فندق بعنوان عضوی از آجیل در دسته میوه‌ها قرار می‌گیرد. فندق را می‌توان یکی از مغذی‌ترین ارکان آجیل دانست که در صنعت کیک و شیرینی از آن بسیار استفاده می‌شود. مصرف متعادل آن می‌تواند علاوه‌بر رژیم غذایی سلامت سبب افزایش مواد مغذی و ضروری بدن شود؛ زیرا فندق حاوی ویتامین E، ویتامین B، پروتئین، فیبر رژیمی و چربی سالم است. همچنین فندق دربردارنده مواد معدنی همچون کلسیم، آهن، روی و پتاسیم است.در این مطلب قصد داریم تا آن ‌دسته خواص فندق که برای سلامت افراد مفید است را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

پشتیبانی از تحرکات سالم روده

فندق منبع خوبی از فیبرهای رژیمی است. مصرف این فیبرها سبب منظم شدن تحرکات روده می‌شود که این اتفاق می‌تواند موجب جلوگیری از ابتلا به یبوست شود. دستورالعمل‌های تغذیه‌ای در ایالات متحده توصیه می‌کند که زنان ۳۱-۵۰ ساله بطور روزانه مقدار ۲۵.۲ گرم فیبر مصرف کنند. همچنین مردان در همین رنج سنی باید میزان ۳۰.۸ گرم را بصورت روزانه مصرف کنند. این درحالی است که ۲۸ گرم فندق حاوی ۲.۷ گرم فیبر است.

کاهش وزن

براساس تحقیقات اخیر، مصرف آجیل می‌تواند به برخی افراد برای کاهش وزن کمک کند. مطالعه سال ۲۰۱۸ رابطه‌ای بین مصرف آجیل و کاهش وزن و همچنین کاهش ریسک ابتلا به چاقی پیدا کرد. در این تحقیق، افرادی که آجیل مصرف کرده بودند نسبت به سایرین کمتر دچار اضافه وزن شدند.

مطالب مرتبط: ۱۵ توصیه متخصصان تغذیه برای کاهش وزن

محافظت در برابر آسیب سلول‌ها

فندق سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است. این مواد از سلول‌ها محافظت می‌کنند و میزان آسیب سلول توسط اکسید‌کننده‌هایی همچون رادیکال‌های آزاد در بدن را کاهش می‌دهند.

فندق حاوی مقدار کافی آنتی‌اکسیدان ویتامین E است. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین E می‌تواند بدن را از انواع آسیب سلولی همچون سرطان محافظت کند.

مطالب مرتبط: ۱۰ خاصیت روغن ویتامین E را بشناسید

کاهش دادن کلسترول

مصرف فندق می‌تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که رژیم غذایی موجود در فندق سطح کلسترول لیپوپروتئین کم‌چگال را کاهش می‌دهد. این نوع از کلسترول می‌تواند خطر مشکلات قلبی را افزایش دهد. طی تحقیقات دیگری که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت، محققان نتیجه مشابهی را مشاهده کردند و آن نقش فندق در کاهش سطح کلسترول‌های مضر در بدن است. آنها همچنین تأکید داشتند که هیچ افزایشی در وزن افراد مورد مطالعه مشاهده نکردند. این موضوع می‌تواند صحتی بر تحقیقات قبل‌تر مبنی‌بر تأثیر مصرف آجیل و فندق در کنترل وزن باشد.

بهبود حساسیت انسولین

مصرف آجیل که شامل فندق باشد ممکن است به بهبود حساسیت انسولین کمک کند. طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت نشان داده شد که مصرف ۳۰ گرم آجیل که ۷.۵ گرم آن فندق بصورت روزانه بود، توانست در مدت ۱۲ هفته حساسیت انسولین افراد مورد مطالعه را بهبود بخشد. همانطور که می‌دانید انسولین نقش مهمی در بدن برای کنترل وضعیت قندخون ایفا می‌کند.

پشتیبانی از سلامت قلب

مصرف فندق ممکن است به وضعیت سلامت قلب شما کمک کند. طی مطالعات سال ۲۰۱۳ مصرف رژیم غذایی حاوی مقدار مناسبی از فندق، شاخص‌های خطر بیماری‌های قبلی را بطور قابل توجهی بهبود بخشیده است.

مطالب مرتبط: اقدامات لازم برای جلوگیری از ایست قلبی

کاهش عفونت و التهاب

خوردن فندق می‌تواند به بهبود عفونت و التهابات کمک کند. براساس تحقیقات سال ۲۰۱۳ وجود فندق در یک رژیم غذایی نشانه‌های التهاب را در افراد مورد مطالعه بطور قابل توجهی کاهش داد. با این وجود تحقیق دیگری نشان داد که کاهش التهابات پس از مصرف فندق کم است. نتیجه‌گیری درباره میزان تأثیر فندق در کاهش میزان التهابات نیازمند تحقیقات بیشتری است.

افزایش تعداد اسپرم‌ها

تحقیقات اخیر نشان دهنده این موضوع است که مصرف هرچه بیشتر آجیل ازجمله فندق می‌تواند سبب افزایش تعداد اسپرم‌ها و بهبود کیفیت آنها شود. محققین تأکید داشتند که این مطالعه شامل افراد کمی است و برای بررسی و اعلام نظر کلی نیازمند افراد بیشتری هستند.