درحدود ۸۰ درصد از مردم جهان در طول زندگی‌شان به کمردرد مبتلا شده و از آن رنج می‌برند. بر طبق نظر کارشناسان درد کمر همیشه نشانه‌ی یک بیماری جدی یا در نتیجه‌ی بروز حادثه و آسیب دیدگی نیست. دلیل واقعی آن اغلب اوقات عوامل خطرسازی است که همه‌ی ما ناچار به مواجهه با آن‌ها در هر روز از زندگی خودمان هستیم. همراه ما باشید تا با خطراتی که سلامت عضلات پشت و کمر ما را در معرض خطر قرار می‌دهند آشنا شویم.

به یاد می‌آورید زمانی‌که کوچک بودید از زبان والدین، معلم یا سایر افراد دلسوز به شما توصیه می‌شد که صاف بنشینید، صاف راه بروید و سعی کنید چه موقع نشستن یا ایستادن و چه موقع راه رفتن قوز نکنید؟ اگر شنیده و عمل کرده باشید که خوش به حال‌تان در غیر این‌صورت به مرور و با عادت به خمودگی فشار زیادی را در ستون مهره‌های خود متحمل شده و می‌شوید مخصوصاً که زندگی امروزی و شلوغی آن نه تنها این توصیه‌ی سلامتی را از خاطرتان می‌برد؛ بلکه موقعیت‌های بی‌شماری را در پیش پای‌تان می‌گستراند که وضعیت را بدتر از قبل می‌کند. در ادامه موقعیت‌هایی از زندگی را  از پیش چشمان‌تان عبور می‌دهیم که بدانید دقیقاً در همین اوقات است که به ظاهر در حال انجام دادن کارهایی معمولی هستید، اما در واقع دست به آسیب‌رسانی به خود و کمرتان زده‌اید و روز به روز از سلامت خود کم کرده در نهایت به دردهای رنج‎‌آوری مبتلا خواهید شد.

مقاله مرتبط: با این راهکارهای خانگی کمر درد خود را درمان کنید

۱. موقعیت‌های حرفه‌ای و شغلی

 

جالب است بدانید که درد کمر و پشت فقط افرادی که به مشاغل سخت فیزیکی اشتغال دارند و در طی ساعات کاری مجبور به جابه‌جا کردن اجسام سنگین هستند را درگیر نمی‌کند؛ آرایشگرها، افراد شاغل در بخش خدمات ناخن، معماران، رانندگان، مهندس‌ها، کارمندان اداری و خیاط‌ها همه از جمله افرادی هستند که به دلیل موقعیت شغلی‌ و حرفه‌ای‌شان دردهای جدی پشت و کمر را در طی روز تحمل می‌کنند. بنابراین داشتن یک استراحت کوتاه بعد از هر یک ساعت کار در این افراد لازم و ضروری است؛ حتی اگر برای این افراد مقدور باشد که از محیط کاری خارج شده و با انجام چند حرکت ورزشی کمی عضلات‌شان را گرم کنند یا حداقل کمی پاهای خود را بکشند، بهتر و مطلوبتر هم است؛ چرا که همین اقدامات اندک نیز می‌تواند از فشاری که بر عضلات و مهره‌های پشت وارد آمده بکاهد.

۲. دورکاری و انجام امور کاری در منزل

شاید افرادی که طرفدار پر و پاقرص دور کاری هستند فکر می‌کنند که با انتقال امور شغلی‌شان به منزل به طور کلی از مشکلات سختی کار مبرا هستند و عضلات کمر و پشت‌شان به این زودی‌ها در معرض خطری جدی قرار نمی‌گیرد. اگرچه محیط دلنشین منزلِ شخصی یا آپارتمان در ایجاد احساس آرامش در شما مؤثر است، اما همین احساس آسودگی باعث می‌شود از مراقبت و کنترل طرز ایستادن و نشستن‌تان دست بکشید. به علاوه خیال نکنید که کارهای خانه هم آسیبی به سلامتی پشت و کمر شما وارد نمی‌کنند؛ چرا که بسیاری از امور روزمره‌ی خانه‌داری مانند شستن ظروف، آماده کردن غذا یا حتی اتوکشی لباس‌ها به نوبه‌ی خود مضر بوده و می‌توانند به عنوان یک عامل خطرآفرین عمل کنند.

نکته‌ی مهم در این میان این است که سعی کنید وسایل مورد نیاز کارتان را به گونه‌ای فراهم کنید که حداقلِ فشار بر پشت‌تان وارد بیاید. مثلا میز اتو را در سطح مناسبی تنظیم کنید تا مجبور نشوید روی میز خم شوید یا میزی که بر روی آن کار می‌کنید ارتفاع مناسبی داشته باشد. وقتی سطحی که در حال کار کردن روی آن هستید مناسب با قد شما تنظیم شده باشد ستون فقرات‌تان صاف قرار گرفته، عضلات‌تان آرام و رها هستند و هیچ فشار ناهنجاری را تجربه نخواهید کرد.

