دیگر چیزی تا بلندترین شب سال یعنی شب فراموش نشدنی یلدا باقی نمانده است. یکی از سنت‌های مهم ایرانیان باستان در این شب، جمع شدن افراد خانواده دور هم است، سنتی که تا به امروز برای ما نیز به یادگار مانده است. چه زیبا است اگر در این شب با یک دسر خوشمزه اناری از مهمانان خود پذیرایی کنید. با مرور طرز تهیه این دسر همراه ما باشید.

 دسرهای خوشمزه، بخشی جالب توجه از پذیرایی مهمانی‌ها و مراسم‌های خانوادگی هستند؛ اما برای شب یلدا ایده تهیه یک دسر با تزئین دانه‌های انار و طعم دلپذیر گلاب، ایده‌ی جالب توجهی است. 

مقاله مرتبط: خلاقیت شب یلدا: پذیرایی متفاوت با هندوانه

مواد لازم:

  • یک دوم فنجان شیر
  • ۱/۲ فنجان خامه غلیط
  • ۱ قاشق غذاخوری گلاب
  • ۴ عدد زرده تخم مرغ
  • ۱/۴ فنجان شکر قنادی
  • ۱ الی ۲ قطره رنگ خوراکی صورتی
  • مقداری دانه انار برای تزئین

طرز تهیه:

بهتر است از قبل فر را روشن کرده و دمای آن را روی ۱۶۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. اکنون در یک قابلمه کوچک شیر و خامه غلیظ را مخلوط کرده و روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم. آنها را برای پنج دقیقه به صورت مرتب هم زده و به خوبی مخلوط می‌کنیم تا زمانی که مایع حاصل گرم شود. توجه کنید که مایع به حالت جوشیدن نیفتد. در ادامه قابلمه را از روی حرارت برداشته و گلاب را به آن اضافه کرده، هم می‌زنیم و کنار می‌گذاریم.

مقاله مرتبط: طرز تهیه دسر شکلات با دانه های انار ویژه شب یلدا

اکنون نوبت به زرده های تخم مرغ می‌رسد؛ آنها را به همراه شکر داخل یک کاسه مناسب ریخته و با دور تند همزن به خوبی مخلوط کنید. اکنون مایع شیری گرم را آرام آرام به مخلوط فوق اضافه کرده و همچنان به هم زدن آن ادامه دهید تا وقتی که مایه‌ای نرم و یکنواخت به دست آید. مراقبت باشید که کل خامه را یکباره به تخم مرغ‌ها اضافه نکنید؛ چون ممکن گرمای بیش از حد باعث پخته شدن بیش از اندازه تخم شده و در نهایت به جای یک مایه لطیف، چیزی شبی به املت تحویل بگیرید. در نهایت رنگ خوارکی را هم به مخلوط فوق اضافه کرده وپس از هم زدن آن را داخل یک پارچ می‌ریزیم.

برای گذاشتن این کاستارد داخل فر لازم است از قبل ۵ الی ۶ قالب کوچک‌ یا فنجان‌های مناسب پخت در فر را کمی چرب کرده و داخل یک قالب مستطیلی یا سینی گود قرار دهید. مایه کاستارد را داخل این ظرف‌ها بریزید و در نهایت سینی یا قالب را با آب جوش پر کنید، تا زمانی که آب تا نیمه این ظرف‌ها را بگیرد.

حالا نوبت عملیات پخت است. سینی حاوی ظرف‌های مخصوص را برای ۴۵ دقیقه یا تا وقتی که با تکان دادن ظرف، مواد به آرامی بلرزد ادامه دهید. به محض اتمام زمان پخت، سینی را از فر خارح کرده و ظرف‌ها را از آب جوش بیرون بیاورید. اکنون آنها را در دمای اتاق بگذارید تا خنک شوند. در ادامه آنها را حداقل برای دو ساعت داخل یخچال قرار دهید. در هنگام سرو آنها را با دانه‌های انار، شکلات سفید یا دیگر مواد دلخواه خود تزئین کنید. همچنین می‌توانید برای تزئین آن از شکوفه‌های خشک شده یا گلبرگهای گل رز نیز استفاده کنید، این دیگر به سلیقه شما بستگی دارد.

امیدوارم این دسر لذیذ را آماده کرده و از طعم آن لذت ببرید. یلدای خوبی را برای‌تان آرزو می‌کنیم.