه ماهی سالمون خوابانده شده در چغندر

از سوی دیگر ماهی سالمون یک وعده‌ی غذایی مناسب مملو از سلنیوم است؛ آنتی اکسیدانی ارزشمند که از به صورت کلی از قلب و کل سیستم گردش خون انسان محافظت می‌کند.

اما باز نکته حائز اهمیت در این میان انتخاب انواع طبیعی و وحشی ماهی است؛ چرا که متأسفانه بیش از هفتاد درصد از ماهی‌های عرضه شده در فروشگاه‌های مواد خوراکی از انواع پرورشی بوده که فاقد کیفیت مطلوب غذایی ماهی‌های طبیعی هستند. رژیم غذایی استفاده شده برای تغذیه ماه‌های پرورشی ناسالم و مملو از آنتی بیوتیک و رنگ‌های خوراکی است که باعث می‌شود هنگام عرضه، گوشت ماهی سالم و خوش آب و رنگ به نظر برسد. از سوی دیگر حوضچه‌های پرورش ماهی معمولاً مملو از جمعیت ماهی‌ها بوده و غذای کافی به آنها نمی‌رسد؛ به طوری که گاهی ماهی‌ها از شدت گرسنگی رو به همنوع خواری می‌آورند.

در مجموع با توجه به این مسائل ماهی‌های پرورشی به هیچ عنوان از نظر خواص تغذیه‌ای قابل مقایسه با انواع پرورشی نیستند.

گل کلم

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که هر فرد حتماً در رژیم غذایی خود از مقداری سبزیجات نیز استفاده کند؛ اما اگر از طعم سبزیجات لذت نمی‌برید پیشنهاد می‌کنیم که بیشتر از قبل از گل کلم در برنامه غذایی روزانه خود بهره ببرید. طعم گل کلم ملایم است و در عین حال مقدار مناسبی آنتی اکسیدان و فیبر را به بدن انسان می‌رساند.

مطلب مرتبط: کنترل بهتر قندخون با مصرف کلم بروکلی

ترکیب آنتی اکسیدان‌ها در کنار فیبر باعث کاهش احتباس آب در بدن، بهبود وضعیت سیستم گوارش و نیز کاهش سطح کلسترول خون می‌شود. از طرف دیگر می‌توانید از گل کلم به صورت پخته، پوره شده، کبابی یا حتی به شکل خام استفاده کنید و محدودیتی برای نوع مصرف آن وجود ندارد.

جگر

جگر شاید تنها گوشت قرمزی باشد که با رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب ارتباطی تنگاتنگ دارد. خوشبختانه جگر حاوی یک سری مواد غذایی ارزشمند و شگفت‌انگیز از جمله پروتئین، ویتامین C، ویتامین B۱۲، مس، آهن و روی است. از سوی دیگر جگر سرو شده در حدود ۶ گرم چربی دارد، اما این نوع چربی برای سلامت قلب مفید است و در نهایت اینکه اگر از طعم جگر لذت می‌برید حتماً جایی برای آن در رژیم غذایی روزانه خود باز کنید؛ چرا که این ماده غذایی منبع خوبی از پروتئین نیز هست.

سیب زمینی

سیب زمینی یکی از خوردنی‌هایی مورد علاقه و محبوب است، اما واقعیت این است که بسیاری از مردم با تردید از این محصول استفاده می‌کنند؛ چراکه رنگ سفید آن را نشانه‌ی وجود نشاسته دانسته و نگران هستند که مبادا خوردن آن تعادل قند خون را برهم بزند. اما البته بهتر است بدانید که موردی برای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که سیب زمینی سرشار از فیبر است که برای متعادل نگه داشتن سرعت جذب گلوکز حائز اهمیت بوده و برای سلامت انسان مفید است.

