شخصیت افراد تاثیر مستقیمی در میزان موفقیت آنها دارد، تلاش برای رشد شخصیت از آغاز کودکی تاثیر به سزایی در آینده‌ آنها خواهد داشت؛ در این مطلب ما عوامل رشد شخصیت را که با فراگیری ارزش‌ها به دست می‌آید را از زبان بریان تریسی برایتان بازگو می‌کنیم. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

این مطلب را با جمله معرفی از ارسطو آغاز می‌کنیم که می‌گوید: «تمام پیشرفت‌های جامعه، با رشد شخصیت جوانان آغاز می‌شود». به این معنی که پیشرفت در زندگی شما با یادگیری و به کاربردن ارزش‌ها شروع می‌شود. برای فراگیری ارزش‌ها سه روش به شما معرفی می‌کنیم که شما می‌توانید ارزش‌ها را با یک یا با هر سه روش فرا بگیرید؛ این سه روش آموزش، مطالعه و تمرین هستند که در ادامه نگاهی دقیق‌تر به این سه روش می‌اندازیم.

مطلب مرتبط: هفت قدم طلایی برای رسیدن به اوج موفقیت از نگاه برایان تریسی

به فرزندانتان ارزش‌ها را بیاموزید

یکی از مهمترین وظایف والدین، آموزش ارزش‌ها به فرزندان است که این امر مستلزم آموزش صبورانه و توضیح و بیان مداوم ارزش‌ها به آنها است. یک بار بیان ارزش‌ها کافی نیست. باید همگام با رشد کودک، ارزش و اهمیت زیستن  به وضوح به او توضیح داده شود. والدین نه تنها باید به توصیف ارزش‌ها بپردازند، بلکه در عین حال باید پایبندی به یک ارزش، مخصوصاً گفتن حقیقت و متضادش یعنی دروغگویی یا نگفتن نیمی از حقیقت، را با هم مقایسه کنند.

کودکان در طول رشدشان بسیار پذیرای درس‌ها و آموزش‌هایی‌ هستند که از اشخاص مهم در زندگی‌شان دریافت می‌کنند. آنها، آنچه که شما به عنوان پدر و مادر می‌گویی را به عنوان یک حقیقت محض قبول می‌کنند. آنها همچون یک اسفنج، هر آنچه که بیان می‌کنید را جذب می‌کنند. شما توصیف‌تان از ارزش‌ها را بر روی روح آن‌ها که هم‌چون خاک رس مرطوب است، می‌نویسید؛ به طوری که هر آنچه شما می‌نویسید، بخش ثابت شیوه‌ی نگرش آنها به دنیا و نحوه‌ی ارتباطشان با زندگی می‌شود.

و از همه مهمتر، شما ارزش‌هایتان را در رفتارهایتان نشان می‌دهید. فرزندانتان، شما را نگاه می‌کنند و تلاش می‌کنند ارزش‌هایی را تقلید کنند که نه تنها به آنها یاد می‌دهید، بلکه به آنها در عمل نیز نشان می‌دهید؛ چرا که آنها همیشه نظاره‌گر هستند.

مثالی را در این خصوص برای شما بیان می‌کنیم: کودکان خانواده «راکفلر» به خاطر یادگیری ارزش‌های مالی در سنین پایین، بسیار مشهور بودند. با وجودی که پدرشان یکی از ثروتمندترین مردان آمریکا بود، ولی قبل از گرفتن پول توجیبی، مجبور به انجام دادن کارها و وظایفی بودند. سپس به آنها درباره‌ی نحوه‌ی خرج کردن پول توجیبی‌هایشان آموزش داده می‌شد؛ اینکه چگونه ذخیره کنند، چقدر به خیریه بدهند و چقدر پس‌انداز کنند. 

در واقع آنها بر خلاف کودکان خانواده‌های مرفه که به ندرت درباره‌ی پول منضبط بودند، تربیت شدند تا تاجران و دولت‌مردانی موفق شوند.

موفقیت کودکان امروز و بزرگسالان فردا در گرو رشد شخصیت آن‌هاست؛ لذا والدین باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند و از آن غافل نشوند.

درباره‌ ارزش‌های آرمانی‌تان مطالعه کنید

ارز‌ش‌ها را می‌توان با مطالعه دقیق آن‌ها فرا گرفت. در این خصوص قانون تمرکز می‌گوید: «فکر و ذکر خود را معطوف به هرچیزی کنید، رشد کرده و در زندگیتان افزایش می‌یابند».

