احتمالاً بیشتر ما به طور تقریبی بتوانیم کیفیت روابط‌مان با دیگران را ارزیابی کرده و به آن امتیاز بدهیم. این‌که با گذشت زمان توانسته‌ایم روابط مستحکم‌تر و سالم‌تری برقرار کنیم یا نه با انجام اشتباهاتی آن‌ را تضعیف کرده‌ایم. در این مقاله کوشش شده با ۱۴ مقیاس به شما کمک کنیم تا میزان قدرت و سلامت روابط خود را شناسایی کرده و یک بررسی از ارتباط‌ خود با دیگران به عمل آورید. با ما همراه باشید.

۱۴ علامت استحکام روابط اجتماعی را بشناسید

بی‌شک در طول روز با آدم‌های بسیاری روبه‌رو می‌شوید. افراد خانواده، دوستان و آشنایان، همکاران، کارفرما و یا دیگر افرادی که شاید همه‌ی آن‌ها نقش تعیین کننده‌ای در زندگی امروزی ما نداشته باشند؛ اما هر ارتباطی ولو ضعیف می‌تواند درخور توجه بوده و گستره‌ی اجتماعی روابط‌ ما را بالا ببرد. با توجه به این امر شما باید بدانید چه رابطه‌ای غلط پیش می‌رود؟ آیا رابطه‌ی شما با افرادی که با آن‌ها ارتباطات اجتماعی دارید سالم و قابل اعتماد هست؟ و بسیار سوالاتی که می‌توانید صادقانه از خودتان بپرسید و با جمع‌بندی این پاسخ‌ها به ارزیابی خوبی دست پیدا کنید. فقط کافی است مطالبی که بیان شده را بخوانید و ببینید آیا در مورد شما صدق می‌کنند یا نه.

۱. می‌توانید در جوی آرام در مورد اهداف و نقشه‌های آینده‌تان بحث و گفتگو کنید

اگر شما نتوانید با همسر یا شریک کاری‌تان در مورد برنامه‌ریزی برای آینده‌ مذاکره کنید پس هر کوششی برای این‌کار تولید اضطراب می‌کند؛ در این حالت دیگر قادر نیستید بدون این‌که مشاجره و جر‌و‌بحث داشته باشید با هم حرف بزنید و از اعتماد کردن به هم دست می‌کشید. برای این گونه روابط نمی‌شود هیچ آینده‌ای متصور شد و فقط زمان است که مشخص می‌کند این رابطه دقیقاً چه زمانی فروبپاشد.

در یک رابطه‌ی خوب و دلخواه دو طرف رابطه می‌توانند بدون هیچ ترسی با آینده روبه‌رو شوند و نسبت به آن‌چه قرار است برای آن‌ها پیش بیاید مشتاق هستند.

مطلب مرتبط: ۱۳ علامتی که نشان می‌دهد در یک رابطه سمی هستید که زندگی شما را نابود می‌کند

۲. به قولی که می‌دهید پایبند هستید

در یک رابطه‌ی سالم طرفین احساس امنیت می‌کنند و می‌توانند به هم اعتماد کنند. کدام یک از ما می‌توانیم به صداقت و درستی افرادی اعتماد کنیم که قول و قرارشان را به راحتی فراموش می‌کنند؟ آیا واقعاً این افراد قابل اعتماد هستند؟

این واقعاً حیاتی است که به احساسات و خواسته‌های طرف مقابل‌تان احترام بگذراید و هرگز قولی ندهید که نتوانید به آن عمل کنید.

۳. یکدیگر را کنترل نمی‌کنید

وقتی رابطه‌ای منطقی و سالم باشد طرفین رابطه هرگز کنترل شدنِ وسواس گونه‌ی زندگی‌شان توسط فرد مقابل را تجربه نخواهند کرد. در این گونه روابط فرد به خود اجازه نمی‌دهد که زندگی دیگری را کاملاً تحت کنترل قرار داده، از لحظه لحظه‌ی زندگی شریکش مطلع شود و نظر خود را بر او تحمیل کند. اگرچه ممکن است افراد کنترل کردن را با توجه کردن یکسان بدانند اما واقعاً این‌طور نیست. هیچ‌کسی دوست ندارد دائماً تحت نظر باشد و در مورد خودش، فعالیت‌هایش، خواسته‌ها و حتی جزئی‌ترین مسائلش به دیگری توضیح بدهد.

