بسته به اینکه کارفرما شما را از کار اخراج کند یا خودتان بدلیل مغایرت علایق خود با محیط کار تصمیم به خروج از آن محیط را دارید، به هیچ عنوان نباید خود را در میان همکاران، عصبی و ناراحت جلوه دهید؛ هرچند اگر واقعاً هم از این پیشامد ناراحت و نگران باشید. اجازه ندهید افکار پریشان سبب اختلال در حال خوب شما ایجاد کند. حرفی از انتقام و تلافی به میان نیاورید و سعی کنید خودتان را با صلابت نشان دهید. در این مقاله ۵ نکته مهم که باید آنها را هنگام ترک محل کار خود رعایت کنید را بیان می‌کنیم. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

به همکاران و مدیر خود توهین نکنید، حتی اگر آنها سزاوار توهین باشند

ممکن است پس از مدت‌ها تحمل یک محیط کاری پر‌تنش، شاید حتی همراه با دشمنی و کینه‌توزی میان همکاران، ممکن است احساس کنید اگر به آنها بگویید راجع‌به شخصیتشان چه فکر می‌کنید. اصلاً شاید نگاه شما به شخصیت آنها درست باشد، اما اصلاً نباید چنین صحبت‌هایی را مطرح کنید. شاید ده‌ها دلیل برای عدم انجام این کار وجود داشته باشد، اما ابتدایی‌ترین دلیل این است که شما نمی‌دانید در آینده چه چیزی در انتظار شما است. شاید یکی از همین افراد مجدداً در محیط کاری جدیدی با شما همکار شد و صحبت‌های شما در هنگام ترک محیط کار قبلی توسط او به کارفرمایان جدید منتقل شود و روی نگاه آنها به شما در حین استخدام تاثیر منفی بگذارد.

مطالب مرتبط: ۱۴ تیپ رفتاری در محیط کار؛ شما کدام یک هستید؟

به آن مجموعه آسیب نرسانید یا چیزی از آنجا برای خود برندارید

ممکن است شما بصورت خیلی ناعادلانه از کار بیکار شوید؛ اما باید بتوانید خشم خود را کنترل کنید. مطمئناً عصبانیت در چنین لحظاتی بسیار طبیعی است؛ اما انجام کاری از روی عصبانیت بزرگترین اشتباه شما خواهد بود. زیرا نتایج یک لحظه عصبانیت می‌تواند در آینده شغلی شما تأثیر بگذارد و حتی باعث شکایت کارفرما و یا همکاران از شما شود. به بیانی دیگر، بهانه دست هیچکس ندهید؛ حتی ساده‌ترین وسایل شرکت همانند یک خودکار را نیز با خودتان به منزل نبرید. قبل از انجام عملی از روی عصبانیت از خودتان بپرسید، آیا باید آزادی و حسن شهرت خود را در معرض خطر قرار دهم؟

درباره همکاران و کارفرما نزد جایگزین خود بدگویی نکنید

 اگر بصورت اتفاقی با شخصی که قرار است جایگزین شما در شرکت شود مواجه شدید، از گفتن هر چیزی که جنبه منفی داشته باشد و در نگاه کارمند جدید نسبت به همکارانش بدبینی بوجود آورد خودداری کنید. اگر واقعاً همه چیز به همان بدی باشد که شما احساس می‌کنید، با گذر زمان فرد جایگزین شده نیز همان جو و اتمسفر مسموم را مشاهده خواهد کرد. اما به خودتان اجازه ندهید آن فرد را با نگاهی منفی در روز اول کاری مواجه کنید.

درباره مدیر قبلی خود به کارفرمای جدید گلایه نکنید

هنگامی که برای استخدام یک شغل جدید مصاحبه می‌کنید، بدون شک درباره محیط قبلی کار و کارفرمای سابقتان موضوعاتی مطرح خواهد شد. اولین سوالی که از شما پرسیده می‌شود، احتمالاً این خواهد بود که علت ترک محل کار قبلیتان چه بوده است؟ اگر فکر می‌کنید با بدگویی از محل کار قبلی، می‌توانید خود را در دل کارفرمای جدید جا کنید، سخت در اشتباه هستید؛ زیرا بیان چنین صحبت‌هایی نگرش منفی در ذهن کارفرمای جدید ایجاد می‌کند. برعکس اگر با تمام مشکلات موجود، سعی در نشان دادن منظره‌ای جذاب از محیط کار قبلی خود داشته باشید، احتمال اینکه در نگرش فرد مصاحبه کننده احساس خوبی نسبت به خودتان ایجاد کنید بسیار بیشتر است.

مطلب مرتبط: شرکت هایی که شادترین فضای کاری را دارند

فراموش نکنید محل کار سابق شما بعنوان یک مرجع شناخته خواهد شد

هر زمان که برای استخدام به شرکت جدیدی مراجعه می‌کنید، ممکن است از محل کار قبلی شما بعنوان یک مرجع برای پرسیدن درباره اخلاق فردی، انضباط و موارد دیگر سوال شود. پس سعی کنید حتی اگر برای اخراج شدن مقصر بودید، از خودتان در ذهن همکاران و مدیر سابق یک فرد بی‌انضباط‌تر و بدتر از آنچه بودید نسازید.