احتمالاً نگرانی در مورد رابطه، مسئله‌ای است که شما نیز دچار آن می‌شوید اما چیز زیادی در مورد آن نمی‌دانید. این نگرانی، هنگامی که شما یک رابطه نزدیک کامل و سالم با فرد دیگری دارید برایتان پیش می‌آید. اگر از نگرانی درمورد رابطه‌تان رنج می‌برید، لازم است که از دلایل آن آگاهی پیدا کنید. بدون آگاهی شخصی، شما نمی‌توانید با یک نفر رابطه خوبی داشته باشید و عمر روابطتان کوتاه خواهد بود. در این مقاله، برآنیم تا علل بروز نگرانی در رابطه‌های عاطفی را بررسی کرده و ببینیم شما چگونه می‌توانید متوجه آن شوید تا رابطه‌ای شاد داشته باشید. شما باید بر نگرانی‌های خود تسلط پیدا کنید و یقین حاصل کنید که نمی‌خواهید خانواده‌ی خود را با وجود احساساتی منفی از قبیل ترس و نقص تشکیل دهید.

 نگرانی درمورد رابطه چیست؟

اگر والدین یک فرد او را با محبت و توجهی که یک کودک نیاز دارد پرورش ندهند، او با شخصیتی سردرگم و بدون احساس امنیت رشد خواهد کرد. به علاوه، اگر پدر و مادر فقط به درگیری‌های ذهنی خود پرداخته و اهمیتی به مسائل فرزندشان ندهند، این کودکان به اشتباه باور می‌کنند که لیاقت عشق، حمایت و توجه را ندارند.

نارضایتی در رابطه‌های عاطفی

علاوه‌بر احساس بی‌لیاقتی و ناامنی، ممکن است افراد مشکل اعتماد کردن داشته باشند. آن‌ها ممکن است با این دید بزرگ شوند که سایر مردم همواره در صدد آسیب زدن به آن‌ها یا روابطشان هستند؛ همانطور که پدر و مادر خودشان این کار را انجام دادند.

اگر این افراد دست از کشمکش برنداشته و هنگامی که باید چیزی را عنوان کنند از شخص مورد علاقه خود فاصله بگیرند، احتمالا در رابطه خود دچار نگرانی هستند.

مطالب مرتبط: ۷ روش ساده برای جذب افراد در زندگی را یاد بگیرید

علت نگرانی درمورد رابطه: سبک دل‌بستن شما

نگرانی رابطه، خود را در رفتارهای دلبستگی نشان می‌دهد. به گفته دکتر لیزا فایرستون، چهار نوع دلبستگی وجود دارد. شناخت هرکدام از سبک‌های دل‌بستن می‌تواند چراغی را بر ترس‌ها و فوبیاهای شما درمورد رابطه‌تان روشن کند. در تصویر زیر، ماتریسی از چهار سبک دلبستگی به شکل تصویری ارائه شده است.

 

بیاید با هم جزئيات هرکدام از این 4 سبک را ببینیم:

دلبستگی امن:

افرادی که در دوران کودکی احساس امنیت و راحتی با مادر خود داشته‌اند، می‌توانند با دیگران نیز همبستگی امنی داشته باشند. این‌ها افرادی هستند که به محض اظهار نیاز، نیازشان برطرف شده است. آن‌ها بابت پرورش خود، حس قدردانی از پدر و مادر خود دارند. این امر یک حس امنیت و آرامش درونی را برای ایشان ایجاد کرده است.

در روابط عاطفی، آن‌ها احساس امنیت داشته و مطمئن هستند که شریک عاطفی‌شان در مواقع نیاز، در کنار ایشان است. آن‌ها برای نیاز به تنهایی و همچنین استقلال شریکشان احترام قائلند اما همزمان می‌توانند به او بگویند امروز نیاز دارم که مرا تا محل کار برسانی یا در مورد مرگ گربه‌ات بسیار ناراحتم. مرا به یاد سگی که بزرگ می‌کردم و دچار بیماری شد انداخت. بسیار دلتنگش هستم.

