اکثر مردم جهان به دنبال راهی برای داشتن اندامی زیبا و خوش فرم هستند. در این میان سبک زندگی امروزی و رژیم غذایی مدرن به همراه کم تحرکی باعث شده بسیاری از مردم با معضل چاقی و اضافه وزن دست به گریبان باشند. گرفتن رژیم‌های کم کالری یا نخوردن غذاهای مورد علاقه راهی سخت برای کاهش وزن است. با این‌حال گاهی می‌توان هم خورد و هم لاغر شد، اما چگونه؟ در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا به معرفی بهترین چربی سوزهای طبیعی بپردازیم.

در جهان امروز، سبک زندگی مدرن، امکانات و البته نوع تغذیه باعث ایجاد معضلی بزرگ به نام چاقی شده است. اضافه وزن شاید نه به شکل مستقیم ولی به طرق مختلف، سلامت افراد را تحت تأثیر قرار داده و آنها را مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف و حتی کشنده‌ای همچون انواع سرطان، دیابت و حتی سکته‌ می‌کند. به همین دلیل بسیاری از مردم درگیر این مشکل، به دنبال راهی برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام هستند.

مطلب مرتبط: برنامه‌ی خواب شما با این ۵ روش شما را چاق می‌کند

اما همه خوب می‌دانیم که هرچقدر چاق شدن ساده و آسان است، از دست دادن وزن و لاغری سخت و زمان‌بر است. افراد دارای اضافه وزن بالا معمولاً به سراغ انواع رژیم‌های لاغری یا ورزش‌های سخت می‌روند که بسیاری را در میانه راه خسته کرده و باعث می‌شود عده‌ای از آرزوی خود برای لاغر شدن چشم پوشی کرده و خطرات آن را نیز به جان بخرند.

بدن ما محل خوبی برای تجمع چربی‌ها است؛ در واقع هدف از این کار در اصل مقابله با مشکلاتی همچون دوره‌هایی از گرسنگی است که بدن از طریق انبار کردن چربی، قصد عبور از آنها را دارد. اما اکنون سال‌ها است که بشر دیگر همچون گذشته درگیر چنین مشکلاتی نیست و حتی در برخی از نقاط جهان مردم به صورت روزمره غذایی بیشتر از حد نیاز بدن خود دریافت کرده و بالطبع با تجمع حجم بیشتری از چربی مواجه هستند. برای از دست دادن این چربی‌های اضافه، ما ناگزیریم مغز را فریب داده و چنین القا کنیم که در حال گرسنگی کشیدن هستیم تا بدین شکل بدن، چربی اضافه را برای تولید انرژی بسوزاند. هرچند این روش در دراز مدت جواب نداده و بدن انسان خیلی زود خود را با شرایط جدید وفق می‌دهد، به همین خاطر بهتر است کاهش کالری دریافتی بدن به شکلی اصولی صورت بگیرد.

خوشبختانه در جهت محدود کردن میزان کالری دریافتی، مواد خوراکی مناسبی هم وجود دارند که می‌توان به کمک آنها روند سوزاندن چربی و لاغر شدن را به صورت کاملاً سالم و البته با سرعت بیشتری پیش برد. بله، چربی‌ سوزهای طبیعی راهی سالم برای خلاصی از دست توده‌های چربی انباشته شده در بدن هستند و در این بین نقش میوه‌ها بسیار پررنگ‌تر است. بد نیست بدانید میوه‌هایی که حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام «آنتوسیانین» هستند، اهمیت بیشتری دارند. این آنتی اکسیدان در اغلب میوه‌های قرمز یا بنفش رنگ وجود دارد و با اضافه کردن آنها به رژیم غذایی روزانه می‌توان چربی سوزی را تسریع کرد.

