گرده‌های غیرمعمول، خاک، کپک و قارچ، شوره‌ی بدن حیوانات خانگی و غذاها؛ این‌ها عواملی هستند که معمولاً در باب حساسیت و آلرژی از آن‌ها نام برده می‌شود. اما شاید باورتان نشود که چه آلرژن‌های عجیبی می‌توانند در افراد مختلف سبب بروز واکنش‌های حساسیتی شوند. با ما همراه باشید تا با عجیب‌ترین آلرژن‌های پیرامونمان آشنا شوید.

 سیستم ایمنی بدن ما بسیار پیچیده است و هرگز نمی‌توان گفت دقیقاً چه چیزی می‌تواند آن را به مبارزه بکشاند. آیا شما می‌توانید باور کنید که آب بتواند در فردی ایجاد حساسیت کند؟ یا حتی استفاده از کفش‌های چرمی بتواند منجر به بروز  علائم حساسیت در پوست پای کسی شود؟

مطلب مرتبط: انواع داروهای ضد آلرژی و حساسیت را بشناسید

چاره‌ای وجود ندارد جز این‌که قبول کنیم افرادی که هنگام پوشیدن کفش چرمی دچار خارش و دردناکی پا می‌شوند به غیر از اینکه ممکن است زیاد از حد ایستاده باشند یا کفش اندازه‌ی پایشان نباشد؛ به مواد شیمیایی که در آماده‌سازی چرم طبیعی به کار رفته حساسیت دارند. و یا در مورد آب که بیشتر در زنان دیده می‌شود بروز کهیر پس از تماس پوست با آب، آشکار کننده‌ی یک واکنش حساسیتی به مواد حل شده در آب و یا واکنش آب با گیرنده‌هایی که بر روی پوست فرد وجود دارد و منجر به تشکیل یک سم می‌شود؛ می‌باشد. هستند افرادی که به سکه‌ی پول هم حساسیت نشان می‌دهند و این به دلیل تحریک سیستم ایمنی با نیکل موجود در سکه است. اما در ادامه به بررسی هفت عامل عجیب و باورنکردنی که منجر به بروز آلرژی می‌شوند، می‌پردازیم:

خاک:

همه‌ی ما در مورد حساسیت‌زا بودن گرده‌‌ی گل‌ها مطلع هستیم، اما شاید گاهی اوقات این خاک باشد که ریشه‌ی همه‌ی مشکلات است. کپک، سفیدک و قارچ‌هایی که در خاک وجود دارند نیز می‌توانند علائم آلرژی را در افراد ایجاد کنند؛ بنابراین اگر شاهد گسترش این عوامل بر روی خاک یا گیاهان خود بودید هرچه سریعتر آن‌ها را برطرف کنید. می‌توانید از داروهای خاص گیاهان برای از بین بردن سفیدک یا کپک سفید گیاهان استفاده کنید.


محصولات خام و فرآوری نشده:

حتماً دیده‌اید که بعضی بچه‌ها تلاش می‌کنند به والدین خود بگویند به میوه یا سبزیجات خاصی حساسیت دارند. این یک لجبازی بچگانه نیست، بلکه حقیقتی غیر قابل انکار است. دانشکده‌ی ایمونولوژی، آسم و آلرژی آمریکا در این مورد چنین توضیحی ارائه کرده است:

سندروم آلرژی دهانی که به عنوان سندروم غذا- گرده نیز شناخته می‌شود به وسیله‌ی واکنش‌های آلرژن‌هایی که هم در برخی غذاها یافت می‌شوند و هم در میوه‌های خام، سبزیجات و بعضی از مغز دانه‌های درختان یافت می‌شوند، ایجاد می‌شود. در این حالت سیستم ایمنی بدن واکنش یکسانی را به گرده‌ی گل و پروتئین موجود در غذاهای خام نشان داده و درنتیجه علائم مشابهی را نیز ایجاد خواهد کرد.

از مواد خام طبیعی برای این نوع علائم غیر‌معمول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیب، بادام، هویج، کرفس، گیلاس، فندق، کیوی، هلو، گلابی  و آلو اثری مشابه با گرده‌ی درخت غان دارند.
  • کرفس، خربزه و طالبی، انواع پرتقال، هلوها و گوجه فرنگی علائم مشابهی با علائم ناشی از گرده‌ی گل علف‌ها و بوته‌ها ایجاد می‌کنند.
  • موز، خیار، خربزه و طالبی ، دانه‎‌های آفتاب گردان و کدو سبز آلرژنی مشابه با گرده‌ی گیاه ابروسیا«راگ وید» اثر می‌کنند.

