بسیاری از بیماری‌ها و ناهنجاری‌هایی که سلامت بشر را تحت تأثیر قرار داده‌اند، ناشی از زندگی ناسالم و سبک تغذیه نادرست ما است. اما گاهی استفاده از معجزات طبیعت می‌تواند بهترین درمان بیماری‌ها باشد. کمتر کسی است که از خواص شگفت‌انگیز عسل و فواید دارچین اطلاعی نداشته باشد. اما آیا می‌دانید استفاده همزمان آنها چه تأثیری روی سلامت شما دارد؟ در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا فواید مصرف دارچین و عسل را مرور کنیم.

اگر نگاهی به دستورالعمل‌های باستانی داشته باشیم، می‌بینیم که دسترنج زنبورها و یک ادویه خوش رنگ و بو از دیرباز از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌اند. عسل یک شیرین کننده طبیعی و دارچین یک ادویه مفید و ارزشمند است که اثرات شگفت‌انگیزش از نظر علمی نیز اثبات شده است. به همین خاطر این روزها به درستی صحت و سقم داستان‌های قدمیی مشخص شده و این دو در کنار هم به عنوان یک درمان عالی پزشکی برای طیف گسترده‌ای از بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مطلب مرتبط: ۱۰ استفاده شگفت‌انگیزی که می‌توان از عسل کرد

چه ترجیح می‌دهید از هر کدام به صورت جداگانه استفاده کنید و چه از ترکیب‌شان در کنار هم لذت می‌برید، به هر حال بهتر است بدانید که راه خوبی را برای بهبود وضعیت سلامتی خود در پیش گرفته‌اید. البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که معجزه این ترکیب جادویی نیازمند گذر زمان است؛ اما مطمئناً شما را به اندازه‌ای راضی و خشنود خواهد کرد که زین پس برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی خود اول از همه به سراغ آنها بروید.

در ادامه همراه ما باشید تا شماری از خواص عسل و دارچین و تأثیرات آنها روی سلامت انسان را بررسی کنیم.

درمان معجزه آسای چاقی و راهی برای کاهش وزن

یک قاشق پر دارچین و به همین میزان عسل را داخل یک لیوان آب گرم ریخته و هر روز صبح با معده خالی آن را بنوشید. به تدریج شاهد خواهید بود که این معجون جادویی چگونه آرام آرام چربی‌های انباشته شده در بدن را ذوب کرده و شما را از شر چاقی و اضافه وزن نجات می‌دهند. البته این دستورالعمل اگرچه به تنهایی تأثیرگذار است، اما همراهی آن با یک رژیم غذایی مناسب و یک ورزش سبک و هوازی شما را سریع‌تر به نتیجه دلخواه می‌رسند.

پس مواد خوراکی همچون روغن‌های ناسالم و غذاهای سرخ کرده حاضری، شکر و آرد سفید را از برنامه غذایی‌تان حذف کرده و برای سوزاندن کالری بیشتر کمی هم ورزش کنید و در کنارش از معجزه این نوشیدنی بهره ببرید تا یک بار برای همیشه خود را از شر معضل چاقی نجات دهید.

کاهش احتمال وقوع حملات قلبی

صحت این مسئله با دلایل علمی تأیید شده است. در تحقیقات علمی ثابت شده که دارچین و عسل هر یک به صورت جداگانه با التهاب عروق خونی مقابله می‌کنند که یکی از عوامل مؤثر در بروز بیماری‌های قلبی است. از سوی دیگر در مطالعات مشخص شده است که این دو در کاهش کلسترول بد خون موسوم به LDL و نیز سطح تری گلیسرید خون تأثیرگذار بوده و در عین حال باعث افزایش سطح کلسترول خوب یا HDL  می‌شوند.

در تحقیقات صورت گرفته روی موش‌های آزمایشگاهی مشخص شد که استفاده از ترکیب عسل و دارچین با هم همچنین باعث کاهش فشار خون می‌شود. از سوی دیگر این مواد غنی از آنتی اکسیدان‌ها هستند که باعث بهبود جریان خون به سمت قلب شده و در عین حال از ایجاد لخته‌های خونی جلوگیری می‌کنند. البته آنتی اکسیدان‌ها به جز این مورد، اثرات متعددی روی سلامت افراد دارند که اهمیت استفاده مداوم از آنها را نشان می‌دهد.

مطلب مرتبط: آنتی اکسیدان در چه مواد غذایی یافت می‌شود؟

بهبود زخم ها و جراحات

اگر به گذشته‌های دور بنگریم، به نقش مؤثر و چشمگیر عسل در درمان جراحات و زخم‌ها پی خواهیم برد. امروزه تحقیقات علمی این مسئله را به روشنی به اثبات رسانده است که استفاده از عسل و نیز دارچین به صورت جداگانه به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند؛ دلیل این مسئله به خاصیت آنتی باکتریالی این دو ماده غذایی برمی‌گردد که باعث کاهش تورم و التهاب محل زخم و جلوگیری از عفونت می‌شود.

اما استفاده از دارچین و عسل مانوکا در کنار هم به ویژه در درمان زخم پای ناشی از بیماری قند خون تأثیری درخشان از خود نشان داده است. این نوع زخم به دلیل شرایط بدنی بیمار خیلی دیر التیام پیدا کرده و اغلب عفونی می‌شود. عامل اصلی نیز وجود باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک است که روند درمان را خیلی سخت و مشکل کرده و متأسفانه در مواردی کار به قطع عضو بیمار می‌انجامد.

اما تحقیقات ثابت کرد که ترکیب عسل به همراه روغن دارچین در بهبود زخم‌های ایجاد شده در افراد مبتلا به دیابت بسیار مؤثر بوده و در عین حال از بروز عفونت جلوگیری می‌کند.

کاهش قند خون

در کنار درمان زخم‌های ناشی از بیماری دیابت، عسل و دارچین می‌توانند هم در کاهش ریسک ابتلا به این بیماری و هم در کاهش قند خون افراد مثمرثمر باشند. دارچین از یک سو سطح قند خون را پایین آورده و از سوی دیگر حساسیت سلول‌ها به انسولین را افزایش می‌دهد. عسل اگرچه تأثیرات کمتری روی سطح قند خون دارد، اما در عوض می‌تواند به عنوان یک شیرین کننده طبیعی و سالم جایگزین شکر شود.

مطلب مرتبط: راهکارهای خانگی برای درمان دیابت را بشناسید

مصرف همزمان این دو در کنار یکدیگر به کنترل بهتر سطح قند خون چه در افراد مبتلا به دیابت و چه در آن دسته از کسانی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری خطرناک قرار دارند، کمک چشمگیری می‌کند. البته این مسئله را هم در نظر داشته باشید که این ترکیب خود به تنهایی کارایی لازم نداشته و در کنار آن بهتر است افراد از یک رژیم غذایی سالم در کنار تمرینات ورزشی روزانه استفاده کنند.

کاهش روند ابتلا به پارکینسون و آلزایمر

مبتلایان به بیماری‌های  ترسناک تحلیل برنده‌ی مغز و دستگاه عصبی همچون آلزایمر و پارکینسون هم می‌توانند از فواید عسل و دارچین استفاده کنند. دارچین به عنوان عامل جلوگیری کننده از ساخت پروتئینی خاص در مغز و نیز حفاظت از نورون‌های عصبی، می‌تواند تأثیر چشمگیر در بهبود نشانه‌های این بیماری‌ها داشته باشد. البته این مسئله فعلاً تنها براساس تحقیقات روی موش‌های آزمایشگاهی اعلام شده است و هنوز دلایل علمی برای تأثیرگذاری مشابه روی انسان در دست نیست.

مطلب مرتبط: انواع دمانس یا زوال عقل را بشناسید

خواص ضد سرطانی

تحقیقات انجام شده روی حیوانات آزمایشگاهی به صورتی قانع کننده نشان داد که دارچین می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی و نیز تومورها جلوگیری کنند. گفته می‌شود که این خاصیت با رفع سموم آنزیم‌های مرتبط با سرطان روده بزرگ در ارتباط باشد. بدین ترتیب دارچین می‌تواند جلوی رشد مجدد سلول‌های سرطانی را بگیرد. از سوی دیگر همانگونه که پیش‌تر اشاره کردیم، عسل و دارچین هر کدام دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند که می‌تواند از بدن در مقابل خطر ابتلا به سرطان روده محافظت کند.

درمان و جلوگیری از ابتلا به بیماری سرماخوردگی

بد نیست بدانید که خواص ضد سرفه عسل به مراتب از داروی دکسترومتورفان بیشتر است. همچنین عسل دارای خواص آنتی باکتریالی و نیز ضد قارچی است که کمک کننده است. با این حساب یک قاشق پر عسل و دارچین می‌تواند به خوبی با علائم بیماری سرماخوردگی مقابله کند. با این حال ذکر این نکته نیز لازم است که اغلب موارد ابتلا به سرماخوردگی منشأ ویروسی دارندو این ترکیب ممکن است همیشه آنگونه که باید و شاید، اثرگذار نباشد.

مطلب مرتبط: آشنایی با غذاها و روش‌های ساده برای مبارزه با سرماخوردگی

در نهایت با جمع بندی موارد فوق باید اذعان کنیم که عسل و دارچین دارای تأثیرات مطلوبی روی سلامت فردی ما هستند؛ اما در این میان فاکتورهایی نیز وجود دارد که حتماً باید مورد توجه قرار گیرند. در ابتدا بد نیست بدانید که دو نوع دارچین وجود دارند: دارچین کاسیا (cassia) و دارچین سیلان (Ceylon). دارچین کاسیا همان چوب دارچینی است که در اغلب فروشگاه‌ها و عطاری‌ها به فروش می‌رسد. این نوع دارچین دارای مقادیر زیادی کومارین (coumarin) است. ماده‌ای شیمایی که در دوزهای بالا مضر و خطرناک است. با این حال کاسیا همچنین میزان زیادی سینامالدهید (cinnamaldehyde) دارد که روغن آن را ارزشمندتر می‌کند.

بخش دیگر این مسئله به نوع عسل بستگی دارد. عسل به صورت خام در دسترس است؛ اما اغلب شیشه‌های عسل موجود در فروشگاه‌ها را عسل پاستوریزه تشکیل می‌دهد. از سوی دیگر متأسفانه برخی با سوءاستفاده فروکتوز شربت ذرت را جای عسل جا می‌زنند که مسلماً فاقد ارزش تغذیه‌ای مهم عسل است. بنابراین تهیه عسل مرغوب و اصل و دارچین مناسب می‌تواند تأثیرات فوق را به مراتب بیشتر کند.

در نهایت عسل و دارچین در کنار هم یک ترکیب خوشمزه و البته سالم را تشکیل می‌دهند، پس حتما آنها را در فهرست برنامه غذایی روزانه‌تان گنجانده از طعم دلپذیر و خواص جادویی آنها بهره‌مند شوید. به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مطالعه آن و همراهی با ما لذت برده باشد.