روش‌های ساده‌ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند برآوردی از وضعیت سلامت بدن خود پیدا کنید. در این مطلب به معرفی ۹ آزمون ساده برای چکاپ سلامتی توسط خودتان و در خانه پرداخته‌ایم.

به منظور مراقبت از سلامت بدن، لازم است که سالانه حداقل یک بار توسط پزشک معاینه شویم. با این حال، در زمان بین معاینه‌های پزشکی خودتان هم باید وضعیت سلامت بدن‌تان را چک کنید. روش‌های ساده‌ای وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید از جدی شدن بعضی بیماری‌ها پیشگیری کنید.

در ادامه به معرفی این چند آزمایش ساده خواهیم پرداخت:

۱. بیماری قلبی و ریه

چکاپ بیماری قلبی

انگشتان دست خود را به صورت حرف J در آورده و مطابق تصویر بالا نسبت به هم قرار دهید. آیا در فضای بین دو ناخن انگشت اشاره، یک فضای خالی الماسی شکل می‌بینید؟ بسیار عالی! چنین حالتی به معنای آن است که قلب و عروق شما کاملا سالم هستند.

نبود فضای خالی بین دو ناخن می‌تواند به علت چماقی شدن ناخن‌ها باشد. در واقع، چنانچه خون شما اکسیژن کافی دریافت نکند، انگشتان‌تان حجیم تر می‌شوند. کمبود اکسیژن خون می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات مربوط به ریه و دستگاه گوارش از جمله‌ی این عوامل هستند.

۲. سکته مغزی و زوال عقل

چکاپ سکته مغزی

برای اجرای این آزمون نیاز به تایمر دارید. پای خود را بالا بیاورید و کف پا را طوری تنظیم کنید که در موازات سطح زمین باشد. تایمر خود را شروع کنید. چنانچه بتوانید به مدت ۲۰ دقیقه یا بیشتر، در این حالت بدن خود را نگه دارید، با کم‌ترین ریسک ممکن برای ابتلای به سکته مغزی یا زوال عقلی روبرو هستید! و برعکس: چنانچه حفظ تعادل‌تان در این حالت سخت‌ باشد، ممکن است رگ های مغزی شما دچار مشکل شده باشند.

۳. کم خونی

چکاپ کم خونی

هنگام ایستادن در مقابل آینه، پلک زیرین خود را پایین بکشید. اگر رنگ آن صورتی باشد، اوضاع شما خوب است. با این حال، اگر دچار کم‌خونی باشید، ممکن است رنگ آن صورتی کم حال یا حتی مایل به زرد باشد. کم‌خونی ناشی از کمبود هموگلوبین خون است و نشان می‌دهد که ماهیچه‌ها و بافت‌های بدن اکسیژن کافی را دریافت نمی‌کند؛ از این رو عضلات نمی‌تواند به خوبی کار کنند. چنانچه متوجه شدید که پلک زیرین چشم‌تان کم رنگ است و علاوه بر آن به سرعت احساس خستگی می کنید یا به سختی نفس می‌کشید، موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

مطلب مرتبط: ۷ نشانه کم خونی و روش‌های درمان آن را بشناسید

۴. چکاپ ریزش مو

چکاپ ریزش مو

ریزش مو یک روند طبیعی است. طبق گفته‌ی پزشکان، روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تار موی خود را از دست می‌دهیم و جای هیچ گونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد. اما برای این که متوجه شویم وقت نگرانی رسیده است یا نه، یک آزمون ساده، می‌توانیم انجام دهیم.

موهای شما باید خشک و تمیز باشند. دسته‌ی کوچکی از موهای خود را بکشید. دقت داشته باشید که این کشش نباید خیلی دردناک باشد! اگر فقط ۲ تا ۳ تار مو کنده شدند ریزش موی شما در حالت طبیعی قرار دارد. اما اگر تعداد تارها بیشتر بودند لازم است که به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به استرس، بهداشت ضعیف یا مشکلات جدی سلامتی اشاره کرد. معمولا به علت عدم تعادل هورمونی یا سوء تغذیه، موی افراد نازک می‌شود. از این رو نباید ریزش مو را نادیده گرفت.

