گیاه علفی گزنه بیشتر به برگ‌های گزنده‌اش معروف است؛ به طوری که به محض تماس پوست دست خود با این گیاه نوعی سوزش آزاردهنده احساس خواهید کرد؛ با این حال این برخورد اولیه نباید قضاوت نادرستی نسبت به گزنه ایجاد کند. همان‌طور که پیشینیان ما در هزاران سال پیش از گزنه برای مصارف بهداشتی و سلامتی استفاده می‌کردند. در این مطلب به معرفی خواص درمانی گزنه خواهیم پرداخت.

مطالعات علمی زیادی در خصوص فواید گیاه گزنه صورت گرفته است؛ فواید گزنه از  خواص ضد التهابی و تسکین‌دهنده‌ گرفته تا تقویت استخوان‌ها و سلامت پوست متغیر است. در ادامه به ۱۱ خاصیت مفید گزنه برای سلامت بدن اشاره می‌کنیم:  

کمک در بارداری

چای گزنه اغلب به زنانی که کارهای بسیار سنگین و سختی انجام می‌دهند، پیشنهاد می‌شود؛ زیرا گزنه همانند یک ماده‌ی منعقد، مانع خونریزی می‌شود.علاوه بر این، گزنه با تحریک غدد شیردهی، باعث تولید شیر بیشتری در مادران خواهد شد. نتایج یک مطالعه‌ی کانادایی نشان داده است که گزنه یکی از داروهای مفید در دوران بارداری و زایمان است.

مطلب مرتبط: توصیه ای به زنان باردار: از این غذاها برای زیباتر شدن فرزندتان استفاده کنید

ترویج سلامتی زنان

سلامت زنان

گزنه حاوی مواد فعالی است که بر سلامت زنان تاثیرات مثبتی دارد. گزنه می‌تواند گرفتگی و نفخ دوران پیش از قاعدگی را تسکین دهد؛ ضمن این که در دوران قاعدگی باعث کاهش خونریزی شود. برای خانم‌هایی که در دوران یائسگی قرار دارند، گزنه کمک می‌کند تا تحمل تغییرات هورمونی برای آن‌ها ساده‌تر شود.

بهبود گردش خون

سطوح بالای آهن و ویتامین C در گیاه گزنه شرایط ایده‌آلی برای تولید گلبول‌های قرمز فراهم می‌کند. ویتامین C باعث جذب آهن در روده می‌شود؛ حال آن که آهن هم یکی از اجزای کلیدی سازنده‌ی هموگلوبین است. افزایش تعداد گلبول‌های قرمز (RBC) مزایای زیادی برای بدن دارد؛ بهبود سریع زخم و دریافت سریع‌تر اکسیژن به اندام‌های بدن و به دنبال آن، افزایش سطح انرژی از جمله فواید افزایش RBC است. به همین دلیل، برای رفع مواردی مانند خستگی، سردرد، کم خونی، ضعف عضلانی و مشکلات شناختی، گیاه گزنه پیشنهاد می‌شود.

جلوگیری از سنگ کلیه

سنگ کلیه

گزنه از زمان‌های قدیم به عنوان یک گیاه ادرارآور معروف بوده است. با این حال، تاثیر گزنه بر روی کلیه‌ها به این مورد محدود نمی‌شود. گزنه این قابلیت را دارد که به شکستن سنگ‌های موجود در کلیه و کیسه‌ی صفرا کمک کند. از این رو، مصرف گزنه مانع از ایجاد شرایط دردناک ناشی از حرکت سنگ‌های کلیه و نیاز به عمل جراحی می‌شود. از طرفی، ادرارآور بودن گزنه، باعث حذف سموم بدن شده و از آنجا که مایعات اضافی در بدن محبوس نمی‌شوند، مثانه را در برابر بیماری‌های عفونی محافظت می‌کند. نتایج یک مطالعه‌ی علمی نشان داده است که گزنه از عفونت مجاری ادراری هم پیشگیری می‌کند.

مطلب مرتبط: توصیه های ویژه برای بیماران سنگ کلیه/ با مصرف داروهای گیاهی سنگ کلیه را بدون درد، دفع کنید

ضد التهاب

گزنه یک ماده‌ی محرک و تسکین دهنده است که در برابر شرایط مختلف التهابی، بسیار موثر عمل می‌کند. محققان آلمانی طی مطالعه‌ای نشان دادند که گزنه می‌تواند دردهای مزمن روماتیسم و آرتریت را درمان کند. علاوه بر این، چای گزنه یا دیگر مکمل‌های گیاهی در درمان نقرس نقش موثری ایفا می‌کنند.

تقویت استخوان‌ها

با این که اکثر ما اطلاعات چندانی درباره‌ی عنصر بور نداریم، این ماده‌ی معدنی مهم در گزنه وجود دارد. بور به ماندگاری کلسیم در استخوان‌های ما کمک کرده و روند پوکی استخوان را کندتر می‌کند. ترکیب این اثر با اثر تنظیم هورمونی گزنه باعث بهبود سلامت استخوان‌های ما خواهد شد.

درمان مشکلات تنفسی

مشکلات تنفسی

گزنه قابلیت درمانی مشکلات تنفسی مانند آسم، تب یونجه و آلرژی‌های فصلی را دارد. همچنین عصاره‌های استخراج شده از گیاه گزنه می‌تواند واکنش‌های آلرژیک را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

مطلب مرتبط: آلرژی فصلی و تب یونجه خود را چگونه درمان کنیم؟

محافظت از سلامت قلب

گزنه درکنار دیگر خواص مثبتی که دارد، برای سلامت قلب هم مفید است. نتایج تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم چای گزنه می‌تواند به کاهش فشار خون و در نتیجه کاهش فشار سیستم عروقی بدن کمک کند.

بهبود سلامت پروستات

بزرگ شدن پروستات و سایر مشکلات مرتبط با آن، از عوامل جدی است که سلامت مردان را تهدید می‌کند. در این میان، مصرف گزنه می‌تواند از رشد پروستات پیشگیری کند.  با این حال، تاثیر شیمیایی گزنه بر جلوگیری از رشد پروستات طولانی‌مدت است؛ ضمن آن که گیاه گزنه، تنها می‌تواند مانع بزرگ‌تر شدن پروستات شود و در کوچک‌تر کردن آن نقشی ندارد.

سلامت پوست

استفاده از عصاره‌ی گزنه بر روی پوست، شدت آکنه را کاهش داده و به همراه آن، عفونت‌های باکتریایی را از بین می‌برد. خواص آنتی‌اکسیدانی گزنه می‌تواند زخم‌ها و ضایعات پوستی را سریع‌تر التیام داده و چین و چروک پوست را کاهش دهد.

مطلب مرتبط: این مواد غذایی از چروک پوست جلوگیری می‌کنند

مزایای دیگر گزنه

از مکمل‌های عصاره‌ی گزنه برای درمان حالت تهوع، اسهال، مشکلات قاعدگی و یائسگی هم استفاده می‌شود. ضمن آن که گزنه دردهای ناشی از زخم معده و بواسیر را هم تسکین می‌دهد.

هشدار احتیاطی: با وجود تمام خواص معجزه‌بخش گزنه در درمان فشار خون بالا، قند خون و دردهای قاعدگی، باید قبل از قرار دادن آن در رژیم غذایی با یک پزشک متخصص مشورت کرد.