همواره شایعات مختلفی درمورد خواص و مضرات نوشیدنی‌های مختلف ازجمله قهوه مطرح می‌شود. اما مسلماً شما نیز موافق خواهید بود که برای اطمینان، بهتر است دلایل علمی پشت تمامی این شایعات باشد. دانشمندان معتقد هستند که مصرف در حد اعتدال قهوه نه تنها مضر نیست، بلکه تأثیرات مثبتی نیز بر روی سلامت دارد. بعنوان مثال مصرف کنندگان قهوه عموماً جوان‌تر از هم سن و سالان خود بنظر می‌رسند و کمتر در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌گیرند. در این مطلب قصد داریم مهمترین خواص قهوه برای سلامت انسان را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

کاهش خطر ابتلا به سیروز کبدی

محققین موسسه ماریو نگری در ایتالیا دریافتند که مصرف قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سیروز کبدی را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

مطلب مرتبط: قهوه، درمانگر بیماری سرطان کبد

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون

محققین و دانشمندان مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر در تامپا فلوریدا، مطالعه‌ای بر تأثیر نوشیدن قهوه در توسعه بیماری آلزایمر داشته‌اند. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که نوشیدن سه فنجان قهوه در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و توسعه آن را تا بیشتر از ۶۵ درصد کاهش دهد. همچنین محققان دانشگاه فدرال سانتا کاترینا در برزیل نیز معتقدند که نوشدن منظم قهوه می‌تواند بعنوان راه‌حلی پیشگیرانه برای ابتلا به بیماری پارکینسون محسوب شود. این کار می‌تواند خطر ابتلا به پاریکنسون را تا حدود ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: توصیه های محققان به آلزایمری ها

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های سرطانی

در دهه‌های گذشته مطالعاتی مبتنی‌بر مضر بودن قهوه و تأثیر منفی آن بر سلامت صورت گرفت. همچنین براساس گزارشات ارائه شده قهوه می‌توانست به رشد سرطان نیز کمک کند. اما امروزه خلاف تمام یافته‌های قبلی به اثبات رسیده است. تحقیقات انجام شده توسط گروه مطالعات بالینی دانشگاه میلان و گروه اپیدمیولوژی موسسه ماریو نگری ثابت می‌کند که مصرف قهوه درواقع خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات را کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: ۱۲ نشانه‌ی معمول سرطان که نباید آن‌ها را نادیده بگیرید

تأثیر مثبت بر سیستم قلبی و عروقی

یکی دیگر از اشتباهات و اطلاعات نادرست در رابطه با قهوه، مضر دانستن آن برای سیستم قلبی و عروقی بدن است. درواقع مطالعات مختلف صورت گرفته توسط دانشمندان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، دانشگاه ملی سنگاهپور و بیمارستان زنان بیرمنگام نشان می‌دهد که نوشیدن ۳ تا ۵ فنجان قهوه در روز، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را تا ۳ برابر نسبت به افرادی که سایر نوشیدنی‌ها را مصرف می‌کنند، کاهش می‌دهد. این مطالعات همچنین نشان می‌دهد گه تفاوت چشمگیری بین نوشتن ۱ یا ۳ فنجان قهوه وجود ندارد، چون تأثیر منفی کمی بر سیستم قلبی و عروقی ندارد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مفصلی و سنگ‌های صفراوی

نقرس یک وضعیت ضعف متابولیکی (درد مفصلی) است که با درد مفاصل کوچک همراه است. باتوجه به اینکه قهوه متابولیسم را بهوبد می‌بخشد، مصرف آن می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند. این واقعیت نیز توسط محققین دانشگاه هاروارد و بیمارستان زنان بیرمنگام به اثبات رسیده است. برخی از مواد موجود در قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سنگ صفرا را نیز کاهش دهد. اسکات گوتلیب متوجه این موضوع شد که مصرف ۴ فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به این بیماری را تا ۴ درصد و بطرز جالبی مصرف ۵ فنجان این خطر را تا ۴۵ درصد کاهش می‌دهد.

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع۲

محققان دانمارکی دانشگاه آرهوس، بیمارستان‌ آرهوس و دانشگاه بیمارستان اودنسه ثابت کردند که نوشیدن قهوه بر پیشرفت دیابت نوع ۲ تأثیری ندارد. Cafestol که یکی از عناصر موجود در قهوه است، سطح انسولین در پانکراس را افزایش می‌دهد. به همین دلیل می‌توان گفت که مصرف قهوه می‌تواند شما را از ابتلا به دیابت نوع دوم نجات دهد.

مطلب مرتبط: چگونه علائم دیابت را تشخیص دهیم؟

جوان‌سازی سلول‌های بدن

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه بر روی جوان‌سازی سلول‌های بدن تأثیر می‌گذارند. محققان دانشگاه زنان سئول ادعا می‌کنند که عصاره قهوه می‌تواند برای از بین بردن چین و چروک‌های پوست مفید باشد و مانع از دست رفتن کلاژن بدن می‌شود. به همین دلیل افرادی که بیشتر از سایرین قهوه می‌نوشند جوان‌تر بنظر می‌رسند.

افزایش قدرت عضلات در میانسالی

همانطور که در قسمت‌های قبلی ذکر شد، دلایل متعددی در رابطه با فایده نوشیدن قهوه در سالمندان وجود دارد. علاوه‌بر این محققان دانشگاه کاونتری دریافتند که کافئین موجود در قهوه سبب افزایش قدرت عضلات در سالمندان می‌شود. این موضوع می‌تواند در استحکام عضلات به این دسته افراد کمک کند.

افزایش طول عمر

مارک جی گانتر و نیل مورفی معتقدند که قهوه می‌تواند به دلایل مختلفی خطر مرگ را کاهش دهد. این مطالعه در کشورهای مختلفی انجام گرفته است و نتایج مشابهی در نرخ مرگ و میر به همراه داشته است. در این نتایج میزان مرگ در بین افرادی که بطور منظم قهوه می‌نوشند پایین‌تر بوده است.