در شماری از تحقیقات انجام شده مشخص شده است که یک رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای سیب زمینی به کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند؛ چون سیب زمینی حاوی مقادیر مناسب پتاسیم است که می‌تواند موجب کاهش فشار خون شود. در این میان استفاده از انواع بنفش رنگ سیب زمینی خواص بیشتری هم دارد؛ چرا که سطح قابل قبولی آنتی اکسیدان داشته و خواص ضد سرطانی دارد. اما نگران نباشید، انواع سفید یا حتی قرمز سیب زمینی هم به نوبه‌ی خود حاوی مقادیر مناسبی آنتی اکسیدان هستند.

سیب

همانگونه که قطعاً اطلاع دارید، بالا بودن چربی و کلسترول خون، یک فاکتور خطر اصلی برای ابتلا به بیماری‌های قلبی است؛ در این میان سیب حاوی مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان پلی‌فنول است که روی حفظ تعادل سطح کلسترول خوب و بد در بدن تأثیراتی چشمگیر دارد. از سوی دیگر پکتین موجود در این میوه بی‌نظیر نیز باعث بلوکه شدن روند جذب کلسترول می‌شود؛ این در حالی است که سیب حاوی فیبر است که خروج کلسترول از بدن کمک می‌کند.

با این حساب پر بیراه نیست اگر بگوییم با مصرف روزانه یک سیب، نعمت سلامتی را مهمان خانه خود کنید، انتخابی هوشمندانه انجام داده و از قلب و عروق خود به بهترین شکل ممکن محافظت کنید. در واقع این امر در خلال مطالعات به اثبات رسیده است که مصرف روزانه یک سیب باعث پایین آورن سطح کلسترول بد خون تا رقم حیرت‌انگیز ۴۰% شده است. اما به جز خواص این میوه برای دوست‌داران سلامت قلب، لازم است یادآوری کنیم که سیب همچنین در کاهش ریسک ابتلا به سرطان، محافظت از ریه و نیز کمک به کنترل اشتها اثرگذار است. پس از این به بعد حتماً جایی برای سیب در رژیم غذایی روزانه خود باز کنید.

گردو

گردو یک خوردنی سالم با فواید قابل توجه و اثرات شگفت‌انگیز روی سلامت قلب و به همان اندازه روی مغز است. در شروع باید اشاره کنیم که گردو حاوی میزان مناسبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است؛ همچنین در مقایسه با هر آجیل معمولی دیگری، گردو دارای سطوح بالایی از آنتی اکسیدان‌ها است. بنابراین خوردن مرتب گردو می‌تواند باعث کاهش سطح کلسترول بدن خون شده و از فعالیت‌های مخرب رادیکال‌های آزاد قبل از آسیب زدن به سلول‌ها در بدن جلوگیری کند. خوردن گردو همچنین باعث کاهش احتباس آب در بدن یا اِدِم می‌شود.

اما گردو به جز خواص فوق، اثرات مفید دیگری نیز دارد؛ چرا که حاوی مواد مغذی و مهمی همچون فولات، ویتامین E و البته فیبر است که همگی دارای اثراتی مهم روی سلامت بدن انسان هستند. در این میان توجه داشته باشید که حتماً از مغز گردوی بدون نمک استفاده کنید تا بهره‌ی بیشتری از خواص این مغز جادویی ببرید.

تخم چیا

آیا پیش از این در مورد دانه چیا و اثرات ارزشمند آن روی سلامت انسان مطالعه کرده‌اید؟ این دانه علاوه برآنکه برای کودکان مفید است، سلامت کلی بزرگسالان را نیز بهترین شکل تأمین می‌کند. تخم چیا غنی از مواد مغذی همچون کلسیم، منیزیم، فسفر، منگنز، روی، ویتامین B۳ (نیاسین)، ویتامین B۱ (تیامین) و نیز ویتامین B۲ است. همچنین تخم چیا مملو از فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ است.

