پوره‌ی سیب‌زمینی یک دورچین خوش‌مزه و اشتها‌برانگیز است که در کنار بسیاری از خوراکی‌های سنتی و خوراکی‌های فوری و فست‌فودی قابل استفاده است. اگر می‌خواهید بدانید چطور از سیب‌زمینی یک پوره‌ی خوب تهیه کنید ۷۲۴پرس را همراهی کنید تا بدانید چه کارهایی را در هنگام تهیه‌ی آن نباید انجام دهید.

طرز تهیه پوره سیب زمینی بی نقص و خوشمزه

سیب‌زمینی یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی است. از شکل پخته و تنوری آن گرفته تا سرخ کرده یا چیپس شده چیزی نیست که قابل چشم‌پوشی باشد. به علاوه پیر و جوان و کودک طرفدار آن هستند. یکی از کاربردهای لذت‌بخش و همه‌پسند سیب‌زمینی، پوره‌ی آن است. شاید در نگاه اول تهیه‌ی یک پوره کار چندان سختی به نظر نیاید، اما بعضی کارها در آماده‌سازی پوره از کیفیت نتیجه‌ی نهایی کم کرده و پوره را آن‌طور که باید به دست نخواهد داد.

مقاله مرتبط: طرز تهیه سوپ سیب‌زمینی با پنیر خامه‌ای

در ادامه با هفت مورد از این قبیل اشتباهات آشنا خواهیم شد که با اجتناب از آن‌ها می‌توانید یک پوره‌ی مرغوب و لطیف برای دورچین خوراکی‌های‌تان داشته باشید.

۱. فقط از سیب‌زمینی‌هایی با بافت سفت و پوست ضخیم استفاده می‌کنید

اگر دقت کرده باشید و البته با امتحان کردن سیب‌زمینی‌های مختلف به این نتیجه رسیده باشید، برخی سیب‌زمینی‌ها دارای پوست ضخیم، بافت نشاسته‌ای و حتی لاستیکی هستند. برخی دیگر دارای پوست نازک بوده و به میزان کمتری نشاسته دارند. سیب‌زمینی‌هایی که پوست ضخیم و تیره رنگ‌تری دارند خیلی راحت می‌پزند و حالت پوک دارند، در حالی‌ که نوع پوست نازک بافت خود را تا پایان مراحل پخت حفظ کرده و در نتیجه انتخاب مقبولی برای سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا سالاد سیب‌زمینی هستند. پس اگر برای تهیه‌ی پوره فقط از نوع بافت‌دار استفاده می‌کنید یک چیز مهم را از دست می‌دهید و آن نرمی و لطافت پوره است که تنها با استفاده‌ی هم‌زمان سیب‌زمینی پوست نازک و پوست تیره حاصل خواهد شد.

۲. طعم‌دار کردن سیب‌زمینی به هر قیمتی

سیب‌زمینی به طور طبیعی نشاسته دارد و همین نکته مقدار معقول و مناسبی از نمک را برای طعم‌دار کردنش می‌طلبد. این‌که حین پخت نمک را در مقدار فراوانی آبِ در حال جوش بریزید به این امید که سیب‌زمینی را طعم بدهید یک تفکر نادرست است؛ چرا که نه تنها نمک برای آن مقدار آب کافی نیست، بلکه در بهترین حالت فقط لایه‌ی بیرونی سیب‌زمینی نمکی شده و قسمت‌های میانی بی‌نصیب می‌ماند؛ پس باید از نمک، درست استفاده کنید. از طرفی جوشاندن سیب‌زمینی‌ها در آب زیاد باعث بی‌مزه شدن آن‌ها می‌شود. درست این است که به ازای هر ۴۵۰ گرم سیب‌زمینی یک قاشق غذاخوری آب برای پخت درنظر بگیرید و بعد همین آب را نمکی کنید.

مقاله مرتبط: طرز تهیه تخم‌مرغ صبحانه به سبک ترکی

۳. از مصرف کره به اندازه کافی، دریغ می‌ورزید

از آن‌جا که پوره را به عنوان یک مزه در ظرف غذای خود می‌گذارید، پس باید آن‌را به اندازه‌ی کافی لذت بخش هم بکنید. کره به پوره عطر و طعم می‌دهد پس اگر به ازای هر ۴۵۰ گرم سیب‌زمینی یک قالب کره استفاده کنید به دست پخت خودتان کیفیت مطلوب‌تری بخشیده اید.

۴. فقط از کره استفاده می‌کنید

اگرچه کره برای خوش‌مزه‌تر شدن پوره واجب است، اما کافی نیست. اگر در انتهای کارتان کمی شیر یا خامه‌ی غلیظ به پوره اضافه کنید، مشاهده می‌کنید که پوره چه بافت لطیف‌ و چه طعم مطلوبی پیدا می‌کند.

۵. از سیب‌زمینی تازه استفاده نمی‌کنید و به پوره طعم تازگی نمی‌بخشید

سیب زمینی با مایعات داغ بهتر پوره و له می‌شود. برای ادویه‌دار کردن پوره بهتر است ابتدا کمی رزماری، آویشن یا مریم‌گلی و حتی تنها یک برگ بو به شیر، کره یا خامه افزوده، کمی گرم کرده و بعد به سیب‌زمینی‌ها اضافه کنید. در حین مخلوط کردن و له کردن سیب‌زمینی با شیر می‌توانید کمی فلفل سیاه، رنده‌ی پوست لیمو یا جوزهندی هم اضافه کنید.

مقاله مرتبط: طرز تهیه سمبوسه به سبک هندی

۶. آب مانده از پخت سیب‌زمینی را نگه‌ نمی‌دارید

وقتی سیب‌زمینیِ پوست کنده را برای تهیه‌ی پوره در آب می‌جوشانید نشاسته‌ی آن وارد آب می‌شود و آبی چسبناک درست می‌شود. اکثر افراد این آب را دور می‌ریزند. اما جالب است بدانید که گاهی اضافه کردن اندکی از آب مانده از جوشیدن سیب‌زمینی‌ها به پوره کمی از بافت چسبناک و متخلخل آن کم می‌کند. پس اگر ضرورت داشت حین کوبیدن سیب‌زمینی کم کم مقدار اندکی از این آب ارزشمند را به پوره اضافه کنید.

۷. باقیمانده‌ی پوره را دور می‌ریزید

پوره‌ی سیب زمینی ماده‌ی اولیه‌ی مناسبی برای تهیه‌ی خوراکی‌های کوچک و خوش‌مزه است. به جای این‌ که پوره‌ی اضافی را دور بریزید از آن برای تهیه‌ی پیراشکی‌ها و رول‌های مختلف استفاده کنید.

امیدواریم این نکات برای شما عزیزان نیز آموزنده بوده باشد.