مقاله مرتبط: کمر درد خود را با یوگا درمان کنید

۳. وقتی که کفش نامناسبی به پا دارید

یکی از مصائبی که استانداردهای زیبایی امروزی به ما تحمیل کرده این است که برای خوش لباس و شیک بودن مجبور به پوشیدن کفش‌هایی هستیم که اغلب اوقات تحمل آن‌ها غیرممکن است چه به دلیل تنگی و شکل بد فضای داخلیِ کفش و چه به دلیل پاشنه‌های بسیار بلند و نامناسب‌شان. این تأثر از جریان روتین زندگی باعث می‌شود که زمانی که پشت ویترین مغازه‌ها ایستاده و یکی‌یکی کفش‌های زیبا و پاشنه‌بلند را از نظر می‌گذرانیم این نکته را فراموش ‌کنیم که آن‌چه به پا می‌کنیم به طور مستقیم بر طرز ایستادن‌مان اثر می‌گذارد.

شما همیشه و در همه حال زیبا هستید؛ فقط برای حفظ سلامتی‌تان این نکته را به خاطر داشته باشید که توصیه نمی‌شود کفش‌های پاشنه‌بلند را برای بیش از ۲ ساعت در روز به پا داشته باشید. خوب است بیان کنیم که حتی کفش‌هایی که کاملاً مسطح بوده، هیچ لایه‌ی برجسته‌ای در ناحیه‌ی قوس کف پا ندارند هم به همان اندازه به ستون فقرات فشار وارد می‌آورند و این به دلیل توزیع نادرست وزن بدن روی پاها است. در نتیجه هر بارِ اضافه‌ای مستقیماً بر روی عضلات کمرتان فشار وارد می‌کند. پس به عنوان یک نکته‌ی ستاره‌دار در ذهن داشته باشید که کفش تخت به هیچ وجه برای پوشیدن هر روزه مناسب نیست.

برای کارهای معمول روزانه از کفشی استفاده کنید که پاشنه‌ا‌ی کوتاه داشته باشد. همچنین اگر از صندل یا دیگر انواع کفش‌های تابستانه یا به اصطلاح کفش‌های بنددار استفاده می‌کنید دقت کنید که کاملاً بند کفش‌ها آن‌ها را به پای شما محکم کنند و به عبارتی کفش در پا لق نزند.

۴. زمانی که کیف‌های بزرگ به دوش می‌کشید

دنیای مد به ما نشان می‌دهد استفاده از کیف‌های بزرگ و شکیل دوشی بر جذابیت ما می‌افزاید، جذابیتی که اگرچه مقبولیت دارد، اما خطری جدی برای سلامت عضلات کمر و پشت‌مان به حساب می‌آید. قطعاً هرچه کیف بزرگ‌تر باشد تعداد اقلام ضروری و غیرضروری که هوس می‌کنیم در کنار خود داشته باشیم هم بیشتر می‌شود و وقتی به خودمان می‌آییم که می‌بینیم حمل کننده‌ی وسایلی شده‌ایم که تا پیش از این حتی یادی از آن‌ها نمی‌کردیم؛ به عبارتی یک وزن مرده و زائد را با خود به این‌طرف و آن‌طرف می‌کشیم.

یک کوله پشتی مناسب در موقعیت‌های مختلف به کار ما می‌آید و نیاز ما را برای به همراه بردن وسایل لازم‌مان مرتفع می‌کند فقط باید دقت داشت که هر دو بند کوله پشتی را باید بر روی دوش انداخت تا وزن کوله به درستی تقسیم شود. از بندینک‌های آن برای تنظیم درست موقعیت کوله بر روی پشت‌تان استفاده کنید و به هیچ وجه کوله را یک طرفه نیندازید؛ چرا که ضررش بیشتر از منفعتش است.

۵. لباس‌های کیپ و چسبان

دنیای مد امروزی به شیوه‌ی دیگری نیز ما را قربانی می‌کند و سلامتی‌مان را به خطر می‌اندازد و آن چیزی نیست جز سوق دادن ما به پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان و پوشش‌هایی که در آن‌ها احساس راحتی نمی‌کنیم. دامن‌های راسته‌ی تنگ و چسبان، پیراهن‌هایی که قسمت دامن‌شان کاملاً به بدن می‌چسبد، شلوارجین‌ و لی‌های چسبان و به اصطلاح عامه شلوارهای لوله تفنگی از جمله‌ی این لباس‌ها هستند. همه‌ی این تن‌پوش‌ها جریان آزادانه‌ی خون را محدود کرده و در سیستم گردش خون وقفه ایجاد می‌کنند؛ به علاوه این لباس‌ها باعث تغییر شکل عضلات کمر و پشت شده و در انتهای روز فرد با احساس درد در عضلات پشتی خود دست و پنجه نرم خواهد کرد. در این میان زنان با مشکلات بیشتری رو به رو هستند و انتخاب لباس‌های زیر آن‌ها را در تنگنای گزینش زیبایی یا راحتی قرار می‌دهد. لباس‌های زیری که فشار زیادی بر عضلات وارد می‌کنند و متعاقب آن گردش خون نیز به سختی انجام می‌شود.

