اگر می‌خواهید چهره‌ای بی‌نقص داشته باشید و یا قرار است به مهمانی مهمی بروید، چشمان پف کرده واقعا آزاردهنده خواهند بود. دلایل پف کردن چشم می‌توانند موارد متعددی از قبیل آلرژی، استرس، سبک‌زندگی و یا ویژگی ذاتی چهره شما باشد. اگر می‌خواهید تاثیری که پف چشم در زیبایی صورتتان دارد را کاهش دهید، چند راهکار طبیعی یا آرایشی برای شما وجود دارد. همچنین می‌توانید با ایجاد تغییراتی در سبک‌زندگی خود نیز این مشکل را رفع کنید. از آنجایی که بدن هر شخص واکنش متفاوتی دارد، برخی از این روش‌ها ممکن است برای همه افراد پاسخگو نباشند. اگر یک روش رفع پف زیر چشم برای شما افاقه نکرد، روش‌های دیگر را امتحان کنید تا بهترین راه را پیدا کنید.

استفاده از مواد طبیعی

 

 

یک کمپرس سرد را زیر چشم خود فشار دهید

شب‌ها قبل از خواب، یک حوله‌ی کوچک را کاملا با آب یخ خیس کنید و سپس آب اضافی آن را بگیرید. حال حوله را با فشار ملایم به مدت ۳ تا ۵ دقیقه زیر چشم خود بفشارید. این کار را برای چشم دیگر نیز تکرار کنید.

روی چشمان خود چای کیسه‌ای سرد بگذارید

شب‌هنگام، ۲ عدد چای کیسه‌ای را اول در آب گرم و سپس در فریزر بگذارید. پس از اینکه سرد شدند، آن‌ها را برای ۳ تا ۵ دقیقه روی چشمان خود قرار دهید. به مدت ۱ هفته هرشب پیش از رفتن به رختخواب این کار را انجام دهید تا نتیجه را مشاهده کنید. اگر این روش روی چشم‌های شما جواب می‌دهد، آن را ادامه دهید.

کافئین موجود در چای باعث انقباض رگ‌های خونی شده و بدین ترتیب پف زیر چشم را کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: ۷ نوع چای درمانگر گیاهی

ورقه‌های خیار خنک روی چشم خود قرار دهید

آنتی‌اکسیدان موجود در خیار می‌تواند ورم را کاهش دهد. پیش از استفاده خیار را از یخچال خارج کنید. به پشت دراز کشیده و ورقه‌های خیار را برای مدت ۳۰ دقیقه روی چشمان خود بگذارید. پس از گذشت این مدت زمان می‌توانید کاهش پف چشم خود را ببینید.

 

استفاده از محصولات آرایشی

از یک کرم آرایشی استفاده کنید

کرم‌های کراتینه حاوی رتینول، ویتامین C و ویتامین D، می‌توانند ظاهر تیره و پف‌آلود چشم را روشن جلوه دهند. می‌توانید به سادگی کرم‌های مخصوص پف زیر چشم را خریداری کنید.

پیش از استفاده از هرگونه کرم یا مرطوب کننده بر روی صورت خود، دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. از برند‌های نام‌آشنا استفده کنید.

از پچ (چسب) چشم استفاده کنید

شرکت‌های آرایشی محصولاتی با نام پچ چشم تولید می‌کنند که می‌تواند پف و تیرگی زیر چشم را کاهش دهد. پچ‌های خود را از سر شب در یخچال قرار داده و هنگام خواب در حالی که به پشت خود دراز کشیده‌اید، آن‌ها را برای مدت زمانی که در دستور استفاده محصول قید شده است زیر چشمانتان بگذارید.

 

از یک رول یخ استفاده کنید

رول‌های یخ مخصوصا برای کاهش پف زیر چشم ساخته شده‌اند. معمولا، معمولا طرز استفاده از آن‌ها اینگونه است که باید پیش از مصرف در فریزر قرار گرفته و سپس زیر چشم کشیده شوند.

پیش از استفاده حتما دستورالعمل آن را بخوانید تا به نحوه‌ی درست این کار را انجام دهید.

تغییرات سبک زندگی

به میزان کافی بخوابید

خوابیدن به بدن کمک می‌کند که خود را احیا کرده و بدین ترتیب پف زیر چشم را نیز کاهش می‌دهد. بزرگسالان باید حدود ۷ تا ۹ ساعت در شبانه روز بخوابند. سعی کنید شب‌ها زودتر به رختخواب رفته و یک برنامه منظم برای خواب کافی خود داشته باشید. اگر به سختی به خواب می‌روید، می‌توانید از چشم‌بند و گوش‌گیر استفاده کنید، نرمش کنید و همچنین حداقل ۴ ساعت پیش از رفتن به رختخواب از مصرف کافئین خودداری کنید.

تاریک کردن اتاق خواب، کنار گذاشتن وسایل الکترونیکی و نگهداشتن دمای اتاق در حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد، به شما کمک می‌کنند که بهتر بخوابید.

مطلب مرتبط: علم چگونه مشکلات خواب شما را حل می‌‌کند؟

مصرف نمک خود را کاهش دهید

خوردن مقدار زیادی نمک باعث احتباس آب بیشتر و در نتیجه پف زیر چشم می‌شود. با پرهیز از اسنک‌ها و نوشابه‌ها جذب سدیم بدن خود را کاهش دهید. از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کرده و از غذاهای فرآوری شده و کنسرو شده بپرهیزید. آشپزی کردن به جای خوردن غذای رستوران‌ها هم به شما این امکان را می‌دهد که میزان نمک غذای خود را کنترل کنید.

سیگار را ترک کنید

سیگارکشیدن هم شما را بی‌خواب کرده و هم آب بدنتان را کاهش می‌دهد. برخی از افراد سیگاری با مقدار زیادی پف در زیر چشمانشان از خواب بیدار می‌شوند، بنابراین اگر شما نیز سیگار می‌کشید بهتر است آن را ترک کنید. اگر ترک سیگار برای شما دشوار است، می‌توانید از داروها، چسب‌ها و درمان‌های کمکی دیگر استفاده کنید.

پاک‌کننده آرایش خود را عوض کنید

برخی پاک‌کننده‌های آرایشی می‌توانند پوست شما را تحریک کرده و پف زیر چشمانتان را بیشتر کنند. بهتر است از پاک‌کننده‌های ضدحساسیت تولید شده در شرکت‌های معتبر استفاده کنید.

مطلب مرتبط: چرا باید آرایش صورت را پیش از خواب پاک کنید؟

‌آب بیشتری بنوشید

به طور میانگین، مردان بالغ باید روزانه حدود ۱۵.۵ فنجان معادل ۳.۷ لیتر و زنان بالغ حدود ۱۱.۵ فنجان معادل ۲.۷ لیتر آب بنوشند. وجود آب کافی در بدن، به سم‌زدایی بدن و همچنین داشتن خوابی راحت کمک کمک می‌کند.

از نوشیدن مقدار زیادی آب پیش از خواب پرهیز کنید؛ چرا که این کار باعث می‌شود شما نیمه‌شب برای رفع حاجت از خواب بیدار شده و دیگر خواب آسوده‌ای نداشته باشید.

برای آلرژی‌های خود از دارو استفاده کنید

ممکن است علت پف زیر چشم شما، حساسیت باشد. اگر به چیزی حساسیت دارید، از داروی مناسب برای برطرف کردن آلرژی خود استفاده کنید. درصورتی که مطمئن نیستید آلرژی دارید یا خیر، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا از شما تست آلرژی گرفته شود.

از موارد حساسیت‌زا مانند گرده گیاهان و بدن حیوانات خانگی دوری کنید.