بادمجان چه به صورت خام و چه به صورت پخته دارای خواص متعددی است که به ویژه در سلامت پوست، مو و پیشگیری و درمان سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و نیز دیابت مؤثر است. به همین مناسبت بهتر است حتما بادمجان را در رژیم غذایی روزانه گنجانده و از خواص شگفت انگیز و متعدد آن استفاده کنید. در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا شما را با طرز تهیه دو نوع خوراکی خوشمزه تهیه شده با بادمجان آشنا کنیم.

 بادمجان یکی از انواع صیفی جات بسیار مفید، سالم و البته خوشمزه است. بادمجان علاوه بر آنکه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است، دارای مقادیر مناسبی فیبر گیاهی است. همین مسئله باعث شده که بادمجان چه در پیشگیری از سرطان و چه در زمینه کاهش وزن مفید باشد. کاهش وزن به صورت مستقیم و غیرمستقیم روی بسیاری از بیماری‌های تأثیرگذار است و به همین خاطر بادمجان از طریق کمک به کاهش وزن و نیز کاهش کلسترول کمکی شایان به درمان بیماری چاقی و بالطبع بسیاری دیگری از بیماری‌های مرتبط با اضافه وزن می‌کند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ کلم بروکلی ویژه افراد مبتلا به دیابت

بادمجان به صورت‌های مختلفی طبخ و آماده می‌شود. بعضی آن را به صورت کبابی استفاده می‌کنند و گاهی نیز به صورت سرخ شده در تهیه انواع خوراک‌ها و خورش‌ها به کار می‌رود. اما آیا تا به حال سالاد حاوی بادمجان را امتحان کردید؟ 

سالاد خوشمزه‌ای که در ادامه به مرور مواد لازم و طرز تهیه آن خواهیم پرداخت، می‌تواند حتی یک شام سبک و خوشمزه باشد. یک وعده غذایی لذیذ که در عین عطر و طعم دلپذیر، دارای خواص درمانی نیز هست. در طرز تهیه این سالاد به جز بادمجان، زیتون و گوجه فرنگی هم استفاده می‌شود که هر کدام فواید خاص خود را دارند. 

پیش از شروع بد نیست یادآوری کنیم که بهتر است بادمجان‌ها را بسیار خوب کبابی کنید تا نرم شده یا بافتی اسفنجی پیدا کنند. برشته کردن زیتون هم به طعم بیشتر سالاد کمک می‌کند. از آنجایی که این سالاد غذایی سالم بوده و در عین حال خیلی سریع آماده می‌شود، می‌توانید مواد ذکر شده در دستور تهیه آن را دوبرابر کرده و مقدار بیشتری از این سالاد تهیه کنید و خود را یک وعده‌ی دیگر هم مهمان این خوراکی خوشمزه کنید. همچنین بد نیست از سبزیجات تازه مثل آروگولا نیز استفاده کرده و از طعم باطراوت آن لذتی دوچندان ببرید.

 مطلب مرتبط: طرز تهیه نان کدوسبز

مواد لازم:

  • یک عدد بادمجان متوسط، خرد شده به قطعات کوچک یا می‌توانید در حدود ۶ فنجان بادمجان خرد شده استفاده کنید
  • یک فنجان زیتون شور بدون هسته
  • ۶ قاشق غذاخوری روغن زیتون 
  • پاستای شکل دار به میزان دلخواه
  • ۲ قاشق غذاخوری سرکه 
  • ۱/۴ قاشق چایخوری فلفل سیاه
  • ۱ قاشق چایخوری نمک
  • ۱ قاشق غذاخوری پونه کوهی تازه خرد شده برای تزئین سالاد
  • نصف فنجان پنیر فتای خرد شده
  • یک و نیم پیمان گوجه گیلاسی نصف شده

طرز تهیه:

فر را روشن کرده و دمای آن را روی ۴۷۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید. بادمجان‌های خرد شده و زیتون بدون هسته را با ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کرده و آن را روی کاغذ روغنی که در سینی فر قرار دادید، بریزید. مواد را به خوبی روی کاغذ پهن کنید تا به صورت یک لایه در آمده و بهتر کبابی و برشته شوند. سینی را داخل فر گذاشته و به مدت ۱۸ الی ۲۰ دقیقه می‌پزیم تا بادمجان‌ها نرم شوند.

