امروزه آموزش‌های آنلاین بطور فزاینده‌ای در بین کاربران اینترنت محبوب شده‌اند و صدها هزار و شاید میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا بصورت روزانه از این آموزش‌ها استفاده می‌کنند. اما چه دلیلی سبب می‌شود تا این تعداد از کاربران به سمت چنین آموزش‌هایی جذب شوند؟ نقطه قوت آموزش‌های آنلاین در چیست؟ آیا واقعاً اینگونه آموزش‌ها می‌توانند مهارت‌های افراد را ارتقاء دهند؟‌ آینده آموزش و بصورت ویژه آموزش آنلاین چیست؟ می‌توان گفت یکی از دلایل محبوبیت آموزش آنلاین راحتی انتخاب دوره، استاد، زمان کلاس‌ها و همچنین پرداخت هزینه است. برای بررسی هرچه بیشتر آموزش‌های آنلاین با ما همراه باشید.

چه چیزی سبب ویژه بودن آموزش آنلاین می شود؟

در سال‌های اخیر، باتوجه به رشد تأثیرات اینترنت بر جوامع بین‌المللی، نقش آموزش آنلاین نیز بطور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. در مقایسه با آموزش‌های سنتی، سادگی، هزینه‌های پرداختی و جذابیت‌های اینترنت افراد را به سمت آموزش‌های آنلاین جذب کرده است.

درواقع مطالعه آنلاین دسترسی آسان و سریع به هر موضوعی را برای کاربران فراهم می‌کند. از اینکه چطور یک موضوع را بصورت آنلاین یاد بگیرید تعجب می‌کنید؟‌ شاید بهتر باشد که بدانید شما می‌توانید زمان و مکان مناسب برای خود جهت شرکت در اینگونه آموزش‌ها را نیز انتخاب کنید. هدف استراتژیک آموزش‌های از راه دور این است که افراد بتوانند هر نوع مهارتی را در هر جایی با شرایط برابر در زمینه استفاده از تکنولوژی و ارتباطات کسب کنند.

مطلب مرتبط: به تنهایی مکالمه‌ زبان انگلیسی خود را تقویت کنید

ضمن اینکه در سیستم‌های آنلاین آموزشی، مراجع آموزش‌دهنده فرصت بهتر و بیشتری برای به‌روز رسانی محتوای آموزشی خواهند داشت. بنابراین آموزش‌های به‌روز بصورت سریع‌تر در اختیار داوطلبین قرار می‌گیرد. این سیستم به همه سطوح آموزشی کمک خواهد کرد. بنابراین، تعداد زیادی از افرادی که بدلایلی ازجمله عدم توان مالی، مشکلات جسمی، اشتغال و... نمی‌توانند در موسسات آموزشی ثبت‌نام نمایند، با استفاده از کلاس‌های آموزشی آنلاین می‌توانند از آموزش مناسب بهره‌مند گردند و دغدغه چنین موضوعی را نداشته باشند. برای افراد شاغل بخصوص کارمندان، شرکت در کلاس‌های فیزیکی که بصورت تمام‌وقت هستند موضوعی سخت بشمار می‌رود. جالب است بدانید یکی از موضوعاتی که آموزش‌های آنلاین بر روی آن تمرکز دارد، سازماندهی آموزش‌های شرکتی است. همچنین مطالعه مستقل برای دانش‌آموزان نیز علاوه‌بر کاهش استرس‌ها می‌تواند از جنبه‌های دیگر نیز راحت‌تر باشد. بعلاوه اینکه زمانیکه یادگیری از راه دور مطرح می‌شود، افراد زمان بیشتری برای برنامه‌ریزی خواهند داشت.

مزایای آموزش آنلاین

ممکن است با خودتان درمورد اینکه آموزش آنلاین چه ویژگی‌های برتری نسبت به آموزش سنتی خواهد داشت فکر کنید؛ زیرا طبق عادت همه ما احساس می‌کنیم آموزش‌های سنتی می‌تواند به ما درجهت پیشرفت کمک کند. به همین دلیل در این بخش قصد داریم تا درباره مزایای آموزش و یادگیری آنلاین صحبت کنیم. باید بدانید که این دو نوع آموزش با یکدیگر در تضاد نیستند؛ بلکه حتی در زمینه‌هایی مکمل هم خواهند بود.

