وقتی از نقش شگفت‌انگیز برخی میوه‌ها و سبزیجات در حفظ سلامتی و یا پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف آگاهی داشته باشیم به دنبال هر راهی هستیم تا  به نوعی آن معجزه‌ی طبیعت را در بین مواد غذایی مصرفی روزانه‌ی خود بگنجانیم. در این مقاله طرز تهیه‌ی یک دسر دلپذیر در اختیار شما گذاشته شده تا از معجزه‌ی چغندر یا همان لبوی خودمان هرچه بیشتر بهره‌مند شوید. همراه ما باشید.

فوت و فن تهیه دسری لذیذ از لبو و لیمو

خواص فراوان چغندر باعث شده تا بسیاری افراد با ترکیب این ماده‌ی غذایی مفید در خوراکی‌ها و دسرهای گوناگون، ذائقه‌ی طیف بیشتری از مردم را با طعم آن آشنایی داده و مصرف آن را در بین عموم گسترش دهند. بی‌شک اکثر ما خاطره‌های بسیاری از گاری‌های لبوفروش که در روزهای سرد سال جلوه‌نمایی می‌کنند در ذهن داریم؛ پس بهتر است این لحظه‌های خوش را به خانه‌های خود برده و در کنار عزیزانمان به شیوه‌ای نو از رنگ و لعاب چغندر لذت ببریم.

مقاله مرتبط: طرز تهیه پودینگ هندوانه ویژه شب یلدا

مواد مورد نیاز برای تهیه‌ی پاناکوتای چغندر:

  • ۲۲۵ گرم چغندر قرمز، پوست کنده و دو نیمه شده
  • ۲ پیمانه خامه‌ی غلیظ خنک
  • ۱/۲ قاشق چای‌خوری نمک کوشر
  • ۱ قاشق چای‌خوری پودر ژلاتین بی‌طعم
  • ۳ قاشق غذاخوری عسل
  • نصف قاشق چای‌خوری عصاره‌ی وانیل

مواد لازم برای تهیه‌ی موس لیمویی:

  • نصف پیمانه آب لیمو سنگی تازه
  • ۱ قاشق غذاخوری رنده‌ی پوست لیمو سنگی
  • ۱/۲ پیمانه کره بی‌نمک، تکه شده
  • ۱/۲ پیمانه شکر
  • ۴ عدد زرده‌ی تخم مرغ درشت
  • ۱ عدد تخم مرغ بزرگ
  • ۱/۲ پیمانه خامه‌ی غلیظ خنک

مطلب مرتبط: طرز تهیه کیک براونی همراه با لبو و شکلات

طرز تهیه‌ی پاناکوتای چغندر:

با این مقدار مواد اولیه می‌توانید برای گرمابخشی به روزهای پائیزی و البته بارانی ۶ تن از عزیزان‌تان، یک دسر لذیذ و پرخاصیت تهیه کنید. بنابراین اگر مواد لازم را در اختیار دارید هرچه سریع‌تر شش ظرف مناسب آماده کرده و دست به کار شوید.

در ابتدا چغندر، خامه و نمک را در یک قابلمه‌ی متوسط ریخته و اجازه دهید با حرارت بسیار ملایم به جوش بیاید. سپس درب قابلمه را بسته و حرارت را کم کنید و بگذارید تا زمانی‌که چغندرها نرم شوند بر روی شعله بماند. بعد از نرم شدن لبوها ظرف را کناری بگذارید تا مواد خنک شود.

در این میان پودر ژلاتین و ۲ قاشق غذاخوری آب سرد را در مخلوط‌کن ریخته و بگذارید برای ۵ دقیقه این مواد به هم بخورند تا ژلاتین به طور کامل نرم شود. بعد از این مدت چغندر و مایع درون قابلمه را به مخلوط کن اضافه کنید و با افزودن عسل و عصاره‌ی وانیل بگذارید مواد خوب با یکدیگر مخلوط شده و ترکیبی نرم و لطیف حاصل شود.

مقاله مرتبط: طرز تهیه‌ چیز کیک

مواد درون ظرف را از یک الک با سوراخ‌های متوسط عبور بدهید تا تکه‌های بزرگ از مخلوط جدا شوند. حال کِرِم صاف شده را به تساوی در شش عدد کاسه‌ی مناسب پاناکوتا ریخته و برای ۳.۵ تا ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا به اندازه‌ی کافی خنک شوند. به خاطر داشته باشید که می‌توانید با پوشاندن روی ظرف و خنک نگه داشتن آن، پاناکوتا را برای سه روز نگه‌داری کنید.

طرز تهیه موس لیمویی:

رنده‌ی پوست لیمو، آب لیمو سنگی تازه، ۱/۴ پیمانه کره و ۱/۴ پیمانه شکر را در یک ماهی‌تابه‌ی کوچک ریخته و روی شعله‌ی متوسط گاز بگذارید. مخلوط مواد را مرتب به هم بزنید تا تمام شکر حل شود، آنگاه ظرف را از روی شعله بردارید.

مقاله مرتبط: خلاقیت شب یلدا: پذیرایی متفاوت با هندوانه

در یک کاسه‌ی کوچک، چهار عدد زرده‌ تخم مرغ ،یک عدد تخم‌مرغ کامل و ۱/۴ پیمانه شکر باقیمانده را با هم‌زن به هم بزنید تا زمانی‌که ترکیب کرم رنگ شود یعنی چیزی در حدود دو دقیقه و سپس ترکیب لیموی داغ را به آرامی به ترکیب تخم مرغ اضافه کنید. تمام مواد را دوباره به درون ماهی‌تابه برگردانید و روی حرارت متوسط- رو به کم- گاز بگذارید و ۱/۴ پیمانه کره‌ی باقیمانده را اضافه کرده و به هم بزنید تا کره در مایع حل شده و ترکیبی روان و یک‌دست داشته باشید. این مایع را درون یک کاسه بریزید و روی آن‌ را با نایلون بپوشانید. دقت کنید که سطح نایلون کاملاً روی سطح موس لیمویی قرار بگیرد. کاسه را برای حداقل ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا به میزان کافی خنک شود. موس لیمویی تهیه شده را در صورتی که رویش را پوشانده باشید و در جای خنک نگهداری کنید می‌توانید تا سه روز استفاده کنید.

وقتی که قصد میل کردن پاناکوتا را داشتید، خامه‌ی موجود در دستور تهیه‌ی موس لیمویی را در یک کاسه ریخته خوب هم بزنید تا فرم بگیرد؛ سپس در داخل موس ریخته و هم بزنید و آن‌گاه قاشق به قاشق روی پاناکوتا پخش کنید. با در نظر گرفتن زمان کافی برای تهیه این دسر می‌توانید از هم‌نشینی با عزیزان‌تان لذت ببرید.