با فرا رسیدن ماه رمضان، علاوه بر ابعاد معنوی این ماه بحث حفظ سلامت روزه‌داران نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. به خصوص در این ایام از سال که روزها طولانی و هوا تا حدودی گرم بوده و ممکن است روزه داران با مشکلاتی همچون کم آبی یا از دست دادن انرژی و توان مواجه شوند. به همین خاطر مبحث تغذیه سالم و مقوی در زمان افطار و سحر از جمله موضوعاتی است که بهتر است با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد. در این مجال به طرز تهیه شماری از نوشیدنی‌های انرژی زا و مقوی خواهیم پرداخت که برای روزه داران مفید هستند. در این مرور با ۷۲۴پرس همراه باشید.

طرز تهیه نوشیدنی‌های مقوی و خوشمزه برای روزه‌داران

در حال سپری کردن روزهای ماه رمضان هستیم؛ ایامی که میلیون‌ها مسلمان در گوشه و کنار جهان به مدت یک ماه از طلوع تا غروب خورشید روزه گرفته و از خوردن و آشامیدن پرهیز می‌کنند. اما با پهن شدن سفره‌های افطار، باید از نو بدن روزه داران با جذب مواد مغذی و نیرو بخش تجدید قوا کرده و برای روزی دیگر آماده و مهیا شود.

مقاله مرتبط: طرز تهیه یک اسموتی خوش طعم تابستانی

بسیاری از مردم هنگام افطار و سحر استفاده از میوه و انواع سبزیجات تازه را در برنامه غذایی خود می‌گنجانند. خوردن میوه‌ها در عین سبک بودن و پرهیز از مشکلات گوارشی ناشی از پرخوری، راهی مناسب برای تجدید قوا، بازسازی بدن و حتی سلامت کلی فرد است. به خصوص از این نظر که بدن در طول ساعت‌های متمادی از دریافت آب و املاح و دیگر مواد مغذی محروم مانده است. 

اما در کنار استفاده از میوه‌ها به صورت معمول، استفاده از انواع آبمیوه و اسموتی‌های انرژی بخش حتی انتخابی به مراتب ایده‌آل‌تر به نظر می‌رسد؛ چرا که علاوه بر هضم آسان، می‌توان از ترکیب متنوع‌تری از میوه‌جات در کنار یکدیگر استفاده کرده و حتی نوشیدنی‌های مفید دیگر یا حتی لبنیات را نیز به آنها افزود و از خواص آنها توأما استفاده کرد. از سوی دیگر آب میوه، حاوی مقادیر بیشتری میوه یا سبزیجات است که نقش سیرکنندگی بیشتری دارد.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا شما را با دستور تهیه‌ی چند نوع اسموتی خوشمزه، گوارا و البته سالم آشنا کنیم که انتخابی خوب برای زمان افطار یا حتی سحری هستند.

شیر موز (Banana blast):

یکی از ساده‌ و در عین حال متداول‌ترین روش‌های استفاده از موز در رژیم غذایی روزانه، تهیه شیر موز است. شیر موز یک نوشیدنی غنی از پروتئین، کلسیم و دیگر مواد مغذی است که راهی ایده‌آل برای شروع کردن روز و استقبال از روزه‌داری است. اگرچه دستور تهیه شیر موز بسیار ساده است و احتمالاً شما عزیزان همگی با طرز تهیه آن آشنا هستید، ولی من باب یادآوری مجدد مواد لازم و طرز تهیه آن را مجدداً مرور می‌کنیم.

مواد لازم:

  • ۲ عدد موز
  • یک فنجان شیر
  • ۱/۴ فنجان آب
  • ۲ قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای
  • هشت تکه یخ

طرز تهیه:

در یک مخلوط کن، تکه‌های موز و شیر را به خوبی با هم مخلوط کنید تا زمانی که موزها کامل خرد و یک دست شوند. در ادامه آب و شکر قهوه‌ای را به این مخلوط اضافه کرده و تا به دست آمدن نوشیدنی لطیف به هم زدن ادامه دهید. در نهایت تکه‌های یخ را به این مخلوط اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. با این میزان مواد اولیه می‌توان چهار لیوان از این نوشیدنی لذیذ تهیه کرد که بهتر است به سرعت سرو و نوشیده شوند.


