شیر بادام نوعی شیر غیر لبنی است که خواص زیادی در بیشتر رژیم های غذایی دارد. بر خلاف آن که تهیه‌ی شیر بادام ساده است، خواص فوق العاده‌ای در زمینه‌های مختلف دارد.  

شیر بادام محبوب‌ترین شیر گیاهی در ایالات متحده است.  این نوشیدنی حاوی مواد مغذی سالم است؛ اما در مقایسه با بادام کامل، آب آن گرفته شده و بیشتر فیبر خود را از دست داده است. در ادامه، شیر بادام را به طور مفصل‌تری معرفی خواهیم کرد.

شیر بادام چیست؟

شیر بادام در واقع همان مخلوط صاف شده‌ی آب و بادام است. در تهیه‌ی شیر بادام می‌توان کره‌ی بادام زمینی را هم اضافه کرد. این نوشیدنی طعم و مزه‌ی دلپذیری شبیه به شیر معمولی دارد. به همین دلیل برای آن دسته از افرادی که گیاهخوار هستند یا به محصولات لبنی حساسیت دارند، مناسب است.

حتی اگر نتوانید شیر بادام از سوپرمارکت تهیه کنید، آماده کردن آن در منزل هم کار بسیار راحتی است. شیر بادام‌های تجاری در انواع مارک‌ها و طعم‌های مختلف موجود هستند. اما بهتر است نوعی از شیر بادام را خریداری کنید که فاقد شکر اضافی باشد.

شیر بادام

مطالعات زیادی در خصوص خواص مفید بادام صورت گرفته است؛ اما بسیاری از این خواص ممکن است ارتباطی با شیربادام نداشته باشند؛ زیرا شیر بادام در اثر تحت فشار قرار دادن بادام بدون پوست تهیه می‌شود. از این رو بخش زیادی از فیبر بادام به همراه خواص آنتی‌اکسیدانی آن از بین می‌رود. از طرفی شیر بادام نسبت به بادام مواد مغذی کم‌تری دارد.

مطلب مرتبط: آنتی اکسیدان در چه مواد غذایی یافت می‌شود؟

غلظت مواد مغذی در شیر بادام بستگی به میزان استفاده از بادام برای تولید آن، مقدار آب مصرفی و ویتامین‌ها و مواد افزوده شده به آن دارد؛ به عنوان مثال، ۷۲ عدد بادام (معادل ۸۶ گرم) می‌تواند برای تهیه‌ی یک فنجان شیر بادام (معادل ۲۶۲ گرم) به کار رود. البته شیر بادام‌های تجاری بسیار رقیق‌تر از این مقدار هستند.

در ادامه به ۷ دلیل اصلی برای نوشیدن شیر بادام اشاره خواهیم کرد:

۱. شیر بادام مغذی است

اگر چه شیر بادام به اندازه ی شیر گاو مغذی نیست، اما چنانچه با ویتامین‌های دیگر غنی شود به خواص شیر لبنی نزدیک می‌شود. با این حال، شیر بادام به طور طبیعی، غنی از چند نوع ویتامین و مواد معدنی، به خصوص ویتامین E است.

برای مقایسه، جدول زیر مقدار مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی یک فنجان شیر بادام تجاری و یک فنجان شیر گاو کم‌ چرب را مقایسه کرده است:

جدول ارزش غذایی شیر بادام

۲. کالری شیر بادام کم است

اگر چه ۵۰ درصد بادام چربی است و کالری بالایی دارد، اما شیر بادام‌های تجاری کم کالری هستند؛ از این رو می‌توانید این نوع شیر بادام را بدون نگرانی از افزایش وزن به مقدار زیاد بنوشید. از طرفی، شیر بادام مواد مغذی فراوانی در خود جای داده است. هر لیوان شیر بادام حدود ۳۹ کالری دارد که معادل نصف کالری یک لیوان شیر بدون چربی است. با این حال، تمام انواع شیر بادام یکسان نیستند و مغذی بودن آن‌ها بستگی به تعداد بادام به کار رفته در تهیه‌ی شیر بادام دارد.

۳. شیر بادام قند خون را افزایش نمی‌دهد

شیر بادام و دیابت

شیر بادام بدون شکر، یک نوشیدنی کم کربوهیدرات است که در هر لیوان آن فقط ۰.۶ درصد (معادل ۱.۵ گرم) کربوهیدرات وجود دارد. این در حالی است که یک لیوان شیر گاو کم چرب، حدود ۵ درصد کربوهیدرات دارد که معادل ۱۲ گرم کربوهیدرات در یک لیوان است. پروتئین و چربی شیر بادام نسبت به کربوهیدرات آن بالا است. به همین دلیل، مصرف شیر بادام باعث افزایش قند خون نمی‌شود و این نوشیدنی برای رژیم‌های دیابتی و کم کربوهیدرات مفید خواهد بود.

