آیا می‌دانستید که خیلی از مدیران سعی می‌کنند با انجام بازی‌های کامپیوتری احساس بهره‌وری بیشتری در خود ایجاد کنند. شاید عجیب باشد، اما حقیقت دارد. مردم امروزه از هر ترفندی برای بالا بردن کارایی و بازدهی خود استفاده می‌کنند. باید برای خود چک لیستی از فعالیت‌های مفید جهت افزایش کارایی ایجاد کنید. اما ساخت چک لیست کار ساده‌ای نیست؛ زیرا ممکن است یک فعالیت کارایی شما را در یک زمینه افزایش و در زمینه دیگری کاهش دهد. برای اجتناب از چنین اتفاقی در این مطلب چک لیستی را به شما معرفی می‌کنیم، با ما همراه باشید.

با رعایت ۱۳ نکته روزانه، بهره‌وری خود را افزایش دهید

هر برنامه‌ای که برای زندگی خود درنظر دارید، باید یک روال صبحگاهی باثبات داشته باشد؛ این کار حکم لنگری را دارد که ثبات روزانه شما را فراهم می‌آورد و اگر از آن دست بکشید، از مسیر روزانه خود خارج می‌شوید. مطمئناً برای عبارت "روز خود را روی پای اشتباه شروع کردن" دلایلی وجود دارد که بیش از هزار سال است که همچنان دهان به دهان نقل می‌شود. این جمله بدین معنا است که ما روز خوبی را شروع نکرده‌ایم. من در این مطلب قصد ندارم هیچ برنامه‌ای را به شما تحمیل کنم، درواقع هیچکس نباید چنین کاری را درمورد برنامه روزانه فرد دیگری انجام دهد؛ چیزی که می‌خواهم به آن اشاره کنم داشتن یکسری عناصر خاص برای برنامه خود است که می‌تواند شامل الگوی زیر شود.

مطلب مرتبط: اهداف و راهبردها: چگونه از آنها برای رسیدن به موفقیت استفاده کنیم؟

۱. ۸ ساعت خواب

هر فردی نیاز به ۸ ساعت خواب بصورت دوره‌ای در طول شبانه‌روز دارد.

تحقیقات زیادی در این زمینه شکل گرفته است و نتایج اکثر این تحقیقات نشان می‌دهد که هر انسان باید در طول روز ۸ ساعت خواب مفید داشته باشد. چیزی که در این میان ناامید کننده بنظر می‌رسد، اثرات مخرب کمبود خواب است. بنابراین درصورتی که قصد دارید کارایی بیشتری را تجربه کنید، بهتر است در ابتدای چک‌لیست خود ۸ ساعت خواب مفید را بگنجانید.

۲. فعالیت بدنی

در اینجا بدنبال یک ورزش حرفه‌ای یا ورزش طولانی مدت (مثلاً ۱ ساعت مداوم) در باشگاه نیستیم. شما می‌توانید این کار را بگونه‌ای دیگر انجام دهید؛ در این مطلب مقصود از فعالیت بدنی، انجام حرکات کششی ساده، پیاده‌روی به مدت ۱۰ دقیقه یا یک تمرین کوتاه مدت ۵-۷ دقیقه‌ای است.

بهتر است بدنتان را با انجام این فعالیت‌ها از خواب بیدار کنید و سبب جریان افتادن خون در سراسر رگ‌های بدن شوید. یک مثال از افراد مشهوری که چنین تمرینی انجام می‌دهند، می‌تواند تونی رابینز باشد که در استخر خانه خود به مدت کوتاهی شنا می‌کند. می‌توانید از هرگونه تمرین سبکی که می‌شناسید برای بیدار کردن بدنتان استفاده کنید.

