کم کردن وزن نیازمند تلاش و اراده است، اما آن‌قدر هم که تصور می‌کنید، ناامید کننده نیست! شما می‌توانید در انتخاب وعده‌های غذایی خود هوشمندانه عمل کنید تا با یک تیر چند نشان بزنید؛ به طوری که هم از تغذیه‌ی غنی و مغذی برخوردار شوید، هم سوخت و ساز بدن خود را افزایش دهید و هم به راحتی قند خون‌تان را به حالت تعادل برسانید.

گاهی اوقات در فرآیند سخت و حتی جان‌فرسای(!) رژیم غذایی، کاهش وزن دلخواه خود را احساس نمی‌کنیم و حتی ممکن است فکر کنیم که نیاز به یک رژیم شوک برای شکستن این طلسم ثابت ماندن وزن داریم. در حالی که با ایجاد تغییرات نه چندان انقلابی در عادت‌های غذایی می‌توان روند کاهش وزن را سرعت بخشید. در ادامه به معرفی ۹ ماده‌ی غذایی خواهیم پرداخت که به سریع‌تر شدن روند لاغری شما کمک خواهند کرد:

۱. سرکه‌ی سیب و تعادل قند خون

نوشیدن سرکه‌ی سیب احساس سیر بودن را در شما افزایش می‌دهد و باعث می‌شود اشتهای کم‌تری به خوردن میان وعده پیدا کنید. ضمن آن که اسانس این ماده‌ی غذایی منبع پروبیوتیک است. از طرفی، سرکه‌ی سیب حاوی ۵ تا ۶ درصد اسید استیک است که قند خون شما را در حالت تعادل قرار می‌دهد. نحوه مصرف سرکه‌ی سیب در عادات غذایی کار بسیار ساده‌ای است. کافی است قبل از خواب یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب را به یک لیوان آب اضافه کرده و آن را میل کنید.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی مخصوص آقایان برای لاغر شدن

۲. زنجبیل و چربی‌سوزی

زنجبیل

در رژیم‌های لاغری هدف ما این است که از شر چربی‌های اضافی بدن خلاص شویم؛ در واقع ما نمی‌خواهیم حجم آب یا عضله‌ی خود را از دست بدهیم. ماده‌ی غذایی زنجبیل دارای اثری به نام تاثیر ترموژنتیک است که دمای بدن را اندکی افزایش می‌دهد. به همین دلیل زنجبیل کمک خواهد کرد تا هضم غذای شما سریع‌تر شده و کالری‌های اضافی شما سوزانده شود. برای اضافه کردن زنجبیل به رژیم غذایی خود، می‌توانید آن را به چای خود اضافه کرده یا به اندازه‌ی یک قاشق زنجبیل پودر شده به هر وعده‌ی غذایی خود اضافه کنید.

۳. روغن نارگیل و مبارزه با چربی‌‌های انباشته

روغن نارگیل

روغن نارگیل نه تنها از اسیدهای چرب (که بر خلاف چربی‌های تجمعی در بدن ذخیره نمی‌شوند) تشکیل شده، بلکه باعث افزایش سوخت و ساز بدن هم می‌شود. از آنجا که متابولیسم سریع باعث افزایش توانایی شما در سوختن چربی خواهد شد، روغن نارگیل می‌تواند به تسریع کاهش وزن شما کمک کند. شما می‌توانید روغن‌های گیاهی معمولی خود را با روغن نارگیل جایگزین کنید تا از یک وعده‌ی غذایی سالم برخوردار شوید. ضمن این که می‌توانید آن را به مواد غذایی دیگر مانند جوی دوسر اضافه کرده یا با اسموتی و قهوه‌ی خود مخلوط کنید. مصرف روغن نارگیل عادتی ساده و خوشمزه است و باعث می‌شود هیچ گاه به عادت قبلی خود برنگردید.

۴. زردچوبه و جلوگیری از تجمع چربی

زردچوبه

وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، یکی از محبوب‌ترین ادویه‌جات سرآشپزها در سراسر جهان، زردچوبه است. زردچوبه هم مانند زنجبیل دارای اثر ترموژنیک است و با افزایش متابولیسم بدن به شما کمک می‌کند تا چربی‌های اضافی را بسوزانید و وزن خود را کاهش دهید؛ در واقع، این ماده‌ی غذایی معجزه‌ای برای جلوگیری از تجمع چربی‌ها در بدن است. زردچوبه را می‌توان به غذاهایی مانند مرغ، گوشت گوسفند و سوپ اضافه کرد. ضمن این که می‌توانید مستقیما در آب حل کرده و میل کنید.

