گاهی پیدا کردن لباسی که هم برازنده باشد و هم راحت، به اندازه‎‌ی کافی سخت و مشکل است. اما اگر از این مرحله گذر کردید و لباس مد نظر را یافتید باید تلاش کنید که حداقل برای مدت قابل قبولی همانند روز اول خرید، زیبا، شیک و البته قالب بدن شما باقی بماند. با تکنیک‌های طلایی شستشو و خشک کردن لباس و با بهره‌مندی از دانشی که رهنمود شما به هنگام چروک‌ خوردگی و کوچک شدن آن باشد، می‌توانید کمد لباس‌های‌تان را به مجموعه‌ای وزین و درخشان و البته به سایز بدن‌تان نه کوچک‌تر تبدیل کنید. در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

موافق هستید که برای مراقبت از هر چیزی نیازمند داشتن آگاهی و اطلاعات هستیم؟ به یقین نگهداری از پوشاک که هم به عنوان یک پوشش ظاهری، زیبایی، راحتی و آسایش ما را فراهم می‌کنند و هم بسته به موقعیت‌های مختلف اطرافیان‌مان را تحت تأثیر قرار می‎‌دهند؛ از این قائده جدا نیست. پس آیا بهتر نیست زمانی را که برای تمیز کردن لباس‌های‌مان مصرف می‌کنیم به یک فرصت تبدیل کرده و با رعایت ریزه‌کاری‌های کوچکی مانند مسئول حرفه‌ای یک خشکشویی عمل کرده و نتیجه‌ی رضایت‌بخشی را برای خودمان فراهم کنیم؟

مطلب مرتبط: برای یک بزم عروسی تابستانی چه بپوشیم؟

در ادامه چند راهنمای شاخص برای مراقبت حین شستشو و خشک کردن رخت و لباس بیان شده که یاری‌رسان شما خواهد بود.

گام اول: از شستشوی صحیح لباس‌های‌تان غافل نشوید

۱. برای این‌که مانع از آب‌رفتن لباس بشوید، سعی کنید آن‌ها را در آب سرد بشوئید. بنابراین به راحتی دمای شستشوی لباس در ماشین لباس‌شویی خود را روی شستشو با آب سرد تنظیم کرده و از شوینده‌های مناسب برای شستشو با آب سرد استفاده کنید. به این ترتیب ضمن این‌که مانع از کوچک شدن و تغییر سایز لباس‌ها شده و در نهایت جامه‌های تمیزی هم تحویل می‌گیرید، انر‌ژی الکتریکی کمتری مصرف کرده و پول خود را صرفه جویی می‌کنید.

۲. برای این‌که لباس‌های‌تان سایز و شکل اولیه‌ی خودشان را حفظ کنند از حالت دور موتور کُند یا چرخه‌ی ملایم شستشو در ماشین لباس‌شویی استفاده کنید. اِعمال کردن این تنظیم خاص باعث می‌شود تعداد چرخش‌های صفحه‌ی گردان کف مخزن ماشین لباس‌شویی کاهش پیدا کرده -که در نتیجه لباس‌ها کمتر در هم پیچیده خواهند شد- و چرخش‌ها آرام‌تر و زمان آن‌ها کم شود. گاهی اوقات این تنظیمات به طور خودکار با برنامه‌ی شستشوی لباس با آب گرم شروع می‌شود؛ بنابراین باید دقت کنید که قبل از آن، تغییرات لازم را برای شستشوی ملایم با آب سرد انجام بدهید.

۳. هنگامی‌که بخواهید لباس‌های نخی، کتانی و ابریشمی را که به شستشوی ملایم‌تر و به هم سابیدگی کمتری نیاز دارند؛ با دست بشوئید فقط به مقداری آب و کمی ماده‌ی شوینده احتیاج دارید. اگرچه شستشوی دستی کمی زمان‌بر بوده و انرژی بیشتری از شما می‌گیرد، اما با این کار پوشاک خود را از آب‌رفتگی و بدفرم شدن نجات می‌دهید.

۴. برای پوشاک پشمی یا کشمیری خود کمی هزینه کنید تا آن‌ها را از تغییر شکل حفظ کنید. معمولاً برچسب پوشاک اطلاعات زیادی در مورد مواد سازنده‌ی آن به دست می‌دهد. اگر لباس شما از الیاف پشم، کشمیر یا ترمه یا دیگر الیاف با منشأ حیوانی ساخته شده بود، بدانید که هر پیچ‌خوردگی و سابیده شدن با شیوه‌ی شستشوی خانگی می‌تواند منجر به پیچ و تاب و بد شکل شدن لباس‌تان بشود؛ بنابراین سعی کنید این لباس‌ها را به خشکشویی بسپارید و خیال خود را راحت کنید.

