اگر هراز چندگاهی دست به کار می‌شوید و کوکی‌های کوچک و شیرین برای خود و خانواده‌تان تهیه می‌کنید از خواندن این مطلب غافل نشوید تا با طرز تهیه کوکی شکری و نکته‌های پخت کوکی خوشمزه آشنا شوید. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

طرز تهیه کوکی شکری خوشمزه و بی‌نقص

تهیه کردن شیرینی و کیک و کلوچه برای شیرین‌کام کردن و دور هم جمع کردن اعضای خانواده لذتی دارد وصف نشدنی. در این مقاله تلاش شده نکته‌های جالبی برای شیرینی‌پزی حرفه‌ای‌تر در مورد یکی از انواع و اقسام شیرینی که همانا کوکی‌های کوچک است، بیان شود. با بذل توجه به این چند نکته‌ی کوتاه اما مفید، تجربه‌ی شما از پخت کوکی بهتر از قبل خواهد شد. این‌ نکته‌ها در مورد تمام کوکی‌های شکری، کوکی‌های بندانگشتی و کوکی‌های گرد و توپی قابل استفاده است.

مقاله مرتبط: طرز تهیه یک تارت خوشمزه با خرما

۱. برای خنک شدنِ خمیر زمان کافی را درنظر بگیرید

خمیر کوکی‌های شکری بسیار ترد و شکننده است و رول و وردنه کردن خمیر تازه به دلیل نرمی و چسبناکی زیاد و عدم شکل پذیری آسان کاری سخت خواهد بود. اگر بخواهید برای تسریع در کارتان خمیر را در فریزر بگذارید بدانید که این کار جواب‌گو نیست؛ زیرا لایه‌های بیرونی خمیر یخ می‌زند، در حالی که مغز آن هنوز نرم است. برای این منظور بهتر است خمیر را به خوبی بسته‌بندی کنید و برای دو ساعت در یخچال بگذارید. با خمیری که در یخچال خنک بشود بهتر از خمیری که در دمای اتاق گذاشته شده باشد، می‌شود کار کرد. حتی قالب زدن این خمیر راحت‌تر است و بهتر هم شکل خود را حفظ می‌کند. از دیگر مزایای خنک کردن خمیر به این ترتیب، این است که چسبناکی خمیر را از بین برده و در نتیجه کوکی‌های تُردتری خواهید داشت.

۲. درست وردنه کردن خمیر زمان می‌برد

پهن کردن خمیرِ کوکیِ شکری در همان لحظه‌ای که از یخچال بیرون آورده شده، حتی اگر با تمام توجه و دقت انجام بشود باز هم ایرادی را در ظاهر خمیر ایجاد می‌کند؛ سطح خمیر از بیرون به سمت قسمت‌های میانی پر از ترک‌های کوچک و بزرگ شده و کار را سخت می‌کند. به جای این‌که با این ترک‌ها و شکاف‌های ناخواسته کلنجار بروید، پانزده دقیقه زودتر خمیر را از یخچال خارج کنید، پوشش دور آن‌ را جدا کرده و روی یک سطح مناسب که بسیار کم آردپاشی شده قرار بدهید. چند بار به آرامی با وردنه روی خمیر بکشید و اجازه بدهید خمیر نرم شود و بعد به راحتی با وردنه پهن کنید.

 اگر مشاهد کردید بعضی قسمت‌های خمیر بیش از اندازه نرم شده خمیر را روی سینی کوچک فر پوشیده شده با کاغذ روغنی گذاشته و برای چند دقیقه در یخچال قرار بدهید تا دوباره خنک شود. این کار را تا جایی ادامه بدهید که وقتی با قالب، خمیر را برش زدید لبه‌های خمیر تمیز و صاف باشد.

مقاله مرتبط: طرز تهیه کیک براونی همراه با لبو و شکلات

۳. از اسکِرَپر خمیر استفاده کنید

اسکرپر یا «scraper» وسیله‌ای است مشابه کاردک پهن بنّایی و در دو جنس فلزی و پلاستیکی برای برش نان و خمیر استفاده می‌شود و از فروشگاه‌های لوازم قنادی قابل تهیه است. این ابزار وسیله‌ی بسیار مناسبی برای کار با خمیر است. وقتی که خمیر به سطح کار چسبیده باشد به راحتی اسکرپر را زیر آن انداخته و خمیر را جدا کنید. با این‌کار از آرد کمتری برای پوشش سطح کار استفاده می‌کنید؛ یعنی جلوی آرد اضافه‌ای که جذب خمیر شده و خمیر را سفت‌تر می‌کند خواهید شد. دقت داشته باشید که خواه‌ ناخواه وقتی خمیر چسبیده را با اسکرپر برمی‌دارید ممکن است کمی شکل ظاهری کوکیِ قالب زده شده تغییر کند؛ پس بهتر است با حرکت دایره‌وارِ آن به دور گردیِ کوکی تا جای ممکن شکل کوکی را حفظ کنید.

۴. بعد از قالب زدن، دوباره خمیر کوکی را خنک کنید

‌با هر کاتری که خمیر کوکی شکری را قالب زده باشید دوست دارید تا پایان پخت، کوکی به همان شکل باقی بماند و تغییر ظاهر ندهد. سرد کردن سریع خمیر در فریزر  بعد از قالب زدن در نائل شدن به این هدف کمک‌تان می‌کند. وقتی که خمیر را خنک می‌کنید در واقع کره‌ی به کار رفته در خمیر را سرد می‌کنید و چون کره‌ی سفت‌تر دیرتر ذوب می‌شود پس کوکی‌ها ظاهر خود را تا پایان پخت حفظ می‌کنند و لبه‌های کار تمیز و صاف از آب درمی‌آید.

مقاله مرتبط: طرز تهیه خمیر پای

۵. در طول پخت از یک زمان‌سنج استفاده کرده و حواس‌تان به آن باشد

کیفیت فرهای مختلف از نظر تأمین درجه‌ی حرارت مطلوب و خواسته شده برای انواع شیرینی فرق می‌کند. این را بگذارید در کنار کیفیت مختلف سینی‌های فر، تخم‌مرغ‌ها و پیمانه‌های آرد. همه‌ی این عوامل کوچک اما مهم در محصول نهایی شما تفاوت ایجاد می‌کنند. جالب است بدانید که موارد ذکر شده تنها چند مورد از عوامل ایجاد کننده‌ی تفاوتِ کیفیت شیرینی و کوکی و البته زمان مورد نیاز پخت هستند. بهتر است که یک زمان‌سنج داشته باشید و آن را روی حداقل زمانِ محدوده‌ی زمانی ذکر شده در دستور تهیه‌ی کوکی تنظیم کنید، مثلاً اگر زمان پخت، چیزی بین ۱۲ تا ۱۵ درجه است زمان‌سنج را روی ۱۲ دقیقه تنظیم کنید. در این زمان به کوکی نگاهی بیندازید و ببینید ظاهر و رنگ مطلوب شما را پیدا کرده است یا نه. به یاد داشته باشید که اگر مجبورید زمان پخت را کم یا زیاد کنید حتماً این کار را بکنید.

اگر اهل تهیه و تدارک شیرینی هستید، شاید این نکات برای‌تان آموزنده بوده باشد.