مغز انسان مشابه یک کامپیوتر است؛ با محاسبات پیچیده ذهنی و قدرتمند. هنگامی که مغز به درستی کار کند، می‌تواند شما را قادر سازد تا تمامی فعالیت های ذهنی و جسمی را به خوبی انجام دهید. متأسفانه با افزایش سن قدرت ذهن انسان کاهش می‌یابد و همانطور که از گزارشات رسانه‌ای مشخص است، زوال عقل یکی از نگرانی‌های فعلی بشر است. سلامت مغز همانند سلامت قلب برای هر فرد حائز اهمیت است. در این مطلب قصد داریم تا تمرینات ذهنی مختلفی که به قدرت ذهنی و حافظه ما کمک می‌کنند را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

اگر فردی بیش از معمول دچار فراموش کردن چیزهای مختلف می‌شود یک اتفاق ناگوار در پیش‌رو خواهد داشت و آن فراموشی ذهنی و درنتیجه زوال عقل است.

مزایای بهبود بخشیدن به قدرت ذهن

براساس مطالعاتی که در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت، افراد مسن‌تری که بطور منظم مشغول به فعالیت‌های فیزیکی همچون دویدن و دوچرخه سواری هستند، نسبت به سایرین کمتر تحت تأثیر بیماری‌های مغز قرار می‌گیرند و افرادی که تمرینات هدفمند و منظم مغز را انجام می‌دهند، مغز و ذهنشان را سالم و توانمند نگه می‌دارند که این موضوع سبب می‌شد تا کمتر دچار اختلال حافظه و بیماری‌های مشابه شوند. زمانی که ذهن خود را تمرین می‌دهید، توانایی‌های خلاق خود را نیز بهبود می‌بخشید که این موضوع یک مزیت رقابتی برای شما در شغلتان ایجاد می‌کند. علاوه‌بر این، تمرینات مغز سبب تقویت توانایی شما در واکنش سریع به اتفاقات می‌شود؛ بدین ترتیب دیگر کلمات مهم را در لحظات بحرانی فراموش نخواهید کرد.

مطلب مرتبط: ۱۰ ترفند برای بالا بردن IQ، تمرکز و خلاقیت مغز

تمرینات ساده برای تقویت مغز

درحالی که می‌توانید در تعدادی از برنامه‌های آنلاین تمرین ذهن ثبت‌نام کنید، کارشناسان عموماً توصیه می‌کنند که تمرینات ذهنی باید توسط فعالیت‌های واقعی شکل بگیرند. به گفته دکتر دیوید انگلمن (متخصص اعصاب و استادیار دانشکده پزشکی بیلور هوستون) تمرینات تقویت عملکرد ذهن باید چالش‌هایی را به همراه داشته باشند:

تقریباً هر پیشنهاد احمقانه‌ای کار می‌کند.

در ادامه با ۲۵ تمرین ساده برای تقویت حافظه که در زندگی روزمره بارها با آنها مواجه هستیم را معرفی می‌کنیم.

از یک مسیر جدید به سمت خانه رانندگی کنید

همانطور که ابتدای مقاله اشاره کردیم، این تمرینات بسیار ساده هستند و از دل فعالیت‌های روزمره هرکدام از ما درآمده‌اند. اولی تمرین انتخاب مسیر متفاوت برای رسیدن به خانه است. اگر هر روز از یک مسیر مشابه برای رسیدن به خانه استفاده می‌کنید، سعی کنید مسیر را در دفعات مختلف تغییر دهید؛ تکرار سبب تضعیف حافظه می‌شود. اگر مسیرهای جدید را آزمایش کنید، متوجه می‌شوید که باید حواستان را بیشتر جمع کنید؛ بدین ترتیب فعالیت ذهنتان بیشتر از قبل می‌شود و همین بیشتر شدن فعالیت سبب تقویت عملکرد ذهن خواهد شد.

با صدای بلند تکرار کنید

برای به یاد آوردن هر چیزی که آن را بخوانید، بشنوید یا انجام دهید، کافی است آن را با صدای بلند تکرار کنید. بعنوان مثال، نام شخصی را گه به تازگی ملاقات کرده‌اید را بلند تکرار کنید تا در ذهن شما جای بگیرد.

زمانی که چیزی می‌خوانید، گوش دهید

طی تحقیقات انجام شده بر روی ۱۳۷ دانشجوی اسپانیایی زبان در دانشگاه پورتوریکو، از آنها خواسته شد که یک کتاب انگلیسی را مطالعه کنند، آن دسته از دانشجویانی که در کنار مطالعه کتاب به صوت انگلیسی آن نیز گوش می‌دادند، عملکرد بهتری در به خاطر سپردن متن کتاب داشتند.

گوش دادن به صدای هر چیزی هنگامی که آن را مطالعه یا تماشا می‌کنیم، سبب می‌شود تا بیشتر حواس خود را درگیر موضوع کنیم؛ بدین ترتیب بیشتر در ذهنمان جای خواهد گرفت.

جدول حل کنید

جدول کلمات متقاطع و دیگر بازی‌ها و سرگرمی‌های مرتبط با کلمات می‌تواند ذهن شما را تحریک کند و بدین ترتیب به بهبود قدرت حافظه کمک کند.