مطلب مرتبط: با رعایت این نکات وزن خود را ماندگارتر کم کنید

در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم برای لاغر شدن و خلاصی از دست چاقی، باید چه میوه‌هایی را مصرف کنیم؟

گیلاس و آلبالو

شاید شما هم شنیده باشید که گیلاس بیش از آنکه یک میوه باشد، یک دارو است. گیلاس میوه‌ای عالی برای مصرف کردن است، به خصوص اگر به دنبال کاهش وزن هستید. طی تحقیقاتی در دانشگاه میشیگان که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، نتایج جالبی به دست آمد که از نقش گیلاس در کاهش وزن پرده برمی‌داشتند. طی این مطالعه در دوره‌ای دوازده هفته‌ای، کاهش چربی‌های شکمی در گروهی از موش‌ها که به صورت مرتب با گیلاس تغذیه شده بودند، ۹% بیشتر از موش‌هایی بود که برنامه غذایی عادی داشتند.

مطلب مرتبط: آشنایی با خوراکی هایی که شما را ده سال جوانتر می‌کنند

از سوی دیگر گیلاس روی ژن‌ عامل چاقی در حیوانات نیز تأثیر گذار است. به علاوه این میوه پرخاصیت با سلامت قلب و کاهش تجمع آب و ورم بدن نیز مرتبط است که باعث شده انتخابی عالی برای غلبه بر چاقی و اضافه وزن باشد. تمام این موارد در مورد آلبالو نیز صدق می‌کند.

انواع توت

خب، این خبر خوشحال کننده‌ای است، چون لازم نیست تنها به چند میوه خاص اکتفا کنید. در عوض می‌توانید از سبدی مملو از میوه‌های رنگارنگ و خوشمزه بهره برده و از روند چربی سوزی نهایت لذت را ببرید. اعضای خانواده‌ی توت‌ها هم می‌توانند شما را در پیشبرد برنامه کاهش وزن همراهی کنند. یک نگاه به رنگ و لعاب این مجموعه خوشمزه کافی است که نشان دهد آنها نه تنها در چربی سوزی، که در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان مفید هستند. این گروه از میوه‌ها همگی دارای پلی‌فنول‌ هستند که نه تنها در روند کاهش وزن تأثیرگذار است که حتی قادر است جلوی شکل‌گیری و تجمع توده‌های چربی در بدن را بگیرد.

طی تحقیقات انجام شده در دانشگاه تگزاس مشخص شد موش‌های آزمایشگاهی که سه نوبت در روز از انواع توت استفاده کرده یا پودر توت به رژیم غذایی‌شان اضافه شده بود، شاهد ۷۳% کاهش در تشکیل اولیه بافت چربی در بدن‌شان بودند.

توت‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای اضافه شدن به غلات صبحانه هستند، همچنین می‌توان آنها را به ماست یا سالاد افزود. استفاده از فرم خشک شده یا حتی پودری آنها دیگر راهکاری است که می‌توان به کمک آن توت را در همه وعده‌های غذایی گنجانده و از خواص شگفت‌انگیز این خانواده نهایت استفاده را برد.

هندوانه‌

ممکن است عده‌ای چنین پیش فرضی در ذهن داشته باشند که هندوانه بیشتر از آب و شکر تشکیل شده و لذا خواص چندانی ندارد. اما باور کنید این میوه خوشمزه سالم‌تر از آن چیزی است که تصورش را دارید. برطبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه کنتاکی، ممکن است خوردن هندوانه باعث کاهش چربی‌های انباشته شده در بدن شده و در نهایت روی شکل لیپیدها تأثیر بگذارد و از این راه باعث سوختن و کاهش آنها شود.

از سوی دیگر آب هندوانه نیز در زمینه‌ی کاهش آسیب دیدگی ماهیچه‌ها بعد از انجام فعالیت‌های سخت عضلانی مثمر ثمر است. اکنون که در حل سپری کردن فصل تابستان هستیم و این میوه آب دار و لذیذ در دسترس است، حیف است خود را از خواص شگفت‌انگیز آن محروم کنیم. پس نگرانی را کنار گذاشته و هرچه قدر دوست دارید از این میوه استفاده کنید.