۶. اضطراب، استرس و افسردگی

یکی از موارد جالبی که بد نیست از آن مطلع باشید این است که برطبق یافته‌های اخیر دانشمندان، بسیاری از بیماری‌های روحی و یا افسردگی که ممکن بسیاری از ما در طول روز از آن رنج ببریم مثل اضطراب می‌توانند فشار مضاعفی بر عضلات کمر و پشت اعمال کنند.

وقتی که ما غمگین هستیم به طرز ایستادن یا نشستن خود بی‌اهمیت می‌شویم. در این حالت شانه‌ها فرو افتاده و عضلات کمر و پشت به صورت یک منحنی درمی‌آیند. این وضعیت به طور غیرقابل اجتنابی فرد را به سوی ابتلا به درد کمر و پشت سوق می‌دهد. در این شرایط و وقتی که موج غم و اندوه یا اضطراب شما را فراگرفته انجام حرکات بدنی بهترین کار است؛ چرا که سطح اضطراب شما را کاهش می‌دهد و سبب ایجاد نشاط در شما می‌شود. پس زمانی را برای خودتان منظور کنید و فعالیتی را انجام دهید که واقعاً شما را خشنود می‌کند چه رقص باشد، چه شنا یا حتی دویدن؛ هر کاری که روحیه‌ی شما را خوب می‌کند.

مطلب مرتبط: ۸ راهکار طبیعی درمان استرس را بشناسید

اگر افسردگی به طول انجامید، بهتر است از کمک یک درمانگر متخصص بهره بگیرید؛ چرا که هر چه زودتر مشکل‌تان برطرف شود حال روحی‌تان نیز بهتر خواهد شد و به طبع از مشکلات ثانویه‌ی افسردگی به دور خواهید بود.

۷. وضعیت بدن‌ موقع خواب خوب نیست

قطعاً اگر به شکل نامناسبی خوابیده باشید در حالی‌که تشک و رخت‌خواب‌تان هم سفت و ناراحت‌کننده باشد از داشتن یک خواب خوب محروم نمی‌شوید؛ اما مطمئن باشید که دیر یا زود درد عضلات پشت و کمر به سراغ‌تان می‌آید. یک تشک سفت که مناسب فرم طبیعی بدن در حالت درازکش نباشد اثرات نامطلوبی روی طرز ایستادن‌تان دارد. به همین ترتیب یک تشک فوق‌العاده نرم نیز توصیه نمی‌شود. باید تشکی را برای خواب‌تان انتخاب کنید که نه زیاد نرم باشد و نه زیاد سفت بلکه سختی متعادلی داشته باشد.

وقتی که در حالت خوابیده به پشت هستید باید ستون فقرات‌تان همچنان صاف قرار گرفته باشد؛ اگر هم علاقه دارید بر روی پهلو بخوابید باید مطمئن شوید که سرتان نه زیاد بالاتر از راستای ستون مهره‌های‌تان قرار بگیرد و نه پائین‌تر از آن. وقتی که به پشت خوابیده‌اید یک بالش زیر پاهایتان بگذارید، به گونه‌ای که زانوهای‌تان کمی خم شود و بالاتر از سطح راستای بدن باشد با این کار از فشاری که به قوس کمرتان در حالت خوابیده وارد می‌آید، کاسته می‌شود.

مقاله مرتبط: دستورهای خانگی ساده برای درمان بیماری های متداول

۸. اجسام سنگین را به شیوه‌ای نادرست از زمین بلند می‌کنید

هیچ شکی به دل خود راه ندهید، بلند کردن اجسام سنگین برای کمرتان مضر است. شما قهرمان سنگین وزن نیستید که با یک دست جسم سنگینی را بلند کنید، بدون این‌که به ماهیچه‌ها و مهره‌های کمری شما فشاری وارد بیاید. بلند کردن یک کارتن سبک، کودک خردسال و حتی سایر وسایل از روی زمین هم اگر به دفعات و به شیوه‌ی نادرست صورت بگیرد به کمرتان فشار می‌آورد، چه برسد به اجسام سنگین. با توجه به این‌که ما در طول روز در موقعیت‌های بسیاری قرار می‌گیریم که ناگزیر از این وزنه‌برداری‌ها هستیم، باید به فکر چاره بود؛ طوری که هم بتوانیم به کارهای روزمره‌ی خودمان رسیدگی کرده و هم از سلامت بدن‌مان به خصوص ناحیه‌ی کمر محافظت کنیم.

برای این‌که از آسیب‌دیدگی ستون فقرات جلوگیری کنید همواره قانونی ساده را به خاطر داشته باشید. وقتی که می‌خواهید یک جسم را از روی زمین بلند کنید چه سبک‌ و چه سنگین، زانوها را خم کنید و پشت بدن و کمر‌تان را با کمک گرفتن از راستای سرتان صاف نگه دارید، جسم را بگیرید و بعد با صاف کردن زانوها بلند شوید. به این ترتیب حداقل فشار ممکن به شما وارد می‌شود.

امیدوارم این مطلب و این نکات برای شما نیز سودمنده بوده باشد.