پاستا را طبق دستور درج شده روی بسته بندی می‌پزیم؛ سپس آب اضافی آن را گرفته و در صافی ریخته و کنار می‌گذاریم تا خشک شود. اکنون سرکه، نمک، فلفل، پونه کوهی و باقی مانده‌ی روغن زیتون را در کاسه جداگانه مخلوط کرده و پاستاها را به آن اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا به خوبی به خورد پاستاها رفته و آنها را طعم دار کند.

در نهایت تمامی مواد فوق یعنی بادمجان، زیتون، پنیر فتا، گوجه گیلاسی و در نهایت پاستا را با هم به خوبی مخلوط می‌کنیم، اکنون سالاد شما آماده است. می‌توانید آن را قبل از سرو با برگ‌های تازه پونه کوهی تزئین کنید. این سالاد حاوی مواد مفیدی بوده و یک وعده غذایی سالم به شمار می‌رود، هرچند می‌توانید بسته به ذائقه‌تان از نمک کمتری در این سالاد استفاده کنید.

ارزش غذایی:
این سالاد حاوی ۵۲۱ کالری است. به علاوه دارای ۲۰ گرم چربی، ۶ گرم نمک، ۱۳ گرم کلسترول، ۶ گرم فیبر، ۱۱ گرم پروتئین، ۵۴ گرم کربوهیدرات و ۸ گرم قند است.

مطلب مرتبط: غذای ملل: طرز تهیه پنه آلفردو

اما خوراکی بعدی که به سراغ آن می‌رویم نوعی بادمجان گریل شده به همراه پنیر موزارلا است. حسن گریل کردن بادمجان استفاده کمتر از روغن برای سرخ کردن بادمجان است که در نهایت وعده غذایی سالم‌تری در دسترس شما قرار می‌گیرد.

مواد لازم:

  • مقداری روغن کانولا برای گریل کردن
  • ۴ تکه بزرگ نان حجیم
  • ۲ عدد بادمجان متوسط ورقه شده
  • یک چهارم فنجان روغن زیتون به اضافه مقداری برای تزئین
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • یک حبه سیر نصف شده
  • پنیر موزارلای دودی به میزان دلخواه
  • ۲ عدد گوجه فرنگی درشت، خرد شده
  • یک فنجان ریحان تازه
  • سالاد سبز برای کنار غذا

طرز تهیه: 

گریل را روی درجه متوسط قرار داده و به محض گرم شدن صفحه گریل را تمیز کنید. پیش از شروع گریل کردن، صفحه یا توری مشبک را با مقداری روغن کانولا چرب کنید.

به وسیله یک قلم مو روغن زیتون را روی سطح برش‌های نان و بادمجان‌ها پخش کرده و نصف قاشق نمک و یک چهارم قاشق چایخوری فلفل سیاه را روی آنها بپاشید. اکنون ابتدا نان‌ها را تا زمانی که رنگ‌شان قهوه‌ای و خودشان کریسپی و برشته شوند، گریل کنید. این کار تقریباً یک الی دو دقیقه برای هر طرف نان طول می‌کشد. حالا دو تکه سیر را روی نان‌ها بکشید تا طعم دار شوند. در ادامه بادمجان‌های ورقه شده را گریل کنید تا زمانی که بافت‌شان نرم شود. این کار چیزی در حدود ۶ الی هشت دقیقه طول می‌کشد.

مطلب مرتبط: غذای ملل: طرز تهیه رَتَتویی

در ادامه پنیر موزارلا را روی هر تکه نان گذاشته و آنها را باهم گریل کنید تا پنیر گرم شده و شروع به ذوب شدن کند. در نهایت بادمجان، گوجه فرنگی و ریحان را هم روی نان قرار داده و در خاتمه روی تمامی مواد فوق، روغن زیتون ریخته و مقداری نمک و فلفل بپاشید. غذای شما آماده است و می‌توانید آن را در کنار سبز دلخواه‌تان سرو کنید. 

ارزش غذایی:

این خوراک حاوی ۶۰۰ کالری دارد. میزان چربی آن ۳۴ گرم، کلسترول ۶۰ گرم، پروتئین ۲۷ گرم، کربوهیدارت ۵۱ گرم، قند ۱۳ گرم، فیبر ۲۳ گرم، آهن ۳ میلی گرم و کلسیم آن در حدود ۵۴۰ میلی گرم است.

امیدوارم این دو خوراکی لذیذ را آماده کرده و از طعم و خواص آن استفاده کنید.