درمان آلرژی‌ها معمولا دشوار است. بنا به گزارش کالج آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا بیش از ۵۰ میلیون آمریکایی مبتلا به نوع خاصی از حساسیت و آلرژی هستند. با این حال آلرژی‌ها گاهی علائم و دلایل عجیب و خاصی دارند. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

اغلب اوقات بدن به محرک‌های خارجی و محیطی، واکنش‌های خفیف مانند آبریزش بینی یا عطسه نشان می‌دهد. گاهی اوقات این واکنش‌ها شکل حادتری به خود می‌گیرند و به شکل انقباض معده، سرگیجه یا مشکلات تنفسی ظاهر می‌شوند. اما آلرژی در برخی افراد به شیوه‌های غیرمعمول‌تری نمود پیدا می‌کند؛ در ادامه به ۷ علامت عجیب و غریبی که طی واکنش‌های آلرژیک در بدن بعضی از افراد مشاهده می‌شود را خواهیم دید.

مطلب مرتبط: هفت عامل عجیب و غیر معمول آلرژی‌زا

جوش‌های عجیب و غریب به همراه خارش

راش های پوستی

در سال ۲۰۰۴، مجله‌ی Dermatitis گزارشی در مورد یک پسربچه‌ی ۱۱ ساله منتشر کرد که جوش‌های قرمزی بر روی شکمش ظاهر شده بود؛ همچنین بخشی از پوست دستش که زیر ساعت مچی قرار گرفته بود، دارای همان شکل از جوش‌ها بود. بعدا مشخص شد که این پسر به فلز نیکل به کار رفته در بندهای شلوارش حساسیت داشته است. نیکل در واقع نوعی فلز نقره‌ای رنگ است که اغلب با فلزات دیگر آلیاژ شده و در مواردی مانند سکه، قاب عینک، جواهرات، کلیدها و لوازم نصب کردنی پیدا می‌شود؛ در واقع، نیکل در بین دیگر فلزات بیشترین حساسیت را ایجاد می‌کند؛ با این حال هنوز هم علت ظاهر شدن جوش‌های قرمز بر اثر نیکل مشخص نیست.  

تومورهای پوستی

تومور پوستی

بعضی از افراد که خالکوبی دائمی بر روی پوست خود انجام می‌دهند، دچار برجستگی های عجیب پوستی می‌شوند. در سال ۲۰۰۸، محققان دانشگاه مریلند طی گزارشی اعلام کردند که یک مرد ۳۸ ساله، یک ماه پس از خالکوبی دچار یک تومور پوستی شده است. در یک مطالعه‌ی پژوهشی دیگر در سال ۲۰۲۰ که نتایج آن در ژورنال آسیب‌شناسی پوست منتشر شد، محققان به بررسی وضعیت تومور پوستی ۸ فردی پرداختند که بر روی پوست آن‌ها خالکوبی انجام شده بود. نتایج بررسی‌های آن‌ها نشان داد که جوهر قرمز خالکوبی باعث ایجاد تومورهای پوستی خواهد شد. به گفته‌ی کارشناسان، پوست بدن رنگ قرمز را به عنوان یک عامل خارجی شناسایی می‌کند و همین امر باعث می‌شود که نسبت به آن واکنش نشان دهد.

تاول و ورم پوستی ناشی از آفتاب

آفتاب سوختگی

افراد حساس به نور خورشید، هنگامی که در معرض آفتاب قرار می‌گیرند دچار تاول‌ها و تورم پوستی می‌شوند.  بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ توسط محققان آلمانی انجام شد، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد مردم اروپا، ایالات متحده و اسکاندیناوی از آلرژی به نور آفتاب رنج می‌برند. طبق بررسی‌های مایو کلینیک، علت این واکنش غیرعادی پوست به نور آفتاب، ناشی از اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید است.

