شاید تا به‌حال چیزکیک یا همان کیک پنیری با تزئینات و ظاهر مختلف خورده باشید؛ از چیز کیک شکلاتی گرفته تا چیز کیک با ژله. شاید هم دست به کار شده و چندین مرتبه پخت آن را در منزل امتحان کرده باشید. ما از علاقمندان به شیرینی و شیرینی پزی دعوت می‌کنیم این مقاله آموزشی را تا پایان بخوانند تا با نکات کلیدی پخت یک چیزکیک خانگی دلپذیر و خوش آب و رنگ آشنا شوند. با ۷۲۴ پرس همراه باشید.

عده‌ای هستند که مراقب سفت و سخت سلامتی خود بوده و حاضر به امتحان کردن کیک پنیری به دلیل میزان بالای چربی آن نمی‌شوند. اما کسانی که یک بار طعم چیز کیک را چشیده‌اند می‌دانند که بافت خامه‌ای و لطیف آن چه لذتی به آن‌ها بخشیده است. به علاوه مصرف یک برش کوچک از این کیک چندان ضرری نداشته و میزان کلسترول شما را بالا نمی‌برد. در این مقاله راز و رمز پخت یک چیزکیک عالی تقدیم شده است که با در نظر گرفتن آن‌ها یک دسر به یاد ماندنی خواهید داشت.

قبل از این‌که به سراغ دستور تهیه‌ی این کیک رویایی برویم به بیان نکاتی در خصوص مواد اولیه و شیوه‌ی پخت آن می‌پردازیم که چیز کیک شمارا بیش از قبل خوش‌طعم کند.

انتخاب پنیر خامه‌ای مناسب و خامه‌ی ترش

مهمترین ماده‌ی مصرفی در چیزکیک، پنیر خامه‌ای است. پنیر خامه‌ای نباید دارای شوری زیادی باشد به علاوه هرچه پنیری با چربی بیشتری بیابید نتیجه‌ی کار بهتر است به شرطی که چربی آن چربی شیر باشد. در برخی دستورهای تهیه به خامه‌ی غلیظ هم اشاره شده تا طعم نهایی چیزکیک را بهتر کند. اگر توانستید خامه‌ترش پیدا کنید که چه بهتر اگر نه از خامه‌ی غلیظ استفاده کنید. هر دو نوع خامه بافت بهتری به پنیرخامه‌ای بخشیده و به رطوبت پنیر خامه‌ای اضافه می‌کنند.

مقاله مرتبط: طرز تهیه کیک پایه‌ شکلاتی

تخم‌مرغ‌های مفید

مسئولیت سنگین تخم‌مرغ ایجاد پیوستگی در بافت مایه‌ی چیزکیک است. مصرف سه عدد تخم‌مرغ کامل کافی است اما در دستور تهیه‌ای که در دنباله آمده به یک زرده‌ی اضافی هم نیاز داریم. نقش این زرده افزایش نرمی بافت کیک است اما اگر دوست داشتید کیک شما سبک‌تر بشود می‌توانید از یک تخم مرغ کامل به جای زرده‌ی اضافه بهره ببرید.

تضمین نتیجه خوب با مصرف نشاسته‌ی ذرت

به کار بردن مقدار کمی نشاسته‌ی ذرت یا کمی آرد، کیک را از خطر ترک‌خوردگی نجات می‌دهد و کمک می‌کند هنگام برش، تکه‌های تمیز و سالمی به دست بیاوریم ضمن این‌که طعم کیک را هم اندکی تغییر می‌دهد. نشاسته باعث سفت شدن کیک می‌شود در حالی‌که چیز کیکی که فقط از تخم‌مرغ تهیه شود، نرم‌تر و خامه‌ای‌تر خواهد شد. زمانی که هر دو نوع چیزکیک در کنار هم مقایسه شوند، بهتر می‌توان به تفاوت‌شان پی برد. اما نگران نباشید، طعم هر دو عالی است. با این حال شما از راهی بروید که لذت بیشتری برای‌تان به ارمغان بیاورد.