۵. جایگزینی عسل با شکر

عسل

عسل می‌تواند با کنترل اشتهای شما در کاهش وزن‌تان تاثیرگذار باشد. چنانچه میل به شیرینی‌جات دارید، جایگزینی عسل خام به شما کمک خواهد کرد تا اشتهای خود را کنترل کنید. استفاده از قند و شکر باعث تشدید میل گرسنگی در شما می‌شود حتی در شرایطی که بدن شما واقعا احتیاجی به غذا ندارد. در مقابل، عسل اشتها را تنظیم می‌کند و باعث می‌شود فقط در شرایط نیاز بدن، احساس گرسنگی کنید. برای استفاده از عسل می‌توانید آن را به چای یا قهوه‌ی خود اضافه کنید.

مطلب مرتبط: ۱۵ توصیه متخصصان تغذیه برای کاهش وزن

۶. تخم کتان و احساس سیری طولانی‌مدت

تخم کتان

خوردن یک قاشق غذاخوری تخم کتان در روز می‌تواند به شکلی باورنکردنی به کاهش وزن شما کمک کند. این ماده‌ی غذایی فوق مقوی غنی از فیبر بوده و باعث می‌شود که در بین وعده‌ها احساس سیری داشته باشید. از طرفی تخم کتان متابولیسم بدن را افزایش داده و حرکات روده را هم تنظیم می‌کند. این دقیقا همان چیزی است که در کاهش وزن به دنبال آن هستید. افزودن تخم کتان به رژیم غذایی کار ساده‌ای است؛ چون هیچ تغییری در طعم غذا احساس نخواهید کرد. از طرفی می‌توانید تخم کتان را به اسموتی، شیک و آبمیوه هم اضافه کنید.

۷. تعادل متابولیسم با تخم شربتی

تخم شربتی

تخم‌های شربتی یا دانه‌های چیا سرشار از فیبر هستند. مصرف ۲ قاشق غذاخوری تخم شربتی در روز به آن معنا است که ۴۰ درصد فیبر مورد نیاز روزانه‌ی خود را تامین کرده‌اید. علاوه بر این، تخم شربتی شما را سیر نگه داشته، متابولیسم‌تان را فعال کرده و حرکات روده را تنظیم می‌کند. فراموش نکنید که تخم شربتی پروتئین فراوانی دارد که همین امر به کاهش اشتهای شما کمک خواهد مرد و باعث می‌شود در مقابل مصرف شکلات اراده‌ی قوی‌تری داشته باشید! تخم شربتی را هم راحت می‌توان به رژیم غذایی اضافه کرد. کافی است مانند تخم کتان آن را به وعده‌های معمول غذایی خود اضافه کنید تا از خواص ارزشمند آن بهره‌مند شوید.

۸. چای سبز و چربی‌سوزی

چای سبز

قرن‌های طولانی است که چای سبز در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، اما امروز بیشتر به عنوان داروی کاهش وزن کاربرد دارد. چای سبز حاوی مقادیر کافئین است، اما کافئین آن در حد قهوه نیست. با این حال چای سبز همچنان به عنوان یک چربی‌سوز شناخته شده است. از طرفی چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های به خصوص بوده که متابولیسم بدن‌تان را در جهت از بین بردن چربی‌ها افزایش می‌دهد. نویدن ۲ تا ۳ فنجان چای سبز به طور منظم کمک خواهد کرد تا بدن سالم و زیبایی داشته باشید.

مطلب مرتبط: ۵ تمرین ورزشی بی فایده برای لاغر شدن را بشناسید!

۹. گیلاس و خواب سالم

گیلاس

گیلاس حاوی سطوح بالای ملاتونین است که هورمون کلیدی برای داشتن خواب سالم محسوب می‌شود. شاید نقش خواب در کاهش وزن چندن واضح نباشد، اما چنانچه بدن شما از خواب مناسب برخوردار نباشد ولع بیشتری برای مصرف مواد غذایی پر کالری خواهد داشت. از طرفی، خستگی ناشی از خواب نامناسب باعث می‌شود که آن قدر قوی نباشید که به پیشنهاد یک تکه چیز کیک، قاطعانه نه بگویید! مصرف گیلاس چند ساعت قبل از رفتن به تختخواب می‌تواند خواب زیبایی را برای شما رقم بزند.