لکه‌های سیاه روی پوست

حساسیت به گیاه

معمولا مواردی مانند میخک سمی یا بلوط سمی باعث ایجاد جوش‌های خارش‌دار پوستی می‌شوند. با این حال، تحقیقات منتشر شده در ژورنال Dermatitis عنوان کرده است که موارد نادر دیگری می تواند منجر به شکل‌گیری جوش های سیاه بر روی پوست شود. وقتی صمغ گیاهان سمی در معرض هوا قرار می‌گیرند، مقدار زیادی رزین ترشح می‌کنند که اثرات این رسوبات براق سیاه رنگ بر روی لباس و پوست منجر به شکل‌گیری جوش‌های سیاه رنگ می‌شود.  البته این جوش‌های سیاه رنگ خود به خود از پوست جدا می‌شوند و هیچ اثر زخمی از آن‌ها باقی نمی‌ماند.

مطلب مرتبط: با این ۹ راهکار خانگی از شر جوش‌های سر سیاه و سرسفید راحت شوید

متورم شدن زبان

متورم شدن زبان

افرادی که مبتلا به تب یونجه هستند ممکن است نگران مصرف بعضی میوه‌ها و سبزیجات باشند. زیرا این مواد غذایی شامل پروتئین‌هایی مشابه گرده‌ی یونجه هستند. این گرده‌ها می‌تواند علایم آلرژی در نواحی دهان، صورت، لب، زبان و گلو ایجاد ورم و خارش کند. این وضعیت که سندرم حساسیت دهانی نام دارد، زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن با این پروتئین‌های غذایی و همین‌طور گرده‌های موجود در هوا به شکل گرده‌های یونجه برخورد کند. کالج آلرژی آمریکا اعلام کرده است که یک سوم افراد مبتلا به آلرژی تحت تاثیر این سندرم قرار می‌گیرند.

قرمز شدن باسن

سندرم بابون

افرادی که در معرض فلزات خاص، داروها یا گیاهان دارویی هستند مستعد ابتلا به سندرم بابون خواهند بود. بر اساس گزارش‌های علمی، در این شرایط بثورات قرمز رنگی شبیه به باسن بابون بر روی باسن دیده می‌شود. از طرفی، این راش‌های قرمز ممکن است اندام‌های دیگری مانند مقعد، اندام تناسلی و قسمت داخلی ران را در بر بگیرد و ایجاد درد و خارش کند. اما هیچ گونه خطری جدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. نتایج یک مطالعه‌ی مروری در سال ۲۰۱۱ نشان داد که قرار گرفتن در معرض فلزاتی مانند جیوه، طلا و نیکل می تواند باعث ایجاد این شکل از حساسیت شود. نتایج مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و آنتی‌باکتریال‌ها به صورت دهانی، وریدی یا پوستی می‌تواند چنین حساسیتی را نشان دهد.

ضعف تنفسی

حساسیت به پیاز

وقتی از حساسیت به پیاز گفته می‌شود، احتمالا چشمان اشک‌آلود اولین تصور شما باشد. در سال ۲۰۱۸، یک کشاورز ژاپنی که در مزرعه ی پیاز کار می‌کرد، در حین کار دچار تنگی نفس و سرفه می‌شد. بعدا مشخص شد که این کشاورز به نوعی قارچ موجود بر روی پوست پیاز حساسیت دارد. تنفس گرده‌ی چنین قارچی باعث التهاب کیسه‌های هوای موجود در ریه‌ها می‌شود. در این حالت حساسیت به صورت لحظه‌ای است؛ زیرا لحظاتی که این کشاورز در مزرعه‌اش نبود علائم حساسیت هم وجود نداشت.

مطلب مرتبط: ۱۰ اقدام مؤثر که شما را از وقوع واکنش‌های آلرژیک حفظ می‌کند

در مجموع، موارد زیادی می‌توانند باعث تحریک واکنش‌های ایمنی بدن شوند. از این رو، با مشاهده‌ی علایم عجیب در وضعیت سلامتی خود، در نظر گرفتن عوامل حساسیت‌زا می‌تواند گامی موثر جهت تشخیص و درمان به موقع باشد.