آیا تا بحال متوجه این موضوع شده‌اید که بعضی از مطالبی که خودتان کاملاً فهمیده‌اید را نمی‌توانید برای دیگران به همان خوبی توضیح دهید؟ چگونه می‌توان بر چنین معضلی برتری پیدا کرد؟ یک روش بسیار ساده برای این کار وجود دارد که آن را تکنیک SEE-I می‌نامند. این روش ابتدا توسط ریچارد پل و لیندا الدر ابداع شد و جرالد ناسیچ آن را به وضعیت کنونی تبدیل کرده است. حالا سوال اینجاست که این روش دقیقاً چگونه عمل می‌کند؟ با ما همراه باشید.

تکنیک SEE-I چیست؟

SEE-I یک تکنیک تفکری بسیار ساده و یک روش شناختی است که به مردم کمک می‌کند تا ایده‌های خود را برای دیگران روشن کنند. این تکنیک بر چهار اصل کلی‌گویی با شفافیت تمام، آماده‌سازی ذهنی، ارائه مثال و نمونه و درنهایت تصویرسازی استوار است. حالا تک تک این موارد را بصورت خلاصه بررسی می‌کنیم:

کلی‌گویی: خیلی مختصر اما واضح موضوع اصلی را در یک یا دو جمله بیان کنید.

آماده‌سازی: با توضیحات بیشتر کلمات خود را بیان کنید.

ارائه مثال: سعی کنید حتماً در بین توضیحاتتان از مثال‌ها و موارد نمونه برای فهم بهتر استفاده کنید.

تصویرسازی: با استفاده از تصاویر، نمودار و... سعی در شبیه‌سازی کنید.

اساساً اسم این تکنیک از حروف ابتدایی این چهار اصل گرفته شده است. بیایید مثال زیر را برای SEE-I بررسی کنیم:

موضوعی که باید به دیگران تفهیم کنید: تفکر انتقادی

کلی‌گویی: تفکر انتقادی یک فرایند خودگردان است که بوسیله آن ما می‌توانیم گام‌های سنجیده برای فکر کردن در بالاترین سطح کیفی برداریم.

آماده‌سازی: بعبارت دیگر، تفکر انتقادی یک نوع تفکر درباره تفکر (فراشناخت) است تا بتوانیم موضوعی را بهتر از قبل درک کنیم.

ارائه مثال: تفکر انتقادی یک تجزیه و تحلیل، ارزیابی و بهبود بخشی است؛ برای مثال، این روش تجزیه و تحلیل متفکرانه بوسیله تمرکز بر عناصر است؛ یک ارزیابی متفکرانه بوسیله تمرکز بر کیفیت و استانداردها و همچنین بهبود بخشی متفکرانه بوسیله استفاده از آن چیزی است که تا بحال کسب کرده‌اید.

مطالب مرتبط: ۷ علامتی که نشان می‌دهد صحبت با شما خسته کننده است

تصویرسازی: یک تصویر تعاملی برای تفکر انتقادی (آنالیز، ارزیابی و بهبود بخشی) مدل آنلاین آموزش عناصر و استانداردهای تفکر انتقادی است. برای فهم بهتر این روش، روی لینک کلیک کنید.

چگونه این تکنیک را به کار ببریم؟ (آموزش قدم به قدم تکنیک SEE-I)

در ادامه یک برای استفاده از روش SEE-I را بصورت گام به گام بررسی میکنیم:

قدم اول – کلی‌گویی

در ابتدا با مفهوم ایده یا موضوعی که می‌خواهید درباره آن حرف بزنید ارتباط برقرار کنید و سپس آن را به وضوح و بصورت مختصر بیان کنید.

مثال:‌ یادگیری، بدست آوردن دانش، درک یا توانایی است.

قدم دوم – آماده‌سازی

از جملاتی همانند بعبارت دیگر برای توضیح بیشتر و گسترش جملات خود استفاده کنید.

مثال: به عبارت دیگر، یادگیری یک فرایند است که در آن فرد به دانش خاصی دست پیدا می‌کند. این موضوع شامل درجه‌های مختلفی از پیشرفت است. فرایند یادگیری از طریق تصورات تکراری استرس‌زا بوجود می‌آید که شبکه‌های عصبی را با ورودی تکراری سازگار می‌کند.

یادگیری حقیقی، حس درونی فراگیری دانش است. من می‌دانم که زمانی یک چیز را یاد گرفته‌ام که فقط متکی به اطلاعات نباشم؛ اما زمانی که بتوانم آن چیز را توضیح دهم، از آن استفاده کنم و آن را با سایر دانش‌هایی که در اختیار دارم، همگام و ادغام کنم، همان معنی واقعی یادگیری است.

مطالب مرتبط: چرا خودشکوفایی از هرچیزی مهم‌تر است؟

قدم سوم – ارائه مثال

از عبارت برای مثال در جملات خود، برای فهم کامل‌تر استفاده کنید. با ارائه مثال می‌توانید به فهم جمله بیشتر کمک کنید.

مثال: برای مثال، یک کودک حتی با راهنمایی به کندی دوچرخه‌سواری را یاد می‌گیرد؛ تمرین و زمین خوردن و تکرار این مراحل به یادگیری او کمک می‌کند.

قدم چهارم – تصویرسازی

یک تصویر، عکس یا یک طرح مرتبط با موضوع ارائه خود پیدا کنید تا بتوانید آن را بهتر از قبل به مخاطب بفهمانید.

مثال: یادگیری مانند یک اسفنج است که در تماس با یک مایع آن را جذب می‌کند و هنوز اشباع نشده است.  

جمع‌بندی نهایی

تکنیک SEE-I یک روش برای بیان روشن مطالب است که برای توضیح هر مفهوم یا ایده‌ای تصویرسازی می‌کند. به عبارت دیگر، این تکنیک به شما اجازه می‌دهد تا ایده‌های خود را بصورت کاملاً حرفه‌ای و شفاف برای دیگران شرح دهید. این روش هر آنچه در تخیلات شما هست را برای دیگران بسیار واضح جلوه می‌دهد؛ بدین ترتیب دیگر نیاز به توضیحات طولانی مدت و گیج‌کننده برای فهماندن مطالب خود نخواهید داشت.