شطرنج بازی کنید

هرکدام از بازی‌هایی که می‌تواند مغز را تقویت کند از دست ندهید؛ بازی‌های استراتژیکی همچون شطرنج و سودوکو می‌توانند قدرت عملکرد ذهن را بالا ببرند و بدین ترتیب به حافظه شما کمک کنند.

کار با یکی از آلات موسیقی را فرا بگیرید

کار با آلات موسیقی را شروع کنید. مطالعات نشان می‌دهد که یادگیری برخی چیزهای جدید و پیچیده در دراز مدت می‌تواند برای سلامت و عملکرد ذهن مفید واقع شود.

ورزش جدیدی را آغاز کنید

یادگیری یک ورزش جدید را آغاز کنید؛ ورزش هم برای ذهن و هم برای جسم شما مفید است. ورزش‌هایی همانند تنیس، گلف و حتی یوگا می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. ورزش نه تنهای قوای جسمانی بلکه قوای ذهنی را نیز تقویت می‌کند.

زبان خارجی یاد بگیرید

در کلا‌س‌های آنلاین آموزش زبان‌های خارجی ثبت نام‌ کنید یا اینکه به یک مرکز آموزش زبان‌های خارجی در اطراف خود بروید و بصورت فیزیکی در کلاس‌ها شرکت کنید. این کار به تقویت حافظه شما بسیار کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: زبان‌های مختلف را چگونه می‌توان یاد گرفت؟

با استفاده از حافظه خود نقشه راه تهیه کنید

زمانی که پس از دیدن یک مکان جدید به خانه بازمی‌گردید، سعی کنید نقشه آن منطقه را با استفاده از هر آنچه به حافظه خود سپرده‌اید بکشید. این تمرین ذهنی را با کشیدن نقشه سفرهای مختلف خود به محله و مناطق دیکر تکرار کنید تا حافظه خود را تقویت کنید.

غذاهای جدید بپزید

به کلاس آشپزی بروید یا با استفاده از کتاب‌های آموزش آشپزی سعی کنید غذاهایی که دستور پخت آنها را از قبل نمی‌دانستید، بپزید. پخت و پز سبب تحریک بخش‌های مختلف مغز ازجمله حواس بویایی، بینایی و چشایی می‌شود. شما می‌توانید آموزش آشپزی و طرز تهیه غذهای خوشمزه را در ۷۲۴پرس دنبال کنید.

کارهای روزمره خود را با چشم بسته انجام دهید

سعی کنید شستن ظرف‌ها، مرتب کردن لباس‌ها، دوش گرفتن و... را با چشم‌های بسته انجام دهید. این کار سبب می‌شود تا مغز برای به یاد آوردن نکات مهم هنگام انجام این کارها تلاش بیشتری کند. بدین ترتیب می‌توانید بالا رفتن عملکرد مغز و تقویت حافظه خود را مشاهده کنید.

غذاهای خود را با چاپستیک بخورید

چوب‌های غذاخوری کشورهای شرق آسیا (چاپستیک) به شما کمک می‌کند تا قدرت توجه و تمرکزتان را بالا ببرید. این اتفاق زمانیکه شما هیچ تجربه‌ای در استفاده از آنها ندارید، بسیار به تقویت عملکرد ذهن کمک می‌کند.

کار را با دستان مخالف انجام دهید

اگر راست دست هستید، تلاش کنید تا با دست چپ خود کارهایتان را انجام دهید؛ کارهایی همچون شانه کردن موها، مسواک زدن و غذا خوردن می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای این تمرین باشند. این تمرین چیزی مشابه با خوردن غذا به کمک چاپستیک است؛ زیرا به شما در بالا بردن تمرکز و تقویت عملکرد ذهن کمک می‌کند.

با افراد جدیدی ارتباط برقرار کنید

هر بار که با یک فرد جدید ارتباط برقرار می‌کنید، خودتان را در برابر ایده‌های جدید و تفکرات تازه‌ای قرار می‌دهید. این امر سبب گسترش قدرت تفکر شما می‌شود. بنابراین، تا می‌توانید به سفرهای مختلف بروید و با حضور در نمایشگاه‌ها و رویدادهای متعدد خود را در چالش‌های فکری جدید قرار دهید.

چاشنی‌های مختلفی را در وعده‌های غذایی استفاده کنید

با مصرف چاشنی‌های مختلف ذائقه خود را به چالش بکشید. سعی کنید مواد تشکیل‌دهنده غذای مصرفی را شناسایی کنید. موادی ازجمله ادویه‌جات و گیاهان معطر در این زمینه می‌توانند به شما کمک کنند.

محاسبات ریاضی را بصورت ذهنی انجام دهید

اگر برای انجام محاسبات ریاضی به استفاده از قلم و کاغذ یا ماشین‌حساب عادت کرده‌اید، سعی کنید این عادات را کنار بگذارید و حداقل محاسبات ساده ریاضی را بصورت ذهنی انجام دهید. با انجام این کار ذهن خود را به چالشی بزرگ دعوت می‌کنید؛ این چالش سبب بالا رفتن قدرت تمرکز و افزایش عملکرد ذهن می‌شود.