بر طبق نتایج حاصل آمده در این دانشکده، با پخته شدن این میوه‌ها و سبزیجات؛ پروتئین موجود در آن‌ها از بین می‌رود و دیگر مشکل‌ساز نخواهد بود.


لانولین «چربی پشم»:

لانولین یک ماده‌ی واکس مانند است که از سطح پوست بدن گوسفند ترشح شده و به سمت تارهای پشم حرکت کرده و آن را چرب می‌کند. همچنین این ماده را می‌توان در بسیاری از مواد آرایشی، مواد اولیه‌ی دارویی و یا مورد استفاده در صنعت نیز یافت. بسیاری از افراد به این ماده واکنش نشان می‌دهند و شاید به همین دلیل مصرف لوازم آرایشی در برخی افراد حساسیت ایجاد می‌کند. لانولین در لباس‌های پشمی و پتوی پشمی نیز وجود دارد که می‌توان ایجاد علائم آلرژی را از آن‌ها انتظار داشت.


لوازم آنتیک و عتیقه:

فروشگاه‌های عتیقه فروشی- و بعضاً سمساری‌ها- پر از کالاهای قدیمی، تاریخی و زیبا هستند. مشکل اینجا است که معمولاً مملو از گرد و خاک، کپک و حتی شوره‌ی بدن حیوانات خانگی به خصوص بر روی صندلی‌ها، مبلمان و کف محوطه نیز هستند. بنابراین اگر مشتری این مغازه‌ها هستید سعی کنید قبل از این‌که وسایل خریداری شده را به خانه بیاورید، آن‌ها را خوب تمیزکاری کنید.


چای بابونه:

برای قرن‌ها مردم از این چای معطر برای نرم و روان کردن معده و آرام کردن اعصاب استفاده می‌کردند. هرچند این داروی گیاهی در برخی افراد که به گرده‌ی گیاه ابروسیا «راگ‌وید» حساسیت دارند، علائم آلرژی را تخفیف می‌دهد، اما خود این چای می‌تواند مجموعه علائم حساسیتی را به وجود بیاورد که مشابه علائم حساسیت فصلی است و حتی منجر به بروز شوک آنافیلاکتیک شود.

مطلب مرتبط: آلرژی فصلی و تب یونجه خود را چگونه درمان کنیم؟


گوشت قرمز:

به طور قطع بیان این حقیقت گیاهخواران را شاد و راضی می‌کند، اما برای کسانی که گوشت را یک جاذبه‌ی لذیذ و اشتها برانگیز به حساب می‌آورند، خبری مسرت بخش نخواهد بود. این‌که به هر کدام از انواع گوشت واکنش حساسیتی رخ دهد، بسیار محتمل است و این واکنش‌ها مشابه با علائم حساسیتی ناشی از دیگر مواد غذایی نیستند: 

  • کهیر یا راش پوستی
  • تهوع، انقباض معده، سوء هاضمه، استفراغ و اسهال
  • گرفتگی و آب‌ریزش بینی
  • عطسه
  • سردرد
  • آسم و شوک آنافیلاکسی

در سال‌های اخیر دانشمندان از این حقیقت پرده برداشته‌اند که گَزیده شدن توسط ساس و کنه می‌تواند باعث شود فردی به گوشت قرمز حساسیت پیدا کند. دانشکده‌ی ایمونولوژی، آسم و آلرژی آمریکا این امر را به وجود کربوهیدراتی به نام آلفا-گال که برای چندین ساعت در بدن موجود زنده ماندگاری دارد، مربوط می‌دانند. این، تنها یک دلیل از دلایل خطرساز بودن وجود ساس و کنه در محیط زندگی است.


تماس:

پوست نگاری یا درماتوگِرافیا برای حالتی از پوست تعریف می‌شود که با اندکی تماسی پر از نقش و خط شود. گویی بر روی پوست نوشته و خطوطی نگاشته شده است. درماتوگرافیا یا پوست نگاری زمانی ایجاد می‌شود که به دلیل تماس انگشتان یا ناحیه‌ی اطراف ناخن با پوستِ دیگر قسمت‌ها، یک واکنش حساسیتی رخ دهد و پوست در این نواحی برجسته شده و قرمز رنگ شود. خارش، التهاب، برآمدن پوست مشابه کهیر از دیگر عوارض این حالت خواهد بود.

مطلب مرتبط: معرفی ۸ ضد حساسیت طبیعی

با توجه به آن‌چه گفته شد چنان‌چه به هر یک از عوامل و مواد فوق یا حتی سایر مواد غیر قابل باور دیگر، علائم حساسیت و آلرژی در بدن شما ظاهر شد با مراجعه به پزشک متخصص از خود محافظت کنید.