طرفین یک رابطه‌ی سالم حد و مرزهای خودشان را داشته و سرگرمی‌های متفاوتی دارند. هیچ‌کس از این خطوط شخصی تجاوز نکرده و مانعی برای سرگرمی‌های طرف دیگر نمی‌شود. این راز ماندگاری روابط خوب و مقبول است؛ چرا که افراد از داشتن آن لذت می‌برند.

۴. می‌توانید با برنامه‌‌ی زمانی مختلف یکدیگر مدارا کنید

اگر هر کدام از شما عادت‌های خاص خود را دارید و از طرفی نمی‌توانید خودتان را با این تفاوت‌ها و ناهماهنگی‌ها تطبیق دهید یا حتی به دنبال راهی برای سازش با این اختلافات نیستید، زندگی شاد و دلنشینی برای شما انتظار نمی‌رود.

افرادی که به هم احترام می‌گذارند همیشه می‌توانند در زندگی‌شان توازن و تعادل برقرار کنند و در نتیجه هر دو احساس راحتی می‌کنند.

مقاله مرتبط: دلایل نارضایتی در رابطه‌های عاطفی چیست؟

۵. اگر زندگی‌تان مثل یک فیلم غم‌انگیز نیست جای خوشحالی دارد

تصور کنید در برخوردی که با طرف‌تان دارید به دلایل نامعلومی ناراحت، عصبانی و ساکت است. نمی‌دانید آیا اتفاقی برای او افتاده یا شما با انجام کاری که نمی‌دانید چیست او را ناراحت کرده‌اید؛ از طرفی با پرسش از او هم جوابی نمی‌شنوید و در نتیجه در یک سرگردانی دوزخی غرق می‌شوید. دست به دامن حدس و گمانه‌زنی می‌شوید تا شاید خودتان پی به علت ایجاد این حالات در او شوید. تصور شیرینی نیست، نه؟

افرادی که برای طرف مقابل‌شان چه شریک زندگی‌شان باشد و چه دوست‌شان احترام قائل هستند، به هیچ‌وجه دست به دامان این بیانِ بدنی و سکوت نمی‌شوند؛ بلکه او را از احساسات درونی خود آگاه کرده در مورد آن صحبت می‌کنند.

۶. به یکدیگر افتخار می‌کنید و از وجود هم احساس سرافرازی می‌کنید

 اگر به عنوان یک همسر نمی‌توانید موفقیت شریک زندگی‌تان را پذیرفته و تحمل کنید رابطه‌ی شما ملغمه‌ای است از رقابت، حسادت، عزت‌نفس پائین که مجموعه‌ی این احساسات، تمام جنبه‌های زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حتی در محیط کاری یا تحصیلی‌تان اگر نسبت به همکار یا دوست‌تان احساس رقابت منفی و حسادت کنید و در رابطه با موفقیت‌هایی که عاید این افراد می‌شود احساس خوبی نکنید بازنده‌ی روابط اجتماعی خود با اطرافیان و نزدیکان‌تان هستید.

در خانواده‎‌هایی که اعضای آن با شنیدن خبر موفقیت‌ها و ترفیع‌هایی که نصیب یکی از آن‌ها می‌شود، شاد و خوشحال می‌شوند، روابط از سلامت بهتری برخوردار شده ماندگاری بیشتری خواهند داشت. در این رابطه‌ها افراد موفقیت‌های یکدیگر- ولو ناچیز باشند- را هم‌چون موفقیت خود جشن می‌گیرند و به وجود یکدیگر افتخار می‌کنند.

مقاله مرتبط: ۶ رازی که نباید از شریک زندگی آینده خود مخفی کنید!

۷. همیشه در مورد نقشه‌ها و برنامه‌های معمول‌ توجه به خرج می‌دهید

اگر به احساسات طرف مقابل‌تان اهمیتی نمی‌دهید پس هرگز اجازه نمی‌دهید از تغییر برنامه‌های‌تان مطلع شود؛ حتی ممکن است وقتی به دلایلی در شرایط جدیدی قرار گرفتید که مجبور به برنامه‌ریزی جدیدی شدید تلفن‌تان را هم قطع کنید و حتی به این فکر نکنید که شاید او هم لایق توضیح درباره‌ی این تغییر رویه باشد.