مطلب مرآشنایی با راهکاری ساده برای کاهش ریزش مو و درمان شوره سر

۵. سندرم تونل کارپ (نشانگان مجرای مچ دست)

سندرم تونل کارپ

این آزمون می‌تواند سندرم تونل کارپ را تشخیص دهد. سندرم تونل کارپ نوعی مشکل حرفه‌ای است که کارکنان اداری، هنرمندان و دوچرخه‌سواران درگیر آن می‌شوند. برای این آزمون، دستان خود را به شکلی بالا ببرید که ساعد شما موازی صورت‌تان قرار بگیرد. سعی کنید سر انگشتان را به پایین‌ترین قسمت کف دست برسانید. اگر توانستید این حرکت را به مدت ۱ الی ۲ دقیقه انجام دهید، وضعیت شما عادی است. اما اگر با انجام این حرکت دچار حس سوزش، بی‌حسی یا درد در ناحیه‌ی مچ دست یا انگشتان شدید، ممکن است به سندروم تونل مبتلا باشید. سندرم تونل کارپ زمانی ظاهر می‌شود که بافت‌های همسایه بر روی عصب میانی فشار بیاورند. چنانچه درمان مناسب صورت نگیرد، درد و بی‌حسی بدتر خواهد شد.

۶. دیابت

چکاپ دیابت

برای انجام این آزمون به کمک فرد دیگری نیاز دارید. از دوست خود بخواهید که یک مداد پاک‌کن دار بردارد. یک بار با قسمت نوک مداد انگشتان و کف پا را لمس کند و بار دیگر با بخش پاک‌کن مداد این کار را انجام دهد. آیا می توانید بدون آن که مداد را ببینید، تشخیص دهید که کدام طرف مداد با پای شما تماس پیدا کرده است؟ چنانچه نتوانید پاسخ درستی بدهید، به این معنا است که عصب‌های پای شما به درستی کار نمی‌کنند. این نبود حساسیت لمسی می‌تواند ناشی از بیماری دیابت باشد.

۷. مشکلات شریانی

چکاپ مشکلات شریانی

در حالی که روی زمین دراز کشیده‌اید، پاهای خود را به مدت چند دقیقه در حالت زاویه‌ی ۴۵ درجه نگه دارید. حالا رنگ پاهای خود را ارزیابی کنید. رنگ تقریبا سفید و کم‌حال نشانه ی یک گردش خون بسیار ضعیف است! این تغییر رنگ می‌تواند فقط در یک پا باشد یا این که در هر دو پا مشاهده شود.

شریان‌ها مسئول انتقال خون به اندام‌ها هستند. هنگامی که شریان‌ها دچار مشکل شوند، عضلات، اکسیژن کافی به دست نمی‌آورند و نشانه‌های ناخوشایندی مانند بی‌حسی و درد ظاهر می‌شود. این شرایط می تواند نشان از بیماری شریان محیطی داشته باشد که معمولا توجه به علایم شروع آن دشوار است. چنانچه این حالت‌ها نادیده گرفته شوند و بیماری درمان نشود، خطر وقوع سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی وجود دارد.

مطلب مرتبط: چطور به تنهایی از حمله قلبی جان سالم به در ببریم؟

۸. چکاپ شنوایی

چکاپ شنوایی

برای اجرای این آزمون باید در یک اتاق ساکت باشید. دست خود را به گوش‌تان نزدیک کنید و دو انگشت خود را به هم مالش دهید. آیا صدای می‌شنوید؟ سپس، دست خود را در فاصله ی دور و دورتر قرار داده و انگشتان‌تان را دوباره مالش دهید. باز هم صدایی می‌شنوید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، تبریک می‌گوییم. شما مشکل شنوایی ندارید. این کار را با گوش دیگر هم انجام دهید.

۹. پیش‌بینی بیماری‌های قلبی و عروقی

چکاپ مشکلات عروقی

برای انجام این آزمون از یک نردبان ۸ تا ۱۲ پله‌ای در حالی که آواز می خوانید بالا بروید. یا هم‌زمان با مکالمه‌ی تلفنی شروع به خواندن یک متن کنید. چنانچه در این حالت احساس تپش قلب کنید و نتوانید به خوبی نفس بکشید، به این معنی است که سیستم قلب و عروق و ریه‌های شما قادر به انجام فعالیت بدنی نیستند.

در پایان به شما یادآور می‌شویم که چنین آزمون‌هایی به هیچ عنوان جایگزین نظر حرفه‌ای پزشک نیستند! بنابراین، چنانچه علایم نگران کننده‌ای در خود مشاهده می‌کنید، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.