غذاهای حاضری و فست فودهایی همچون پیتزا و انواع ساندویچ این روزها طرفداران بسیاری دارد که محدود به سن و سال خاصی نیستند. اما هرچقدر سن انسان افزایش پیدا می‌کند، توانایی بدن برای استفاده از چنین غذاهایی کمتر و کمتر می‌شود. مثلاً آیا می‌دانید بعد از وارد شدن به دهه‌ی سی سالگی، باید قید چه خوراکی‌ها و انجام دادن چه کارهایی را بزنید؟ با ۷۲۴پرس همراه باشید تا شما را با تعدادی از این موارد ممنوعه آشنا کنیم.

خوراکی‌ها و کارهای ممنوعه برای افراد بالای ۳۰ سال 

وقتی پای ارزش غذایی مواد خوراکی به میان می‌آید، پرواضح است که غذاهای حاضری، محصولات صنعتی و فست فودها ارزش چندانی ندارند. با این حال این دسته مواد غذایی به دلیل استفاده از همان مواد مضر معمولاً خوشمزه بوده و علاقمندان بسیاری هم دارند. با این حال نمی‌توان این واقعیت را تغییر داد که غذاهای ناسالم، ناسالم هستند و فرقی نمی‌کند مصرف‌کننده آنها چه سن و سالی داره و در کدام دوران از زندگیش به سر می‌برد.

واقعیت این است که بعد از قدم گذاشتن به سی سالگی، با گذشت هر سال رفته رفته توانایی بدن انسان برای هضم و پوارش غذاهای حاضری و فست فودها کمتر و کمتر می‌شود.

مطلب مرتبط: آشنایی با خوراکی هایی که شما را ده سال جوانتر می‌کنند

اگر وارد این دوران از زندگی‌تان شده‌اید، قطعاً تا به حال متوجه شدید که اکنون تکه‌های خوشمزه پیتزا دردسر بیشتری برای دستگاه گوارش‌تان ایجاد کرده و دیرتر از قبل هضم می‌شوند. از سوی دیگر با وارد شدن به سی سالگی انسان باید کم کم از عادت‌های غذایی گذشته دست برداشته و به جای لذت بردن از طعم و مزه، به سلامت روزهای میانسالی و پیری خود نیز فکر کند. 

اگر اکنون به فاکتورهای سلامتی خود توجه کرده و برنامه غذایی سالمی در پیش بگیرید، قطعاً از بروز بیماری‌هایی همچون سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی که ممکن است بعدها گریبانگیرتان شود، جلوگیری کرده‌اید. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید تا ببینم چه خوراکی‌ها یا حتی انجام کارهایی در این سن و سال می‌تواند فاکتوری خطرناک برای سلامت سال‌های بعدی زندگی ما باشد.

ماست‌های طعم دار

 

استفاده از لبنیات و به ویژه ماست یکی از راه‌های توصیه شده برای تأمین بخشی از نیازهای روزانه غذایی است و به همین خاطر ماست یکی از اقلامی است که در یخچال بسیاری از ما یافت می‌شود. اما بهتر است بدانید این ویژگی و امتیازات تغذیه‌ای شامل انواع ماست‌های طعم دار نمی‌شود.

در واقع مصرف هر وعده از این خوراکی بیش از فایده، ضرر دارد؛ چون میزان قابل توجهی شکر دارد که گاهی حتی به ۴۷ گرم هم می‌رسد! رقمی بسیار بیشتر از چیزی که هر نفر باید در طول یک روز مصرف کند. انجمن قلب آمریکا در راهنمای غذایی خود قید کرده که میزان کشر مورد نیاز برای مردان در طول یک روز ۳۸ گرم و برای زنان تنها ۲۵ گرم است؛ بنابراین پرواضح است که مصرف مداوم انواع ماست‌های طعم دار چقدر روی سلامت افراد به ویژه مبتلایان به دیابت تأثیرات منفی دارد.

مطلب مرتبط: تفاوت پروبیوتیک و پریبیوتیک در چیست؟ 

اما اگر به ماست‌های طعم دار علاقه دارید، نگران نباشید. راه‌های برای رسیدن به خوراکی مورد علاقه‌تان وجود دارد. بهتر است به جای استفاده از انواع تجاری این محصول، به سراغ خرید ماست ساده یا ماست یونانی بروید. باقی کار ساده است؛ می‌توانید انواع میوه‌های خشک یا تازه را به ماست اضافه کرده و طعم مورد علاقه‌تان را آماده کنید. ماست یک محصول عالی برای حفظ سلامت دستگاه گوارش است؛ بنابراین آن را از رژیم غذایی روزانه خود حذف نکنید. در عوض با اضافه کردن میوه به ماست می‌توانید اثرات مثبت آن را دوچندان کنبد.

