اگر از جمله افرادی هستید که به دلیل ضیق وقت، صورت یا بدن خود را با کمک کفِ حاصل از صابون‌های معمولی اصلاح می‌کنید این مقاله را بخوانید تا ترفندهای مفیدی برای یک اصلاح عالی و بی‌نقص با حفظ طراوت و سلامت پوست‌تان بیاموزید. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

امروزه وسایل و امکانات مختلفی برای زدودن موهای صورت وموهای زائد سطح بدن ساخته و روانه‌ی بازار شده که طیف گسترده‌ای از مشتریان را راضی کرده است. در کنار انواع ریش‌تراش و موزن ساخت شرکت‌های مختلف و موجود در بازار، فوم و صابون‌های مخصوص اصلاح نیز عرضه شده که کمک بی‌شماری به سرعت بخشیدن به امر اصلاح و حفظ لطافت پوست می‌کنند. اما گاهی اصلاح با این حجم از فوم و لوسیون کاری بسیار خسته کننده و وقت‌گیر خواهد شد و ما را از انجام به موقع برنامه‌ی پیش روی‌مان عقب خواهد انداخت. در این مواقع استفاده از صابون معمولیِ روزانه هم ایده‌آل نخواهد بود، زیرا هم پوست را خشک می‌کند و هم دستگاه خودتراش‌ را مسدود می‌کند.

قطعاً اصلاح با صابون در نبود فوم اصلاح با روش و تکنیک خاصی امکان‌پذیر و شدنی است. برای اصلاح موی صورت می‌توان از یک صابون‌ ویژه‌ی اصلاح استفاده کرد تا بتوان اصلاح را راحت و بی‌نقص انجام داد. بسته به انتخاب‌مان می‌توانیم تنها با در اختیار داشتن یک صابون و تیغ خودتراش، به راحتی اصلاح کنیم. برای این منظور ما چند پیشنهاد برای شما داریم که با انجام هرکدام می‌توانید به بهترین وجه ممکن از امکانات‌تان بهره برده و خودتان را برای حضور در محافل و ملاقات‌های ویژه آماده کنید.

مقاله مرتبط: آشنایی با راهکاری ساده برای کاهش ریزش مو و درمان شوره سر

روش اول: اصلاح با کمک صابون معمولی

۱. در حالتی که قصد دارید از یک صابون معمولی برای اصلاح استفاده کنید بهترین زمان وقتی است که در حمام و زیر دوش هستید. در این زمان پوست شما گرم و تمیز است. موی شما با جریان آب گرم، لطیف و نرم شده و با شستشو از هر آلودگی‌ای پاک گشته است. بنابراین به راحتی با کمک صابون و تیغ اصلاح کنید و از راحتی کار لذت ببرید. اگر وقت کافی برای دوش گرفتن ندارید یا نمی‌توانید زیر دوش اصلاح کنید یک حوله را در آب گرم خیس کنید و برای ۲-۱ دقیقه روی محلی که قصد زدودن مو از آن ناحیه را دارید قرار بدهید و بعد اصلاح کنید.

۲. حال باید کف درست کنید پس یا در یک ظرفِ آب صابون را تکان بدهید تا کف درست شود یا ژل دوش را در یک لیف بریزید و کف درست کنید و سپس این کف را با ضخامت زیادی روی پوست محل مورد نظر بمالید و بعد اصلاح کنید. نکته‌ی این روش این است که برای حفاظت از پوست‌تان حتماً از یک لایه‌ی ضخیم کف استفاده کنید.

۳. اگر دقت کرده باشید بعضی از تیغ‌های اصلاح دارای یک نوار مرطوب‌کننده در بالای تیغه‌های خود هستند. این نوع تیغ‌ها در مقابل تیغ‌های ساده که باعث خشکی، تحریک و خراشیدگی پوست می‌شوند، برتر و مفیدترند؛ چرا که با استفاده از آن‌ها هم از پوست خود محافظت کرده‌اید و هم اصلاح روان و بی‌دردسری خواهید داشت. به طور معمول روی بسته‌بندی تیغ‌ها نوشته شده که آیا دارای لایه‌ی مرطوب کننده هستند یا نه؛ در غیر این‌صورت می‌توانید به خود تیغ نگاه کنید و ببینید آیا نوار مرطوب کننده در بالای تیغه‌های آن وجود دارد یا خیر.

۴. زمانی که قصد اصلاح موی صورت یا بدن خود را دارید باید به جهت رویش موها دقت کنید. وقتی که می‌خواهید بدون استفاده از فومِ اصلاح موی منطقه‌ی حساسی را بزدائید باید موها را در همان جهتی که رشد می‌کنند اصلاح کنید و به این ترتیب از بروز خراش و بریدگی در سطح پوست پیشگیری کنید. این پیشنهاد حتی برای مناطقی که در گذشته به دلیل اصلاح نامناسب آسیب دیده‌اند نیز پرفایده خواهد بود. چرا که بدون آسیب بیشتر امر اصلاح را ممکن می‌کند.

