سرویس اجتماعی

۱۳ فایده دویدن در طبیعت و کوه

13 فایده دویدن در طبیعت و کوه

فواید دویدن در طبیعت

با افزایش جمعیت و تراکم ساختمان‌ها فضای طبیعی بسیار اندکی برای ساکنین جوامع پرجمعیت باقی مانده است. افراد چنین جامعه‌ای مجبور هستند برای تأمین شادابی روح‌شان به جای مناظر طبیعی از پارک‌ها استفاده کنند و برای حفظ سلامت جسمی و توان بدنی‌شان و همچنین دوری از آلودگی‌های هوا باز هم از فضاهای سرپوشیده استفاده کرده و به باشگاه‌ مراجعه کنند.

مقاله مرتبط: سلامت زانو و باید و نبایدهای دویدن روی سطوح شیب‌دار

اساساً بسیاری از دستگاه‌های ورزشی هم برای افرادی که گرفتار کمبود وقت بوده و امکان استفاده از فضای روح‌بخش طبیعت را ندارند، جایگزین یک ورزش طبیعی هستند؛ اما قطعاً با هم برابر نیستند. دستگاه تردمیل به شما امکان می‌دهد که با سرعت‌های مختلف و در شیب‌های متفاوت تمرین دویدن کنید. در ادامه به منافعی که با تمرین دو در فضای باز کوهستانی و شیب‌دار یا در طبیعت کسب خواهید کرد اشاره می‌شود و شما می‌توانید آن‌ها را با دویدن روی تردمیل مقایسه کنید.

۱. توان بدن برای انجام تمرین‌های ورزشی بیشتر می‌شود

وقتی که روی تردمیل می‌دوید در حال تمرین کردن روی یک سطح ثابت، مقاوم و یکنواخت هستید، اما وقتی که در طبیعت و مسیر ناهموار می‌دوید وضع فرق می‌کند. به مرور متوجه می‌شوید که با دویدن در مسیر غیرمفروش و پر فراز و نشیب چگونه گروه عضلانی شما درگیر شده و قوی‌تر از قبل می‌شود.

۲. به مرور شاهد قوی‌تر شدن عضلات پاهای خود خواهید بود

دویدن در مسیری پر چالش، عضلات پای‌تان را درگیر حرکات پیچیده‌تر و متنوع‌تری می‌کند و همین امر باعث تقویت روزافزون آن‌ها می‌شود. عضلات پا با دوندگی‌های روتین و تکراری در یک مسیر یکنواخت با میزان کاری که انجام می‌دهد سازگار می‌شود؛ پس وجود چالش‌های متفاوت در مسیر که باعث پریدن به بالا یا پائین شود، حجم عضلات و قدرت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

مقاله مرتبط: بهترین تمرین‌های ورزشی صبحگاهی

۳. محافظت از آسیب‌دیدگی

وقتی روی یک سطح نرم که فشار ضربات ناشی از قدم‌ها را به خود جذب می‌کند می‌دوید فشار کمتری را به زانوهای‌تان تحمیل می‌کنید. البته بهتر است بدانید که اگرچه دویدن روی مسیر نرم می‌تواند فشار ضربات بر روی زانو را کاهش بدهد، اما هنوز اشتباه دویدن می‌تواند آسیب‌زا باشد. پس با بر طرف کردن ایرادات تکنیکیِ نحوه‌ی دویدن‌تان هم می‌توانید تا حد زیادی جلوی بروز آسیب‌دیدگی را بگیرید.

۴. ظرفیت ریه‌های شما تا حد قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند

وقتی در محیط شلوغ و آلوده‌ی شهری ورزش می‌کنید ریه‌تان قادر نیست اکسیژن کافی را از هوای دم جذب کند و در نتیجه مجبور به تنفس عمیق و تند هستید. بالطبع با هر دمی که از هوا می‌گیرید آلودگی و ذرات مضر بیشتری را به درون ریه‌ی خود می‌کشید. این مسئله را بگذارید در کنار این انتخاب که می‌توانید ورزش‌تان را در یک محیط پاک و تمیز انجام بدهید و اکسیژن بیشتری دریافت کنید. به طور یقین سیستم تنفسی شما از حجم زیاد هوای سبک، تازه و پراکسیژن طبیعت و محیط‌های کوهستانی با شیب متوسط لذت و بهره‌ی بیشتری خواهد برد.

۵. سرعت‌تان به مرور زیادتر می‌شود

وقتی که در مسیرهایی بدوید که هر از چند گاهی از سرازیری به سربالایی و از سطحی صاف و بدون چاله به پستی و بلندی‌های زیاد برسید و مدام مجبور به تغییر مسیر و در نتیجه سرعت‌تان شوید به مرور عضلاتی که در دویدن کارایی دارند قدرت‌مند شده و در نتیجه قادر خواهید بود که سریع‌تر از قبل بدوید. به علاوه دویدن در مسیرهایی که شیب رو به بالا دارند مثل مسیرهای کوه‌پیمایی و تپه‌ها ظرفیت سیستم قلبی عروقی شما را بالا برده و توان شما را برای تحرّک در چنین مسیرهایی بدون این‌که اثر تغییر ارتفاع را احساس کنید، زیاد می‌کند.

۶. آگاهی شما را از محیطی که در آن زندگی می‌کنید بیشتر می‌کند

اگر فرصت و امکان داشته باشید که در طبیعت پیرامون محل سکونت‌تان یا هر مسیری که بتواند محل پرچالش تمرین دوی شما را فراهم کند، بدوید اطلاعات بیشتری از ویژگی‌های زیست‌محیطی آن منطقه پیدا می‌کنید و بعد از مدتی از حوالی محل زندگی‌تان و عوارض منطقه‌ای آن‌جا اطلاعات کاملی برای خود گردآوری کرده‌اید.