۳. مصرف غذاهای سالم

غذاها انرژی بدن را تأمین می‌کنند. خوردن صبحانه سبب می‌شود انرژی اولیه برای شروع یک روز خوب را کسب نمایید. هر فردی باید برای کسب انرژی مقداری غذا مصرف کند. امیدوارم در چلک لیست خود از مواد غذایی سالم استفاده کنید تا بهترین نتیجه را در طول روز کسب نمایید.

رژیم‌های غذایی مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنها بعنوان رژیم غذایی خود در وعده صبحانه استفاده کنید. توجه داشته باشید که مصرف صبحانه در کنار افرادی که دوستشان داریم، می‌تواند انرژی بسیار بالایی برای ما فراهم کند. به یاد داشته باشید که هدف تهیه یک چک لیست برای شما است و قرار نیست یک چک لیست تکراری برای چندین نفر ایجاد کرد.

۴. انجام فعالیت‌های غیرمعمول اما موردعلاقه

داشتن یک برنامه غیرمعمول در ابتدای صبح؟ بله در اینجا باید فعالیت مدیران (بازی‌های رایانه‌ای) را به یادتان بیاورم. شما یک ربات نیستید؛ شما انسانید و نیاز به فعالیت‌های سرگرم‌کننده، غیرمعمول و اوقات تنبلی دارید. اگر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه از تایم صبح خود را به انجام فعالیت‌های موردعلاقه خود و فعالیت‌های غیرمعمول اختصاص دهید، می‌توانید شاهد بالا رفتن شگفت‌انگیز انرژی خود و درنتیجه افزایش بهره‌وریتان باشید. این فعالیت‌ها بسیار گسترده هستند؛ برخی به سراغ ویدیوهای یوتیوب، برخی به سراغ بازی‌های کامپیوتری و... می‌روند، این بخش کاملاً به علاقه خودتان بستگی دارد و می‌تواند از برنامه سایرین کاملاً متفاوت باشد.

مطلب مرتبط: چگونه با استفاده از اهداف SMART به موفقیت‌های زیادی برسیم؟

۵. اختصاص زمانی برای خود

این کار لزوماً مراقبه نیست؛ مراقبه بخشی از فعالیت‌های هر فرد برای اختصاص زمان شخصی برای خود است. می‌توانید زمانی را در طول روز به درون خودتان بپردازید. بعضی از افراد این کار را سپاس‌گذاری می‌نامند؛ اما من تنها به آن اختصاص زمانی برای خود می‌گویم. شخصاً این کار را با گوش دادن به موزیک در هنگام رفتن به محل کار انجام می‌دهم. چنین کاری می‌تواند برای هر شخص متفاوت باشد، از دعا کردن تا چندین دقیقه سکوت، نشستن درون ماشین بدون انجام دادن کاری و...

۶. طرح ۱۰ ثانیه

اکثر افراد نمودارها، برگه‌ها، برنامه‌های روزانه و... خود را از طریق ۷ اپلیکیشن مختلف توضیح می‌دهند یا توجیه می‌کنند. این امر سبب می‌شود که آنها نتوانند هیچکدام را به درستی اجرا کنند. شما باهوش هستید، اما باید هوشمندانه نیز عمل کنید؛ درغیر اینصورت متحمل شکست خواهید شد. باید بدانید ارگ تنها ۱۰ ثانیه وقت داشته باشید، مهمترین کاری که امروز انجام می‌دهید تا بهره‌وری روز خود را بالا ببرید چه خواهد بود. آن فعالیت تنها در ۱۰ ثانیه می‌تواند انجام بپذیرد و برنامه شما برای امروزتان است؛ تنها به انجام آن بپردازید تا روزتان را با انرژی بالایی سپری کنید.

تا الان هرچه گفته شد فعالیت‌هایی بودند که می‌توانستید در خانه آنها را انجام دهید، در ادامه مقاله به بررسی فعالیت‌هایی خواهیم پرداخت که در محل کار و... انجام خواهند پذیرفت.