گریپ فروت

گریپ‌فروت یکی از اجزای همیشگی صبحانه به ویژه در فصول سرد سال است که در عین حال برای کاهش چربی‌های شکمی انباشته شده و نیز پایین آوردن سطح کلسترول بد خون حائز اهمیت است. در خلال یک مطالعه ۶ هفته‌ای مشخص شد که خوردن گریپ فروت با هر وعده‌ی غذایی، رفته رفته باعث کاهش سایز کمر فرد می‌شود. محققان بر این باور هستند که دلیل این امر ترکیبات مؤثر فوتوشیمایی در کنار ویتامین C است که به ویژه در خانواده مرکبات به وفور موجود است.

مطلب مرتبط: مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان 

خوردن گریپ‌ فروت خیلی ساده و در عین حال سرگرم کننده است. آن را نصف کرده و به راحتی با استفاده از یک قاشق محتویات داخلی را از پوست میوه جدا کنید. اضافه کردن تکه‌های گریپ فروت به سالاد، باعث ایجاد یک کنتراست گرم و زیبا شده و سالاد را اشتها برانگیزتر می‌کند. همچنین می‌توان از آب گریپ فروت در تهیه اسموتی‌های خوشمزه استفاده کرد.

سیب قرمز

فکر می‌کنم کمتر کسی است که از خواص سیب و نقش مؤثر آن در حفظ سلامت انسان بی اطلاع باشد. سیب به صورت عمومی به عنوان یک منبع عالی از فیبرهای قابل هضم شناخته می‌شود. این نوع فیبر در زمان هضم در معده، حالتی ژله مانند به خود گرفته و باعث ایجاد احساس سیری طولانی‌تری در فرد می‌شود. «مرکز پزشکی ویک فارست» (Wake Forest Baptist Medical Center) طی گزارشی اعلام کرد که اگر هر فرد در رژیم غذایی روزانه خود بیش از ده گرم فیبر قابل هضم را بگنجاند، بعد از یک دوره ۵ ساله شاهد کاهش ۳.۷ درصدی چربی‌های شکمی خواهد بود.

این بدین معنی است که سیب می‌تواند با کاهش احساس گرسنگی و ایجاد حس سیری در افراد، در روند کاهش وزن نیز تأثیرگذار باشد. اگر این عادت به صورت بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره افراد در آمده و دست کم هر فرد روزی یک عدد سیب مصرف کند، در طول سال‌ها شاید باریک و باریک‌تر شدن خط کمر خود خواهد بود. دراین میان اما سیب قرمز تأثیرات بیشتری دارد؛ چراکه حاوی آنتی اکسیدان فلاونوئید بیشتری است. امری که باعث می‌شود در میان دیگر انواع سیب، این گونه جذابیت بیشتری برای علاقمندان کاهش وزن داشته باشد.

زردآلو، هلو، آلو

خانواده میوه‌های هسته‌دار (شفت) یا (stone fruits) به دلیل نقش مؤثر خود در جلوگیری از سندرم متابولیک شناخته شده‌اند. سندرم متابولیک در واقع مجموعه‌ای از فاکتورها و شرایط ریسکی است که با چاقی و بیماری‌های مرتبط با پدیده‌ی اضافه وزن همچون دیابت یا فشار خون بالا در ارتباط هستند. یکی از بهترین نمونه‌ها برای درک اختلالات متابولیک، میزان چربی شکمی است که یک فاکتور خطر جدی به شمار می‌رود.

میوه‌هایی همچون هلو، زردآلو و آلو همگی دارای میزان بالایی از ترکیبات حاوی فنول هستند که نقشی مهم در ساختار و رفتارهای ژن‌ مؤثر در پدیده چاقی بازی می‌کنند. از سوی دیگر این میوه‌ها در مقایسه با سایرین، قند کمتری دارند و از این نظر نیز برای افرادی که قصد امتحان کردن رژیم‌های لاغری را دارند، مناسب هستند.

