معمولا در اطرافیان یا آشنایان دور و بر حداقل یک نفر مبتلا به دیابت را می‌شناسیم. فراگیری این بیماری از خطرناکی و مشکلات آن چیزی کم نمی‌کند، با این حال راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که می‌تواند به کنترل قند خون بیماران دیابتی و درمان دیابت کمک کند.

طبق گزارش انجمن دیابت آمریکا، نزدیک به ۲۱ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا مبتلا به دیابت هستند و حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد این افراد، مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند. قند به شکل گلوکز، منبع اصلی سوخت برای سلول‌های بدن است. هورمون انسولین به گلوکز خون اجازه می‌دهد تا وارد سلول شود. در دیابت نوع ۲، دو حالت احتمالی وجود دارد: یا بدن به اندازه‌ی کافی انسولین تولید نمی‌کند یا نسبت به اثرات انسولین مقاوم است.

مطلب مرتبط: ۳ باور غلط رایج در مورد دیابت را بشناسید

در نتیجه، گلوکز به جای آن که وارد سلول‌ها شود در خون باقی می‌ماند که همین مسئله باعث محروم ماندن سلول‌ها از انرژی خواهد شد. اگر سطح گلوکز خون افزایش پیدا کند، ممکن است اندام‌هایی مانند چشم، قلب، کلیه‌ها یا اعصاب دچار آسیب شوند.

روش‌های پیشنهادی برای درمان دیابت

تا کنون هیچ گونه حمایت علمی از راهکارهای طبیعی درمان دیابت صورت نگرفته است. بنابراین خوددرمانی با این روش‌ها و به تاخیر انداختن مراقبت‌های درمانی استاندارد می‌تواند به سلامت شما آسیب برساند. از این رو پیشنهاد می‌شود که از این روش‌ها در کنار روش‌های درمانی توصیه شده توسط پزشک استفاده کنید. در ادامه به چند راهکار خانگی برای بهبود علائم دیابت خواهیم پرداخت:

جینسنگ 

جینسنگ

نتایج مطالعات نشان داده است که گیاه جینسنگ قابلیت کنترل قند خون وهموگلوبین گلیکوزیله (نوعی از هموگلوبین که سطح گلوکز خون را کنترل می‌کند) را دارد. کاهش استرس و سطح کلسترول خون از دیگر خواص این گیاه محبوب در طب سنتی است.

کروم

مواد غذایی حاوی کروم

کروم یک ماده‌ی معدنی ضروری است که نقش مهمی در سوخت و ساز کربوهیدرات و چربی دارد و باعث می‌شود تا سلول‌های بدن، پاسخ مناسب به انسولین می دهد. در واقع نتایج مطالعات نشان داده است که سطح کروم افراد دیابتی پایین است.

مطالعات امیدوار کننده ای وجود دارد که نشان می‌دهد مکمل‌های کروم در درمان دیابت موثر هستند، اما نتایج آن‌ها گاهی ضد و نقیض هم هستند. برای مثال، نتیج یک مطالعه‌ی کوچک منتشر شده در ژورنال Diabetes Care نشان داد که مصرف مکمل‌های کروم می‌تواند بهبود قابل توجهی در حساسیت انسولین ایجاد کند. در حالی که نتایج مقاله‌ی دیگری که در همین ژورنال منتشر شد، نشان داد که مصرف کروم تاثیری در شاخص گلیسمی مبتلایان به دیابت نوع ۲ ندارد.

مطلب مرتبط: ۵ غذایی که دیابتی‌ ها باید به رژیم خود اضافه کنند

منیزیم

مواد غذایی حاوی منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند سبزیجات سبز، آجیل، تخمه، غلات کامل و مکمل‌های غذایی یافت می‌شود. منیزیم برای انجام بیش از ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی مورد نیاز است. این ماده سطح قند خون را تنظیم کرده و به مواردی مانند عملکرد عضلانی و عصبی، ریتم ضربان قلب، عملکرد ایمنی، فشار خون و سلامت استخوان هم کمک می‌کند.

برخی مطالعات نشان می‌دهد که سطح منیزیم پایین باعث بدتر شدن وضعیت دیابت نوع ۲ می‌شود. همچنین شواهدی وجود دارد که مکمل منیزیم ممکن است به مقاومت در برابر انسولین کمک کند. به این صورت که افرادی که منیزیم دریافت می‌کنند، حساسیت انسولین در آن‌ها بهبود پیدا کرده و قند خون آن‌ها در ناشتا کاهش پیدا می‌کند.