مطلب مرتبط: ۱۴ کار به ظاهر پیش پا افتاده‌ای که افراد موفق دنیا هر روز انجام می‌دهند

۷. مطالعه را به یک قالب کاری تبدیل کنید

بیشتر مردم هنگام کار سعی می‌کنند در موقعیت نشستن قرار بگیرند، مرورگر خود را باز کنند و بطور تصادفی نیم ساعت از وقت خود را با گشت و گذار در اینترنت سپری کنند.

اما شما باید بهتر از این عمل کنید. شما باید بشینید و بجای مرورگر گوشیتان یک کتاب باز کنید و سعی کنید آن را مطالعه کنید (بهتر است موضوع کتاب مرتبط با کارتان باشد). این موضوع علاوه‌بر اینکه شما را نسبت به سایرین متمایز می‌سازد، بلکه واقعاً در زمینه تعالی نیز به خوبی عمل می‌کند. هنگامی که یک مقاله یا چندین صفحه کتاب در رابطه با زمینه کارتان مطالعه می‌کنید، مغزتان تمرکز بیشتری روی اطلاعات موجود خواهد داشت و این امر سبب شروع به تولید ایده‌ها و راه‌حل‌های مختلف می‌شود. مطلب مورد مطالعه باید بتواند شما را در حوزه درست کاری قرار بدهد و مسلماً به‌ندرت در فیسبوک و اینستاگرام به چنین مطالبی توجه می‌شود. برای بالا بردن کارایی بهتر است خودتان را در یک چاچوب درست ذهنی قرار دهید.

۸. از بین بردن عوامل مزاحم

بسیار خوب شاید این سوال در ذهنتان مطرح شود که چرا از عبارت "از بین بردن" استفاده می‌کنم. مسلماً اگر یک فرد دلیل برهم خوردن تمرکز شما است، نباید او را از بین ببرید. استفاده از این عبارت تنها یک دلیل تأکیدی بر اهمیت موضوع دارد؛ زیرا داشتن تمرکز یکی از عوامل مهم در بالا بردن کارایی است و زمانی که عواملی سبب از بین رفتن تمرکز شما و پرت شدن حواستان می‌شوند، باید بتوانید واکنش متقابل نشان دهید.

برای مثال می‌توانید میانبر مرورگرتان را از صفحه اصلی گوشی یا صفحه دسکتاپ کامیپوتر حذف کنید، تا با دیدن آن وسوسه یک جستجوی کوتاه در اینترنت به سرتان نزند. در محل کارتان حتی اگر به موسیقی گوش نمی‌دهید، سعی کنید هدست بگذارید، تا بدین ترتیب همکارانتان بدانند شما علاقه‌ای به شنیدن صدایی محیط پیرامون ندارید. می‌توانید در اتاق خود را ببندید و وای‌فای تلفن همراهتان را خاموش کنید. عوامل مزاحم شما را از کارتان دور می‌سازند و این می‌تواند برای شما بد شود، سعی کنید با جدیت با آنها برخورد کنید و تمرکز خود را روی موضوع فعلی قرار دهید.

مطلب مرتبط: با «قانون ۵ ساعت»، از یک فرد معمولی به فردی موفق تبدیل شوید

۹. زمان خستگی حتماً استراحت کنید

برای یک نویسنده که معمولاً زمان در اختیار خودش است، استراحت کردن کمی ساده‌تر بنظر می‌رسد؛ اگر شما از نظر شرایط کاری معذوریت‌هایی دارید، این موضوع نباید سبب شود شما از استراحت خود غافل شوید. تنها چیزی که هنگام خستگی باید به آن توجه داشته باشید، استراحت کردن است.

باید کارتان را متوقف کنید و به استراحت بپردازید. متأسفانه مشکل اینجا است که هیچ کس به ما نحوه صحیح استراحت کردن را آموزش نداد و در فرهنگ نیز این کار به اشتباه حکم تنبلی پیدا کرده است؛ اما در واقع تفاوت بسیاری بین این دو وجود دارد. تحت تأثیر چنین فرهنگی خودتان را مجبور به کار در هنگام خستگی نکنید و حتماً استراحت کردن را اولویت اصلی خودتان قرار دهید.