در نهایت باکنار گذاشتن ماست‌های طعم دار، علاوه بر خلاص شدن از مضرات دریافت شکر بیشتر، از اثرات مخرب طعم دهنده‌های مصنوعی و محصولات نگه دارنده نیز خلاص خواهید شد.

سویا

حتماً تاکنون بارها و بارها در مورد فواید و خواص استفاده از انواع محصولات حاوی سویا چیزهایی شنیده‌اید؛ اما شاید مصرف سویا آنقدرها هم انتخاب خوبی نباشد. در واقع باید اشاره کرد که سویا ابداً بهتر از گوشت نیست؛ بنابراین سعی نکنید آن را به طور کامل جایگزین فرآورده‌های گوشتی کنید.

برای شروع باید اشاره کنیم که اطلاعات ما بیشتر حول مصرف کوتاه مدت سویا است و از اثرات استفاده درازمدت این ماده غذایی نتایج چندانی در اختیار نداریم. با این حال بد نیست بایند در کوتاه مدت سویا باعث تجمع آب در بدن و ورم شده و همچنین با عملکرد غده تیروئید در بدن تداخل دارد. از سوی دیگر فیتواستروژن موجود در سویا به نحوی اثرات هورمون استروژن در بدن را تقلید می‌کند و به همین خاطر بهتر است ابداً از سویا در رژیم غذایی کودکانی که در سنین رشد هستند، استفاده نشود.

اگر بخواهیم صادق باشیم، نه فقط به کودکان که حتی به بزرگسالان هم توصیه می‌کنیم تا حد ممکن از مصرف سویا خودداری کنند. خوشبختانه سبزیجات خوشمزه بسیاری وجود دارند که می‌توان آنها را به عنوان جایگزین گوشت قرمز کرد. بنابراین اگر به دنبال راهی برای استفاده پروتئین‌های گیاهی به جای جانوری هستید، بهتر است قبل از انتخاب سویا گزینه‌های دیگر را هم بررسی کنید.

مطلب مرتبط: ۱۰ غذای سرشار از پروتئین

نوشیدن هر چیزی با نی

این مسئله شاید در نگاه اول پیش پاافتاده به نظر برسد، اما اثرات درازمدتی روی ظاهر شما برجای خواهد گذشت. استفاده مداوم از نی برای نوشیدن باعث توسعه و افزایش تعداد چین و چروک‌های صورت به ویژه در اطراف دهان می‌شود. در واقع بد نیست بدانید بعد از سن ۲۵ سالگی رفته رفته کلاژن پوست تخریب شده و پوست صورت رفته رفته مستعد ایجاد چین و چروک می‌شود. در این میان انجام حرکات تکراری می‌تواند این روند را سرعت ببخشد.

مطلب مرتبط: ۶ نکته ضد پیری که زیبایی روزمره شما را تغییر می‌دهد

البته همه می‌دانیم که یکی از بارزترین نشانه‌های افزایش سن، ظاهر شدن خطوط و چین و چروک‌ها است و در نهایت نمی‌توان به صورت کامل جلوی بروز آنها را گرفت؛ اما آیا واقعاً حاضرید از اولین سال‌های وارد شدن به دهه‌ی ۳۰ سالگی با نشانه‌های پیری مواجه شوید؟ بنابراین بهتر است استفاده از نی را متوقف کنید. حسن دیگر این کار کمک به حفظ محیط زیست است، چرا که پلاستیک را باید قاتل خاموش طبیعت دانست.

استفاده از ماهی پرورشی

متأسفانه بیش از هفتاد درصد از ماهی‌های عرضه شده در مغازه و فروشگاه‌های محلی، ماهیان پرورشی هستند. باید بدانید که استخرهای پرورش ماهی معمولاً مملو از جمعیت ماهی هستند؛ به طوری که گاهی آنها از گرسنگی به یکدیگر حمله‌ور شده و از هم تغذیه می‌کنند. از سوی دیگر رژیم غذایی آنها معمولاً مملو از آنتی بیوتیک‌ها است که مصرف آنها سلامت انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در نهایت قبل از عرضه ماهی به فروشگاه‌ها، گوشت آنها را رنگ می‌کنند تا ظاهری سالم و خوش رنگ و لعاب‌تر پیدا کنند.

