حساسیت یا آلرژی در نتیجه‌ی پاسخ بیش از انتظار سیستم ایمنی به یک ماده‌ی تحریک کننده برای بدن رخ می‌دهد. این آلرژن‌ها در اطراف ما آنقدر زیاد هستند که نمی‌توان به طور کامل از آن‌ها دوری کرد. چاره‌ی کار تقویت سیستم ایمنی از سویی و از سوی دیگر کاهش احتمال مواجهه با مواد حساسیت‌زا موجود در محیط زندگی  است. ۷۲۴ پرس، ۱۰ راه کمکی به شما پیشنهاد می‌دهد که تا جای ممکن آشکار شدن علائم آلرژیک را به تعویق می‌اندازند. با ما همراه باشید.

اگرچه افرادی که گرفتار حساسیت فصلی هستند به مجموعه علائمی که در این دوره بر آن‌ها عارض می‌شود خو گرفته‌اند و به هر جهت با داروهای ضدحساسیت یا با هر روش دیگری این ایام را می‌گذرانند، اما راه حل‌های بسیار کوچکی هم وجود دارد که بتوان با به کار بستن آن‌ها شروع نشانه‌های حساسیت را به تعویق انداخته و یا کلاً از دردسر آن‌ها خلاص شد. فاصله‌ای که تا شروع فصل گرده‌افشانی گل‌ها باقی است، بهترین زمان برای تقویت سیستم ایمنی و عادت کردن به کارهای روتین به شیوه‌ای نو که سلامتی شما را تضمین کند، می‌باشد.

مقاله مرتبط: هفت عامل عجیب و غیر معمول آلرژی‌زا

۱. هر روز صبح یک عدد کیوی نوش جان کنید

کیوی، میوه‌ای که شاید به دلیل طعم ترشش کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین سی است و می‌تواند مانند یک آنتی‌‌هیستامین طبیعی عمل ‌کند. برخی مطالعات علمی رابطه‌ی معناداری بین سطح پائین ویتامین سی در بدن و بروز انواع آلرژی را نشان داده است. دقت کنید زمانی‌که آثار حساسیت فصلی رفته‌رفته در شما آشکار می‌شود ویتامین سی مورد نیاز بدنتان را تأمین کنید.


۲. دستگاه تصویه هوای خانگی

اگر در منزل دستگاه تصفیه هوای خانگی دارید، در مدتی که خطر بروز حساسیت فصلی بیشتر است، حتماً از این دستگاه بهره ببرید. فیلترهایی که در دستگاه پاک‌کننده‌ی هوا وجود دارند مانع از ورود عوامل حساسیت‌زا به درون منزل می‌شوند. فقط باید دقت کنید که این فیلترها تمیز شده و یا در صورت لزوم تعویض شوند.


۳. به جای استفاده از گوشت گاو از گوشت مرغ استفاده کنید

یک مطالعه‌ی دو ساله بر روی ۳۳۴ بزرگسال مبتلا به تب یونجه و ۱۳۳۶ فردی که مبتلا نبودند نشان داد افرادی که مقادیر بالایی اولئیک اسید ترانس- حالتی از چربی غیر اشباع تک ظرفیتی که اصولاً در گوشت و محصولات گوشتی یافت می‌شود- در رژیم غذایی روزانه‌ی خود دریافت می‌کنند تقریباً سه برابر مشابه با کسانی که تب یونجه دارند واکنش آلرژیک نشان می‌دهند تا افرادی که تب یونجه نداشته‌اند. یاد‌آور می‌شویم که تب یونجه به دلیل حساسیت به برخی گل‌ها و گیاهان رخ می‌دهد و منجر به بروز علائم آلرژیک در فرد مبتلا می‌شود.