مقاله مرتبط: درمان ترک‌های پای ورزشکاران

۷. با دویدن در سطوح با شیب متغیر، کالری بیشتری می‌سوزانید

وقتی که قصد کم کردن وزن در کوتاه‌ترین زمان ممکن را داشته باشید، بی‌شک دویدن در یک مسیر ناهموار بیشتر از دویدن روی یک سطح صاف و بی‌‍‌چالش به کمک شما می‌آید؛ چرا که دویدن در این مسیر نیاز به انرژی بیشتری داشته و بدن آن‌را از سوزاندن چربی‌های انباشته تأمین می‌کند.

۸. افزایش تعادل با دویدن در یک مسیر پر پیچ و خم

دویدن در یک مسیر صاف و هموار بدون این‌که تعادل فرد به هم بخورد از هر کسی برمی‌آید. اما دویدن و حفظ تعادل در یک مسیر ناهموار و پر مانع به این راحتی نیست. وقتی که مراقب تمام موانع و تغییرات مسیری که در حال پیمایش آن هستید، باشید مهارت‌های شما برای حفظ تعادل‌تان در یک مسیر غیر قابل پیش‌بینی افزایش پیدا می‌کند و با چابکی موانع را پشت سر خواهید گذاشت.

۹. دویدن در طبیعت تمرینی برای افزایش تمرکز حواس

بسیاری از ورزشکاران با بی‌حالی و بدون تمرکز تمرین‌های ورزشی خود را انجام می‌دهند. معمولاً دستگاه پخش‌کننده‌ی موسیقی یا کتاب صوتی‌شان را روشن می‌کنند و در طول تمرین هم‌چون یک ماشین به انجام حرکات ورزشی می‌پردازند. مسلم است که در این حالت نتیجه‌ی مطلوبی هم نمی‌گیرند. در حالی که وقتی فردی دویدن در طبیعت و یا کوهستان را شروع می‌کند، به خاطر توجه و دقت زیادی که موانع مسیر می‌طلبد با دقت از بینایی‌اش استفاده می‌کند، تمرکز بیشتری بر کاری که در حال انجامش است خواهد داشت و ذهنش به طور دائم در حال پردازش اطلاعات و تصمیم‌گیری مناسب است.

۱۰. یکنواختی برنامه‌ی ورزشی‌تان را به هم می‌زنید

به طور مسلم اگر از هر کاری که انجام می‌دهید لذت نبرید مدت زیادی نمی‌توانید به آن ادامه بدهید. اگر از دویدن روی تردمیل و یا در مسیر دویدن هر روزتان، متنفرید نمی‌توانید برای مدت زیادی به برنامه‌ی ورزش‌تان پای‌بند باشید. وقتی که دویدن در طبیعت را شروع می‌کنید با شگفتی‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوید و در نتیجه از کاری که می‌کنید بیشتر لذت برده و تداوم برنامه‌تان بیشتر خواهد شد. اگر بتوانید یک مسیر پرچالش را پیدا کنید مطمئن باشید که تا مدت مدیدی دویدن را رها نخواهید کرد.

۱۱. یک وقفه‌ی ذهنی برای سلامت روحی

وقتی در کوه می‌دوید و یا وقتی که پیاده‌روی می‌کنید از شر اضطراب، نگرانی و افکار منفی خلاص می‌شوید. با ارتباط برقرار کردن با طبیعت به طریقی پرمعنا و آرام‌بخش، دغدغه‌های فکری و مشغله‌ی ذهنی ناشی از زندگی پرتنش را به فراموشی خواهید سپرد.

۱۲. یک تمرین ورزشی با حداقل دغدغه‌ی ذهنی

وقتی در یک مکان عمومی و پرجمعیت مثل پارک یا کنار خیابان می‌دوید هر لحظه امکان دارد که با یک فرد یا یک دوچرخه‌سوار برخورد داشته باشید. به علاوه ممکن است گاهی مجبور به توقف بشوید و در نتیجه روال ورزش از دست‌تان خارج می‌شود. پس وقتی که امکان دویدن در طبیعت را داشته باشید از استرس این شلوغی‌ها به دور خواهید بود. تنها شما هستید و یک مسیر بکر که لذت ورزش را برای‌تان دوچندان می‌کند.

۱۳. بهبود تکنیک دویدن

وقتی در یک مسیر ناهموار طبیعی می‌دوید همواره در حال تدبیر و تصمیم‌گیری برای یک واکنش مؤثر هستید. به علاوه پستی و بلندی‌های موجود در مسیر باعث می‌شود که شما قدم‌های کوتاه‌تری بردارید و در نتیجه به جای فرود آمدن روی پاشنه‌ی پا از پنجه و میانه‌ی کف پا استفاده کرده و سریع‌تر قدم برمی‌دارید.

در آخر با توجه به پیشنهادات بی‌شماری که دویدنِ در مسیر طبیعی پیش روی شما می‌گذارد چه یک دونده‌ی تازه‌کار باشید و چه در این راه تجربه‌ی زیادی داشته باشید، بهتر است حداقل یک بار هم که شده آن ‌را انتخاب کنید و خودتان متوجه‌ی تفاوت‌های قابل تقدیر آن شوید و از تغییراتی که در نتیجه‌ی این انتخاب در کیفیت ورزش‌تان ایجاد خواهد شد لذت ببرید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید