اگرچه ورزش کردن و داشتن تغذیه‌ی سالم برای حفظ نیروی سلامت و بهره‌مندی از بیشترین حد توانایی و کارکرد بدن امری ضروری است، اما برای مقابله با نشانه‌های گذر عمر به خصوص در پوست کاری بیش از این باید انجام داد. نکته‌های کوچکی در این میان وجود دارد که با درنظر گرفتن و به کار بستن آن‎ها می‌توان شادابی و جوانی خود را تا میزان زیادی حفظ کرد. با ۷۲۴ پرس همراه باشید تا با موادی آشنا شوید که برای این منظور واجب و مفید هستند.

چطور پوست خود را جوان نگه داریم و از پیری جلوگیری کنیم؟

مدت مدیدی است که شرکت‌های تولیدکننده‌ی محصولات مراقبت از پوست با تکیه بر اطلاعات و پژوهش‌های مختلف در رابطه با ساختمان پوست و مواد مغذی مورد نیاز آن و با استفاده از مواد شیمیایی ساخته شده و یا مواد طبیعی استخراج شده از گیاهان یا میوه‌های خاص، دست به تولید محصولات آرایشی و بهداشتی متنوعی زده‌اند؛ محصولاتی که هم از نظر مواد سازنده و هم از نظر کارکرد متفاوت هستند.

مقاله مرتبط: طرز تهیه یک دئودورانت سالم و خانگی

اگر در گذشته از وازلین و روغن بادام برای پوست استفاده می‌شد امروزه دسته‌بندی بزرگتری را می‌شود در نظر داشت که بتواند سلامت پوست را حفظ کند؛ مواد و لوازم بهداشتی مختلفی که بنابر توصیه‌ی محققان و پزشکان متخصص بهتر است از آن‌ها استفاده کنید. پاک‌کننده‌ها، لایه‌بردارها، سِرم‌ها، مرطوب کننده‌ها، کرم‌های ضد آفتاب از جمله‌ی این مواد هستند که در کنار مراقبت و حفاظت شخصی شما از پوست‌تان می‌توانند تا حد زیادی رضایت شما را تأمین کنند. نکته‌ی مهم این است که بدانیم به هیچ وجه نمی‌توانیم جلوی گذشت ساعت‌‎‌های با ارزش عمر را بگیریم؛ بنابراین اگر می‌خواهیم ظاهر جوان‌تر و شاداب‌تری داشته باشیم باید از هم‌اکنون دست به کار شویم.

یک شستشوی ملایم با پاک کننده‌ها:

پاک کردن هر نوع محصول مراقبت از پوست و یا مواد آرایشی که در طول روز استفاده کرده‌اید امری ضروری است؛ همان‌طوری که زدودن چربی پوست، آلودگی‌های محیطی و یا باکتری‌های انباشته شده بر روی پوست از جمله کارهای لازم برای حفظ سلامت پوست به حساب می‌آید. به علاوه باید در نظر داشته باشید که محصولات مراقبت از پوست جذب پوست شده و در نتیجه اثرات بیشتری خواهند داشت.

مطلب مرتبط: چرا باید آرایش صورت را پیش از خواب پاک کنید؟

 باید پوست‌تان را با یک محصول پاک‌کننده یا شوینده‌ی مناسب شستشو دهید تا از بروز خشکی و آسیب‌دیدگی در آن جلوگیری کنید. در این میان شوینده‌هایی که PH بالایی دارند؛ مثل صابون‌های معمولی در عوض کمک‌رسانی، بیشتر آسیب‌زننده هستند و پوست را مستعد خشکی، التهاب و سوزش می‌کنند. پس بهتر است از شوینده‌ای استفاده کنید که PH پائینی داشته و برای پاک‌سازی پوست صورت ساخته شده‌ باشد، مثل پَن‌ها. گاهی اوقات در صورت استفاده از شوینده‌هایی با PH بالا باید حتماً از تونِر استفاده کرد. پس بهتر است به جای این‌که بخواهیم با مصرف تونر اثرات نامطلوب یک شوینده‌ی نامناسب را بگیریم، از همان ابتدا از محصول درست استفاده کنیم.

ماده‌ی دیگری که به شدت باید از آن پرهیز کنید سدیم لوریل فسفات است. به ترکیبات سازنده‌ی شوینده‌ای که قصد خریدش را دارید دقت کنید؛ چرا که در صورت وجود این ماده در بین مواد سازنده‌ی شوینده و مصرف آن باید منتظر خشکی و زبری سطح پوست‌تان باشید. به علاوه نیازی به خرید شوینده‌های خیلی خاص با مواد مؤثر ویژه هم ندارید؛ زیرا این مواد فعال برای مدت طولانی روی پوست‌تان باقی نمی‌ماند و فقط در برخی موارد مثلاً هنگامی که از سِرم‌ها استفاده می‌کنید مفید هستند.

مطلب مرتبط: ۱۰ رازی که صنعت زیبایی نمی‌خواهد فاش شوند

از لایه‌بردارهای فیزیکی یا شیمیایی استفاده کنید:

همان‌طور که سن انسان بالا می‌رود توانایی سلول‌های پوست برای ساخت سلول‌های جدید و ترمیم شدن کاهش پیدا می‌کند. در این صورت سلول‌های مرده‌ی پوست به سرعت با سلول‌های جدید جایگزین نمی‌شوند و درنتیجه به تدریج پوست مات و ناهموار شده و حتی ممکن است تَرَک بخورد. در این‌جا است که لایه‌بردارها به کمک می‌آیند و سلول‌های مرده را از سطح پوست جدا می‌کنند. لایه‌بردارها به دو دسته‌ی کلّی لایه‌بردارهای فیزیکی و شیمیایی تقسیم می‌شوند. بهترین راه برای جلوگیری از زبر و خشن شدن پوست این است که از لایه‌بردارهای فیزیکی نظیر اسکراب‌های شکری یا شوینده‌هایی که دارای ذرات ساینده‌ی سطح پوست هستند استفاده نکنید؛ چرا که این لایه‌بردارها باعث افزایش حساسیت و ایجاد فرورفتگی در سطح پوست می‌شوند. به جای این نوع لایه‌بردارها می‌توانید از دستمال‌های مخصوص شستشو یا اسفنج‌های نرم و مناسب پوست استفاده کنید.

 لایه‌بردارهای شیمیایی پیوند شیمیایی میان سلول‌های سطحی و سلول‌های زیرین پوست را حل کرده و درنتیجه به جدا شدن سلول‌های مرده از سطح پوست کمک می‌کنند. به علاوه ویژگی مفید دیگر این لایه‌بردارها این است که در هر سنی می‌شود از آن‌ها استفاده کرد. بهترین لایه‌بردار برای جوان‌سازی پوست آن است که دارای اسیدهای آلفاهیدروکسی AHAs مانند اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک باشد. این اسیدها را در تونرها، سِرم‌ها و لایه‌بردارهای خانگی نیز می‌شود پیدا کرد.

مقاله مرتبط: این مواد غذایی از چروک پوست جلوگیری می‌کنند

جالب است بدانید که ترکیبات AHAs برای محو کردن لک‌های پوستی و آب‌رسانی پوست هم مفید است. یکی از محصولات مفید برای این منظور سرم اسید جایلو-لورونیک < Gylo-Luronic > است که دارای مقادیر زیادی اسید گلیکولیک و اسید هایلورونیک است و در نتیجه در زمره‌ی لایه‌بردارها و رطوبت‌رسان‌های خوب قرار می‌گیرد.

امیدوارم این مرور کوتاه برای شما عزیزان نیز مثمرثمر بوده و به حفظ زیبایی و جوانی شما عزیزان کمک کند.