کبد شما یکی از حقیقی‌ترین و سخت‌کوش‌ترین دوستان شما است. در واقع، این عضو حیاتی یک پاک کننده‌ی فوق‌العاده‌ی سموم است و قادر است تا ۵۰۰ کاربرد مختلف را در بدن شما مدیریت کند؛ از این رو، با توجه به لطف‌هایی که کبد در حق شما می‌کند، نمی‌خواهید تا دوست قدرنشناسی باشید!

علائم مسمومیت کبد چیست؟

در این مقاله به معرفی علائمی خواهیم پرداخت که نشان از مشکلات کبدی دارند و درواقع کبد شما برای درخواست نجات، با این نشانه‌ها از شما کمک می‌خواهد:

۶. احساس درد در اطراف کبد

احساس درد در ناحیه‌ی فوقانی سمت راست شکم می‌تواند نشان از یک مشکل کبدی داشته باشد. معمولا چنین دردی خفیف است؛ اما در بعضی مواقع، درد این قسمت بسیار شدید می‌شود. به خاطر داشته باشید که کار کبد، سم زدایی و فیلتر مواد زاید بدن است و در کنار آن به هضم مواد غذایی هم کمک می‌کند. هنگامی که کبد شما تحت تاثیر یک بیماری قرار می‌گیرد، دیگر نمی‌تواند کارآیی قبل را داشته باشد؛ از این رو مسمومیت خود را به شکل درد اعلام می‌کند.

مطلب مرتبط: علایم و مشکلات بیماری کبد چرب چیست؟

۵. ورم کردن پا و مچ پا

ورم پا

وقتی شما مشکل کبدی خود را جدی نمی‌گیرید، کبد بیچاره خودش دست به کار می‌شود و تلاش می کند تا خود را ترمیم کند. حتی اگر این ترمیم به قیمت زخمی کردن بافت‌های دیگر تمام شود. در این میان، بافت‌های بیشتری زخمی می‌شوند که در نهایت باعث بالا رفتن فشار خون خواهد شد. نتیجه‌ی نهایی این اقدام، جمع شدن مایع در پاها و ایجاد ورم در این ناحیه در بدن است. خوشبختانه این ورم پا بدون درد است. ممکن است این ورم در ناحیه‌ی هر دو پا، ران یا پاشنه‌ها شکل بگیرد. با این حال، اثر گرانش باعث می‌شود که قسمت‌های پایین پا بیشتر در معرض تجمع مایعات قرار بگیرد.

۴. اضافه وزن

سالانه، افراد زیادی شروع به گرفتن رژیم های غذایی و ورزش‌های مخصوص می‌کنند تا معضل اضافه وزن خود را حل کنند؛ اما همچنان اضافه وزن گریبان‌گیر آن‌ها است. اگر افزایش وزن شما با تایید نظر پزشک‌تان ارتباطی به اختلالات هورمونی یا پرخوری ندارد، ممکن است دلیل آن مربوط به عملکرد نامناسب کبد باشد.

زیرا یک کبد بیمار نمی‌تواند سموم بدن مانند شیرین کننده‌های مصنوعی، چربی‌های بالا و داروهای خاص را حذف کند. از این رو، کبد مجبور به ذخیره‌سازی این مواد سمی در سلول‌های چربی می‌شود. چنین مشکلی به شما اجازه‌ی کاهش وزن نخواهد داد، مگر آن گه به فکر پاکسازی کبدتان بیافتید.

۳. آلرژی و حساسیت

آلرژی و حساسیت

در اغلب موارد، آلرژی ناشی از یک کبد خسته و تنبل است. در این حالت، هنگامی که مواد بسیار زیادی وارد جریان خون شوند، مغز آن ها را به عنوان آلرژن تشخیص داده و شروع به آزاد کردن آنتی بادی و ترکیبات شیمیایی (مانند هیستامین) می‌کند که همین مسئله موجب ایجاد خارش خواهد شد. یک کبد سالم، خون شما را از تمام مولکول‌های مضر پاکسازی کرده و امکان بروز آلرژی‌های بالقوه را از بین می‌برد.

مطلب مرتبط: انواع داروهای ضد آلرژی و حساسیت را بشناسید

۲. زردی پوست و چشم

معمولا به حالت زرد شدن پوست و چشم، زردی یا یرقان گفته می‌شود. زردی، به خودی خود یک بیماری نیست، بلکه علامت نوعی اختلال است.  به طور معمول، وقتی کبد دچار مشکل می‌شود، گلبول‌های قرمز مرده در داخل کبد به صورت رنگدانه‌های زرد تجزیه می‌شوند. بنابراین در شرایطی که کبد نتواند از شر این گلبول‌های معیوب خلاص شود، پوست شما به رنگ زرد در می‌آید.

۱. خستگی مزمن

خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن شبیه یک آنفولانزای طولانی مدت است. علائم این حالت، حداقل شش ماه قبل از تشخیص بیماری احساس می‌شوند. مسمومیت کبد، یکی از دلایل خستگی مزمن است. زیرا کبد تا حد زیادی به تامین انرژی بدن کمک می‌کند. به این ترتیب که گلوکز را به گلیکوژن تبدیل کرده و آن را برای استفاده‌های بعدی ذخیره می‌کند. یک کبد سالم، گلوکز ذخیره شده را بین وعده‌های غذایی و زمان‌هایی که به انرژی نیاز دارید، آزاد می‌کند؛ در حالی که یک کبد بیمار، به سختی می‌تواند گلوکز تولید کند و فضای بسیار کمی برای ذخیره‌ی آن دارد.

در صورت مشاهده‌ی علائم مربوط به بیماری کبد، ناامید نشوید. در مرحله‌ی اول، کبد می تواند خود را التیام ببخشد. کافی است که سبک زندگی خود را اصلاح کنید. عادات سالم غذایی به پاکسازی کبد شما کمک خواهد کرد. چای سبز، زردچوبه، آبلیمو و میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک از جمله غذاهایی هستند که می‌توانند دوستان مفیدی برای کبد شما باشند.