مطلب مرتبط: چگونه در نبود فوم اصلاح از صابون استفاده کنیم؟

 گام دوم: نحوه‌ی خشک کردن لباس کم اهمیت‌تر از شیوه‌ی شستن آن نیست

۱. ماشین‌های لباسشویی دارای برنامه‌ یا قسمت مجزای خشک کن نیز هستند. هنگام استفاده از خشک کنِ ماشین و برای این‌که البسه‌ی خود را از آبرفتگی نجات بدهید، سعی کنید دمای آن را کاهش بدهید. اگر فراموش کنید که تنظیمات دستگاه را تغییر بدهید یا حتی فقط به تنظیم دما روی متوسط یا زیاد اکتفا کنید، به طور محتمل لباس‌تان کوچک خواهد شد. بعضی از خشک کن‌ها گزینه‌ی دیگری دارند تحت عنوان خشک کردن با جریان هوا. به این ترتیب لباس‌ها بدون هیچگونه حرارت‌دهی و فقط با دوران و غلتیدن در داخل ماشین و با عبور هوا خشک خواهند شد. این روش کمی زمان‌بر است و باید دقت کرد که لباس‌های کمی در داخل مخزن دستگاه باشند.

۲. وقتی که هنوز لباس‌ها نم دارند، آن‌ها را از دستگاه خارج کنید. اگرچه نگه داشتن پوشاک در ماشین لباسشویی برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روند خشک شدن آن‌ها را تسریع می‌کند، اما زودتر خارج کردن آن‌ها به کوچک نشدن‌شان کمک خواهد کرد. بعد از این‌که لباس‌ها را خارج کردید آن‌ها را روی بند رخت یا یک سطح مسطح پهن کنید تا کاملاً خشک شوند.

۳. از جریان هوا برای خشک شدن پوشاک خیس استفاده کنید. وقتی که شستشو به پایان رسید، لباس‌ها را روی بند رخت در هوای آزاد یا روی رخت آویز در فضای داخل منزل آویزان کنید و بگذارید هوا بخورند. با این ترفند هم در مصرف برق صرفه‌جویی کرده‌اید و هم از آبرفتگی پوشاک‌تان جلوگیری کرده‌اید. این گزینه برای افرادی مناسب است که یا به دلیل حجم بالای لباس‌ها نمی‌توانند منتظر خشک شدن پوشاک شسته شده در مرحله‌ی اول بمانند و باید باقی لباس‌ها را پشت سر هم شستشو دهند یا فضای باز در اختیار دارند و می‌توانند پوشاک خیس را در معرض جریان هوای معمولی -نه باد و طوفان شدید که منجر به آسیب‌دیدگی و کشیدگی پارچه شود- خشک کنند. یادآوری این نکته هم ضروری است که به هیچ وجه لباس پشمی شسته شده را زیر نور خورشید آویزان نکنید تا تغییر سایز ندهد.

مطلب مرتبط: مدل لباس تابستانی دخترانه با طرح های گلدار و رنگی

گام سوم: از راه‌های درست شستشو استفاده کنید

۱. به نکات درج شده در برچسب لباس‌های‌تان دقت کنید. در داخل این برچسب‌ها دستورالعمل‌های لازم برای شستشو و خشک کردن لباس که مخصوص همان لباس می‌باشد درج شده است و به شما کمک می‌کند تا از پوشاک‌تان به نحو صحیحی مراقبت کنید.

۲. لباس‌ها را بر اساس جنس‌شان برای شستشو اولویت‌بندی کنید. اگر از ماشین لباس‌شویی استفاده می‌کنید آن‌ها را بر اساس رنگ‌بندی‌شان از هم جدا کرده و با توجه به بافت نخی، کتان یا ابریشمی دسته‌بندی کنید. به این شیوه به مقدار زیادی در وقت‌تان صرفه‌جویی می‌کنید چون دیگر مجبور نیستید در انبوه لباس‌های خیسِ جمع شده به دنبال لباس‌هایی باشید که نمی‌خواهید کوچک بشوند. به علاوه به این ترتیب می‌توانید مراقبت‌ها و توجهات لازم را برای این قبیل لباس‌ها در زمان کافی انجام بدهید.

۳. وقتی که آب لباس‌ها در خشک‌کن رفت، بلافاصله آن‌ها را از محفظه‌ی ماشین خارج کنید. اگر در این کار دقیق باشید نیازی نیست که بعد از خشک شدن پوشاک اتو به دست باشید و برای صاف کردن چین و چروک‌ها زمان زیادی مصرف کرده و صد البته با به کارگیری دمای بالای اتو خطر تغییر سایز و تغییر شکل لباس را به جان بخیرید. اگر مواردی پیش آمد که نتوانستید لباس‌ها را به موقع از خشک‌کن درآورید و لباس‌ها در داخل ماشین تا حد زیادی خشک شدند، یک لباس بلااستفاده‌ی تمیز را کاملاً خیس کنید و در بالای محفظه روی لباس‌ها قرار بدهید و دستگاه را برای ۵-۱۰ دقیقه روشن کنید تا با چرخش ماشین رطوبت به لباس‌های زیرین برسد و چین و چروک‌های ایجاد شده را برطرف کند.

نکته:

در انتها لازم به یادآوری است که اگر به هر نحوی نمی‌توانید یا نمی‌خواهید برای خواندن اطلاعات موجود در برچسب لباس‌تان وقت بگذارید و هنگام شستشو و خشک کردن البسه از اطلاعات‌تان استفاده کنید، بهتر است که کمدتان را از لباس‌هایی با بافت ترکیبی و مصنوعی نظیر نایلون، اسپَندِکس یا پلی اورتان و پلی استر پُر کنید؛ زیرا این نوع لباس‌ها به هیچ وجه تغییر سایز نمی‌دهند، با شستشو بدفرم نشده و مراقبت‌های کمتری برای شستن نیاز دارند.