در یک رابطه‌ی قوی و مستحکم مردم می‌دانند که ممکن است برای همه‌ی ما به ناگهان شرایط اضطراری‌ای به وجود بیاید که ناگزیریم در مورد این شرایط ناگهانی و جدیدِ پیش آمده که ممکن است نقشه‌های قبلی ما را دست‌خوش تغییر کند، صحبت کنیم. همچنین افراد می‌دانند که نباید از گلایه‌مندی‌ها و شکایت‌ها در شرایط پیش آمده ترسید؛ چرا که می‌شود برنامه‌ریزی‌های معمول را به تعویق انداخت و نیازی به مشاجره نیست.

۸. واکنش‌تان بعد از یک مشاجره چیست؟

اگر همیشه به احساسات شریک زندگی یا دوست و همکارتان فکر می‌کنید هیچ‌وقت حاضر نمی‌شوید به او لطمه‌ای وارد کنید حتی اگر کار به دعوا و مشاجره‌ی شدید برسد. در این حالت است که می‌توان گفت رابطه‌ی شما یکی از محکم‌ترین رابطه‌هایی است که می‌توان بیان کرد.

مطلب مرتبط: روابط عاشقانه ساختنی هستند/ با این نکات عاشقانه زیستن را یاد بگیریم

هیچ کس از مشاجره و درگیری در امان نیست، اما افرادی که به یکدیگر عشق می‌ورزند به هیچ قیمتی حاضر نمی‌شوند روابط خود را خراب کرده و به یکدیگر آسیب بزنند. به همین ترتیب قهر نمی‌کنند و برای چند روز در لاک سکوت فرو نمی‌روند. افرادی که همدیگر را دوست دارند پس از قرار گرفتن در وضعیتی که مجبور به مشاجره و نزاع شده‌اند به این مسئله اهمیت می‌دهند که لازم است به قضایا از دید دیگری نیز نگاه کنند.

۹. در رابطه‌ی شما هیچ‌جایی برای حسدورزی وجود ندارد

گاهی اوقات حسادت به وسواس تبدیل می‌شود و فرد را به آدم ستمگری تبدیل می‌کند. انسانی که حاضر است با نزدیکانش مثل خود آن‌ها رفتار کند و حتی بدتر. این چنین فردی با نشان دادن بی‌اعتمادی‌اش به شرکا و نزدیکانش سعی در تحقیر آن‌ها می‌کند و آن‌ها را وادار می‌کند دائماً به دنبال پیدا کردن یک توضیح مناسب برای او باشند. طرف مقابل این رابطه همیشه در این ترس زندگی می‌کند که باعث خشم شریک یا همسر حسودش می‌شود. فرد حسود ممکن است نسبت به دوستان، روابط و سرگرمی‌های طرفش حسادت کند. در یک رابطه‌ی قوی و سالم هر فرد به صداقت یار و شریکش اعتماد می‌کند و به او حس بهتری می‌بخشد.

۱۰. از طرف مقابل‌تان شکایت نمی‌کنید

نمی‌توان از خوبی رابطه‌ای صحبت کرد که در آن شما نمی‌توانید با شریک رابطه‌تان صحبت کنید، اما شروع می‌کنید نزد دوستان‌تان از او گلایه و شکایت کردن. پس دو حالت می‌توانید برای خودتان مجسم کنید؛ یا باید همیشه پیش دوستان‌تان بگوئید که از این رابطه خسته شده‌اید و تحمل این شرایط برای شما سخت و دشوار شده و در سردرگمی بدی قرار گرفته‌اید و نمی‌دانید باید چه کاری انجام دهید و به این ترتیب همواره نزد آن‌ها ادای یک فرد شکست خورده را درآورده و از همسر یا شریک‌تان شاکی باشید و یا این‌که با طرف مقابل‌خود یک گفت‌و‌گوی رو در‌ رو داشته باشید و به حرف او با دقت گوش کنید. چه بسا شاید در این صورت متوجه‌ی دیدگاه‌ها و برنامه‌ریزی‌های مشترک‌‌تان با یکدیگر شدید.

مقاله مرتبط: با این افراد ازدواج نکنید، عاقبت ندارد!

۱۱. هیچ‌چیز به آن بدی‌ که به نظر می‌رسد، نیست

در روابط ضعیف و متزلزل طرفین ماجرا درست در وسط حل مشکلات‌شان دست به رنجاندن و آسیب زدن به یکدیگر می‌زنند؛ در حالی که در یک رابطه‌ی سالم و مثال‌زدنی، هیچ کسی سعی نمی‌کند دیگری را برنجاند و به اصطلاح هرگز به سمت یکدیگر تفنگ نمی‌کشند. این چنین افرادی در حین بحث و جدل درباره‌ی یک مشکل همواره به دنبال فرصت‌هایی برای تغییر وضعیت از چیزی که هست می‌گردند. حتی گاهی اوقات از نظرات متفاوت استقبال کرده و به آن به عنوان معماهایی چالش‌برانگیز نگاه می‌کنند که باید در مورد خود یا طرفشان بدانند.  