گلابی

علیرغم شیرین مزه بودن، گلابی بیشتر حاوی فیبر و آب است. دو فاکتور مهمی که در روند کاهش وزن کمکی مؤثر به حساب آمده و مفید هستند. همانگونه که پیشتر هم اشاره کردیم، فیبر باعث ایجاد احساس سیری شده و از این نظر جلوی پرخوری و اضافه وزن را می‌گیرد. از سوی دیگر یک گلابی صد گرمی تنها دارای ۵۶ کالری است که باز هم می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای استفاده در برنامه‌های رژیم غذایی باشد. فیبر موجود در این میوه همچنین باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش و دفع می‌شود. به عبارت دیگر استفاده از گلابی جلوی نفخ را گرفته و شما را از احساسات آزار دهنده خلاص می‌کند.

اما اینها تنها امتیازات مصرف گلابی نیست؛ چرا که این میوه منبع خوبی برای ویتامین‌های C و K است و از این طریق با اثرات رادیکال‌های آزاد نیز مبارزه کرده و جلوی بروز مشکلات قلبی و عروقی و نیز ورم بدن را می‌گیرد. جلوگیری از احتباس آب در بدن در نهایت باعث می‌شود شما ظاهری جوان‌ و زیباتر داشته باشید. اما برای تجربه بهتر این احساس خوب فراموش نکنید که از انواع تازه و سالم گلابی استفاده کرده و دور کمپوت یا دیگر محصولات کارخانه‌ای را خط بکشید؛ چرا که آنها بیشتر حاوی شربت شکر هستند و بیش از فایده، ضرر دارند.

به هر حال بد نیست بدانید اگر قرار است یک رژیم غذایی را شروع کنید، بهتر است قند میوه‌ها را جایگزین شکر و شیرین کننده‌های فرآوری شده کرده و خود را از پیامدهای مخرب آنها در امان نگه دارید. واضح است که گاهی بدن برای تأمین انرژی مورد نیاز خود نیازمند استفاده از قند است؛ پس چه بهتر است که قند طبیعی میوه‌ها را به عنوان منبع انتخاب کنید که ضرری برای بدن ندارد. نگران میزان قند موجود در میوه‌ها نباشید و فراموش نکنید که مصرف میوه به صورت کامل در مقایسه با آب میوه، قند کمتری به بدن شما می‌رساند.

مطلب مرتبط: ۱۵ توصیه متخصصان تغذیه برای کاهش وزن

از سوی دیگر وجود فیبر در میوه باعث می‌شود که روند آزادسازی قند در خون متعادل شده و از این راه جلوی افزایش یا افت سطح گلوگز خون را می‌گیرد. این ویژگی مهم نه تنها در زمینه جلوگیری از ابتلای افراد به بیماری دیابت نوع دو حائز اهمیت است، بلکه به صورت غیر مستقیم با اثرات مخرب پایین افتادن قند خون و احساس گرسنگی و در ادامه پرخوری را گرفته و در نهایت از اضافه وزن و چاقی جلوگیری می‌کند.

پیشنهاد ما این است که حتماً یکی از میوه‌های فوق را در برنامه غذایی روزانه خود جای داده و از خواص چربی سوزی آنها استفاده کنید. در نهایت و صرفنظر از تمامی خواص فوق، اجازه دهید طعم شیرین میوه‌ها همچون مائده‌ای آسمانی و هدیه‌ای جاودان از سوی مادر طبیعت در کام‌تان نشسته و باعث نشاط و سرزندگی شما و عزیزان‌تان شود. نشاطی که در ادامه با رهایی از شر چاقی و بهره بردن از تناسب اندام، سلامت شما را در درازمدت تضمین می‌کند.

به پایان این مطلب رسیدیم، نظر شما در مورد این چربی سوزهای طبیعی چیست؟ شما برای لاغر شدن چه روش‌هایی را امتحان کردید؟