پخت چیزکیک در ظرف آب، آن‌را خامه‌ای‌تر می‌کند

استفاده از ظرف آب یا اصطلاحاً حمام آب زمانی که از نشاسته ذرت در لیست مواد اولیه خود استفاده نکرده‌اید، لزومی ندارد. چراکه نبود نشاسته به اندازه کافی چیزکیک را خامه‌ای می‌کند. اما در کل استفاده از حمام آب به دلیل ایجاد بخار آب در محیط درون فر، مانع از خشک شدن زیاده از حد رویه‌ی چیزکیک می‌شود و در نتیجه، نرمی و لطافت قسمت پنیری چیزکیک را لذیذتر می‌کند. برای پخت به این روش نیاز به هیچ وسیله‌ی خاصی نداریم جز یک ظرف بزرگتر از قالب که بشود از آن در فر استفاده کرد. قالب کیک آماده شده را در این ظرف قرار داده و آنگاه چند سانتیمتر آب در آن می‌ریزیم و در فر قرار می‌دهیم. اگر قالب را قبل از پر کردن، با فویل عایق‌بندی کنیم احتمال نفوذ آب به درون قالب را به صفر می‌رسانیم.

حفاظت از ترک‌خوردگی

به دو دلیل ممکن است چیزکیک ترک بخورد: کیک بیش از اندازه بپزد یا خیلی سریع سرد شود. هر دو مورد محتمل هستند. کیک‌پنیری را تا زمانی که حلقه‌ی بیرونی آن شروع به پف کردن و سفت شدن کرده و قسمت مرکزی مانند ژله با حرکت دادن قالب تکان بخورد، در فر نگه دارید. اگر چند نقطه‌ی طلایی روی قسمت پنیری ظاهر شد ایرادی ندارد اما اگر هر ترک کوچکی را مشاهده کردید بلافاصله وارد مرحله سرد کردن بشوید.

برای سرد کردن اصولی، ابتدا اجازه دهید چیزکیک برای یک ساعت در فر خاموش که کمی درب آن باز است، بماند. سپس قالب را از ظرف آب درآورده، کناره‌های چیزکیک را با کمک یک چاقوی ظریف از دیواره‌ی قالب جدا کنید و اجازه دهید در محیط بالای گاز کاملاً خنک شود.

مقاله مرتبط: طرز تهیه‌ مافین با موز و توت‌فرنگی و جو دوسَر

همیشه چیزکیک را سرد کنید

بعد از این‌که چیزکیک به اندازه کافی در محیط آشپزخانه خنک شد، باید برای حداقل ۴ ساعت یا حتی تمام شب، در یخچال خنک شود. اگر قبل از این‌که چیزکیک را در یخچال بگذارید، آن‌را برش بزنید بافت آن مثل کرم کاستارد خواهد شد که اصلاً دلچسب نیست؛ گویی در پخت و مواد اولیه آن اشتباهی رخ داده باشد. اما با سرد کردن در یخچال به چیزکیکی عالی و خامه‌ای می‌رسید که ارزش صبر کردن را داشته است.

۴ چیزی که نباید به آنها اهمیت بدهید:

  • باقی ماندن تکه‌های کوچک پنیر در مایه‌ی پنیری چیزکیک:

ممکن است زمانی که در حال تهیه‌ی مایه‌ی پنیری هستید، تکه‌های کوچکی از پنیر خامه‌ای به طور کامل حل نشوند؛ چه به این دلیل که پنیر سرد است و چه به دلیل افزودنی‌های موجود در خود پنیر که مانع از وارفتن کامل پنیر می‌شود. نمی‌شود از تکه‌های درشت پنیر صرف نظر کرد و باید با قاشق یا چنگال آن‌ها را نرم کرد، اما این تکه‌های ریز را نادیده بگیرید؛ زیرا حین پخت آب می‌شوند و ظاهر و بافت چیزکیک را خراب نخواهند کرد.

  • پیدایش چند ترک کوچک:

بله، اگر چیزکیک را زیاد بپزید یا سریع سرد کنید باید منتظر ظاهر شدن ترک بر روی چیزکیک باشید، اما چند ترک کوچک به معنای اشتباه بودن روش شما نیست. فقط روی کیک را بپوشانید و آن را جابه‌جا کنید.

  • نفوذ کمی آب از قسمت زیرین قالب:

اگر به دلیل آسیب دیدن فویلی که دور قالب پیچیده‌اید، کمی آب به درون قالب رفته بود نگران نباشید. اگرچه قسمت بیرونی چیزکیک که در تماس با آب بوده کمی مرطوب و خیس خورده می‌شود، اما قرار دادن چیزکیک در یخچال مشکل را برطرف می‌کند.

  • ظرف مناسبی برای حمام آب ندارید:

لازم است ظرفی که برای غوطه‌ور شدن قالب در آب می‌خواهیم مناسب اندازه‌ی قالب باشد. انتخاب قالب مناسب و ظرف حمام آب به آنچه که در دسترس شماست بستگی دارد. با انتخاب ظروف مختلف فقط ضخامت چیزکیک و البته زمان پخت کیک‌پنیری تغییر می‌کند؛ چراکه هر چه ضخامت چیزکیک کمتر شود سریعتر می‌پزد و بالعکس. در نهایت طعم و بافت چیزکیک متأثر نخواهد شد.

