کم خونی از بیماری‌های رایج در کشور ما به خصوص در بانوان محسوب می‌شود. هر چند در میان عموم کم خونی جزو بیماری‌های خطرناک شناخته نشده است، اما پیامدهای آن می‌تواند باعث اختلال در فعالیت‌های روزمره شود. با ۷۲۴پرس همراه باشید تا با علائم کم خونی و شیوه درمان کم خونی آشنا شوید.

کم خونی شرایطی است که بدن شما به اندازه‌ی کافی از داشتن گلبول‌های قرمز سالم برخوردار نیست. به بیان دیگر، گلبول‌های قرمز خون شما نمی‌تواند هموگلوبین کافی حمل کنند و در نتیجه از انجام وظایف درست خود باز می‌ماند. وظیفه‌ی اصلی گلبول‌های قرمز، رساندن اکسیژن به بدن و از بین بردن دی‌اکسیدکربن است. اگر این فرایند به درستی عمل نکند، بدن ما توسط دی‌اکسیدکربن مسموم خواهد شد. علایم کم خونی و نشانه‌ی آن متنوع هستند. بنابراین روش‌های درمان کم‌خونی هم متنوع خواهد بود.

در ادامه ی این مطلب به معرفی شماری از علایم کم خونی پرداخته‌ایم.

علائم کم خونی

علائم کم خونی می‌تواند بسیار متفاوت باشد. در حالت معمول، اکثر ما احساس خستگی مداوم را نشانه‌ی کم خونی می‌دانیم. با این حال چنانچه هر از این علائم را در خود مشاهده کردید، ارزش این را دارد که به بررسی وجود کم خونی در بدن خود بپردازید.

۱. پوست رنگ پریده و پلک‌های افتاده

 علائم کم خونی

وقتی بدن ما به مقدار کافی اکسیژن دریافت نمی‌کند یا از  کمبود تعداد گلبول‌های قرمز رنج می‌برد، رنگ پوست ما تغییر کرده و به اصطلاح رنگ پریده به نظر می‌رسد. این حالت فقط محدود به پوست صورت نیست. دیگر بخش‌های بدن مانند دست‌ها، پلک‌های پایینی و زبان ما هم می‌تواند دچار تغییر رنگ شود.

۲. ضربان نامنظم قلب

ضربان نامنظم قلب

سطوح پایین هموگلوبین باعث می‌شود که قلب شما سریع‌تر از حالت نرمال برای پمپاژ خون به بدن‌مان فعالیت کند. همین اضافه کاری سخت باعث ایجاد بی‌نظمی در ضربان قلب ما خواهد شد.

۳. احساس خستگی

احساس خستگی

چنانچه بافت‌های بدن اکسیژن کافی دریافت نکند، مجبور خواهند بود تا برای تولید انرژی، سخت‌تر کار کنند و همین باعث می‌شود تا احساس خستگی کنیم.

مطلب مرتبط: ۸ دلیلی که همیشه بی انرژی و بی حوصله هستید

۴. مشکل در تمرکز

مشکل در تمرکز

تمام اعضای بدن ما با اکسیژن به خوبی کار می‌کنند و مغز هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر اکسیژن دریافتی بدن ما کم‌تر از مقدار مورد نیاز باشد، با ضعف تمرکز مواجه خواهیم شد.

۵. نازک شدن ناخن‌ها

نازک شدن ناخن‌ها

شکننده بودن ناخن‌ها یا قاشقی شکل بودن آن‌ها، می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد؛ اما معروف‌ترین آن‌ها کم‌خونی است. زیرا ناخن‌های انگشتان ما برای سالم ماندن به اکسیژن نیاز دارند.

مطلب مرتبط: تغییر رنگ ناخن ها نشانه چیست؟

۶. ترک خوردگی گوشه‌‌ی لب‌ها

ترک خوردگی گوشه‌‌ی لب‌ها

تا به حال برای خیلی از ما پیش آمده است که در آب و هوای بادی، آفتابی یا سرد دچار خشکی لب شویم. اما ترک خوردگی گوشه‌ی لب‌ها در حالت عادی، از نشانه‌های مخصوص کم خونی است.

۷. اشتها به خوردنی‌های نامعمول

اشتها به هله هوله

کم خونی می‌تواند باعث ایجاد اشتها در خوردن موادی مانند خاک، گچ یا یخ شود! هر چند دانشمندان هنوز یک دلیل علمی برای این مسئله پیدا نکرده‌اند.

درمان طبیعی کم خونی

روش‌های مختلفی برای درمان کم خون وجود دارد و بسته به دلایل ابتلا به کم خونی، روش درمان هم متفاوت خواهد بود.

