زمان یک موضوع مهم در زندگی هر فرد است؛ اینکه در طول شبانه روز چه کارهایی انجام دهید و به چه کارهایی برسید دغدغه‌ای است که همواره در ذهنمان وجود دارد. در این مقاله می‌خواهیم با بهرمندی از آموزه‌های برایان تریسی، روش‌هایی جهت افزایش بهره‌وری در استفاده از زمان و همینطور استفاده مفید از زمان را به شما بیاموزیم. با 724پرس همراه باشید.

مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان به عنوان یک اصل تاثیر بسیاری در کیفیت زندگی دارد. مدیریت زمان همان مدیریت زندگی، مدیریت شخصی و مدیریت خودتان است؛ نه مدیریت زمان و اتفاقات آن!

مطلب مرتبط: ۱۰ ترفند عملی برای مدیریت زمان را بشناسید

همانطور که می‌دانید زمان زودگذر است، نمی‌توان آن را ذخیره کرده و به روز بعد اضافه کرد، قابل تعویض و قابل برگشت نیست. وقتی گذشت و یا به هدر رفت هیچگاه نمی‌توانید آن را برگردانید همچون آب رفته‌ای است که به جوی باز نمی‌گردد و بالاخره زمان به خصوص برای هر موفقیتی ضروری است؛ چرا که هر پیروزی، نتیجه و موفقیتی نیازمند زمان است.

تکنیک‌های مدیریت زمان را بیاموزید

نمی‌توانی زمان را ذخیره کنی

واقعیت این است که شما نمی‌توانید زمان را ذخیره کنید؛ فقط می‌توانید آن را به نحو دیگری گذرانده و به استفاده‌های دیگری اختصاص دهید. این کلید موفقیت و قانون‌مندی فردیست.

مدیریت زمان توانایی شما در انتخاب ترتیب و اولیت کارهاست. با منظم کردن خود و با توجه به زمانی که دارید می‌توانید تعیین کنید که ابتدا چه کاری و بعد از آن چه کاری انجام شود و کدام کارها اصلاً نباید انجام شوند و همیشه برای انتخاب آنها آزاد هستید.

شما نیاز به انضباط شخصی محکمی دارید تا بتوانید بر طفره رفتن از کارها و به تعویق انداختن آنها که مانع اصلی موفقیت اکثر انسان‌هاست چیره شوید. مشهور است که می‌گویند: «طفره رفتن از کارها، دزد رویاهاست».

مطلب مرتبط: دلایل به تعویق انداختن کارها در اشخاص مختلف به چه صورت است؟

اصل پارتو یا همان قانون 80/20، می‌گوید که ۲۰ درصد از کارهایی که انجام می‌دهید، ۸۰ درصد از موفقیت شما را رقم می‌زند. این بدان معناست که ۸۰ درصد از کارهای شما، ۲۰ درصد و یا کمتر از آن ارزش دارند.

ارزش کارهایت را مشخص کن!

برخی از کارهایی که شما انجام می‌دهید پنج برابر و یا حتی ده برابر بیشتر از کارهای دیگر ارزش داشته باشند، حتی اگر به همان مقدار زمان نیاز داشته باشند. مهمترین کارهایی که انجام می‌دهید جزو ۲۰ درصد کار بزرگ، مشکل و ترسناک هستند که در مقابل آنها ۸۰ درصد از کارهایی است که انجام آنها تغییری در زندگی شما ایجاد نمی‌کند و یا تغییر ناچیزی ایجاد می‌کند که معمولاً آسان، لذت‌بخش و سرگرم‌کننده نیز هستند.

شما می‌توانید ارزش کاری را که انجام می‌دهید با توجه به زمانی که برای آن می‌گذارید تعیین کنید. همیشه وقت و توجه خود را صرف کارهایی کنید که بیشترین اهمیت را برای شما دارد، حالا این کار ممکن است مربوط به خانواده، سلامتی، فعالیت‌های ورزشی یا اجتماعی، پول و یا شغل شما باشد. فقط با بررسی چگونگی گذراندن زمان است که شما می‌فهمید چه کاری برایتان اهمیت دارد.

برخی از افراد می‌گویند که موفق شدن در شغلشان برای آنها از همه چیز مهمتر است ولی در منزل ساعت‌ها وقت خود را به بطالت گذرانده و به طور مثال پای تلویزیون می‌نشینند. برخی‌ها هم می‌گویند که برای آنها خانواده از همه چیز مهتر‌ است، اما به فعالیت‌های اجتماعی می‌پردازند یا به تنهایی به تفریح می‌روند. فقط اعمال شماست که نشان می‌دهد، شما به واقع برای چی چیزهایی ارزش قائل هستید.

مطلب مرتبط: با به کاری گیری قانون ۸۰/۲۰ دیگر از کمبود وقت شکایت نخواهید کرد

اساساً مدیریت زمان برای این است که شما کارهای خود را با انضباط و قانون‌مندی اولیت‌بندی کرده و به آنها بپردازید. در واقع شما باید هوشمندانه و آگاهانه، با ارزش‌ترین و با اهمیت‌ترین کاری را که می‌توانید در هر فرصت زمانی انجام دهید را انتخاب کرده و سپس مصمم باشید که فقط روی آن کار تمرکز کنید.

قبل از هر اقدامی خوب فکر کن!

همیشه قبل از شروع هر کاری که نیاز به صرف وقت دارد، این سوال را از خود بپرسید که «آیا این کار بهترین روش استفاده از زمان است؟»

نداشتن قانون‌مندی فردی در مدیریت زمان، باعث می‌شود که انسان‌ها از فعالیت‌های مهم خود طفره بروند و وقت خود را هرچه بیشتر صرف وظایف کم‌اهمیت و یا بی‌اهمیت کنند و هر کاری را مکرراً انجام دهید، به تدریج تبدیل به یک عادت شما می‌شود.

اکثر مردم طفره‌رفتن و به تعویق انداختن کارهای مهم را در خود به عادت تبدیل کرده‌اند و در عوض بیشتر زمان خود را صرف فعالیت‌هایی می‌کنند که در بلند مدت تفاوت کمی در زندگی ایجاد می‌کند.

مطلب مرتبط: چه رابطه‌ای میان عادت‌های روزمره و رضایت شغلی وجود دارد؟

اولویت‌ها و غیرضروری‌ها را مشخص کن

برای تنظیم اولویت‌ها، نیاز به تنظیم کارهای غیرضروری نیز هست. اولویت یعنی کاری که باید زودتر و بیشتر انجام دهید؛ در حالی که کارهای غیرضروری را می‌توانید دیرتر و کمتر انجام دهید.

شاید شما در حال حاضر کارهای زیاد برای انجام دادن داشته و در عوض زمان کم داشته باشید؛ پس اگر می‌خواهید به کار جدیدی وارد شوید، باید یکی از کارهای قبلی را رها کنید.

وارد شدن به کار جدید، نیازمند خارج شدن از کار دیگری دارد. قبل از اینکه کار جدیدی را برعهده بگیرید از خود سوال کنید که «چه کاری را می‌خواهم رها کنم تا زمان کافی برای کار جدید داشته باشم؟».

مرتب زندگی خود را مررو کنید و «رها سازی خلاقانه» را به کار گیرید؛ یعنی آگاهانه فعالیت‌هایی که می‌خواهید رها کنید را تعیین کنید تا بتوانید زمان بیشتری صرف کارهایی کنید که تفاوت واقعی در زندگی شما ایجاد می‌کند!