آیا می‌دانستید اضافه وزن می‌تواند به دلیل ذخیره آب در بدن به وجود آید؟ دلایل مختلفی مانند سن، جنسیت و سطح هورمون وجود دارد که باید برای فهمیدن اینکه چه مقدار وزن اضافی ناشی از آب در بدنمان وجود دارد را درنظر بگیریم. با ۷۲۴پرس همراه باشید تا روش‌هایی برای کاهش وزن از طریق کاهش آب محبوس شده در بافت‌های بدن را به شما بیاموزیم.

توجه به این نکته ضروری است که چربی بدن با وزن آب تفاوت دارد. کم کردن چربی بدن از ترکیب سوزاندن کالری به وسیله ورزش و کنترل رژیم غذایی به دست می‌آید.

این مقاله نگاهی به بهترین روش‌های کم ‌کردن سریع و طبیعی وزن آب بدن خواهد انداخت.

وزن آب بدن چیست؟

معمولاً هنگامی که آب مصرف می‌کنیم، بدنمان مقدار مورد نظر خود را مصرف کرده و اضافه آن را از طریق ادرار دفع می‌کند. وزن آب، طی فرآیندی که به موجب آن بافت‌های بدن به جای خارج کردن مایعات اضافی، آنها را در خود ذخیره می‌کنند، باعث تورم می‌شود. بدن ما این مایعات را بین اعضای بدن و پوست ذخیره می‌کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد ما احساس ناراحتی و پف کردگی داشته و به طور معمول از ظاهرمان ناراضی خواهیم بود.

چرا آب این قدر مهم است؟

همه‌ی ما می‌دانیم که به آب نیاز داریم؛ هرچند تمایلی هم به ذخیره آب غیرضروری نداریم. در اینجا چند دلیل قدیمی برای اینکه چرا نوشیدن آب به اندازه مناسب و به طور روزانه ضرورت دارد را بیان می‌کنیم.

بدن ما تقریبا از حدود ۷۰ در صد آب تشکیل شده است و آب را به دلایل زیر استفاده می‌کند:

  • هضم
  • جذب
  • حمل مواد غذایی از طریق بدن
  • تنظیم دما
  • عملکرد شناختی
  •  پاکسازی و سم‌زدایی

اگر بدن ما بی‌آب باشد، قادر نخواهد بود اعمال بالا را به طور مؤثر انجام دهد، روی احساسات و عملکرد بدنمان تاثیر خواهد گذاشت و به طور بالقوه سبب ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی می‌شود. بنابراین باید همواره اطمینان حاصل کنیم که بدنمان دارای آب کافی است.

ساده‌ترین راه برای فهمیدن کم‌آبی بدن چک کردن منظم ادرارمان است. رنگ ادرارمان باید شبیه به رنگ حصیری روشن و بدون بو باشد. اگر تیره رنگ بوده و بوی شدیدی داشته باشد، به احتمال زیاد نشان دهنده بی‌آبی خواهد بود. رنگ سیاه و بوی شدید نشانه این است که تقلای بیش از حد در کلیه ما وجود دارد و بدنمان در حال تلاش برای خارج کردن اسید اوریک است.

اگر در این شرایط قرار داشتیم، باید حدود نیمی از وزن خود (در واحد پوند) اونس آب بنوشیم. برای مثال اگر شما ۲۰۰ پوند وزن دارید (تقریبا ۹۰ کیلوگرم) باید روزانه ۱۰۰ اونس (تقریبا ۲٫۸ کیلوگرم) آب بنوشید. این مقدار، آب مناسب بدن را تامین می‌کند. برای کسانی که ورزش‌های سخت انجام می‌دهند یا در آب‌وهوای گرم زندگی می‌کنند، باید ۱٫۵ تا ۲٫۵ لیوان دیگر نیز آب بنوشند.

مزایای از دست‌دادن وزن آب

به گزارش ۷۲۴پرس، چند دلیل وجود دارد که ما تمایل به از دست دادن وزن آب بدن داریم و بزرگترین آن‌ها به این دلیل است که می‌تواند سبب پف کردن بدن شود. پف کردن می‌تواند تاثیر منفی روی ظاهر ما بگذارد و سبب احساس سنگینی و سستی در ما شود.

صادقانه بگوییم، در مجموع این فقط یک احساس ناراحتی است؛ همانند اینکه ما دائماً حس بادکردگی داشته باشیم. این حس بادکردگی ناشی از گاز اضافه تولید شده یا اختلالات ماهیچه‌های حرکتی در سیستم گوارش است که می‌تواند به دلیل غذا، عفونت، سندرم تحریک پذیری روده و یا دارو باشد.