۱. بهبود سطح اسید معده

بهبود سطح اسیذ معده

هنگامی که معده‌ی ما اسید کافی تولید نمی‌کند، بدن ما نمی‌تواند غذا را به درستی هضم کند. از این رو مواد معدنی و ویتامین‌هایی نظیر آهن و B12 جذب بدن نمی‌شوند. در واقع شما از مواد غذایی و مکمل‌های غذایی به اندازه‌ی کافی استفاده می‌کنید اما مواد مغذی آن جذب خون نمی‌شوند.

روش‌های برای بهبود سطح اسید معده وجود دارد:

  • یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب را در یک فنجان آب رقیق کنید و آن را ۱۵ دقیقه قبل از یک وعده‌ی غذایی میل کنید
  • زنجبیل هم می‌تواند باخث تحریک اسید معده شود
  •  مواد غذایی تخمیر شده هم به هضم غذا کمک می‌کنند

سطح پایین اسید معده می‌تواند مشکل دیگری به نام نشت روده را در شما ایجاد کند. زیرا در این حالت غذا به خوبی هضم نمی‌شود و باعث تخریب روده خواهد شد.

۲. درمان بیماری نشت روده

درمان بیماری نشت روده

نشت روده حالتی است که دیواره‌ی روده آسیب دیده است. در این شرایط، ذرات و سموم ناشی از مواد غذایی هضم نشده از روده به جریان خون وارد می‌شوند و مشکلاتی مانند کم خونی ایجاد می‌کنند. در اغلب زمان‌ها علت نشتی روده به دلیل رژیم‌های غذایی نامتعادل شکل می‌گیرد و بهترین راه حل درمان آن تغییر رژیم غذایی است.

  •  مواد غذایی آلرژی‌زا را حذف کنید
  •  از چربی‌های سالم مانند روغن ماهی استفاده کنید
  •  از خوردن مواد غذایی فرآوری شده خودداری کنید

۳. خوردن غذاهای تخمیری

غذاهای تخمیری

غذاهای تخمیری سرشار از پروبیوتیک هستند. پروبیوتیک نوعی باکتری مفید است که به سیستم گوارش ما و درمان زخم معده کمک می‌کند. کلم ترش، کفیر، پنیر، و ماست از منابع غنی پروبیوتیک هستند.

مطلب مرتبط: ۷ علتی که معده درد می تواند داشته باشد

۴. رفع حساسیت‌های غذایی

مواد غذایی آلرژی‌زا

مواد غذایی آلرژی‌زا می‌تواند سیستم گوارش را تحریک کرده و باعث بیماری نشت روده شود. از این رو اجتناب از مصرف هر ماده‌ی غذایی که به آن حساسیت دارید، به بهبود وضعیت شما کمک خواهد کرد.

۵. افزایش مصرف اسید فولیک

حبوبات

فولیک اسید شکلی از ویتامین B9‌ است که نقش مهمی در عملکرد بدن ایفا می‌کند. یکی از کاربردهای فولیک اسید ساخت گلبول‌های قرمز خون است. سبزیجات سبز، لوبیا، پاپایا، مرکبات و غلات کامل سرشار از فولیک اسید هستند.

۶. افزایش مصرف B12

ویتامین B12 عنصری ضروری برای گلبول‌های قرمز خون به شمار می‌آید. گیاهخواران، وگان‌ها و زنان باردار بیش از سایرین در معرض کمبود ویتامین B12 قرار دارند. گوشت قرمز، تخم مرغ، لبنیات، ماهی و غذاهای دریایی جزو منابع غنی از ویتامین B12 هستند.

مطلب مرتبط: ۱۰ ویتامین برتر که به خانم‌ ها توصیه می‌شود

۷. افزایش مصرف آهن

آهن جزو عناصر ضروری است که باعث عملکرد درست بدن ما می‌شود. در واقع، آهن ماده‌ی کلیدی ساخت گلبول قرمز در خون است که کمبود آن احتمال بروز کم خونی را بسیار افزایش می‌دهد. آهن رو می‌توان از طریق مواد غذایی یا مکمل‌های غذایی دریافت کرد. گوشت قرمز، چغندر قند، جگر، اسفناج، کلم بروکلی، عدس و لوبیا، آجیل و غلات از آهن بالایی برخوردار هستند.

به خاطر بسپارید که هیچ مطلب و مقاله‌ای صلاحیت تایید کم خونی شما را ندارد و برای اطمینان از این حالت فقط باید به پزشک مراجعه کنید.