پاستا از جمله خوراک‌های محبوب کودکان و حتی بزرگسالان است. پس چه بهتر که این خوراکی لذیذ را با دیگر مواد سالم در هم آمیخته و از خواص آنها به صورت توأما بهره‌مند شویم. دستور تهیه امروز ما دقیقا بر این اساس ارائه شده است که فرصتی مناسب برای تهیه یک پاستای لذیذ با استفاده از اسفناج و آرد سمولینا را فراهم کرده است. در مرور طرز تهیه پاستای اسفناجی با ۷۲۴پرس همراه باشید.

 پاستای اسفناجی در عین سرگرم کننده بودن، دستور چندان گرانقیمتی نیست و می‌توان آن را با کمترین قیمت تهیه کرد. همچنین این مدل پاستا در مقایسه با نوع کارخانه‌ای ارزش غذایی بیشتری داشته و از حجم بیشتری از اسفناج برای تهیه آن استفاده می‌شود؛ با این حال در همین ابتدا ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اجازه ندهید نبود وسایل و امکانات شما را از تهیه این خوراکی مقوی و سالم منع کند. همیشه وسایل دستی ساده هم می‌توانند به همان اندازه مثمرثمر باشند.

مقاله مرتبط: معرفی انواع مختلف پاستا

اما سخن را کوتاه کرده و از شما دعوت می‌کنیم در کلاس آشپزی امروز همراه ما باشید. 

مواد لازم:

  • یک بسته اسفناج تازه
  • ۲ عدد تخم مرغ بزرگ
  • نصف قاشق چایخوری نمک
  • ۲ قاشق چایخوری روغن زیتون 
  • ۱/۴ پیمانه آرد سمولینا
  • ۳ پیمانه یا به میزان لازم آرد کامل
  • مقداری روغن زیتون اضافه

طرز تهیه: غذای ملل: طرز تهیه پنه آلفردو

طرز تهیه:

چند قطره روغن زیتون را داخل قابلمه مورد نظر خود ریخته و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. در ادامه اسفناج‌ تازه را اضافه کرده و آنها را می‌پزیم. در مدت پخت آنها را به آرامی با انبر جابجا کنید تا در نهایت شروع به پلاسیدن کرده و رنگ‌شان تیره شود. در مجموع این مرحله به دو الی سه دقیقه زمان نیاز دارد. اکنون محتویات ظرف را داخل یک آبکش ریخته و اجازه می‌دهیم به آرامی خنک شود. بعد از ۵ دقیقه اسفناج‌ها را روی یک حوله خشک و تمیز پهن کرده و آنها را فشار دهید تا آب اضافه آنها تا حد ممکن گرفته شود. این مسئله برای مرحله بعدی تهیه حائز اهمیت است، پس آب اسفناج را تا حد ممکن بگیرید.

حالا اسفناج‌های آب گرفته شده را داخل ظرف مخلوط کن ریخته و تخم مرغ‌ها را به آن اضافه کنید. در ادامه با روشن و خاموش کردن متوالی دستگاه به تدریج آنها را با هم مخلوط کنید و در نهایت، مخلوط حاصل را با کمک یک صافی داخل یک کاسه بریزید. با استفاده از قاشق مخلوط را از صافی عبور دهید تا مایعی یکنواخت به دست آید. 

مقاله مرتبط: طرز تهیه سوپ کلم بروکلی ویژه افراد مبتلا به دیابت

آرد را روی یک سطح تمیز ریخته و آن را کپه کنید. در قسمت مرکزی یک سوراخ بزرگ ایجاد کرده و نمک، دوقاشق چایخوری روغن زیتون را اضافه کرده و کمی مخلوط کنید و در ادامه مایه تخم مرغ و اسفناج را اضافه کنید. حالا با کمک یک چنگال به تدریج آردها را از لبه‌ها به سمت این گودال مرکزی هدایت کرده و با مایه فوق مخلوط کنید تا در نهایت جذب آرد شود. این کار را تا زمانی که یک خمیر نسبتا نرم به دست آید ادامه دهید.

حالا نوبت ورز دادن است. چند دقیقه خمیر را با کمک دستان‌تان ورز دهید تا نرم و لطیف شده و در عین حال قابل شکل دادن باشد. در صورت نیاز کمی آب یا آرد به خمیر اضافه کنید تا در نهایت به فرم دلخواه درآید. خمیر را داخل یک کیسه پلاستیکی گذاشته و برای حداقل یک ساعت آن را داخل یخچال قرار دهید.

بعد از گذشت این زمان خمیر را به چهار تکه تقسیم کنید. سه تکه را داخل پلاستیک گذاشته و یک تکه دیگر را ابتدا به شکل یک لوله درآورده و در نهایت با فشار دادن آن را شبیه یک مستطیل با ضخامت ۱/۴ کنید و روی آن آرد سمولینا بپاشید. سپس این مستطیل را از دستگاه پاستا ساز عبور دهید تا ابعاد آن دوبرابر شود. اکنون دوباره روی سطح آن آرد سمولینا بپاشید و از نو برای دو مرتبه دیگر آن را از دستگاه پاستا ساز عبور دهید.

اگر لبه‌ها مستطیل خمیری‌تان نافرم است آنها را بریده، اصلاح کرده و دوباره به شکل یک مستطیل با لبه‌های تمیز شکل دهید و دوباره آن را برای دو مرتبه دیگر از دستگاه پاستا ساز عبور دهید تا در نهایت یک صفحه خمیری و مستطیل شکل دراز به دست آید. اکنون این خمیر را از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و روی هر دو طرف آن آرد سمولینا بپاشید. همین کار را با تکه‌های دیگر خمیر تکرار کنید و در نهایت اجازه دهید پانزده دقیقه مانده و خشک شوند. سپس با استفاده از دستگاه پاستا ساز این بار خمیرها را برش زده و پاستاهای به دست آمده را داخل یک سینی بچینید و مجددا روی آنها آرد سمولینا بپاشید. فراموش نکنید در هر مرحله آرد سمولینا را روی خمیر بپاشید.

نکته: اگر دستگاه پاستا ساز ندارید نگران نباشید؛ هنوز هم می‌توانید با استفاده از وردنه خمیر را تا حد ممکن پهن کرده و آن را به ضخامت مد نظر درآورد. در نهایت می‌توانید با استفاده از کاردک یا چاقو پاستاها را در ابعاد یا شکل مد نظر خود برش بزنید.

حالا یک قابلمه آب را روی گاز بگذارید و به آن نمک اضافه کنید و اجازه دهید تا آب به جوشیدن بیفتد. در این مرحله پاستاهای دست سازتان را داخل قابلمه بریزید و صبر کنید تا کمی پخته و نرم شوند. بعد از گذشت ۴۵ الی ۶۰ ثانیه، آنها را با کمک آبکش از آب خارج کرده و با سس دلخواه‌تان مخلوط کنید. فراموش نکنید خمیر پاستا قبل از خشک شدن شکل پذیر است و می‌توانید آن را به فرم دلخواه‌تان حالت دهید.

این پاستا مناسب چهار نفر بوده و در مجموع دارای ۴۲۲ کالری، ۷.۳ گرم چربی، ۷۳.۸ گرم کربوهیدارت، ۱۴.۵ گرم پروتئین، ۹۳ میلی‌گرم کلسترول و ۳۷۲ میلی‌گرم سدیم است.

امیدوارم از این دستور تهیه لذت برده و آن را امتحان کنید.