بنابراین اگر در شهر یا محل زندگی‌تان بازار یا محلی برای عرضه ماهی تازه وجود دارد، قید خرید ماهی از فروشگاه‌ها را بزنید. با مراجعه به این بازارها علاوه برخرید غذاهای دریایی با کیفیت خوب، گپی هم با ماهیگیران و غرفه داران زده و کمی بیشتر در مورد نژادهای مختلف ماهی و تازه‌ترین ماهی‌های صید شده اطلاعات کسب می‌کنید. 

انواع نان سفید

نان تست، انواع نان صبحانه و در یک کلام نان سفید، یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های کودکان است؛ اما اکنون که پا به سنین بزرگسالی گذاشته‌اید باید رفته رفته علایق و عادت‌های غذایی خود را تغییر دهید و یکی از اولین قدم‌ها در این راه حذف نان سفید است. باید بدانید که نان‌های تهیه شده از آرد سفید تعادل قند خون را بهم زده و تقریباً فاقد هرگونه ویتامین یا مواد معدنی هستند که در نان‌های سبوس‌دار و تهیه شده از آرد کامل گندم وجود دارند. از سوی دیگر این نان‌ها همچنین فاقد فیبر هستند؛ یکی از فاکتورهایی که به ویژه در سنین بالای سی سال، نقشی مهم در حفاظت دستگاه گوارش انسان دارد.

این مسئله در مورد نان شیرینی‌های حلقوی مثل دونات یا پیراشکی و دیگر محصولات تهیه شده از آرد سفید هم صدق می‌کند؛ ضمن آنکه این محصولات علاوه بر فقدان ارزش غذایی و فیبر، دارای مقادیر قابل توجهی سدیم هستند. حتی نان شیرینی‌های تهیه شده از آرد کامل هم دست کم ۵۶۵ میلی‌گرم سدیم دارد که بسیار بیشتر از میزان مورد نیاز هر فرد در رژیم غذایی روزانه‎اش است.

آبمیوه

در سنین خردسالی بسیاری از کودکان همیشه یک قوطی آبمیوه نیز در کنار ظرف ناهار و خوراکی خود داشتند که چه بسی از آن به عنوان میوه یاد می‌کردند. حتی بسیاری از بزرگسالان نیز هنوز آبمیوه را معادل میوه در نظر می‌گیرند؛امری که ابداً واقعیت ندارد. آبمیوه به هیچ عنوان به اندازه میوه سالم و مناسب استفاده نیست. وقتی آب میوه‌ای گرفته می‌شود، حجم قابل توجهی از فیبر را پشت سر خود جای می‌گذارد؛ همان فیبر ارزشمندی که سلامت دستگاه گوارش شما را تضمین کرده و در عین حال سرعت آزاد شدن قند در جریان خود را متعادل نگه می‌دارد. بنابراین تا همینجا استفاده از آبمیوه ضررهای خود را دارد.

مطلب مرتبط: معجزه مصرف منظم گوجه فرنگی به مدت یک ماه

اما در بحث استفاده از آبمیوه‌های صنعتی اوضاع حتی خراب‌تر هم می‎شود؛ چون معمولا به این محصولات شکر فرآوری شده هم اضافه می‌شود. وجود طعم دهنده‌های مصنوعی برای بهتر کردن کیفیت مزه آبمیوه و نیز فرآیند پاستوریزه کردن که باعث از بین رفتن املاح یا ویتامین‌های حساس به گرما می‌شود، دیگر نکات منفی استفاده از آبمیوه هستند. در نهایت محصولی که در بسته بندی‌های شیک و خوش آب و رنگ روی قفسه‌ی فروشگاه‌های چیده می‌شوند، ارزش غذایی پایینی داشته و در مقابل ضررهای فراوانی دارند.

شیرینی‌های عرضه شده در فروشگاه‌ها

آیا شما هم خاطرات زیبایی از تهیه نان شیرینی و انواع کیک و کلوچه در منزل دارید؟ زمانی که والدین یا مادربزرگ‌تان آستین بالا زده و شروع به پخت شیرینی‌های خانگی می‌کردند؟ این یکی از خاطرات شیرین بسیاری از کودکان است، ضمن آنکه در نهایت محصولات غذایی سالم‌تری نیز به سبد خانواده اضافه می‌کردند. بهتر است بدانید پخت شیرینی در منزل بسیار بهتر از استفاده از محصولات ارائه شده در فروشگاه‌ها است؛ چرا که در کنار تازگی و عطر و طعم بهتر، از انواع مواد شیمیایی یا نگهدارنده نیز در پخت آنها استفاده نشده است.