مطلب مرتبط: خواص درمانی تخم شربتی: از مبارزه با بیماری‌های قلبی تا جلوگیری از دیابت

خوردن یک قاشق غذاخوری پر از تخم چیا نه تنها میزان کلسترول بدن خون را کاهش می‌دهد، بلکه قادر است روند شکل‌گیری لخته‌های خونی را نیز متوقف کند. اما فراموش نکنید که خوردن تخم چیا به صورت خشک ممکن است عامل مرگ شود. در واقع این دانه‌ها با جذب رطوبت به صورت ژلی غلیظ درمی‌آیند؛ بنابراین ممکن است حین بلعیده شدن مسیر مری را بسته و باعث خفگی فرد شوند. بهتر از آنها در تهیه نوشیدنی یا اسموتی استفاده کرده و خطر را به حداقل برسانید.

چای سبز

کمتر کسی است که تاکنون از خواص جادویی چای سبز آگاه نشده باشد؛ در واقع در بسیاری از مواقع و برای درمان بسیاری از مشکلات و حتی حفظ سلامت عمومی بدن، خوردن چای سبز یک توصیه همیشگی است. چای سبز با طعم ملایم خود، اثرات مثبتی روی سلامت قلب شما دارد. چای سبز این کار را حتی به طریق غیر مستقیم نیز انجام داده و با پایین آورد سطح کلسترول، فشار خون و نیز سطح تری‌گلیسرید به سلامت قلب کمک شایانی می‌کند.

مطلب مرتبط: ۷ نوع چای درمانگر گیاهی

به جز این تأثیرات مهم، چای سبز منبعی مناسب از آنتی‌ اکسیدان‌ها به ویژه در اشکالی همچون فلاونوئید و «کاتچین» (catechin) است، مواد مؤثری که طبق مطالعات صورت گرفته فواید آنها در سلامت قلب و نیز کاهش ریسک ایجاد لخته‌های خونی خطرناک به اثبات رسیده است. این همه مزیت به خوبی نشان می‌دهد که چرا چای سبز باید بخشی دائمی از یک رژیم سلامت قلب باشد و اینکه چرا صدها سال است که استفاده از این چای در طب گیاهی چین توصیه و تأکید شده است.

شکلات تلخ

معمولاً تصور می‌شود که برای اجرای یک رژیم سلامتی باید قید شیرینی‌ها را به صورت کلی زد. واقعیت این است که منویی مملو از کیک، کلوچه و انواع دسرهای شیرین به دلیل میزان بالای شکر و چربی‌های اشباع برای سلامت قلب شما مثل سم می‌مانند. اما این بدین معنی نیست که شما باید خوردن شکلات‌ را متوقف کنید؛ دست کم این مسئله در مورد شکلات سیاه یا شکلات تلخ صدق نمی‎کند.

شکلات تلخ دارای فلاونول است که برای کاهش فشار خون و نیز بهبود سطح جریان یافتن خون مفید است که در نهایت کار قلب شما را در پمپاژ و رساندن خون به اعضای بدن تسهیل می‌کند. این محصول همچنین دارای فلاونوئید است که علیه اثرات مخرب سموم محیط زیستی، تولید رادیکال‌های آزاد و بیماری سرطان وارد عمل شده و سلول‌های آسیب دیده را ترمیم می‌کند. البته تمامی این اثرات با انتخاب شکلاتی میسر می‌شود که دست کم از هفتاد درصد کاکائوی خالص تهیه شده و همچنین در تولید آن از روغن پالم استفاده نشده باشد.

مطلب مرتبط: ۹ دلیلی که شکلات تلخ را به شما پیشنهاد می‌دهد

در اینجا مطلب ما به پایان رسید ولی ذکر این نکته ضروری است که بهتر است رژیم غذایی متعادلی داشته و به جای استفاده طولانی مدت از یک محصول، تمامی خوراکی‌های فوق را در کنار هم و در تنوعی مناسب با هم مصرف کنید. اینگونه شما از برنامه‌ی غذایی خوبی تبعیت می‌کنید که سلامت قلب به صورت اختصاصی و سلامت کلی بدن‌تان را تأمین کرده و نشاط و سرزندگی را برایتان به ارمغان می‌آورد. در نهایت این مسئله ضامن یک زندگی طولانی، شگفت‌انگیز و سالم است، پس بیایید سلامتی را انتخاب کنیم.

امیدوارم از مرور این نکات و همراهی ما لذت برده باشید.