سرویس اجتماعی

۷ تکنیک افزایش تمرکز را بشناسید

تمرکز

با اجرای این ۷ تکنیک تمرکز خود را بالا ببرید

اگر قصد دارید هر روز خودتان را بالا ببرید و هر دفعه نسبت به قبل عملکرد بهتری داشته باشید، باید بتوانید بیشترین دقت را در کارها داشته و همچنین مسائل مختلف را کنترل نمایید. بدین ترتیب می توانید روی اصلی‌ترین موارد روزانه خود تمرکز کنید. با یادگیری ترفندها و تکنیک‌هایی که در ادامه گفته می‌شود، می‌توانید انعطاف خود در مواجهه با موضوعات مختلف را بیشتر کنید.

۱. یافتن زمانی که بیشترین تمرکز را دارید

بنا بر تحقیقات صورت گرفته توسط دانیل پینک در آخرین کتابش (اسرار علمی از زمان‌بندی کامل)، مغز ما ظرفیت محدودی برای تمرکز در طول روز دارد. از لحظه‌ای که از خوب بیدار می‌شویم تا زمانیکه برای انجام فعالیت‌های روزانه آماده می‌شویم، در حال استفاده از منابع محدود انرژی مغز خود هستیم و این به میزان فشار فعالیت‌ها در طول روز بستگی دارد. این موضوع بدان معنی است که بهترین زمان برای داشتن حداکثر تمرکز اولین ساعات بیداری است. برای برخی دیگر، این زمان نزدیک به بعد از ظهر است که می‌توان گفت جمعیت کمتری از انسان‌ها را شامل می‌شود. هنگامی که بتوانید این موضوع را درک کنید، می‌توانید این زمان را صرف یادگیری و یا هر کار مهم دیگری که نیاز به تمرکز بالا دارد، صرف کنید.

مطلب مرتبط: چگونه زمان را مدیریت کنیم؟

۲. استفاده از حالت Do Not Disturb برای راحتی بیشتر

یکی از مواردی که می‌تواند خیلی ساده تمرکز ما را در زمان‌های مختلف بر هم بزند، دستگاه‌های الکترونیکی همچون تلفن همراه است.

با وجود شبکه‌های مجازی و برنامه‌های مختلف پیام‌رسان، دسترسی افراد به یکدیگر بسیار ساده‌تر شده است ولی این ویژگی نکات منفی نیز به همراه دارد که اصلی‌ترین آنها پایین آوردن سطح تمرکز در ساعات مختلف و در حین انجام فعالیت‌های مهم است. خوشبختانه می‌توانیم به راحتی دستگاه‌های الکترونیکی خود را وارد حالت Do not disturb کنیم. این ویژگی تمامی نوتیفیکیشن‌های موجود در کامپیوتر یا تلفن همراه را خاموش می‌کند و بدین ترتیب هیچ پیام یا ایمیلی تمرکز ما را بهم نخواهد زد.

مطلب مرتبط:‌ چگونه حالت بی‌صدا یا Do Not Disturb آیفون را زمان‌بندی کنیم؟

۳. برنامه‌ زمان‌بندی تمرکز روزانه

این تکنیک بیشتر از آنچه فکر کنید ساده است. اکثر افراد روز خود را با بررسی پیام‌ها و ایمیل‌هایشان آغاز می‌کنند. مطمئناً بجز برای افرادی که وظایفی به آنها محول می‌شود و برای انجام آن وظایف یک زمان مشخصی دارند، هیچ قانونی برای اینکه چه کسی چه کاری را در چه ساعتی انجام دهد وجود ندارد.

 اولین قدم این است که بهترین بازه ممکن با بیشترین میزان تمرکز را پیدا کنید. برای من این بازه بین ساعت‌های ۶ الی ۹ صبح است. همانطور که گفته شد، اکثر افراد در صبح بیشترین میزان تمرکز را دارند؛‌ پیدا کردن بهترین بازه برعهده خودتان است و می‌توانید با انجام فعالیت‌های خود این بازه را خیلی راحت پیدا کنید. بهتر است خودتان در اولین قدم برا بالا بردن کسب تمرکز بالا، مواردی همچون بررسی ایمیل‌ها را بصورت محدود و در یک بازه مشخص از فعالیت‌های خود قرار دهید.

۴. برنامه‌ریزی هر روز در شب قبل

یکی از غیرقابل انکارترین موضوعاتی که هر فرد موفق در زندگی به آن نیاز دارد، برنامه‌ریزی است. داستان اینگونه است که اگر شما برای هر روز خود برنامه‌ریزی کنید، کنترل آن روز در اختیار شماست و اگر چنین کاری انجام ندهید، این روزتان است که کنترل شما و فعالیت‌هایتان را در اختیار می‌گیرد.