مقاله مرتبط: طرز تهیه کیک شکلاتی ادویه‌دار

حال با توجه به نکاتی که بیان شد با مهارت یک شیرینی‌پز حرفه‌ای به سراغ تهیه‌ی یک کیک پنیر خانگی می‌رویم:

مواد لازم برای قسمت پنیری کیک:

  • ۵۷ گرم پنیر خامه‌ای
  • ۱ پیمانه شکر
  • ۱ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت، یا ۲ قاشق غذا خوری آرد چند منظوره- اختیاری
  • ۱/۸ قاشق چای‌خوری نمک
  • ۱/۲ پیمانه خامه ترش
  • ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو ترش- اختیاری
  • ۱ قاشق چای‌خوری عصاره‌ی وانیل
  • ۳ عدد تخم مرغ بزرگ
  • ۱ عدد زرده تخم مرغ درشت

مواد لازم برای نان چیز کیک:

  • ۱۷۰ گرم بیسکوئیت سبوس دار پودر شده
  • ۵ قاشق غذاخوری کره، به علاوه مقدار اضافی برای چرب کردن قالب

لوازم مورد نیاز:

  • قالب دو تکه گیره دار به قطر ۲۳ سانت
  • فویل آلومینیوم
  • یک ظرف بزرگتر از اندازه‌ی قالب کمربندی مناسب فر

طرز تهیه:

مرحله‌ی اول گرم کردن پنیر خامه‌ای است. فر را روشن کنید و دمای آن را روی ۱۷۵ درجه‌ی سانتیگراد تنظیم کنید. توری فر را در جایگاه وسط نزدیک به پائین قرار دهید. پنیر خامه‌ای را در یک ظرف مناسب ریخته و در فر بگذارید و اجازه دهید تا زمانی که نان چیز کیک را آماده می‌کنید پنیر گرم شود یعنی زمانی در حدود ۳۰ دقیقه.

دو تکه‌ی بزرگ- بزرگتر از سایز قالب- از فویل آلومینیوم بریده و بر روی هم روی میز کار قرار دهید. قالب کمربندی را در وسط کار قرار داده و فویل را از اطراف به روی دیواره‌ی قالب بیاورید و به عبارتی قالب را عایق کنید تا زمانی‌که قالب را در ظرف آب قرار دادیم آب به دورن آن نفوذ نکند.

بیسکوئیت سبوس‌دار را در مخلوط کن ریخته و اجازه دهید به شکل یک پودر نرم دربیاید. مقداری که در نهایت به دست می‌آید باید برابر با ۱ و ۱/۲ تا ۲ پیمانه پودر بیسکوئیت باشد. ۵ قاشق غذاخوری کره را در ماکروویو یا روی گاز قرار دهید تا ذوب شود و بعد به پودر بیسکوئیت اضافه کنید. بعد از مخلوط کردن این دو باید حالتی مثل خیسی یا گلوله گلوله شدن در پودر به وجود بیاید و وقتی که خمیر را با دست فشار دادیم خودش را بگیرد. اگر اینطور نبود می‌توانید طی چند مرحله یک قاشق غذاخوری آب به آن اضافه کنید. کف و دیواره قالب را با کره چرب کنید و پودر آماده شده را در قالب بریزید و به کمک ته یک لیوان یا قاشق آن را در کف ظرف فشرده کنید.

مقاله مرتبط: نکات بهداشتی لازم برای خرید شیرینی شب عید

قالب را در فر قرار دهید و مراقب باشید فویل آسیب نبیند. بعد از گذشت ۸ تا ۱۰ دقیقه که لبه‌های خمیر شروع به طلایی شدن کرد، آن را بیرون بیاورید و اجازه دهید خمیر به اندازه‌ی کافی سرد شود. در این مدت به سراغ تهیه‌ی مایه‌ی پنیری بروید.

پنیر خامه‌ای گرم شده، شکر، نشاسته ذرت و نمک را در یک کاسه با یکدیگر مخلوط کنید. می‌توانید از همزن برقی استفاده کنید یا این‌که با همزن دستی مواد را با هم ترکیب کنید. تا زمانی که مایه‌ی چیز کیک به صورت خامه‌ای و نرم و یکنواخت درآید با سرعت ملایم به هم بزنید و اگر تکه‌های پنیر خامه‌ای دیدید با کمک قاشق تکه را به دیواره‌ی ظرف بسابید تا حل شود. سپس خامه ترش، آب لیمو ترش و وانیل را به ظرف اضافه کنید و با سرعت متوسط هم بزنید. با کمک قاشقک شیرینی‌پزی موادی که به دیواره‌های ظرف پاشیده دوباره به درون مایه برگردانید.