دلایل متعددی برای کاهش وزن آب بدن وجود دارد. این موارد شامل ارتقاء عملکرد ورزشی و یا رسیدن به یک وزن ایده‌آل برای یک رویداد یا مسابقه مانند بوکس و یا مدلینگ باشد.

صرفه نظر از این دلیل، دلیل مهم دیگری وجود دارد که آن داشتن احساس پف کردگی در هر زمان از زندگی است که باعث تنهایی ما در یک رویداد خاص خواهد شد به همین خاطر می‌خواهیم از پف کردگی جلوگیری کنیم. مهم است که بدانیم چه چیزی باعث ایجاد پف می‌شود.

هنگامی که بدنمان آب را بین عضلات و پوست ذخیره می‌کند، ما احساس ترس از پف داشتن و بادکردگی خواهیم داشت. نه فقط به این دلیل، بلکه به علت اینکه ابعاد بدن را نیز افزایش داده و تعیین میزان اضافه وزن واقعی را نیز مشکل می‌کند. برای به دست آوردن بهترین شاخص وزن بدن از یک محاسبه‌گر BMI و یا از یک نوار اندازه گیری استفاده کرده و نتایج را ثبت کنید. به خاطر داشته باشید که ممکن است شما اندام مناسبی داشته باشید که به دلیل تجمع آب دیده نمی‌شود. اگر ما به عضلات لاغر و خوبی دست پیدا کرده باشیم و چربی‌های بدن را به میزان قابل توجهی کاهش داده باشیم، ممکن است باز هم تمام اینها به دلیل تجمع آب مخفی بماند.

مطالب مرتبط: با ۷ فایده نوشیدن آب گرم در صبح آشنا شوید

 چگونه آب جمع شده در بدن را از بین ببریم؟

در اینجا به ۹ روش از بین بردن سریع و طبیعی  وزن آب اشاره می‌کنیم:

۱. تمرینات هوازی

انجام دادن ۳۰ دقیقه تمرین هوازی یک روش بسیار عالی برای خارج کردن آب و سوزاندن چربی بدن است. انجام این ورزش هم برای سلامتی مفید است و هم باعث بهبود قلب و عروق می‌شود؛ یعنی یک سود دو طرفه!

برای حاصل شدن بهترین نتیجه، باید ورزش هوازی را قبل از صبحانه که بدن چربی‌های ذخیره شده و آب جمع شده را استفاده می‌کند، انجام داد. به یاد داشته باشید که گام‌های سریع بردارید. هنگامی که تمرینتان تمام شد، بعد از ۲۰ دقیقه صبحانه بخورید.

۲. از سونا استفاده کنید

نشستن در سونا یک روش آسان و فوق‌العاده برای کاهش سریع وزن آب بدن است. اگر تازه‌وارد سونا شده باشید ممکن است بتوانید مدت طولانی در آنجا بمانید. امکان دارد قادر باشید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تا قبل از احساس ناراحتی این کار را انجام دهید.

حال اگر می‌خواهید وزن آب بدن را سریعتر کاهش دهید، سعی کنید به مدت یک ساعت در آنجا بمانید و این کار راه به۴ سیکل ۱۵ دقیقه‌ای تقسیم کنید. به یاد داشته باشید که هرگونه نگرانی در این مورد را با پزشک خود در میان بگذارید.

مطلب مرتبط: با ۸ فایده‌ی فوق‌العاده‌ سونا آشنا شوید

۳. در طول تمرینات خود لباس گرم‌کن بپوشید

در طول انجام ورزش هوازی صبحگاهی یا یک ورزش منظم در هر زمان از روز پوشیدن یک گرم‌کن می‌تواند باعث بیشتر عرق کردن ما شود. در نهایت سرنخ این عنوان و آنچه باید گفت «گرم‌کن» است.

گرم‌کن حقیقتاً به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش وزن آب بدن فراموش شده است.

۴. سطح سدیم بدنتان را کاهش دهید

همه ما باید در مورد ضرورت کاهش نمک مصرفی خود آگاه باشیم. نمک زیاد می‌تواند باعث ایجاد مشکل فشار خون و جمع شدن آب در بدن شود.

هدف ما جلوگیری از اضافه کردن نمک به وعده‌های غذایی و آگاهی از سدیم اضافه شده در غذاهای فرآوری شده و آماده است. مصرف غذاهای فرآوری شده و آماده به جذب مقادیر زیاد سدیم منجر خواهد شد.