مطلب مرتبط: فواید شگفت انگیز مصرف عسل و دارچین

البته منظور این نیست که شیرینی‌های خانگی بسیار سالم و مقوی هستند؛ اما به هر حال در مقام مقایسه با محصولات تجاری مملو از روغن‌های هیدروژنه و خطرناک، انتخاب‌های عاقلانه‌تری به نظر می‌رسند. استفاده از روغن‌های مضر به منظور حفظ تازگی بیشتر محصولات تجاری است؛ ضمن آنکه در بسیاری از موارد شرکت‌های تولید کننده اطلاعات مربوط را حتی روی لیبل محصولات خود قید نمی‌کنند. دست کم حین پخت شیرینی در منزل می‌توان روی میزان مواد استفاده شده و کیفیت آنها نظارت داشته و در نهایت راهی برای استفاده کمتر از کره و شکر پیدا کرد. ضمن آنکه بدین ترتیب می‌توان یک خاطره خوب برای خود و کودکان‌تان به یادگار بگذارید. 

بسته‌های پاپ کورن آماده مخصوص مایکروفر

رفته رفته با افزایش سن بسیاری از ما به صورت طبیعی با نقصان یادگیری و حافظه مواجه می‌شویم؛ بنابراین به توصیه بسیاری از متخصصان لازم است همزمان با افزایش سن، مغز خود را به وسیله‌ی یادگیری چیزهای تازه و به چالش کشیدن خود با انواع بازی و پازل همچنان فعال و پویا نگه داشت. اگرچه این نکات حائز اهمیت است، اما نقش تغذیه سالم را فراموش نکنید؛ و درست همینجا است که یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها یعنی ذرت بود داده، تبدیل به عامل خطر می‌شود.

کره استفاده شده در بسته‌های ذرت آماده مخصوص مایکروفر معمولا کیفیت خوبی نداشته و مملو از چربی‌های ترانس است که تأثیری منفی روی حافظه فرد برجای می‌گذارند. این چربی‌های مضر همچنین باعث تخریب سلول‌ها و احتباس آب در مغز می‌شوند. این درحالی است که استفاده از اسیدهای چرب امگا ۳ در محافظت از مغز نقش پررنگی دارند. یکی از مواد یافت شده در این کره‌های تقلبی «diacetyl» است که به عنوان یک عالم سرطان زا شناخته می‌شود. از سوی دیگر لایه پلاستیکی داخل بسته بندی ذرت که برای جلوگیری از تراوش کره به بیرون استفاده می‌شود هم با ایجاد سرطان در ارتباط است.

در نهایت فهرست فوق تنها به تعدادی از مواد غذایی بی‌کیفیت و فاقد ارزش غذایی اشاره کرد که در فروشگاه‌های امروزی در دسترس مشتریان هستند. این روزها بسیاری از کارخانجات مهم تولید مواد غذایی از بسیاری از هزینه‌های مهم چشم‌پوشی می‌کنند تا محصولات ارزان‌تری را تولید و روانه بازار کنند. آنها حجم زیادی نمک، شکر و روغن به محصولات خود اضافه می‌کنند تا ذائقه مشتریان را تحریک و آنها را با استفاده مجدد تولیدات خود تشویق کنند. با این حال فراموش نکنید که همه چیز تنها طعم خوشمزه یا عطر دلپذیر نیست؛ گاهی بهتر است رنج آماده کردن غذا در منزل را به جان بخرید، اما از مضرات غذاهای آماده و فست فودها در امان بمانید. فراموش نکنید که مصرف مداوم این محصولات طول عمرتان را کم و کمتر کرده و در انتها حتی روی کیفیت زندگی‌تان نیز تأثیر می‌گذارد. باور کنید وقتی شروع به مصرف غذاهای خانگی و سالم کنید، رفته رفته از طعم و مزه آنها نیز لذت خواهید برد. 

به پایان این مطلب رسیدیم. به هرحال باید یک روز تجدید نظری جدی در زمینه تغذیه و برنامه غذایی روزانه خود داشته باشیم. غذاهای فست فودی خیلی خوشمزه و پرطرفدار هستند، اما اگر به سلامت خود در آینده می‌اندیشید، اگر دوست دارید در سنین میانسالی یا پیری از شر انواع دردهای آزاردهنده و بیماری‌های مزمن و هزینه بر در امان بمانید، بهتر است از همین امروز تغییراتی جدی در سبک زندگی و فهرست خوراکی‌های مورد علاقه خود بدهید. راستی نظر شما در مورد این نکات چیست؟ آیا رعایت آنها را ضامن سلامت خود و خانواده‌تان می‌دانید؟