در دنیای امروز برای آشپزی حد و مرزی وجود ندارد و بسیاری از غذا، پیش غذا، سالاد و شیرینی‌های مهم کشورهای مختلف راه خود را به دیگر کشورها باز کرده و حتی بسیار محبوب شده‌اند. یکی از این خوراکی‌ها که مخصوص منطقه خاورمیانه است، تبوله نام دارد که در سال‌های اخیر در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا طرز تهیه این غذای لبنانی را مرور کنیم.

تبوله یکی از معروف‌ترین خوراکی‌های خاورمیانه و به ویژه کشورهای عربی همچون لبنان است. این خوراکی لذیذ در حقیقت از دو ماده‌ی اصلی یعنی جعفری و بلغور گندم تهیه می‌شود. می‌توان در صورت تمایل تبوله را در کنار هوموس سرو کرد، آن را روی ساندویچ‌های پیتا ریخت یا تنها در کنار غذا سرور کرد.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سالاد ذرت مکزیکی: یک غذای رژیمی و خوشمزه

طرز تهیه این خوراکی لذیذ بسیار ساده و مدت زمان تهیه آن هم بسیار کوتاه است. تنها نیم ساعت بین شما و یک ظرف پر از تبوله خوش رنگ و لعاب فاصله وجود دارد.

اگر از امتحان کردن غذا و خوراکی‌های بین‌المللی لذت می‌برید، پیشنهاد می‌کنم ما را در مرور مراحل تهیه این خوراکی عربی همراهی کنید.

مواد لازم:

  • ۱/۴ پیمانه بلغور گندم
  • ۴ فنجان برگ جعفری خرد شده
  • نصف پیمانه نعناع خرد شده
  • ۶ عدد پیازچه که به صورت ورقه‌ای برش داده شده است
  • ۳/۴ الی یک فنجان آب لیمو- لیموی تازه بهتر است
  • نصف فنجان روغن زیتون
  • سیر در صورت تمایل و به میزان دلخواه
  • ۴ عدد گوجه فرنگی سفت، رسیده و خرد شده
  • ۱ قاشق چایخوری نمک
  • ۱ قاشق چایخوری فلفل سیاه

طرز تهیه:

 بلغورها را داخل یک ظرف کوچک ریخته و یک فنجان آب جوش روی آنها بریزید. روی کاسه را با یک حوله یا دستمال بپوشیانید و کنار بگذارید تا زمانی که بلغورها نرم شوند. این مرحله تقریباً بیست دقیقه طول می‌کشد.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سس سالسا با گوجه فرنگی تازه

فراموش نکنید که در کنار دیگر سبزیجات استفاده شده در این سالاد، شما می‌توانید از بروکلی یا خیار نیز استفاده کنید. تنها کافی است میزان یک فنجان از خیار یا بروکلی را به سالادتان اضافه کنید.

بعد از اتمام بیست دقیقه، بلغورها را داخل آبکش ریخته و اجازه دهید آب‌شان گرفته شود. سپس آن را روی یک حوله کاغذی بریزید و کنار بگذارید تا کاملا خشک شوند. می‌توانید مقداری نیز کینوآ پخته و آن را به بلغورها اضافه کنید؛این کار کمک می‌کند که سالاد شما عاری از گلوتن شود.

مطلب مرتبط: طرز تهیه یک پلو لذیذ با ذرت، لوبیا سیاه و کوئینوآ

حالا بلغور و انواع سبزیجات (به جز گوجه فرنگی) مورد نظرتان را داخل یک کاسه بزرگ ریخته و به خوبی با هم مخلوط کنید. در ادامه آب لیمو را روی سالاد بریزید. توجه کنید که قبل از اضافه کردن تمام آبلیمو، ترشی سالادتان را بسنجید. میزان آبلیموی مصرف شده به ذائقه شما بستگی دارد. در نهایت روغن زیتون، فلفل و نمک را نیز اضافه کرده و هم بزنید. سالادتان را بار دیگر بچشید تا میزان ادویه و ترشی آن را طبق ذائقه خود تغییر دهید

سیر دیگر ماده‌ای است که می‌توانید به سالادتان اضافه کنید. چند سیر تازه را خرد یا ورق ورق کنید به سالاد اضافه کنید. این مورد کاملاً انتخابی است. حالا نوبت اضافه کردن گوجه فرنگی‌ است، مراقب باشید که بعد از اضافه کردن گوجه سالاد را به آرامی هم بزنید که گوجه‌ها له نشده و آب نیندازند.

مقاله مرتبط: طرز تهیه تخم‌مرغ صبحانه به سبک ترکی

در نهایت روی ظرف سالاد را پوشانده و آن را برای نیم ساعت داخل یخچال بگذارید؛ این کار کمک می‌کند که طعم‌ها به خورد هم رفته و سالاد لذیذتری برای سرو کردن داشته باشید. برای سرو کردن می‌توانید یک برگ کاهو را داخل بشقاب باز کرده و سالاد را روی آن بریزید، همچنین در کنار آن هوموس نیز سرو می‌شود. همچنین اضافه سالاد را هم می‌توانید داخل ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید.

میزان مواد فوق برای هفت نفر مناسب است. امیدوارم آن را تهیه کرده و از طعم این سالاد محبوب خاورمیانه لذت ببرید. نوش جان