سلف یا خویشتن درونی آن بخشی از وجود شماست که رها از شخصیت، ادراکات و نفس است. پس تفاوت بین ایگو و خود واقعی شما چیست؟ ایگو به کدام بخش از وجود ما گفته می‌شود؟ با ۷۲۴پرس همراه باشید.

ایگو آن بخش از وجود شما است که کمک می‌کند دستاورد کسب کرده و در مواقع نیاز از خود دفاع کنید. در واقع ایگو، همان ذهنیت شما درباره‌ی خودتان است: شاید بتوان گفت که ایگوی شما همان نقاب بیرونی شما است و جهان برایش نقش یک صحنه‌ی نمایش را دارد.

در مقابل، سلف یا خود واقعی، به دنیای درون‌تان اشاره دارد و از جنس خودآگاهی است. تعادل بین سلف و ایگو کمک می‌کند تا زندگی آزادتر و معنادارتری پیدا کنید. پیش از این در مطلب «نهاد، ایگو و سوپرایگو چیست؟» به معرفی ایگو (به معنای خود) پرداخته بودیم. در این مطلب به شکل دیگری از معنای این مفهوم اشاره خواهیم کرد:

ایگو

منابع علمی، ایگو را به این اشکال توصیف می‌کنند:

  • دیکشنری کمبریج می‌گوید: ایگو همان نظرات و ایده‌هایی است که در مورد خودتان و توانایی‌هایتان دارید؛
  • ویکی‌پدیا بر مبنای نظر فروید، ایگو را این‌طور تعریف می‌کند: بخش سازمان‌یافته‌ای از ساختار شخصیتی که شامل عملکردهای تدافعی، ادراکی، هوشی شناختی و اجرایی است.
  • در بسیاری از سنت‌های معنوی هم ایگو مترادف خویشتن دروغین(!) معرفی شده است.

در ادامه شرح مختصری از مفهوم ایگو و تفاوت ایگو با سلف ارائه خواهیم داد:

ایگو: یک خدمتکار خوب و یک ارباب بد!

ایگو

آلبرت انیشتین در خصوص ایگو گفته است: هر چه شناخت ما از ایگو بیشتر باشد نقش آن کم‌رنگ‌تر خواهد شد و برعکس؛ هر چه کم‌تر آن را بشناسیم، بر ما مسلط‌تر خواهد شد.

ایگوی شما علاقه‌مند به بالا بردن امتیازهای شما در مقال دیگران است و کمک می‌کند تا توانایی‌های بالقوه‌ی خود را شکوفا کنید. برای مثال، ایگو می‌تواند شما را به ادامه تحصیل تشویق کند. این که به دنبال شغل پر درآمد باشید؛ طبقه‌ی اجتماعی خود را ارتقا دهید و شهروند رده‌بالاتری در جامعه باشید.  

در مقابل، استفاده‌ی نابخردانه از ایگو، ارزش‌های درونی شما را تضعیف می‌کند. به طوری که شما را وادار به مقایسه‌ی خودتان با دیگران کند! بنابراین، در فضاهایی مانند محیط کار، مدرسه، ورزش و روابط اجتماعی با این چالش مواجه هستیم که اجازه‌ی مسلط شدن ایگو را ندهیم. شبکه‌های اجتماعی هم از جمله عرصه‌هایی است که می تواند جولانگاه ایگو باشد" زیرا در این فضاها، اکثر افراد بخش مثبت زندگی بیرونی‌شان را به نمایش می‌گذارند.

از طرفی، ایگو می‌تواند باعث ایجاد ترس در شما شود. ترسی که اجازه ی خطر کردن و بسیاری از تجربه‌ها را از شما بگیرد. به این شکل، یک ایگوی غالب و مسلط می تواند نوعی ترس همراه با اضطراب برای شما به وجود آورد.

مطلب مرتبط: چرا از تغییر و تحول می‌ترسیم؟

سلف

تعادل روان وقتی به شما برمی‌گردد که سلف خود را روی کار آورید؛ زیرا سلف قصد کنترل کردن شما را ندارد. بلکه سطحی بالاتر از آگاهی است که احساس اضطراب و ناامنی در آن جایگاهی ندارد. برای سلف، ارزش‌هایی از نوع عشق، حقیقت، خلاقیت، همکاری واحساس محبت اهمیت بیشتری دارد. در واقع، سلف به سلطنت ایگو پایان می‌دهد و باعث شکل گیری نوعی تعادل در وجود ما خواهد شد.

سلف

می‌خواهید بدانید که ایگوی شما غالب است یا نه؟ اهداف‌تان را در ذهن خود مرور کنید! آیا تمام این هدف‌ها مربوط به شخص شما است یا امور بزرگ تری را در بر می‌گیرد؟ در واقع، سلف در کنار ایگو می‌تواند تحقق‌بخش یک زندگی آزادمندانه باشد.

مطلب مرتبط: چرا انگیزه خود را از دست می‌‌دهیم؟

اتصال روحانی

اکثر افراد با مفهوم سطح بالاتر آگاهی که در سنت‌های معنوی شرقی و غربی آمده است، مشکل دارند. همان‌طور که فلورانس اسکاول شین می‌گوید:

 بیشتر مردم در حال نادیده گرفتن سرنوشت واقعی خود هستند و تلاش خود را برای رسیدن به اهدافی می‌کنند که متعلق به آن‌ها نیست و سرانجام رسیدن به آن ها جز احساس شکست و نارضایتی نخواهد بود.

بشر امروز نیاز چندانی به ارتباطات معنوی و مراقبه‌ی درونی با خود نمی‌بیند. ماری آن کاپسون هم به عنوان درمان‌گر شهودی آمریکایی می‌گوید:

 نیایش و مدیتیشن می‌تواند سطح سروتونین را افزایش داده و سلامتی، صلح و تمرکز را به ارمغان بیاورد.

مطلب مرتبط: ۵ روش ساده‌ی آرامش بخش برای کسانی که از مدیتیشن متنفر هستند

تعادل سلف و ایگو را دست کم نگیرید!

در طبیعت، تعادل به شکل عالی خود برقرار است. در واقع، بی‌تعادلی منجر به تضعیف سلامت و بیماری هر سیستمی خواهد شد. در جامعه‌ی امروز، به مصرفی‌گرایی اعتبار کذایی داده شده است که همین مسئله یکی از دلایل عدم تعادل جوامع است. چنین شرایطی باعث می‌شود که نقش ایگو از سلف پررنگ‌تر شود. در حالی که تعادل بین سلف و ایگو نجات‌بخش رفاه و سلامت زمینی که در آن زندگی می‌کنیم، خواهد بود.

مطمئنا، جهش از رضایت ایگویی به رضایت سلفی نیاز به شجاعت زیادی دارد! با این حال، سلف و سطح بالای آگاهی شکل جدیدی از رضایت برای ما خلق می‌کنند که شاید قبلا آن را تجربه نکرده باشیم.

البته، در مسیر تعادل نیازی نداریم که دائم در نبرد بین دنیای مادی و معنوی باشیم! بلکه می توانیم ایگو و سلف را در کنار هم داشته باشیم.