۱۲. افراد هیچ تلاشی برای تغییر یکدیگر نمی‌کنند

افراد بالغ و کسانی که به یکدیگر عشق می‌ورزند یکدیگر را همان‌طور که هستند می‌پذیرند. آن‌ها سعی نمی‌کنند طرف مقابل‌شان را با کسی مقایسه کنند؛ چه با ایده‌آل‌های کوتاه مدت‌شان، چه با اهدافی که هنوز به آن‌ها نرسیده‌اند و چه با افراد موفقی که می‌شناسند. اما در روابط نامطلوب و تحمل‌ناپذیر افراد دائماً در حال مقایسه‌ی همدیگر هستند و هیچ‌زمانی هم راضی نمی‌شوند.

اگر فکر کنید که طرف مقابل‌تان همیشه کارها را اشتباه انجام می‌دهد و از ظاهر و طرز صحبت کردن او- چون شبیه چیزی که شما فکر می‌کنید باید باشد نیست- خوش‌تان نمی‌آید پس هیچ‌وقت خوشحال و راضی نخواهید بود. بنابراین اگر می‌خواهید زندگی شادی داشته باشید و از روابط سالمی برخوردار باشید نسبت به کسانی که دوست‌شان دارید، شکیبایی بیشتری به خرج بدهید.

۱۳. هرگز یکدیگر را سرزنش نمی‌کنید

اگر به جای این‌که به دنبال راهی برای حل مشکل باشید طرف مقابل‌تان را سرزنش می‌کنید بدانید که رابطه‌ی شما یک رابطه‌ی متزلزل و ناپایدار است. وقتی که هنگام بروز یک مشکل خود را کاملاً مبرّا کرده و همه‌ی تقصیرها را به گردن دیگری می‌اندازید و او را مورد نکوهش قرار می‌دهید، انتظار دارید که ساکت باشد و گفته‌های شماتت‌بار شما را قبول کرده و تحمل کند رابطه‌ی سالم و دلنشینی نخواهید داشت.

داشتن رابطه‌ی خوب یعنی بودن مثل یک تیم، افرادی که همدیگر را دوست دارند، با هم عمل می‌کنند و هر دو نسبت به آن‌چه انجام داده‌اند و اشتباهات‌شان پاسخ‌گو و مسئول هستند.

۱۴. برای تغییر از خودتان شروع می‌کنید

 شما نمی‌توانید یکدیگر را تغییر بدهید اما می‌توانید خودتان را عوض کنید، به این ترتیب اطرافیان‌تان هم بعد از مشاهده‌ی این تحول‌ها در شما تغییر می‌کنند. این‌که طرفین یک رابطه احساس خوشبختی کرده و از کنار یکدیگر بودن لذت می‌برند، قابل ستایش است. اگر می‌خواهید همیشه این شادی در روابط شما وجود داشته باشد باید به یکدیگر توجه داشته باشید و همدیگر را درک کنید.

ارتباط اجتماعی، یک مسئولیت‌پذیری مشترک است. از صحبت کردن در مورد هرچیزی ولو کوچک و بی‌اهمیت نترسید و به حرف طرف‌مقابل خود گوش بدهید. این راهی است که می‌توانید بفهمید آیا واقعاً رابطه‌ی شما دوستانه و مطلوب هست یا نه.

مقاله مرتبط: خوشبختی بدون ازدواج چگونه ممکن است؟

نکته‌ی جالبی که در مورد همسران و رابطه‌ی آن‌ها می‌شود اشاره کرد این است که وقتی هر دو از روابط قوی و مستحکمی برای عشق‌ورزیدن و تا ابد کنار هم ماندن برخوردارند، زن همسرش را می‌ترساند؛ ولی این کار را از راه‌های جالب و گاهی خطرناکی انجام می‌دهد. یک مرد عاشق و دانا از این عمل همسرش نمی‌ترسد، بلکه از این می‌ترسد که شریک زندگی‌اش را غمگین و سرخورده ببیند.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از همراهی ما و مطالعه این نکات لذت برده باشید.