با این حال، دوزهای بالای منیزیم ممکن است باعث اسهال، حالت تهوع، از دست دادن اشتها، ضعف عضلانی، مشکل تنفس، فشار خون پایین، ضربان نامنظم قلب و گیجی شود. ضمن این که منیزیم می‌تواند با داروهای درمانی پوکی استخوان، فشار خون بالا، آنتی‌بیوتیک‌ها و شل کننده‌های عضلانی تداخل پیدا کند.

مطلب مرتبط: ۴ روش ساده برای تامین منیزیم بدن

دارچین

دارچین

نتایج چندین مطالعه اثبات کرده است که دارچین می‌تواند قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را کنترل کند. در یک بررسی علمی، گروهی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به مدت ۴۰ روز دارچین مصرف کردند. پس از این مدت، قند خون، تری‌گلیسیرید، کلسترول LDL و کلسترول کل آن‌ها در حالت ناشتا کاهش پیدا کرده‌ بود.

مطلب مرتبط: با ۱۰ خاصیت باورنکردنی دارچین آشنا شوید!

روی

ماده ی معدنی روی نقش مهمی در ذخیره‌سازی انسولین دارد. نتایج بعضی از تحقیقان نشان داده است که در افراد مبتلا به دیابت به علت جذب پایین و دفع بالای روی، مشکل کمبود روی وجود دارد.

منابع غذایی شامل گوشت گاو تازه، ریشه‌ی زنجبیل، گوشت بره، پیکن (گونه‌ی از گردوی گرمسیری)، نخود فرنگی، زرده تخم مرغ، گندم سیاه، جگرگوشت گاو، لوبیا ، بادام، گردو، ساردین و مرغ حاوی روی هستند.

آلوئه ورا

آلوئه ورا

آلوئه ورا را بیشتر در درمان‌های سوختگی و مراقبت‌های پوستی می‌شناسیم. به هرحال، نتایج مطالعات علمی بر روی حیوانات نشان داده است که آلوئه ورا می‌تواند در درمان دیابت هم مفید باشد. یک مطالعه‌ی ژاپنی به ارزیابی تاثیر آلوئه ورا در کنترل قند خون پرداخته است. به این ترتیب که محققان با جداسازی ترکیبات فعال فیتوسترول از ژل آلوئه ورا، توانستند میزان گلوکز و هموگلوبین گلوکوزیته را کاهش دهند.

گیمنما

گیاه گیمنما برای درمان دیابت

نتایج مطالعات اولیه نشان داده است که گیاه گیمنما می‌تواند سطح قند خون را در دیابت‌های نوع ۲ کاهش دهد.از این رو در مصرف همزمان این گیاه با انسولین باید مراقبت‌های لازم را به عمل آورد. از طرفی این گیاه با محدود کردن جذب قند خون می تواند به کاهش وزن افراد هم کمک کند.

وانادیوم

وانادیوم به طور طبیعی در خاک و بسیاری از مواد غذایی یافت می‌شود. همچنین این ماده در سوختن ترکیبات نفتی هم تولید می‌شود. کارآیی وانادیوم برای بهبود حساسیت به انسولین و کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به اثبات رسیده است. به نظر می‌رسد که وانادیوم بسیاری از اقدامات انسولین در بدن را انجام می‌دهد.

استفاده از وانادیوم برای درمان دیابت، بدون نظارت پزشک متخصص، توصیه نمی‌شود؛ زیرا دوز مورد نیاز برای تأثیر قرار دادن سطح قند خون می تواند سمی باشد. مقدار معمول وانادیوم موجود در رژیم غذایی متوسط (کمتر از ۳۰ میکروگرم در روز) است که سمی‌ بودن آن بسیار کم است.

مطلب مرتبط: نوشیدنی‌هایی که برای دیابتی‌ها پیشنهاد می‌شود

استفاده از درمان‌های طبیعی برای دیابت

چنانچه به استفاده از راهکارهای درمانی طبیعی برای درمان دیابت علاقه‌مند هستید، توصیه می‌شود که این کار را تحت نظر پزشک انجام دهید. اگر دیابت به درستی کنترل نشود، عواقب آن می‌تواند زندگی شما را تهدید کند. علاوه بر این، پزشک شما باید از هر نوع گیاه دارویی، مکمل یا داروی درمانی طبیعی که استفاده می‌کنید مطلع باشد؛ زیرا بعضی از این موارد با داروهای شیمیایی ناسازگاری دارند و مصرف همزمان آن‌ها می‌تواند خطرآفرین باشد.