مراقبه یا مدیتیشن را تمرین کنید

ذهن خود را آرام کنید، این کار یکی از سخت‌ترین تمرینات این آموزش است؛ اما از طریق انجام مراقبه امکان‌پذیر خواهد بود. برخی از مزایای تمرینات مدیتیشن عبارتند از: کاهش استرس، بهبود توانایی یادگیری، افزایش تمرکز و توجه، افزایش حافظه و حالات خلقی و همچنین جلوگیری از زوال عقل.

مطلب مرتبط: تنهایی پرهیاهو، شما را باهوش‌تر می‌کند

شماره‌های تلفن را به خاطر بسپارید

با حفظ نام افراد و شماره‌ تلفن‌های آنها ارتباط بین سلول‌های مغز خود را تقویت کنید؛ این کار سبب می‌شود تا حافظه شما نسبت به قبل دچار تغییرات مثبت بزرگی شود. می‌توانید برای راحت‌تر شدن کار شماره‌ها را به دسته عددهای کوچک‌تر تقسیم کنید. برای مثال شماره ۲۲۴۵۳۶۷۸ را بصورت ۷۸ ۳۶ ۴۵ ۲۲ حفظ کنید.

سرگرمی‌های هنری برای خود ایجاد کنید

عادات و سرگرمی‌های هنری همچون: بافندگی، نقاشی و... می‌تواند چالش‌های جدیدی برای ذهن ایجاد کند و سبب تقویت توانایی‌های مغز شما شود. هرگونه صنایع دستی که به آن علاقه بیشتری دارید را انتخاب کنید و تمرینات خود را در جهت فراگیری آن آغاز کنید.

داستان بگویید

داستان گفتن بدلیل بازخوانی یک روایت سبب تجریک سلول‌های مغز می‌شود. این کار همچنین به شما کمک می‌کند تا حوادث را به یاد آورید و احساسات خود را با خاطرات مرتبط کنید. داستان‌گویی برای حافظه بسیار خوب است؛ این کار برای بهبود زندگی افرادی که دچار آلزایمر شده‌اند بسیار مفید است.

مطلب مرتبط: به کتاب داستان ها وابسته نباشید، خودتان برای کودک قصه بگویید

کلمات اختصاری جدید بسازید

ایجاد کلمات اختصاری سبب تقویت حافظه می‌شوند. زمانی که از اولین حروف یک عبارت برای ساخت یک کلمه اختصاری استفاده می‌کنید، سبب می‌شود تا زمانی که می‌خواهید کلمه را باز کنید، ذهنتان با یک چالش برای به یاد آوردن تک تک کلمات عبارت مواجه شود.

آنچه می‌خواهید به یاد آورید را تجسم کنید

برای این کار باید چیزهایی که درنظر دارید را شبیه‌سازی کنید؛ برای مثال، فرض کنید که می‌خواهید برای خرید به سوپرمارکت بروید؛ سعی کنید هرکدام از موارد لیست خرید را روی یکی از اعضای بدن خود قرار دهید. مثلاً ظرف شیر را روی سر، تخم‌مرغ روی بینی و... بدین‌ ترتیب با این کار می‌توانید از اعضای بدن خود برای یافتن لیست خرید کمک بگیرید.

ظواهر و وضعیت محیط اطراف خود را تغییر دهید

چیزهایی از قبیل موسیقی پس‌زمینه، اینکه نشسته یا ایستاده کارهایتان را انجام می‌دهید و... مواردی هستند که می‌توانند تغییر کنند. تئوری این است که مغز کلمات (هر آنچه که شما انجام می‌دهید) را با محیط اطرافتان مرتبط می‌سازد. ایجاد این تغییرات سبب می‌شود تا ذهن از عادت کردن دست بردارد و وارد چالش شود.

جلسات یادگیری خود را تجزیه کنید

همیشه پشت هم خواندن یک مطلب به یادگیری آن کمک نخواهد کرد. بجای این کار می‌توانید جلسات یادگیری را به زمان‌های مختلف تقسیم کنید. اطلاعاتی را که می‌خواهید یاد بگیرید یا به یاد آورید (آماری، واژگان خارجی، رویدادهای تاریخی، تعاریف علمی و...) را بصورت دوره‌ای در طول زمان مرور کنید. با استفاده از این ترفند در طول شبانه‌روز مغز خود را به فعالیت وادار می‌کنید.

به مقدار کافی بخوابید

مطلب مرتبط: عجیب و غریب‌ترین اختلال‌های خواب را بشناسید

چشمان شما نیاز دارند تا در طول شبانه روز به حد کافی بسته باشند. مغزتان نیاز به ۶ الی ۸ ساعت خواب یا حداقل دو دوره خواب عمیق در طول شب برای تکمیل تغییرات شیمیایی و ادغام مهارت‌ها و اطلاعات در حافظه بلند‌مدت نیازد دارد. استراحت کافی خود سبب تقویت سلول‌های مغزی و در نتیجه بهبود عملکرد مغز است.