این قانون به این معناست که وقتی داستان‌هایی درباره‌ی مردان و زنانی با همان ارزش‌ها و باورهای آرمانی‌تان مطالعه می‌کنید و در رفتار آنها تفکر می‌کنید، آن ارزش‌ها عمیق و عمیق‌تر در ذهنتان جا می‌گیرند و همین که یکبار آن ارزش‌ها در ضمیر ناخوداگاه شما نهادینه شد، میل و کششی در درونتان به وجود می‌آورند که در شرایط مورد نیاز، در هماهنگی با آن ارزش‌ها عمل کنید. برای مثال در آموزش نظامی، بی‌وقفه به سربازان داستان‌هایی درباره‌ی شهامت، انضباط، فرمانبرداری و ارزش حمایت از دوستان سربازشان گفته می‌شود. هر چه که این سربازان بیشتر چنین داستان‌هایی را بشوند، درباره‌شان بحث کنند و به آنها بیاندیشند، زمانی که تحت فشار جنگ واقعی قرار می‌گیرند، به احتمال بسیار زیاد مطابق با این ارزش‌ها رفتار خواهند کرد.

اصلی‌ترین ویژگی شخصیت «صداقت» است. هر زمان که حقیقت را بیان می‌کنید، اگرچه ممکن است در آن لحظه ناخوشایند باشد، اما به شما احساس بهتری نسبت به خودتان می‌دهد و احترام و تحسین دیگران را به خود جلب می‌کنید. یکی از بزرگترین تحسین‌ها برای دیگران، این است که بگوید «او همیشه حقیقت را می‌گوید».

 

انسان‌های مورد تحسینتان را سرمشق قرار دهید

قسمت اعظم شخصیت شما را افرادی تعیین می‌کنند که مورد ستایشتان هستند؛ چه آنهایی که در قید حیاتند و چه آنهایی که نیستند.

افراد مورد ستایشتان چه کسانی هستند؟ با مرور زندگی و پیشه‌تان، می‌توانید فهرستی از کسانی که مورد ستایشتان هستند را تهیه کنید و در کنار نامشان، ارزش یا باوری را که آنها تجلی آنند، بنویسید.

مطلب مرتبط: چگونه می توان از بیشتر افراد موفق تر بود؟

اگر می‌توانستید یک بعد از ظهر را با فردی بگذرانید – چه در قید حیات باشد و چه نباشد – چه شخصی را انتخاب می‌کردید؟ دلیل انتخابتان چیست؟ با هم در مورد چه موضوعی گفت‌و‌گو می‌کردید؟ چه سوالاتی را می‌پرسیدید یا دوست داشتید چه چیزی را یاد بگیرید؟

این سوال‌ها را نیز درنظر داشته باشید؛ چرا آن شخص باید تمایل داشته باشد که یک بعدازظهر را با شما بگذراند؟ چه ارزش‌ یا باوری را در خودتان پرورش داده‌اید که شما را شخصی جالب و ارزشمند می‌کند؟ چه چیزی شما را بی‌نظیر و منحصر به فرد می‌کند؟

ارزش‌های مورد ستایشان را به کار گیرید: شما با به کاربردن ارزش‌ها در موارد لزوم، آن‌ها را رشد و توسعه می‌دهید.

اپیکتتوس، فیلسوف رواقی یونانی نوشت:‌ «شرایط انسان را نمی‌سازد، بلکه فقط ماهیت واقعی فرد را به او می‌شناساند».

وقتی مشکلی رخ می‌دهد انسان‌ها به طور خودکار بر اساس ارزش‌های والایی که تا آن لحظه در خودشان رشد و توسعه داده‌اند، از خود واکنش نشان می‌دهند. ما ارزش‌ها را با تکرار، رشد و توسعه می‌دهیم؛ با رفتار هماهنگ با یکی ارزش خاص، به کرات، آن ارزش به صورت یک عادت درآمده و به صورت خودکار اجرا می‌شود. مردان و زنانی که شخصیت‌های کمال‌یافته دارند، به گونه‌ای هماهنگ و همگام با ارزش‌های والایشان رفتار می‌کنند که آن ارزش‌ها را بدون فکر یا تردید از خود بروز می‌دهند. آن‌ها ذره‌ای شک ندارند که آیا آنچه که انجام می‌دهند، صحیح است یا خیر!