۱۰. بدانید که روز برای شما چه زمانی تمام می‌شود

من افرادی را می‌شناسم که فوق‌العاده هستند. اما این افراد فکر می‌کنند که فردی تنبل با کارایی بسیار پایین هستند؛ زیرا همیشه از خود توقع انجام کارهای بیشتری دارند. اینکه چنین افرادی نمی‌دانند روز کاری برای آنها چه زمانی به پایان رسیده، مشکل اصلی در ایجاد چنین طرز فکری است.  در اینجاست که مورد ششم نکات این مقاله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ داشتن یک برنامه می‌تواند به چنین تفکر غلطی پایان ببخشد. ما باید یک برنامه برای روز خود داشته باشیم و بدانیم زمانی که به پایان برنامه رسیدیم، عملاً روز کاریمان نیز به پایان می‌رسد، بدین ترتیب توقع کار بیشتری نیز از خودمان نخواهیم داشت. البته توجه این نکته ضروری است که باید یک برنامه معتدل و قابل انجام برای خودتان تعریف کنید. سعی کنید هنگامی که کارتان تمام شد، از کار کردن دست بکشید.

۱۱. پیگیر برنامه روز خود باشید

سعی کنید در انتهای برنامه روزانه وضعیت انجام چک‌ لیست روزانه خود را بررسی کنید. با این کار می‌توانید آمار دقیق از کارهای صورت گرفته و فعالیت‌های انجام نشده بدست آورید. پیگری چک لیست روزانه سبب رشد شما می‌شود و همچین با انجام این کار می‌توانید یک عادت مثبت در خودتان ایجاد کنید.

مطلب مرتبط: چگونه زمان را مدیریت کنیم؟

۱۲. برای خودتان پاداش درنظر بگیرید

بهترین کاری که بعد از یک روز کاری می‌توانید انجام دهید این است که یک پاداش برای به انجام رساندن برنامه خود درنظر بگیرید. اگر پس از انجام برنامه روزانه خود یک پاداش برای خودتان تعریف کنید، مغزتان فعالیت‌های روزانه‌تان را بعنوان یک فعالیت لذت‌بخش درنظر خواهد گرفت؛ بدین ترتیب در درازمدت از نظر روحی انجام کارهای روزانه برایتان راحت‌تر می‌شود.

۱۳. در چه موقعیتی قرار دارید و قرار خواهید گرفت

چک لیست یک ابزار مورداستفاده است؛ بنابراین درک کنید که در طول زمان زندگی، کار، شغل، موقعیت و... شما می‌توانند دچار تغییر شوند، پس چک لیست نیز نباید همیشه ثابت و یکسان باقی بماند. باید به درک این موضوع برسید که برنامه شما باید یک حالت پویا داشته باشد، زندگی همیشه یکسان نیست و دچار تحول و تغییر می‌شود؛ بنابراین سعی کنید برنامه روزانه خود را بگونه‌ای بنویسید که بتواند با فعالیت‌های جدید شما سازگاری پیدا کند و بدین ترتیب همواره کارهای جدید خود را نیز طبق برنامه پیش ببرید.

کلام آخر

شما اکنون یک چک لیست با ۱۳ نکته مهم در اختیار دارید. ابتدا باید این موضوع را متذکر شوم که می‌توانید برخی نکات این چک لیست را بنا به سیستم فکری و کاری خود تغییر دهید. سعی کنید چک لیست را در جایی نصب کنید که همواره پیش چشمتان باشد. این کار سبب می‌شود تا فعالیت‌های روزانه خود را به یاد بیاورید. مطمئن باشید انجام چنین کاری در مدت نه چندان طولانی شما را به نتایج خوبی می‌رساند.