دلبستگی با شیفتگی و دلواپسی

در این مورد، این باور به خورد افراد رفته است که به عنوان یک کودک، نیازهایشان دارای اهمیت نیستند. شاید، هر زمان که آن‌ها عصبانی یا صدمه ‌دیده بودند، مادرشان به‌جای آرام کردنشان از آن‌ها فاصله گرفته است.

این امر باعث شده است که آن‌ها بدون داشتن حس امنیت بزرگ شوند. کسی به ایشان نشان نداده است که چگونه از پس احساسات خود برآیند. که این موضوع آن‌ها را دچار چرخه بجنگ یا فرار کن می‌کند. هنگامی که ایشان احساسات خود را بی‌اهمیت می‌پندارند، شروع به ترسیدن از آن‌ها می‌کنند.

دلبستگی با شیفتگی و دلواپسی

بنابراین، این افراد هنگامی که دچار عصبانیت می‌شوند نمی‌دانند آن را چگونه بروز دهند یا به دیگران بگویند و آن را در درون خود تلمبار می‌کنند. این باعث بروز یک احساس مقاومت‌ناپذیر از تشویش می‌شود؛ چرا که ذهن فکر می‌کند که آن‌ها در حال تلاش برای فرار از یک حس خطرناک بزرگ هستند.

دلبستگی کناره‌گیرانه تحقیرآمیز

شخصی که سبک دلبستگی دوری‌کننده و تحقیرآمیز را دارد، احتمالاً دارای آمادگی احساسی نیست. این گروه از افراد با نادیده گرفتن اهمیت شریک عاطفی خود، باعث می‌شوند که او احساس کند که این فرد دوستش ندارد.

آن‌ها همچنین طوری خود را از کشمکش‌ها بیرون می‌کشند که انگار وجودشان برای رشد رابطه عاطفیشان ضروری نیست.

دلبستگی کناره‌گیری کننده با ترس

کسانی که به علت ترس از یار خود دوری می‌کنند دچار احساسات دو جنبه‌ای هستند: آن‌ها طالب عشق و توجه شریکشان هستند، اما از طرفی دیگر نگرانند که او بیش از حد به ایشان نزدیک شود. آن‌ها به طور قطع عشقشان را می‌خواهند اما از نزدیکی زیاد و رسیدن به عمق صمیمیت هراسانند. این افراد فکر می‌کنند که صمیمیت زیاد باعث می‌شود که نهایتاً با ناامیدی و شکست از رابطه خارج شوند. آن‌ها با فرار از شخص مورد علاقه‌شان می‌خواهند که جلوی ناامید شدن خود در آینده را بگیرند. نادیده گرفتن احساسات، عقاید و مشکلات رابطه کاری است که این دسته انجام می‌دهند.

دلبستگی کناره‌گیری کننده با ترس

اگر شما نیز جزء این گروه هستید، بدانید که تنها نیستید. من نیز گاهی اوقات از نزدیک شدن به افراد می‌ترسم، مخصوصاً مردان! این فکر که آن‌ها قرار است مانند کاری که مادرم با خود من کرد، مرا ناامید کنند دل مرا می‌شکند. به هرحال شما باید بدانید که راه‌هایی برای مدیریت این احساسات وجود دارد.

مطالب مرتبط: چگونه می‌توان انرژی‌های مردانه (آنیموس) و زنانه (آنیما) را در خود را تقویت کرد؟

چگونه به نگرانی در مورد رابطه پایان دهیم؟ (چگونه رابطه‌ای شاد خلق کنیم؟)

شما حتی اگر قبلاً توسط فردی که به او علاقه و اعتماد داشتید ناامید شده‌اید، می‌توانید فراموشش کنید. اگر شریکتان به شما آسیب زده است هم دنیا هنوز به آخر نرسیده. شما باید زندگی کنید!

شما می‌توانید با دنبال کردن راه‌حل‌های زیر نگرانی‌های رابطه خود را تقلیل داده و حتی شادی و کمال را خلق کنید.

 بپذیرید که یک مشکل دارید

شما دچار نگرانی درمورد رابطه‌تان هستید و با آگاهی به این حقیقت می‌توانید از سردرگمی که سال‌ها با خود حمل می‌کردید بیرون بیایید. پس از این، دیگر مرتباً از خود نمی‌پرسید که چرا من در روابطم بسیار بد هستم؟

سبک دلبستگی خود را پیدا کنید.