مطلب مرتبط: آلرژی فصلی و تب یونجه خود را چگونه درمان کنیم؟


۴. انتخاب پادری‌هایی که از مواد سنتزی تهیه شده باشند

پادری‌ها و قالیچه‌هایی که از مواد طبیعی تهیه شده باشند به مرور زمان آسیب دیده و فرسوده می‌شوند و مکان بسیار ایده‌آلی برای رشد و نمو قارچ، کپک و کرم‌های ریز بید شده که به راحتی وارد محیط منزل می‌شوند. بنابراین انتخاب مواد سنتزی برای پادری منزل کمک شایانی به حفاظت از خود در برابر بروز آلرژی خواهد کرد. اما بهتر است همه‌ی پادری‌ها را هر هفته بشوئید.


۵. حشرات مرده در لامپ‌های سرپوشیده را دریابید

حتماً هنگام تمیزی چراغ‌های حباب‌دار متوجه حشراتی شده‌اید که جذب نور لامپ شده و در همان‌جا مرده‌اند. تجزیه و فساد این حشرات مرده می‌تواند موادی را در محیط پراکنده کند که مانند یک آلرژن عمل می‌کند؛ بنابراین پاک‌کردن چراغ‌ها از این حشرات قدم مؤثری برای حفاظت از خود در برابر بروز واکنش‌های آلرژیک خواهد بود.


۶. مصرف قرص روغن ماهی

روغن ماهی یک ماده‌ی مفید برای تعویق بروز علائم آلرژی است. یکی از کارهای واجبی که باید هر روز صبح بعد از مسواک زدن به یاد داشته باشید، مصرف قرص روغن ماهی است. پژوهشی که بر روی افرادی که دچار آسم ناشی از آلرژی هستند انجام گرفته نشان داده است مصرف روزانه‌ی روغن ماهی در یک دوره‌ی یک ماهه، سطح ماده‌ی شیمیایی لئوکوترییِنز «leukotrienes» که منجر به بروز واکنش آلرژیک می‌شود را  تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: معرفی ۸ ضد حساسیت طبیعی


۷. برای کفش‌های خود یک جاکفشی تهیه کنید

تا حد امکان افراد خانواده و میهمانان خود را تشویق کنید کفش‌های خود را در داخل جاکفشی قرار دهند و به این ترتیب باعث پراکنده شدن گرد و خاک، هاگ و گرده و دیگر آلرژن‌ها در داخل منزل نشوند. می‌توانید چند دمپایی نرم تهیه کنید و در اختیار کسانی قرار دهید که تمایل دارند حتماً با کفش در منزل رفت و آمد کنند.


۸. ملحفه، روتشکی و روبالشی را هر هفته با آب داغ شستشو دهید

بهترین کار برای حذف کامل آلرژن‌های میکروسکوپی که در وسایل خواب شما وجود دارند، شستشوی منظم آن‌ها با داغ است.


۹. پرهیز از مصرف خوراکی‌های حاوی افزودنی مونوسدیم بنزوات

مطالعه‌ای که در کشور ایتالیا در این حوزه انجام گرفته نشان می‌دهد مصرف خوراکی‌هایی که دارای افزودنی مونوسدیم بنزوات هستند علائمی مشابه با علائم آلرژی همچون گرفتگی و آب‌ریزش بینی، عطسه و خارش مجاری تنفسی را در بزرگسالانی که آلرژی ندارند، ایجاد می‌کند. این ماده‌ی نگهدارنده معمولاً در آب‌میوه‌های کارخانه‌ای، پای‌های پر شده با مواد مختلف، ترشی‌ها، زیتون و تزئین‌کننده‌های سالاد وجود دارد.


۱۰. مبلمان منزل را با دستگاه بخارشوی تمیز کنید

جالب است بدانید مقاله‌ی پژوهشی که در سال ۲۰۰۴ در حوزه‌ی آلرژی به چاپ رسیده است نشان داده مصرف محلول آب و تمیزکننده‌ی دی سدیم اُکتابورات تترا‌هیدرات «DOT» که پایه‌ی شیمیایی بسیاری از تمیز کننده‌ها است، آلودگی‌های گرد و غبار- که یک آلرژن محسوب می‌شوند- را برای مدت شش ماه در کمترین حد خود نگه می‌دارد.

امیدوارم این نکات برای شما عزیزان مثمر ثمر بوده و نقشی هرچند کوچک در بهبود سلامت شما و خانواده‌تان داشته باشند.