برای اینکه کنترل فردای خود را در دست بگیرید، بهتر است هر شب قبل از خوابیدن برای روز بعد خود برنامه بریزید، کارهایی که باید انجام دهید را یادداشت کنید و خودتان را ملزم به انجام هرکدام بنا به اولویت‌بندی و میزان اهمیت هریک کنید. لطفاً توجه داشته باشید که وقتی حرف از برنامه روزانه به میان می‌آید، منظور این نیست که هر شب یک ساعت یا بیشتر مشغول طرح‌ریزی برای فردای خود باشید و برای تمام دقایق فردای خود برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ریزی روزانه باید حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه طول بکشد و تنها نیاز است تصمیمات مهم خود را یادداشت کنید. این برنامه می‌تواند شامل ۱۰ آیتم شود که ۲ تا از آنها باید بصورت کامل انجام پذیرند و ۸ آیتم دیگر بهتر است اجرا شوند. ما به چنین برنامه‌ریزی، تکنیک اولویت‌بندی ۸+۲ می‌گوییم. هرگز خودتان را برای انجام آیتم‌هایی فراتر از تعداد گفته شده اغوا نکنید. زیرا زمانی که شما چنین طرز فکری داشته باشید، انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به مسائل بحرانی پیش آمده در طول روز نشان خواهید داد و درصورت عدم انجام هر آیتم از خودتان ناامید خواهید شد.

مطلب مرتبط: ۱۰ ترفند عملی برای مدیریت زمان را بشناسید

۵. "نه" گفتن را بیاموزید

مطمئناً بارها این جمله را از طرق مختلف شنیده‌اید که نه گفتن یک نکته مهم در داشتن اعتماد به نفس و ایجاد فضای مناسب جهت بهبود شخصی خود فرد است. همه ما به خوبی می‌دانیم که نمی‌توان چندین کار را بصورت همزمان و با بالاترین کیفیت به پایان برسانیم.

پس بهتر است رودربایستی را کنار بگذاریم و در زمان‌هایی که قادر به انجام درخواست دیگران نیستیم، به راحتی از عبارت "نه" استفاده کنیم. این را به یاد داشته باشید که شما نمی‌توانید همزمان در دو موقعیت مکانی باشید. ما باید در برخی نپذیرفتن‌ها و از دست دادن‌ها بجای ترس به دنبال امید و شادی بگردیم. موقعیت‌هایی وجود دارند که ما به آنها پاسخ مثبت می‌دهیم، اما به دلایل مختلفی که یکی و مهمترین آنها عدم رضایت درونی است، از انجام آن کار و موقعیت لذت نمی‌بریم؛ درصورتی که اگر از ابتدای کار می‌توانستیم از قدرت "نه گفتن" بهره ببریم، از نظر روحی رضایت بیشتری از خودمان داشتیم. این نه گفتن را می‌توانید با تمرین روی نوتیفیکیشن‌های تلفن همراه و لپ‌تاپ در خود تقویت کنید. سعی کنید هنگامی که دارید کار دیگری انجام می‌دهید، با هر بار شنیدن صدای پیام در تلفن همراه یا لپ‌تاپ هیچ واکنشی به آن نشان ندهید.

مطلب مرتبط: چگونه بدون احساس گناه، به دیگران "نه" بگوییم؟

۶. ایجاد محیط بی‌مزاحم برای زمان‌های تمرکز

یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که باید یک محیط امن (در اینجا منظور یک محیط بدون مزاحمت) برای خود ایجاد کنید تا در زمان‌هایی که بیشتری تمرکز را دارید، بتوانید بهره‌وری بالایی را تجربه نمایید. این مکان باید تمیز و عاری از هرگونه عامل برهم زننده تمرکز باشد و تنها ابزارهای کارتان می‌بایست در این مکان قرار داشته باشند. برای مثال، اگر قرار است یک گزارش تهیه کنید، تنها باید ابزار مرتبط با این کار کنارتان باشد؛ یک میز، خودکار یا مداد به همراه کاغذ و یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر (هر چیزی که برای تهیه یک گزارش نیاز است) و تمامی موارد دیگر باید از مکان تهیه گزارش خارج شوند. توجه داشته باشید که محیط از نظر آب و هوایی باید شرایط خوبی داشته باشد، زیرا سرما و گرما هم از عوامل برهم خوردن تمرکز بحساب می‌آیند.

۷.اراده و قصد انجام داشتن

واقعیت این است که اگر شما مطلقاً نیاز به انجام کاری داشته باشید، باید اراده و قصد آن را در خود ایجاد کنید. شما باید قصد نشستن، تمرکز کردن و انجام کار را در خود پرورش دهید. هیچ معجون و ترفند جادویی وجود ندارد که ما را به انجام کاری راغب کند، بجز اینکه خودمان قصد و اراده انجام آن را داشته باشیم. اگر می‌خواهید در کارهایتان موفق شوید، یکی از ارکان آن داشتن تمرکز بالا است؛ حال باید اراده کنید تا تمرکز خودتان را بالا ببرید. زمانی که برای انجام کاری تمام اعلانات گوشی و کامپیوتر خود را خاموش می‌کنید، در واقع اراده به انجام آن کار دارید و تصمیم گرفته‌اید که تمام تمرکز خود را روی کار فعلی بگذارید. این دقیقاً کاری است که باید برای همه فعالیت‌های مهم روزانه خود انجام دهید. اراده داشتن یک امری است که به خودتان برمی‌گردد و من نمی‌توانم برای آن به شما در این مقاله روشی پیشنهاد کنم.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید