در بخش اول مقاله با دیدگاه دره‌ها و قله‌ها، به نقل از اسپنسر جانسون آشنا شدیم و آموختیم که در زندگی هر فردی لحظات سخت و دشواری وجود دارند که با تغییر نگرش می‌توان آنها را به لحظاتی بهتر تبدیل کرد و اینکه باید با استفاده از استعدادهایتان هرچه سریع‌تر از دره‌ها خارج شده و به سوی قله‌ها بروید و تلاش کنید که زمان بیشتری را در آنجا بمانید. استقبال شما عزیزان از بخش اول مقاله گویای مفید بودن این نگرش است، ما را در قسمت دوم آن نیز همراهی کنید.

قله‌ها و دره‌ها به هم متصل هستند، اشتباهاتی که در لحظات خوب امروز مرتکب می‌شوید، لحظات بد فردا را می‌سازند و کارهای عاقلانه‌ای که در لحظات بد اکنون انجام می‌دهید، آینده خوب شما را می‌سازند

کسانی که روش قله‌ها و دره‌ها را استفاده می‌کنند در لحظات سخت روی نکات مهم تمرکز می‌کنند و به این ترتیب لحظات خوب آینده‌شان را می‌سازند.

خیلی از مردم هستند که سعی می‌کنند لحظات خوبشان را مدیریت کنند و به این توجه ندارند که با این کار لحظات بدی را برای آینده خودشان می‌سازند. آنها منابع زیادی را هدر می‌دهند، از واقعیت دور می‌شوند و فراموش می‌کنند که چه اتفاقی افتاده است. خب حدس بزنید چه اتفاقی می‌افتد؟ دوباره لحظات بد فرا می‌رسد. به این ترتیب بدون اینکه متوجه باشیم در واقع لحظات خوب و بد را خودمان می‌سازیم.

آیا زندگی کردن و ماندن در قله دلیل خوشحالی است؟ جواب خیر است، زیرا هیچکس نمی‌تواند برای همیشه یکجا بماند؛ حتی اگر به صورت فیزیکی در جایی بمانید با قلبتان به جاهای مختلف سفر می‌کنید.

مطلب مرتبط: رسیدن به آرامش و موفقیت با نگرش دره‌ها و قله‌ها (قسمت اول)

 منظره طبیعت از بالای کوه - 724press.com

راز خوشبختی و موفقیت در این است که از هر لحظه‌‌ی زندگی‌مان لذت ببریم و قدر جایی که در آنجا هستیم را بدانیم

چطور می‌توانیم از لحظاتی که در دره هستیم لذت ببریم؟ اینکه زمانی که در دره هستید را چگونه بگذرانید به این بستگی دارد که چه مدتی را در آنجا می‌مانید. یک نکته‌ی مهم در نگرش قله‌ها و دره‌ها این است که:

قله‌ها لحظاتی هستند که تو قدر آنها را می‌دانی و دره‌ها لحظاتی هستند که در آرزو و افسوس آنچه از دست داده‌ای، سپری می‌کنی

شاید با خود بگویید که قله‌، قله است و دره هم دره است و این ربطی به طرز فکر ما ندارد، اما باید بدانید که دقیقاً به طرز فکر ما بستگی دارد؛ به طور مثال اگر شما با هدف دیدن غروب خورشید از بالای قله به قله‌ای صعود کنید و موفق نشوید به موقع خود را برسانید امکان دارد دیگر حتی از رسیدن به بالای قله نیز خوشحال نباشید و ناخودآگاه قله خود را تبدیل به دره کنید؛ در صورتی که اگر به آسمان نگاه می‌کردید از دیدن ستاره‌ها لذت می‌بردید. امکان دارد  به چیزی که مدت‌ها آرزویش را دارید برسید، ولی هنوز احساس یک شکست خورده را داشته باشید که این به دلیل نگرش اشتباه شماست؛ چطور می‌شود کسی در یک مسابقه مشکل مدال نقره بگیرد و خوشحال نباشد؟

مطلب مرتبط: چگونه می توان از بیشتر افراد موفق تر بود؟

اگر کسی بخواهد دره‌های کمتری داشته باشد، باید مقایسه کردن را کنار بگذارد. هرچقدر که از لحظات خوب لذت ببریم بیشتر احساس در قله بودن را تجربه می‌کنیم.

 جستجوی موفقیت - 724press.com

ما نمی‌توانیم همیشه اتفاقاتی که برایمان روی می‌دهد را کنترل کنیم، اما می‌توانیم قله‌ها و دره‌های لحظه‌هایمان را کنترل کنیم؛ آن هم از طریق باورهایمان و کارهایی که در آن لحظات انجام می‌دهیم

برای تبدیل کردن یک دره به قله باید دو چیز را تغییر بدهید؛ یا باید شرایط را تغییر بدهید و یا احساس خودت را نسبت به آنچه اتفاق افتاده است. اگر بتوانید شرایط را عوض کنید که چه بهتر؛ در غیر این صورت این شما هستید که انتخاب می‌کنید چه احساسی داشته باشید و همین موضوع باعث برنده شدن شما می‌شود.

نتیجه یک اتفاق بد ممکن است باعث بهتر شدن و یا بدتر شدن شرایط شود، اما در واقع اگر تفکر خوش‌بینانه را انتخاب کنیم معمولاً به نتیجه بهتری منجر می‌شود. این باورهایمان هستند که تفاوت را ایجاد می‌کنند. پس باورهایمان واقعاً تاثیر گذار است.

راه‌های خروج از دره زمانی آشکار می‌شوند که تصمیم بگیری خوشبین باشی

این موضوع کاملاً طبیعی است که خیلی از مردم متوجه نیستند که برای ماندن طولانی مدت در قله باید آمادگی داشته باشند. اما باید بدانید که برای ماندن به مدت طولانی در هر موقعیتی باید تدابیری را اندیشیده باشید و آمادگی لازم را کسب نمایید.

مطلب مرتبط: هفت قدم طلایی برای رسیدن به اوج موفقیت از نگاه برایان تریسی

سنگ نوردی - 724press.com

زمانی می‌توانید دره را به قله تبدیل کنید که نکات مثبتی را که در لحظات سخت زندگی پنهان شده‌اند بیابید و از آنها استفاده کنید.

وقتی نکات مثبت پنهان در لحظات سخت را پیدا کنی، در آن صورت می‌توانی دره‌ات را به قله تبدیل کنی. از دل مشکلات نکات مثبت و کاربردی بیابید و آنها را در جایی دیگر و در آینده به کار گیرید. مشکلات موجود در دره می‌توانند ما را برای رسیدن به قله قوی‌تر و آماده‌تر کنند؛ چرا که ماندن در قله نیازمند قدرت و تجربه مقابله با مشکلات است.

به پایان قسمت دوم از سری مقاله‌های نگرش قله و دره می‌رسیم. امیدواریم از این مطالب استفاده لازم را برده باشید و نکات موجود در آن تاثیر مثبتی در زندگی شما گذاشته باشد، ما را در قسمت‌های بعدی نیز همراهی کنید.