تخم‌مرغ‌ها و زرده‌ی اضافی را دانه دانه اضافه کنید. هر تخم‌مرغ را به طور کامل در مخلوط ، ترکیب کرده و بعد دیگری را اضافه کنید. ممکن است در ابتدا خمیری غیر منسجم باشد، اما تخم‌مرغ‌ها تأثیر خود را خواهند گذاشت و ترکیبی لطیف و خامه‌ای به دست می‌دهند. چند بار با کمک قاشق مخلوط را از زیر به رو بیاورید و همه‌جای ترکیب را با هم مخلوط کنید و مطمئن شوید ماده‌ی رسوب کرده‌ای در جایی از مایه وجود نداشته باشد. اگر تکه‌های کوچکی از پنیر در بافت خمیر وجود داشت نگران نباشید؛ چرا که بعداً بر اثر حرارت حل می‌شوند. در مرحله‌ی بعد مایه‌ی پنیری را بر روی خمیر سرد شده بریزید و کاملاً صاف و یک‌دست کنید. می‌توانید کمی قالب را روی میز به عقب و جلو ببرید تا سطح آن یکنواخت شود. این نکته ضروری است که حتماً لبه‌ها و کف خمیر سرد شده باشد.

قالب را در ظرفی که برای غوطه‌ور کردن قالب در آب مورد نیاز بود، قرار دهید. می‌توانید از یک قابلمه با دسته‌های نسوز یا یک ماهیتابه‌ی بزرگتر از سایز قالب و یا هر ظرف مناسب دیگری برای این منظور استفاده کنید فقط باید ارتفاع آن متناسب با ضخامت چیزکیک شما باشد. ریختن چند پیمانه آب در آن کافی است فقط باید ارتفاع آب در ظرف ۲.۵ سانتیمتر یا کمی پائین‌تر از لبه‌های فویل باشد. مراقب باشید که آب به داخل چیز کیک نپاشد.

بسیار خب، ظرف را برای ۵۰ تا ۶۰ دقیقه در فر با دمای ۳۵۰ درجه‌ی فارنهایت یا ۱۷۵ درجه‌ی سانتیگراد قرار دهید. کیک وقتی آماده است که با تکان دادن قالب به اندازه‌ی ۲ تا ۳ سانتیمتر از لبه‌های کیک حباب‌دار و محکم باقی بماند اما قسمت مرکزی مانند ژله تکان بخورد. ظاهر شدن نقطه‌های طلایی رنگ بر روی قسمت پنیری زودتر از سپری شدن زمان پخت خوب است، اما اگر ترک‌خوردگی در شکل آن ایجاد شده بود، هنوز کار تمام نشده؛ پس قالب را به طبقه‌ی بالاتر در فر برده و اجازه دهید مرحله‌ی پخت کامل شود.

مطلب مرتبط: طرز تهیه کیک براونی همراه با لبو و شکلات

بعد از پخت، فر را خاموش کنید و درب آن کمی را باز بگذارید. اجازه دهید چیز کیک به آرامی طی یک ساعت خنک شود. سپس آن را بیرون آورده، قالب را به آرامی از ظرف آب خارج کنید. فویل را از دور قالب جدا کنید و آن را به مکان خنک تری ببرید. به کمک یک چاقو لبه‌های چیز کیک را از دور قالب جدا کرده و قسمت دیواره‌ی قالب را باز کرده و بگذارید کیک به طور کامل خنک شود. چیز کیک را برای دست کم ۴ ساعت در یخچال بگذارید. این برای این است که چیز کیک خودش را بگیرد و بافت آن عالی شود.

۳۰ دقیقه قبل از سرو کردن چیز کیک آن را از یخچال خارج کنید. می‌توانید آن را در قسمت کفی قالب نگه دارید یا این که به کمک یک قاشقک پهن بزرگ آن را به یک ظرف دیگر منتقل کنید. می‌توانید روی آن را با هر چه که دوست دارید مثلاً میوه‌های تازه‌ی خرد شده یا کرم خامه‌ای یا شربت غلیظ تزئین کنید و یا به همان شکل اولیه نوش جان کنید.

بهتر این است که چیزکیک را بدون درپوش در یخچال بگذارید. این اقدام از انقباض ظرف چیز کیک که باعث خمیری شدن روی آن می‌شود، ممانعت به عمل می‌آورد.