همه‌ی ما آرزو داریم که بعد از بیدار شدن از خواب مانند بازیگران هالیوود در صحنه‌های سینمایی صورتی جذاب و تمیز داشته باشیم؛ در حالی که اولین صحنه‌ای که با آن مواجه می‌شویم، بیرون آمدن آب دهان‌مان است! ولی آیا میدانید علت آبریزش دهان چیست؟ و چگونه میتوان آبریزش دهان در خواب را متوقف کرد؟ 

آبریزش دهان حالتی است که در اثر تجمع بزاق اتفاق می‌افتد و همه‌ی ما هر از گاهی آن را تجربه می‌کنیم. اما چنانچه این اتفاق بیش از حد معمول مشاهده شود، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری در حال پیشرفت یا برخی اختلالات بدنی دیگر باشد.

در ادامه به دلایل آبریزش دهان و روش‌های رفع خروج آب از دهان در خواب خواهیم پرداخت.

چرا دچار آبریزش دهان می‌شویم؟

علت آبریزش دهان در خواب

هنگامی که در خواب به سر می‌بریم، ماهیچه‌های صورت ما آزاد می‌شوند. به دنبال آن دهان ما بازتر شده و بزاق انباشته شده در مدت زمان خواب به خارج از دهان ترشح می‌شود. در نهایت یک بالش مرطوب خواهیم داشت که برای خواب خوشایند نیست.

سرازیر شدن بزاق بیش از حد می‌تواند علامت احتقان بینی یا یک بیماری عصبی باشد؛ همچنین در افرادی که سابقه‌ی سکته داشته‌اند، این ترشح بزاق بیشتر دیده می‌شود.

چگونه آبریزش دهان را متوقف کنیم؟

روش‌های متنوعی برای توقف آبریزش دهان در زمان خواب وجود دارد که به بیان آن‌ها پرداخته‌ایم:

سینوس های خود را شستشو دهید

شستشوی سینوس ها

یکی از دلایل اصلی ترشح بزاق دهان در خواب، مسدود بودن بینی است. در این حالت فرد از طریق دهان نفس می‌کشد که همین امر می‌تواند منجر به آبریزش از دهان شود. شستشوی سینوس‌ها و تمیز کردن بینی می‌تواند یک راه حل خوب برای جلوگیری از داشتن بالش مرطوب باشد! با این روش‌های می‌توانید سینوس‌های خود را تمیز کنید:

  • گرفتن دوش آب گرم می‌تواند بینی شما را تمیز کند و اجازه می‌دهد تا تنفس طبیعی داشته باشید.
  • روغن‌های ضروری به خصوص اکالیپتوس اجازه می‌دهد که راحت‌تر نفس بکشید و در بهبود خواب شما کمک می‌کند.

 از طرفی مطمئن شوید که چنانچه قبلا دچار عفونت در ناحیه‌ی بینی شده‌اید، عفونت شما درمان شده باشد. در غیر این صورت ممکن است با مشکلات پیچیده‌ای مانند داشتن یک بینی مسدود تا ابد دست و پنجه نرم کنید!

وضعیت خواب خود را تغییر دهید

وضعیت سر در خواب

واضح است که خوابیدن به پشت باعث می‌شود تا بزاق انباشه شده در دهان شما به بیرون تراوش پیدا نکند. در مقابل، اگر به پهلو یا بر روی شکم بخوابید احتمال خارج شدن بزاق دهان بیشتر خواهد بود.

مطلب مرتبط: علم چگونه مشکلات خواب شما را حل می‌‌کند؟

شاید مبتلا به آپنه‌ی خواب باشید

آپنه خواب

آپنه‌ی خواب یک اختلال عمده است که در آن فرد نمی‌تواند به صورت مداوم و یکسره در حالت خواب نفس بکشد. این مشکل باعث می‌شود که خواب راحتی نداشته باشیم و در طول شب از خواب بیدار شویم و به دنبال آن در مدت زمان روز احساس خستگی داشته باشیم.

آبریزش دهان و خر و پف از شاخص‌های اصلی آپنه‌ی خواب هستند. چنانچه نسبت به وجود این اختلال مشکوک هستید به پزشک مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید که عواملی مانند سیگار کشیدن می‌توانند اختلال آپنه‌ی خواب را در شما افزایش دهند.

وزن اضافه‌ی خود را کاهش دهید

اضافه وزن

اضافه وزن نقش مهمی در روند خواب شما ایفا می‌کند. بیش از نیمی از جمعیت ایالات متحده که از آپنه خواب رنج می‌برند، مبتلا به اضافه وزن هستند.

مطلب مرتبط: ۱۵ توصیه متخصصان تغذیه برای کاهش وزن

از دستگاه‌های خاص استفاده کنید

وسایل جلوگیری از آبریزش دهان

با پزشک خود مشورت کنید تا دستگاه مناسبی را برای کاهش آبریزش دهان به شما پیشنهاد دهد. لوازم مختلف دنداپزشکی در بازار موجود هستند که می‌تواند به بسته شدن بهتر دهان یا قورت دادن بهتر آب دهان به شما کمک کنند تا خواب بهتری را تجربه کنید.

مطمئن شوید که داروهای مناسب مصرف می‌کنید

استفاده از داروهای مناسب

مطمئن شوید داروهایی که مصرف می‌کنید بزاق بیش از حد ایجاد نمی‌کنند. برای مثال بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها باعث تولید بزاق بیش از حد می‌شوند.

سر خود را رو به بالا نگه دارید

وضعیت سر در خواب

قرار دادن سر رو به بالا در حالت خواب می‌تواند آبریزش دهان را کاهش دهد. بنابراین به خاطر داشته باشید که قبل از خواب بالش خود را رو به بالا قرار داده‌اید و احساس راحتی در این وضعیت دارید.

گزینه‌ی جراحی را هم در نظر بگیرید

حذف غدد بزاقی

گاهی اوقات پزشکان حذف غدد بزاقی را پیشنهاد می‌دهند. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که مشکلات عصبی در پشت پرده‌ی آبریزش دهان وجود داشته باشد. البته تلاش پزشکان این است که حتیالامکان از روش‌های غیرجراحی برای حل این مشکل بهره بگیرند و جراحی غدد بزاقی گزینه‌ی آخر باشد.