۵. برای زدودن موهای پا و بدن، تیغ را در خلاف جهت رویش موها حرکت بدهید. مو و پوست پاها، سینه، زیر بغل و هر قسمت دیگر از بدن حساسیت کمتری نسبت به پوست و موی صورت دارد و به عبارتی در برابر حرکت تیغ کمتر آسیب‌پذیر است؛ بنابراین برای این‌که در این مناطق اصلاح روانی داشته باشید و نتیجه‌ی خوبی بگیرید می‌توانید تیغ را بر خلاف جهت رشد موها بکشید. برای جلوگیری از ایجاد خراشیدگی و بریدگی بر روی پوست این نواحی تیغ را به آرامی و به سمت بالای ناحیه حرکت دهید.

مقاله مرتبط: طرز تهیه یک دئودورانت سالم و خانگی

۶. تا زمانی‌که اصلاح‌تان به پایان نرسیده سعی کنید پوست را مرطوب نگه دارید. اگر کف صابونی که روی ناحیه‌ی مورد نظر مالیده‌اید از بین رفت بلافاصله آن را جایگزین کنید و بعد تیغ بکشید. کف صابون سطح پوست را لیز و لغزنده می‌کند و باعث می‌شود لبه‌ی تیغ به راحتی روی پوست حرکت کند و در نتیجه احتمال کشیدگی تیغ روی پوست و به دنبال آن ایجاد بریدگی به حداقل ممکن برسد.

 ۷. تیغ را چندین بار روی پوست بکشید. وقتی با کمک صابون پوست را اصلاح می‌کنید موهای بریده شده روی سطح تیغ جمع شده و در نتیجه ممکن است موی برخی قسمت‌ها بریده نشده و روی پوست باقی بماند. بنابراین بهتر است هرازچندگاهی تیغ را زیر جریان آب گرم بگیرید تا ترکیب کف و موی انباشته شده روی آن پاک شود. به این ترتیب با چندین بار حرکت دادن تیغ روی پوست هم میزان خراشیدگی را کم می‌کنید و هم به طول عمر بیشتر تیغ‌تان کمک می‌کنید.

 ۸. پیش از شروع به کار با کمک لوسیون یا محصولات خاص پس از اصلاح یا اَفترشیوها، پوست‌تان را مرطوب کنید. قبل از این‌که روی سطح پوست کفِ صابون بمالید ناحیه‌ی مورد نظر را با آب سرد بشوئید تا منافذ پوست بسته شوند سپس با کمک یک حوله خود را خشک کنید. با مرطوب کردن پوست به کمک لوسیون ، روغن یا محصولات پس از اصلاح مانع از این می‌شوید که پوست‌تان در نتیجه‌ی استفاده از صابون خشک و یا تحریک بشود. اگر قصد اصلاح صورت‌تان را دارید حتماً پیش از شروع از محصولات پس از اصلاح استفاده کنید. برای این منظور مقدار کمی از محصول افترشیو را کف دست‌ها ریخته و بعد با حرکت از بالا به پائین روی گونه‌ها و گردن بمالید. اگر قصد زدودن موی بدن را دارید از روغن یا لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید.

مقاله مرتبط: مراقبت‌های لازم پوستی برای افراد مبتلا به دیابت

روش دوّم: استفاده از صابون‌های مخصوص اصلاح صورت

۱. در اولین قدم باید صابون مخصوص اصلاح و فرچه‌ی آن را که در بسیاری از فروشگاه‌ها و یا داروخانه‌ها موجود است ، تهیه کنید. اغلب این محصولات به صورت پکیج و یا جداگانه عرضه می‌شوند. صابون‌های ویژه‌ی اصلاح صورت با صابون معمولی متفاوت بوده و دارای ترکیبات محافظت کننده از سطح پوست هنگام اصلاح هستند. این محصول وقتی به همراه فرچه‌ی دارای موی کوتاه، ضخیم و نرم عرضه شود در قوطی‌های فلزی کوچک به فروش می‌رسد. همچنین هر دوی آن‌ها در بسته‌بندی‌ وسایل اصلاح مخصوص داماد هم وجود دارند و می‌توانید به راحتی آن را تهیه کنید.

۲. در مرحله‌ی بعد فرچه و صابون اصلاح را برای مدت ۱۰-۷ دقیقه در آب گرم غوطه‌ور کنید. می‌توانید این کار را در یک کاسه‌ی آب گرم انجام بدهید. بهتر است که فرچه‌ را در یک کاسه‌ی جداگانه‌ای غوطه‌ور کنید که به این ترتیب موهای فرچه کاملاً خیس خورده و دسته خیس نمی‌خورد. زمانی‌که صابون مخصوص اصلاح خیس می‌خورد خیلی راحت‌تر کف می‌کند و خیساندن فرچه در آبِ گرم باعث نرم شدن موهای آن و در نتیجه تماس راحت‌تر موهای آن با سطح پوست و رساندن کف به همه‌ی قسمت‌های پوست صورت می‌شود.