برخی از مزایای آموزش آنلاین شامل موارد زیر می‌شود:

  • عدم نیاز به اجاره یا خرید ملکی درجهت برگزاری کلاس‌های آموزشی
  • امکان انتخاب یک برنامه آموزشی حتی از دورترین نقاط به مسئولان آموزش
  • عدم اجبار به شرکت در دوره‌های آموزشی فیزیکی و داشتن فرصت برای ترکیب کار و تحصیل
  • امکان برنامه‌ریزی برای یادگیری در هر زمانی از شبانه‌روز

البته که موارد بسیار بیشتری را می‌توان بعنوان مزایای آموزش‌های آنلاین یاد کرد، اما شاخص‌ترین آنها یعنی انعطاف‌پذیری آموزشی، دردسترس بودن و افزایش سطح سفارشی‌سازی آموزش، مهمترین آنها هستند که تا به حال به آنها اشاره کردیم.

علاوه‌بر همه چیزهایی که بعنوان مزایای آموزش آنلاین نسبت به آموزش سنتی بیان شد، موارد زیر نیز می‌توانند به‌وضوح برتری این روش را نشان دهند:

  • امکان یادگیری مادام‌العمر
  • داوطلبان با ساز و کار مدنظر خود زمان و مکان آموزش را انتخاب می‌کنند
  • طیف مختلفی از مطالب برای یادگیری در اختیار کاربر است
  • امکان پیشروی بنا به سرعت خود فرد، بدین‌ترتیب دانش‌آموزان با تیپ‌های مختلف یادگیری درگیر سرعت یادگیری سایر نمی‌شوند
  • صرف‌نظر از خیلی موارد ازجمله مسافت و... کاربر می‌تواند از آموزش بهترین افراد در معتبرترین مراکز بهره‌مند شود
  • امکان به اشتراک‌گذاری مطالب توسط افراد مختلف در انجمن‌ها و از طریق ایمیل و سایر راه‌های ارتباطی، همچنین استفاده از بخش‌های مالتی‌مدیا همچون گرافیک، انیمیشن، صدا و...
  • کسب مهارت در زمینه کار با فناوری‌های مختلف و به‌روز دنیا

مطلب مرتبط: سخت ترین زبان‌های دنیا که یادگیری آن‌ها، انگلیسی زبان‌ها را به ستوه می‌آورد!

انواع برنامه‌های آموزش آنلاین

موسسات ارائه‌دهنده آموزش‌های آنلاین را می‌توان به سه بخش اصلی تقسیم نمود:

دانشگاه از راه دور

برای مثال در ایالات متحده تعداد کمی از موسسات آموزشی وجود دارد که برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند. در عین حال، سیستم‌های غیرمجازی نیز وجود دارند که باید مراقب بود و از لیست سازمان‌های تأیید شده استفاده کرد.

آموزش‌ها و دوره‌های شرکتی

اینگونه سازمان‌های آموزشی برنامه‌ها و دوره‌هایی را برای کسب گواهی، توسعه و تقویت مهارت‌های حرفه‌ای ارائه می‌دهند. بسیار مهم است تا اطلاعات مربوط به ساختار دوره، روش‌ها و... کسب نمایید تا پس از اخذ گواهی اعتبار مدرکتان زیر سوال نرود.

دانشگاه‌های سنتی ارائه‌دهنده آموزش آنلاین

بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی امروزه از سرویس آموزش آنلاین خود بهره‌برداری کرده‌اند.