اگر شما جزء افرادی هستید که به دلیل ترس از یار خود دوری می‌کنند، باید به فکر راه‌های مواجهه با ترس‌های رابطه باشید.

سفری به دوران کودکی خود کرده و به یاد آورید که در آن زمان رابطه‌تان با مادرتان چگونه بود. آیا برای بودن در کنار او هیجان داشتید؟ آیا با او زیاد بازی می‌کردید؟ آیا او به عصبانیت‌ها، ترس‌ها و ناراحتی‌های شما اهمیت می‌داد یا اینکه شما را به خاطر بروز احساسات طبیعی انسانی تنبیه می‌کرد؟ این خاطرات را یادداشت کنید.

خود را به چالش بکشید

دلایل نارضایتی در رابطه‌های عاطفی

اگر به اندازه کافی شجاعید، سبک دلبستگی خود را با یافتن شریک عاطفی و دوستانی که از نظر احساسی سالم هستند به چالش بکشید. با این دسته از افراد بیرون بروید و سعی کنید با آن‌ها در ارتباط باشید. می‌توانید این کار را انجام دهید؟ چرا آره؟ چرا نه؟ در طول این چالش چه احساسی داشتید؟

حضور ذهن را تمرین کنید

وقتی که دچار نگرانی در مورد رابطه خود بودید، توجهتان از نیازها و احساسات خودتان برداشته شده و به نیازها و احساسات و افکار شریکتان معطوف می‌شود. شما درباره اینکه او در موردتان چه فکری خواهد کرد نگران می‌شوید و تلاش می‌کنید او را ناراحت نکنید که هیچوقت بخاطر شخص دیگری شما را رها نکند.

به‌جای وابسته بودن، زمان بیشتری را صرف تأمین استقلال خود کنید. از افرادی که رفتارهای حمایت‌کننده ناسالم نسبت به شما دارند (اگر دچار نگرانی رابطه هستید، احتمالاً شما فردی وابسته می‌باشید) و همچنین روابط سمی و خودپرستانه دوری کنید.

مطالب مرتبط: هفت قدم طلایی برای رسیدن به اوج موفقیت از نگاه برایان تریسی

عادت کنید که هر روز این سوال را از خود بپرسید امروز چه حسی دارم؟

آیا شما در مورد یک اتفاق که هم اکنون در زندگیتان جاری است ناراحت، هیجان‌زده یا عصبانی هستید؟ اگر در یک رابطه مسموم قرار دارید، از خود بپرسید که واکنشتان به شریکتان چیست؟ ندای درونی شما درمورد او چه می‌گوید؟ آیا با او خوشبختید؟ اگر تنها بودید حس بهتری داشتید؟

در یادداشت‌های خود زیر احساساتتان خط بکشید و با افکارتان رابطه‌ای مثبت‌تر بسازید. شما همچنین می‌توانید مدیتیشن را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا با احساسات مختلف خود راحت‌تر کنار بیایید.

بهتر است که از یک مشاور کمک بخواهید

از یک مشاور که در زمینه خانواده و آسیب‌های آن آموزش دیده است کمک بگیرید. او بهترین راه حل را برای شما خواهد یافت.

عزم خود را برای روبرویی با نگرانی‌هایتان جزم کنید

چگونه رابطه‌ای شاد خلق کنیم

مواجهه با نگرانی درمورد رابطه، هر بار که یک فرد جدید آشنا می‌شوید، کار آسانی نیست. اما دانستن این مسئله که ریشه این نگرانی‌ها از کودکی و والدین شماست، می‌تواند باری را از روی دوش شما بردارد. شما می‌توانید با شروع یک رابطه سالم با خود، زندگی خود را تغییر داده و از آن پس، با دیگران نیز روابط سالمی داشته باشید.

از کمک گرفتن از افراد حرفه‌ای درمورد نگرانی‌های خود نترسید. همه انسان‌ها در روابط احساسی خود دچار سردرگمی‌های شخصی می‌شوند. کمک خواستن، نشان می‌دهد که شما مشکل خود را جدی گرفته و می‌خواهید که کیفیت زندگیتان را بالا ببرید.