در قسمت‌های قبلی از سری مقاله‌های نگرش قله‌ها و دره‌ها با نحوه‌ی كنترل قله‌ها و دره‌های زندگی‌مان آشنا شدیم؛ اینكه چگونه با كنترل احساساتمان می‌توانیم دره‌ها و قله‌ها را بسازیم و چطور مدت زمان بیشتری را در قله باشیم. حال می‌خواهیم در این مقاله با چالش‌ها و مواردی كه بعد از یادگیری روش قله‌ها و دره‌ها با آن رو‌به‌رو می‌شوید صحبت كنیم، با ما همراه باشید.

همیشه قبل از هر قله‌ای، دره‌ای وجود دارد. این چگونگی مدیریت ما در دره است كه تعیین می‌كند چه زمانی به قله می‌رسیم

اگر پس از مدتی در قله ماندن دوباره به دره بازگشتید روش‌هایی كه در قله آموخته‌اید را به كار گیرید تا هرچه سریع‌تر بتوانید زندگی‌تان را تغییر داده و مجدداً به قله برگردید. امكان دارد روش‌هایتان در كوتاه مدت جوابگو نباشند، اما ناامید نشوید به تلاشتان ادامه دهید. اگر از بودن در دره چیزی یاد نگیرید زندگی‌تان تلخ می‌شود، احساس پریشانی می‌كنید و همه چیز بدتر می‌شود. اما اگر چیز ارزشمندی یاد بگیرید بسیار آرامش خواهید داشت. در صورتی كه احساس بدتان برطرف نشد مدتی را به خودتان استراحت دهید و در محیطی آرام به فكر كردن در مورد تصمیم‌ها و اهدافتان بپردازید.

تصمیم بگیرید كه از قله بالا بروید و آن را عملی كنید. از دوستانی كه در قله دارید كمك بگیرید و از تجاربشان استفاده كنید.

مطلب مرتبط: چرا از تغییر و تحول می‌ترسیم؟

حتماً تا به حال شكل حاصل شده از ضربان قلب را دیده اید. منحنی‌هایی كه بالا و پایین می‌روند و نباید صاف بشوند. این بالا و پایین‌ها در واقع همان دره‌ها و قله‌های زندگیمان هستند. زندگی ما همچون ضربان قلب نوسان دارد. گاهی در بالا و در قله و گاهی در پایین و دره قرار دارد، در واقع زنده بودن یعنی همین! كسی كه زندگی‌اش بالا و پایین دارد یعنی در شرایط طبیعی و عادی زندگی قرار دارد و در یك كلمه یعنی زنده است! بنا براین به هیچ عنوان نگران این پستی و بلندی‌ها نباشید زیرا بسیار طبیعی هستند.

 

وقتی قدر موقعیت‌های خوب را بدانی، عاقلانه و به درستی آن موقعیت را مدیریت كنی، كمتر موقعیت بد خواهی داشت

گاهی اوقات ترس‌هایمان دلیل شكست خوردنمان می‌شوند؛ ترس از پذیرفتن اشتباه و ترس از درخواست كمك می‌توانند جزو این دلایل باشند. اما منشاء این ترس‌ها برای خیلی از ما انسان‌ها خودخواهی است. وقتی خودخواه باشی روی قله مغرور و در دره ترسو می‌شوی و دیگر نمی‌توانی حقیقت را درك كنی. وقتی روی قله هستی خودخواهی باعث می‌شود كه رویدادها را بدتر از آنچه واقعاً هستند ببینی. خودخواهی باعث می‌شود فكر كنی تا ابد در قله می‌مانی و ترس سبب می‌شود فكر كنی دره‌ات هرگز پایانی ندارد.

مهمترین دلیلی كه باعث می‌شود قله را زودتر ترك كنی، غرور و خودخواهی است كه به صورت اعتماد به نقس خودش را نشان می‌دهد. مهمترین دلیلی كه باعث می‌شود مدت بیشتری در دره بمانی، ترس است كه به صورت راحتی و آسایش خودش را نشان می‌دهد

وقتی كه غرور و خودبینی را كنار بگذارید می‌توانید زودتر دره را ترك كنید و دقیقاً ترك این غرور و خودبینی باعث می‌شود كه توانید مدت زمان بیشتری در قله بمانید.

اگر تصمیم گرفتید از قله‌ای كه در حال حاضر در آن قرار دارید به قله‌ای بلندتر بروید باید بدانید كه امكان دارد در مسیرتان دره‌ عمیقی وجود داشته باشد. خیلی‌ها دره‌های عمیق را پر از ناكامی، درد، ناامیدی، خشم و شكست می‌بینند. اما به یاد داشته باشید كه وقتی جنبه‌های مثبتی كه در موقعیت‌های بد پنهان شده‌اند را ببینید و روی آنها تمركز كنید چه اتفاقی می‌افتد؟ درست است! می‌توان دره را به قله تبدیل كرد. بهترین راه برای گذشتن از دره این است كه یك تصویر ذهنی مشخص در خودتان به وجود بیاورید و آن را دنبال كنید. منظور از تصویر ذهنی مشخص، نگرشی است كه باید درمورد قله‌ی بعدی كه می‌خواهید در آینده به آن برسید داشته باشید و این تصویرسازی حس خوبی به شما بدهد. اگر می‌خواهید به اهدافتان برسید باید تصویر ذهنیتان به اندازه هدفتان بزرگ باشد؛ ولی در عین حال باید واقعی و دست یافتنی هم باشند. تصویر ذهنی مشخص معنای دیگری هم دارد؛ آنچه را كه تصور می‌كنی آن‌قدر واقعی بدانید كه بتوانید آن را با همه حواس پنج گانه‌تان حس كنید و به این ترتیب به قدری روی تصویر ذهنی مشخصتان تمركز می‌كنید كه می‌توانید جزئیاتشان را نیز تصور كنید و باور كنید كه حتماً اتفاق می‌افتند.

مطلب مرتبط: دلایل به تعویق انداختن کارها در اشخاص مختلف به چه صورت است؟

راه مهم برای رسیدن به قله‌ بعدی‌ات این است كه تصویر ذهنی مشخصی را دنبال كنی. خودت را در حالتی تصور كن كه داری از آینده‌ات لذت می‌بری. با همه جزئیاتش تصور كن و از كارهایی لذت ببر كه تو را به نقطه و جایگاهی كه می‌خواهی می‌رساند.

هرگز تصور نكن وقتی روی قله هستی همه چیز بهتر از آن چیزی است كه واقعاً هست یا وقتی در دره هستی همه چیز بدتر از آن است كه واقعاً هست؛ با حقیقت دوست باش

قدرتمندترین وسیله‌ای كه شما را از دره نجات می‌دهد و به قله بعدی می‌رساند این است كه تصویر ذهنی مشخصی را دنبال كنید. بنابراین هنگامی كه در دره به مشكلی برخوردید و در تنگنا قرار گرفتید به جای اینكه ناامید شوید و تصمیمتان برای رفتن به قله منصرف شوید؛ كافی است چشمهایتان را ببندید و با تمام وجود تصورتان از قله را با تمام جزئیات و به صورت ملموس مرور كنید، تصور شما از چشم‌انداز قله باید شما را به وجد بیاورد. در این صورت انرژی وصف‌ناپذیری خواهید گرفت و می‌توانید مجدداً با قدرت بیشتری راه قله را در پیش بگیرید.

قله هر فردی، غلبه بر ترس‌هایش است

تفاوت بین آرزوی آینده‌ای بهتر داشتن و دنبال كردن تصویر ذهنی مشخص این است كه وقتی یك تصویر ذهنی مشخص را با تمام وجود دنبال می‌كنید، برای محقق شدن این تصویر تلاش می‌كنید؛ آن‌قدر مشتاق این تصویر هستید كه خودتان را در حال انجام دادن كارهایی می‌بینید كه برای رسیدن به آن تصویر، لازم است. كارهایی كه حتی نمی‌دانستید می‌توانید انجامشان دهید.

مطلب مرتبط: ترس از اشتباه کردن را کنار بگذارید

به پایان قسمت سوم از سری مقالات نگرش قله‌ها و دره‌ها می‌رسیم. امیدواریم تا كنون از این مجموعه مقالات تاثیر پذیرفته باشید و نكات كاربردی بیان شده را به نحو احسن استفاده كرده باشید. ما را در قسمت‌های دیگر این مجموعه همراهی كنید.