مطلب مرتبط: سیستم آموزشی: قاتلی که خلاقیت‌های ما را می‌کشد

چگونه یک دوره آنلاین مناسب برای خود انتخاب کنیم؟

سه ویژگی اصلی برای تعریف یک برنامه آموزش عالی بصورت از راه دور وجود دارد. اگر می‌خواهید یک دوره آنلاین ثبت نام کنیم، باید به موارد زیر توجه کنید:

ساختار دوره

یک برنامه آموزشی آنلاین هرگز نباید یک برنامه مشابه به یک سخنرانی بسازد. برنامه‌های ارائه شده باید بگونه‌ای باشند که فرآیند یادگیری با موضوعات جالب همراه شود تا بتواند تأثیرپذیری بیشتری داشته باشد. علاوه‌بر این ساختار دروس باید یک سازماندهی مناسب برای یادگیری آنلاین فراهم کند تا شرایط تحصیل تمام‌وقت را مهیا کند. ایده اصلی در هر درس آنلاین این است که باید برای هر فرد متمرکز شود و به دانش‌آموزان اجازه دهد که محتوای دوره را براساس نیازهای شخصی و اهداف حرفه‌ای خود تنظیم کنند.

معیارها و روش‌های ارتباطات

یک برنامه آموزش آنلاین ممکن است طیف گسترده‌ای از روش‌های انتقال اطلاعات را شامل شود. این اطلاعات می‌تواند شامل ایمیل، تلفن همراه، پلتفرم آنلاین، گروه‌های خبری، ویدیو کنفرانس‌ها و... شود. روش‌های ارتباطی باید با سبک یادگیری شما سازگار باشد. پس مطمئن شوید که سبک تدریس با سبک یادگیری شما همخوانی دارد. بسته به نوع دوره، آنها می‌توانند بصورت همزمان یا غیرهمزمان باشند. امکان برگزاری کلاس‌های آنلاین از طریق ویدیو کنفرانس‌ها و تلویزیون‌های تعاملی برای آموزگار و دانش‌آموز امکان‌پذیر است. چیزی که می‌توان گفت این است که روش‌های غیرهمزمان دارای انعطاف بیشتری هستند. آنها دانش‌آموزان را از نظر زمان‌بندی برای مطالعه و استفاده از دوره با آزادی بیشتری مواجه می‌کنند.

مطلب مرتبط: با مهم‌ترین تکنیک‌های ارتباطی در محل کار آشنا شوید

پشتیبانی و ارتباط با دانش‌آموزان دیگر

گرچه شاید بدلیل حضور در جلسات آنلاین دانش‌آموزان بصورت حضوری با یکدیگر ملاقات نداشته باشند، اما نباید این ارتباط قطع شود. یک برنامه باکیفیت باید شامل انواع روش‌ها و تکنیک‌ها برای ایجاد فضای تعاملی واقعی بین دانش‌آموزان و همچنین معلم باشد. هنگامی که یک برنامه آموزش از راه دور را انتخاب می‌کنید، مشخص کنید که چطور دانش‌آموزان می‌توانند همدیگر را پشتیبانی کنند. اطمینان حاصل کنید که پشتیبانی آنلاین، فضاهای چت و گفت‌و‌گو، تابلوهای آنلاین اعلانات و دیگر مشاوره‌ها و ابزار پشتیبانی وجود دارد.

چگونه از آموزش آنلاین برای افزایش مهارت‌های خود استفاده کنیم؟

آموزش آنلاین یک ابزار ارزشمند برای کسب مهارت در زمینه‌های مختلف است. حرفه‌ای‌ها و کارگران باتجربه آموزش‌ها و دوره‌های آنلاین را برای تقویت مهارت‌های خود به کار می‌گیرند. این افراد بدون اینکه در کار خود با مشکل مواجه شوند، با استفاده از آموزش‌های آنلاین به کسب مهارت می‌پردازند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این موضوع است که هرچقدر در زمینه‌های مختلف و موردعلاقه خود مهارت کسب کنید، مطمئناً فرصت‌های شغلی بهتری نیز پیش‌رو خواهید داشت. مطمئناً هرکس روش خاصی برای کسب مهارت دارد؛ یادگیری آنلاین باتوجه به انعطاف‌پذیری از نظر زمان‌بندی می‌تواند امکان دسترسی به سایر فعالیت‌ها را برای فرد ایجاد کند.