اسموتی انبه (Mango Lassi):

اسموتی انبه یک نوشیدنی گوارا و خوش طعم است که از مخلوط انبه و ماست ساده تهیه می‌شود. همانگونه که شاید مطلع باشید انبه یکی از میوه‌های لذیذ، سالم و البته غنی از شیرینی طبیعی و دیگر مواد مغذی است که می‌تواند باعث شادابی فرد روزه دار شود. 

مواد لازم:

  • ۲ عدد انبه پوست گرفته و خرد شده
  • ۲ پیمانه ماست ساده
  • ۱/۲ پیمانه شکر سفید (در صورت تمایل می‌توانید از شکر قهوه‌ای نیز استفاده کنید)
  • ۱ پیمانه یخ

طرز تهیه:

تمامی مواد فوق را داخل مخلوط کن ریخته و هم بزنید تا مایعی لطیف و یک دست تهیه شود. اسموتی را به محض آماده شدن داخل لیوان ریخته و سرو کرده و از طعم نشاط آور آن لذت ببرید.

مقاله مرتبط: اسموتی های خوشمزه و پرخاصیت

اسموتی آووکادو (Avocado smoothie):

آووکادو را باید یکی از میوه‌های بسیار مقوی، مغذی و البته خوشمزه دانست که امروزه به سبب خواص بی‌نظیرش در میان عموم مردم به شهرت رسیده است. این میوه غنی از ویتامین‌هایی همچون A و D و نیز کلسیم و دیگر مواد مغذی است که می‌تواند به بهترین وجه ممکن، نیازهای غذایی افراد روزه دار را برطرف کند. این میوه بیشتر از موز دارای پتاسیم بوده و در کنترل فشار خون مؤثر است.

آووکادو همچنین سرشار از ویتامین k و اسید فولیک است. همچنین حاوی لوتئین است که در سلامت چشم و بینایی افراد نقش دارد. در مجموع گستره‌ی وسیعی از ویتامین و مواد مغذی درون این میوه کوچک جمع شده است

مواد لازم:

  • یک عدد آووکادو رسیده. آووکادو را برداشته و آن را از وسط به دو نیم تقسیم کنید. هسته را از داخل آن خارج کرده و محتوی آن را با استفاده از قاشق از پوست جدا کرده و کنار بگذارید.
  • یک پیمانه شیر
  • نصف پیمانه ماست وانیلی
  • ۳ قاشق غذاخوری عسل
  • ۸ تکه یخ

طرز تهیه:

تمامی مواد فوق را داخل میکسر ریخته و تا به دست آمدن نوشیدنی لطیف و یک دست به خوبی مخلوط کنید. سپس بلافاصله آن را داخل لیوان ریخته و خنک سرو کنید.


 اسموتی قره قاط:

این اسموتی از مخلوط شیر بادام، موز، میکسی از انواع توت و قره قاط تهیه می‌شود. قره قاط میوه‌ای لذیذ، تازه و بسیار سالم و نشاطآور است. به همین خاطر استفاده از آن در این اسموتی خوشمزه، باعث شادابی بدن شده و حتی خاصیت درمانی دارد.

مواد لازم:

  • یک فنجان شیر بادام
  • یک عدد موز رسیده
  • نصف پیمانه انواع توت یخ زده
  • نصف پیمانه قره قاط تازه

طرز تهیه:

شیر، موز، انواع توت و قره قاط را داخل میکسر ریخته و به خوبی مخلوط کنید. مایع حاصل را داخل یخچال قرار بدهید تا خنک شود (بهتر است دست کم یک ساعت این نوشیدنی را داخل یخچال بگذارید). بعد از سپری شدن این مدت یا بعد از خنک شدن نوشیدنی‌تان به میزان کافی، آن را میل کنید.

مقاله مرتبط: معرفی چند اسموتی پرخاصیت مخصوص ورزشکاران

 اسموتی سیب و موزه (Granana smoothie):

این اسموتی خوشمزه از مخلوط شیر، سیب و موز تهیه شده و علاوه بر سالم بودن، منبع خوبی از انرژی است. اگر به دنبال پیروی از یک برنامه غذایی سالم برای پشت سر گذاشتن ماه رمضان هستید، این نوشیدنی انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد.