آگاه باشید که نمک حتی در مکان‌هایی که ما انتظارش را نداریم مانند غذاهای یخ زده، سبزیجات یح زده و چاشنی‌ها نیز ممکن است وجود داشته باشند.

مطالب مرتبط: رابطه تنگاتنگ مصرف سدیم با میزان پیشرفت و گسترش دیابت

۵. مارچوبه بخورید

مارچوبه یک غذای طبیعی است که با پف بدن مقابله کرده و کمک می‌کند که آب بیشتری را از بدن خارج کنیم.

۶. پتاسیم بیشتری مصرف کنید

غذاهایی با پتاسیم زیاد مانند موز می‌تواند به خنثی کردن نمک کمک کند. به گزارش ۷۲۴پرس، این غذاها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا پف بدنتان را کاهش دهید. مکمل‌هایی برای پتاسیم نیز وجود دارد اما برای کسانی که مصرف طبیعی آن را ترجیح می‌دهند، موارد زیر منابع خوبی خواهد بود:

  • موز
  • اسفناج پخته شده
  • بروکلی پخته شده
  • سیب‌زمینی شیرین
  • قارچ
  • نخود فرنگی
  • خیار

اگر شما هرگونه مشکل کلیوی دارید. ضروری است که مراقب مصرف غذاهای دارای پتاسیم زیاد باشید و به یاد داشته باشید که همه موارد را با پزشک خود چک کنید.

۷. نوشیدنی‌های گیاهی

بیشتر چای‌های گیاهی مطمئن هستند. دیوریک‌های طبیعی می‌تواند به خارج کردن آب از بدن کمک کنند. اما دیوریک‌های غیر طبیعی می‌توانند خطرناک باشند و باعث بروز عوارضی مانند احساس نگرانی شدید و دیگر مشکلات سلامتی شوند. چای گیاهی، کافئین را که به عنوان دیوریک عمل می‌کند به مقدار ناچیزی در خود دارد و به همین دلیل مناسب‌تر است.

نمونه‌هایی از چای‌ گیاهی شامل موارد زیر می‌شود:

  • چاق قاصدک
  • چای سبز
  • چای نعنا
  • چای بوته قرمز
  • چای سفید

مطلب مرتبط: ۷ نوع چای درمانگر گیاهی

۸. کربوهیدرات و شکر مصرف نکنید

این نکته را برای سلامتی‌تان مد نظر داشته باشید که این نوع کربوهیدرات‌ها دارای گلوکز زیادی هستند که سبب التهاب‌های فراوان در بدن می‌شود. یکی از نشانه‌های التهاب، ورم و پف کردن بدن است. لازم به یادآوری نیست که قند خون ما از مصرف کربوهیدرات جلوگیری کرده و می‌تواند باعث ایجاد پرخوری و احساس بی‌حالی شود. مصرف این مواد، به خصوص شکر را قطع کنید؛ چرا که به کاهش سریع‌تر وزن آب بدن کمک خواهد کرد.

۹. آب مقطر بنوشید

آب مقطر آبیست که جوشانده شده تا به بخار تبدیل شود و مجددا در ظرف جداگانه‌ای به صورت مایع چگالش شده باشد. هنگامی که بحث وزن آب وجود دارد، آب مقطر می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ چرا که مقدار سدیم بدن را با افزودن خود به سدیم کاهش داده و سدیم اضافه را از بدن خارج می‌کند.

شاید خنده دار به نظر برسد، اما بهترین راه برای رها شدن از وزن آب اضافی بدن نوشیدن آب بیشتر است. بدن انسان علاقه‌مند به ذخیره کردن و انباشتن چیز‌هایی دارد که به اندازه کافی به آن نمی‌رسد.

کم آبی، بدن ما را به عنوان یک اقدام ایمنی مجبور به نگه داشتن آب می‌کند؛ چرا که بدنمان نمی‌داند که آیا بازهم به آن آب خواهد رسید یا نه. بنابراین، هنگامی که مقدار کافی از آب به بدنمان برسد، آب اضافی را به طور طبیعی از بدن خارج خواهد کرد.

مطالب مرتبط: ۹ بلایی که کم‌آبی سر بدن شما می‌آورد

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله توانسته باشد ضرورت سیراب نگه‌داشتن بدن و چگونگی کاهش وزن آب با روشی ایمن و سالم را برایتان روشن ساخته باشد. به یاد داشته باشید، کاهش وزن آب بدن با کاهش چربی بدن تفاوت دارد. به هر دلیل، اگر بخواهیم وزن آب بدنمان را کم کنیم، می‌توانیم این کار را با روش‌های سالم و طبیعی انجام دهیم.