مطلب مرتبط: ۱۲ علامتی که نشان می‌دهد قند خون شما بالا است

۴. شیر بادام جزو لبنیات نیست

شیر بادام حاوی شیر گاو یا سایر محصولات حیوانی نیست؛ از ان رو یک گزینه‌ی عالی برای وگان‌ها و افراد حساس به شیر گاو محسوب می‌شود. بدن بعضی از افراد تحمل هضم لاکتوز شیر را ندارد. از این رو لاکتوز هضم نشده به سمت روده‌ی بزرگ رفته و توسط باکتری‌های روده تخمیر می‌شود. در نتیجه باعث تولید گاز بیش از حد، نفخ، اسهال و دیگر مشکلات خواهد شد.

۵. شیر بادام غنی شده باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود

محصولات لبنی غنی‌ترین منبع غذایی کلسیم هستند. در مقابل، بادام یک منبع ضعیف کلسیم است. برای این که طعم شیر بادام شبیه طعم شیر گاو شود، تولید کنندگان این محصول اغلب آن را با کلسیم غنی می‌کنند. بنابراین میزان کلسیم در مصرف خوراکی توصیه شده (RDI) می‌تواند معادل ۴۵ تا ۵۰ درصد باشد. حال آن که در مورد شیر گاو، مقدار کلسیم معادل ۲۸ تا ۳۱ درصد RDI است.

همان طور که می‌دانیم، کلسیم برای ساخت و نگهداری استخوان‌ها ضروری است. به همین دلیل مصرف کافی کلسیم خطر ابتلا به بیماری‌های مانند پوکی و شکستگی استخوان را کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: چگونه از کمبود کلسیم در بدن خود با خبر شویم؟

۶. شیر بادام خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف منظم آجیل، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. زیرا آجیل‌ها حاوی مقادیر بالای ویتامین E و چربی‌های سالم هستند. ۱ درصد وزن شیر بادام چربی است که حدود ۹۰ درصد این چربی غیر اشباع مشخص شده است. اولئیک اسید، چربی اصلی شیر بادام است که اثرات مفیدی در تغییرات چربی خون دارد.

خواص شیربادام

نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که خوردن ۶۶ گرم بادام یا شیر بادام در طول ۶ هفته می‌تواند کلسترول بد خون را کاهش و کلسترول خوب را افزایش دهد. این تغییرات در چربی خون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می دهد.

اگر چه حدود ۵۰ درصد کالری شیر بادام از چربی آن دریافت می‌شود، اما شیر بادام یک محصول کم چرب است و چربی آن هم تاثیر قابل توجهی بر افزایش چربی خون شما ندارد. نتایج تحقیقات نشان داده است که بیشتر فواید بادام به علت داشتن ویتامین E است. زیرا ویتامین E از چربی‌ها در مقابل اکسیداسیون حمایت کرده و باعث کاهش سطح کلسترول بد یا همان LDL‌ می‌شود.

۷. شیر بادام غنی شده حاوی ویتامین D بالا است

افراد زیادی مبتلا به کمبود ویتامین D هستند. کمبود ویتامین D مشکلاتی مانند شکنندگی و ضعف استخوان‌ها ایجاد می‌کنند. از طرفی مواد غذایی حاوی ویتامین D محدود هستند. به همین دلیل استراتژی بهداشت عمومی، غنی کردن غذاهای خاص با ویتامین D است که بیشتر در مورد شیرها صورت می‌گیرد. از این رو برخی از شیر بادام‌های تجاری حاوی مقادیر ویتامین D است.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده‌ی غذایی که بالاترین مقدار ویتامین D را دارند

روش تهیه‌ی شیر بادام

یک دستگاه مخلوط‌کن، آب و یک لیوان بادام تمام آن چیزی است که برای تهیه‌ی شیر بادام، نیاز دارید.  ابتدا بادام‌ها را به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت در آب خیسانده و سپس پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس بادام‌ها را به همراه ۴ لیوان آب داخل مخلوط کن قرار دهید. در نهایت با استفاده از یک صافی پارچه‌ای مخلوط شیر بادام را صاف کنید.

نحوه مصرف شیر بادام

همانند شیر معمولی، شیر بادام هم روش‌های مصرف متنوعی دارد. برای مثال:

  • به شیر بادام خود غله‌ی صبحانه اضافه کنید
  •  شیر بادام را به چای و قهوه‌ی خود اضافه کنید.
  • شیر بادام را با اسموتی مخلوط کنید.
  • از شیر بادام در تهیه‌ی سس سالاد و سوپ استفاده کنید.
  • در بسیاری از غذاهای طبخ کردنی مانند کیک و خمیر پیتزا می‌توانید جایگزین شیر معمولی شود.

البته آن دسته از افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند، نباید شیر بادام را در مقادیر بالا مصرف کنند. زیرا محتوای اگزالات کلسیم در شیر بادام خانگی بسیار بالا است.