مواد لازم:

  • یک عدد سیب پوست گرفته و خرد شده
  • یک عدد موز خرد شده
  • دو قالب یخ

طرز تهیه:

مواد فوق را داخل مخلوط کن ریخته و به خوبی هم بزنید. بعد از آماده شدن آن را داخل دو لیوان ریخته و خنک سرو کنید. 

سحر یکی دیگر از وعده‌های غذایی و مهم ماه رمضان است؛ به خصوص در خلال ماه‌های گرم سال و روزهای بلند که پرهیز از خوردن و آشامیدن به مدت طولانی انرژی زیادی از بدن فرد روزه‌دار می‌گیرد، اهمیت این وعده غذایی دو چندان می‌شود. این وعده از نظر عده‌ای بهترین زمان برای تأمین آب مورد نیاز بدن است؛ هرچند گاهی اوقات نوشیدن آب به میزان زیاد و حتی کافی برای عده‌ای کاری سخت و دشوار است و در این زمان است که استفاده از آب میوه و اسموتی‌های تهیه شده با میکس میوه‌جات می‌تواند جایگزین مناسبی برای آب معمولی باشد.

از سوی دیگر در این روزها هندوانه به بازار آمده است و همانگونه که احتمالاً مطلع هستید این میوه غنی از آب است و می‌تواند تشنگی را تا حد زیادی برطرف کند. به همین خاطر استفاده از اسموتی‌های تهیه شده از هندوانه علاوه بر سحر، انتخابی مناسب برای سفره‌های افطار هم هست. منبعی غنی از آب، شکر و انرژی که می‌تواند کمبود املاح، آب و دیگر مواد مغذی بدن را به بهترین شکل ممکن برطرف کند. بنابراین یکی دیگر  از اسموتی‌های لذیذ و مناسب ماه رمضان، اسموتی تهیه شده از هندوانه است که در ادامه به معرفی دو نوع از این نوشیدنی خواهیم پرداخت.

مقاله مرتبط: طرز تهیه یک اسموتی تابستانی سرشار از آنتی اکسیدان

اسموتی هندوانه، توت فرنگی و بلوبری:

بلوبری یا زغال اخته آبی سرشار از انواع ویتامین‌ها همچون ویتامین C و K، فیبر و همچنین منگنز است؛ بنابراین جای تعجب نیست که این میوه خوشمزه و مفید در درمان بیماری سرطان، کاهش وزن و نیز داشتن پوستی سالم و خوش آب و رنگ کاربرد دارد. هندوانه نیز که جای خود را دارد، با این حساب این اسموتی سرشار از مواد مغذی و مفید است.

مواد لازم:

  • یک پیمانه هندوانه خرد شده، هرچند اگر باب ذائقه‌تان است می‌توانید از مقدار بیشتری هندوانه نیز استفاده کنید.
  • نصف پیمانه بلوبری، منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها که در حفظ سلامت و مبارزه با رادیکال‌های آزاد مثمرثمر است.
  • نصف پیمانه توت فرنگی
  • یک چهارم پیمانه آب یا یخ

طرز تهیه:

تمامی مواد فوق را داخل میکسر ریخته و به خوبی با هم مخلوط کنید. سپس داخل لیوان ریخته و میل کنید.


اسموتی هندوانه و لیمو ترش:

در کنار هندوانه، لیمو ترش دیگر میوه‌ای است که عطش را تا حدی برطرف می‌کند. خواص لیموترش در درمان انواع بیماری‌ها، شادابی پوست و مو و موارد دیگر شناخته شده است. اسموتی مخلوط هندوانه و لیمو خواص هر دو را توأما دارا بوده و انتخابی ایده‌آل است.

مواد لازم:

  • یک پیمانه هندوانه
  • نصف یک لیمو
  • یک چهارم پیمانه آب یا یخ

آب نصف لیموترش را گرفته و به همراه سایر مواد داخل مخلوط کن ریخته و به خوبی میکس کنید. نوشیدنی را داخل لیوان ریخته و سرو کنید. نوش جان.

فراموش نکنید از این اسموتی‌های لذیذ را تهیه کرده و از اثرات نشاط آور، انرژی بخش و مفید آنها بهره ببرید. طاعات و عبادات‌تان قبول درگاه حق