۳. برای این‌که پوست‌تان را برای اصلاح آماده کنید یک دوش آب گرم گرفته و صورت‌تان را خوب بشوئید. به این ترتیب موها و سطح پوست به میزان کافی نرم می‌شود. حتماً صورت را با آب و صابون معمولی شستشو بدهید. اگر فرصت کافی برای دوش گرفتن ندارید آب گرم را به صورت بپاشید یا این‌که یک حوله را برای ۲-۱ دقیقه در آب گرم خیس کرده و روی صورت‌تان قرار بدهید.

۴. فرچه را از کاسه‌ی آب گرم خارج کرده و چندبار تکان بدهید تا آب اضافی موجود در لابه‌لای موهای آن خارج شده و کمی خشک شود. صابون را هم از ظرف بیرون بیاورید و آب اضافی آن را با کمی تکان بگیرید و سپس فرچه را به آرامی و با حرکات چرخشی دورتادور آن بمالید تا کف درست شود. وقتی حرکت فرچه روی صابون سخت شد و موهای فرچه روی صابون جا انداخت موقع استفاده از فرچه روی پوست فرا رسیده است.

۵. پوست صورت‌تان را کمی نم‌دار کنید. دست‌ها را زیر آب گرم بگیرید و بعد دست خیس را روی صورت‌تان بمالید. باید مطمئن بشوید که پوست قبل از شروع اصلاح به اندازه‌ی کافی رطوبت داشته باشد؛ بنابراین می‌توانید چندبار دست خیس را روی صورت و موهای صورت بکشید.

۶. در ابتدا با حرکات چرخشی سریع و کامل فرچه‌ی کفی بر روی پوست صورت‌تان، لایه‌ی نازکی از کف را روی گونه‌ها، چانه، بالای لب و قسمت بالایی گردن پخش کنید. این لایه‌ی نازک کمک می‌کند پوست در طی زمانی که در حال گستردن لایه‌ی ضخیمی از کف روی قسمت قسمت صورت هستید خشک نشود.

۷. اینجاست که باید به اولین نقطه‌ای که فرچه را روی آن کشیده‌اید برگردید و فرچه‌ی کفی را برای ۲۰ تا ۳۰ ثانیه روی این ناحیه دوران بدهید. بعد به قسمت بعدی الی آخر رفته و همین زمان را روی هر قسمت بگذارید. لایه‌ی ضخیم کفی که به این ترتیب روی پوست می‌نشیند از پوست‌تان محافظت کرده و کار اصلاح را روان و راحت می‌کند. در هر مرحله‌ای که مشاهده کردید فرچه در حال خشک شدن است نوک موهای فرچه را در کاسه‌ی آب تمیز فرو کنید. برای این مرحله صبر و شکیبایی پیشه کنید؛ چرا که برای یک اصلاح دقیق و بی نقص باید صابون روی تک تک موهای صورت اثر بگذارد و آن‌ها را برای راحت بریده شدن آماده کند.

مطلب مرتبط: ۱۴ راهکار ساده و سالم برای زیباتر شدن صورت و بدن

۸. برای این‌که به راحتی صورت‌تان را با کمک صابون مخصوص، اصلاح کنید سعی کنید از یک تیغ صاف یا تیغ‌های کم‌خطر که لبه‌ی تیغه‌ها با پوست زاویه‌ی مناسبی بسازد استفاده کنید و تیغ را از بالا به پائین و بدون ضربه روی پوست حرکت بدهید. این‌گونه جلوی هر بریدگی احتمالی را می‌گیرید. اگر تیغ‌ اصلاحِ قدیمی و کلاسیک که فرمی همچون چاقو داشته و به شکل حرف وی انگلیسی یا عدد هفت فارسی است در اختیار داشتید می‌توانید با کمک لبه‌‌ی تیز تیغه، موهای چانه، گونه‌ها و گردن را بزدائید. تیغ‌های کم‌خطر که مشابه‌ی تیغ‌های امروزی هستند تیغه‌های خمیده‌ای دارند که باعث می‌شود سطح دستگاه کاملاً روی فرم صورت نشسته و اصلاحی کامل و بدون بریدگی را حاصل کند.

۹. بعد از انجام اصلاح صورت‌تان را با آب سرد بشوئید و با کمک یک حوله سطح پوست را به آرامی خشک کنید. برای تمیز کردن تیغ آن را برای چند ثانیه در یک کاسه‌ی آب سرد فرو کنید و وقتی کف و موی تجمع یافته روی تیغه‌ از بین رفت آن را با کمک جریان آب شسته و بعد با حوله خشک کنید. برای تمیز کردن فرچه آن را چند بار در یک کاسه‌ی آب تمیز حرکت داده و بعد زیر جریان آب گرم موهای آن را شستشو بدهید. سپس چند بار در هوا تکان دهید. سپس روی یک حوله به آرامی به عقب و جلو حرکت بدهید. حالا آن را در یک فضای مناسب قرار بدهید تا کاملاً خشک بشود.

امیدوارم با رعایت این نکات، اصلاح لذت بخشی را تجربه کنید.